اخبار بازی

چرا به یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه احتیاج داریم

طی چند سال اخیر در سراسر جهان انیمه‌‌ها توانسته‌اند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند، و این عدد روز به روز در حال افزایش است. محبوبیت انیمه باعث شده است که شرکت‌های بزرگی نظیر نتفلیکس دست به ساخته انیمه بزنند. این محبوبیت تا جایی بالا رفته است که امروزه لایو اکشن‌های مختلفی را از انیمه‌ها شاهد هستیم. در این مقاله می‌خواهیم از ضرورت ساخت یک بازی AAA اقتباس شده از مانگا یا انیمه صحبت کنیم.

ترکیب دو صنعت محبوب

طی چند سال گذشته درآمد صنعت بازی رشد چشمگیری داشته است و همین موضوع هم باعث شده تا مدیران شرکت‌های مختلف از این محبوبیت در حوزه‌های مختلف استفاده کنند. از تبلیغات در زمینه ورزش گرفته تا سینما، همه جا رد پای بازی‌ها و پلتفرم‌های بازی دیده می‌شود. در چند سال اخیر همکاری میان دو صنعت بازی و سینما بیشتر شده است. استفاده از بازیگران معروفی همانند کیانو ریوز و نورمن ریداس در بازی‌های ویدیویی شاید کم‌کم به یک امر مرسوم تبدیل شود، اما نکته حائز اهمیت رشد چشمگیر تعداد فیلم‌ها و سریال‌های ساخته شده از باز‌ی‌های ویدیویی است که هرچه می‌گذرد تعداد آن‍ها بیشتر می‌شود. این موضوع باعث جلب شدن نظر طرفداران بازی به سینما و حتی بالعکس شده است. با اینکه بازی‌های زیادی از انیمه‌های مختلف ساخته شده است، اما به دلایلی مانند بودجه و حتی استودیوی سازنده هیچکدام نتوانسته‌اند به موفقیت برسند. حال در ادامه مقاله می‌خواهیم به دلایلی بپردازیم که ساخت یک بازی AAA اقتباس شده از انیمه را ضروری می‌کنند.

جهانی پر از خلاقیت

بازی‌های داستان محور از طرفداران زیادی برخوردار هستند؛ شاید تعداد آن‌ها به پلیر‌های بازی‌های آنلاین نرسد، اما این نشانه کم بودن این افراد نیست. قرار دادن مخاطبان بازی‌های داستان محور اصلی‌ترین نکته در مورد ساخت بازی از یک انیمه محسوب می‌شود. انیمه‌های زیادی وجود دارند که جذابیت بالای داستان آن‌ها توجه عموم را به سمت خود جلب کرده است. جهان‌های عجیب و پر از خلاقیت انیمه‌ها می‌توانند به خوبی برای ساخت بازی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از داستان انیمه‌های معروفی مانند Attack‌ on Titan شاخصه اصلی یک انیمه به شمار می‌رود و شخصیت‌های برخی از انیمه‌ها به قدری محبوب هستند که مخاطب را به داستان مجذوب می‌کنند. انیمه‌ای مانند Death Note توانست با شخصیت‌های جذاب خود به محبوبیت زیادی برسد که وجود این نوع از شخصیت‌ها جذابیت زیادی را در بازی ایجاد می‌کند. تعداد شخصیت‌های محبوب در دنیای انیمه کم نیست و همین موضوع هم باعث می‌شود تا دست بازی‌ساز‌ها برای انتخاب شخصیت مورد نظر خود کاملا باز باشد. انیمه‌ها از تنوع زیادی برخوردار هستند. از انیمه‌های ترسناک تا انیمه‌های فانتزی تقریبا در هر ژانری یک انیمه با داستان جذاب وجود دارد و با توجه به همین موضوع دست بازی‌ساز‌ها برای انتخاب انیمه مورد نظر خود باز است.

اقتباسی متفاوت

برخی از انیمه‌ها در یک دنیای کاملا خیالی روایت می‌شوند، دنیایی که ساخته ذهن نویسنده است و هیچ شباهتی به جهان ما ندارد. قلعه متحرک هاول با خلق جهانی پر از خلاقیت و عجایب نمونه بارز این موضوع است. روایت داستانی جدید با همان شخصیت‌ها و در همان جهان خلق شده توسط نویسنده انیمه می‌تواند به ساخت یک اثر جذاب کمک کند، اما بازی‌ساز‌ها می‌توانند پا را فراتر بگذارند.
Lies Of P نیز جزء آثاری است که توانسته است با سنت شکنی به محبوبیت زیادی دست پیدا کند. استفاده از داستان شخصیت پینوکیو با تغییر صد و هشتاد درجه‌ای آن باعث شده است تا این عنوان طرفداران زیادی را پیدا کند. با استفاده از خلاقیت‌های این چنینی بازی‌ساز توانایی خلق داستان‌های جدید در دنیای‌ انیمه‌‌ها را دارد. حتما احتیاجی به انیمه‌ای بودن گرافیک بازی نیست بلکه می‌توانیم شاهد یک One Piece خشن و واقع گرایانه باشیم. محتوای داستانی جذاب قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت ساخت یک بازی اقتباس شده از انیمه خواهد بود، بازی‌های مختلفی از انیمه‌های معروف مانند One Piece و Tokyo Ghoul ساخته شده است که فاقد این نکته هستند. معمولا تمام انیمه‌های معروف داستان عظیم و پرمحتوایی دارند، اما بازی‌های ساخته شده در به نمایش گذاشتن این محتوا ضعیف عمل کرده‌اند. وجود یک تیم نویسندگی خبره که بتواند با روایت اختصاصی خود داستان انیمه را به نمایش بگذارند جذاب خواهد بود. این روایت باید به شکلی به تصویر کشیده شود که توانایی جذب هر فردی که به تماشای انیمه نمی‌پردازد را داشته باشد.

انیمه، بازی، فایت

مهم‌ترین عنصر هر بازی گیم‌پلی آن است. یک بازی می‌تواند بدون داستان و حتی بدون صدا باشد، اما فقط با یک گیم‌پلی جذاب مخاطب را شیفته خود کند. مشکل اساسی بازی‌هایی که طی چند سال اخیر از انیمه‌ها ساخته شده است در بخش گیم‌پلی آن‌ها است. ژانر مبارزه‌ای مقصد بیشتر بازی‌هایی است که از انیمه ساخته شده‌اند. شاید ساخت عناوین Jump Force و Dragon Ball در ژانر مبارزه‌ای تصمیم درستی به نظر برسد، اما ساخت عنوان One-Punch Man در این سبک غیر قابل توجیه است. وجود این عناوین باعث شده است تا ذهن بازی‌ساز‌ها به سمت الهام گرفتن از بازی‌های بزرگ برای ساخت یک بازی اقتباس شده از انیمه نرود. عناوین Persona و Catherine به دلیل گرافیکی انیمه‌ای که دارند جزو همین خانواده به حساب می‌آیند. ژانر این دو عنوان بسیار خاص است و تعداد افراد کمی وجود دارند که طرفدار سبک JRPG باشند. با توجه به نکات ذکر شده این خرافات به وجود آمده است که ژانر بازی ساخته شده از انیمه مبارزه‌ای یا ‌JRPG خواهد بود. تنوع بسیار خوبی در داستان و سبک انیمه‌های معروف وجود دارد، این تنوع می‌تواند به بازی‌ساز آزادی عمل بالایی را برای انتخاب سبک گیم‌پلی عنوان خود بدهد. از عنوان ماجراجویی خطی تا عنوانی جهان باز و حتی عنوانی در سبک سولزلایک، تمامی این سبک‌ها می‌توانند برای ساخت این عنوان مورد استفاده قرار بگیرند. اگر هم عنوانی مانند Tokyo Ghoul در ژانر ماجراجویی ساخته شود به قدری در داستان و گیم‌پلی بد عمل می‌کند که اصلا به چشم نمی‌آید. خیلی از انیمه‌ها از نکاتی برخوردار هستند که به جذابیت گیم‌پلی کمک می‌کنند. مانند ابزار مبارزه در انیمه Attack on Titan و یا قدرت شخصیت‌های مختلف انیمه One Piece، که با داشتن بودجه کافی بازی‌ساز‌ها می‌توانند گیم‌پلی بسیار جذابی را طراحی کنند.

نظر شما کاربران واران گیم چیست؟ آیا شرکت‌های بزرگ اقدام به ساخت بازی از انیمه‌ها می‌کنند؟ به نظر شما از چه انیمه‌هایی باید بازی ساخته شود؟

مرد ریش دار نامرئی@alistar
author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *