اخبار بازی

مورتال کامبت ۱ یا مورتال کامبت ۱۲؟ کدام یک انتخاب بهتری بود؟

بازی جدید مورتال کامبت، چرا بازی مورتال کامبت ۱ اینگونه نامگذاری شد؟- نزدیک به دو ماه از معرفی نسخه جدید مورتال کامبت می‌گذرد. این مجموعه فایتنیگ محبوب بیش از سه دهه است که در صنعت بازی‌های ویدیویی حضور پررنگ دارد و تقریبا بیشتر نسخه‌های این مجموعه با استقبال بسیار گرم مخاطبان همراه بوده‌اند. محبوبیت این سری بازی به قدری بالا است که توانست از دوران تاریک نسل ششم کنسولی تا اوایل نسل هفتم جان سالم دربرد و همچنان ناشر برای سرمایه‌ گذاری روی آن رغبت داشت. بر خلا رویه چند سال اخیر استودیو NetherRealm که معمولا پس از انتشار یک نسخه جدید از این فرنچایز، به سراغ دیگر مجموعه فایتینگ محبوب خود یعنی Injustice می‌رفت، بازی Mortal Kombat 1 پس از Mortal Kombat 11 معرفی شد.

در کمال ناباوری اما، مطابق انتظارات قبلی بر اساس گفته‌های اینسایدرها، نسخه جدید مجموعه، مورتال کامبت ۱ نام داشت. انتظار می‌رفت سازندگان رویه قبلی خود مبنی بر نامگذاری ترتیبی را حفظ کنند اما، اینگونه نشد. پرسشی که مطرح است این است که چه تغییر یا تغییراتی در نسخه جدید سبب شد تیم سازنده بازی تصمیم بگیرد پسوند «یک» را در انتهای نام بازی قرار دهد. این تصمیم چه فواید و چه مضرات احتمالی را به دنبال خواهد داشت. برای پاسخ به این پرسش‌ها و بررسی جوانب دیگر، در ادامه این مطلب با واران گیم همراه باشید.

مقدمه بازی جدید مورتال کامبت

بازی جدید مورتال کامبت

با یک بررسی اجمالی از رویدادهای سال‌های اخیر صنعت بازی‌های ویدیویی به راحتی به این نکته پی می‌بریم که بازی جدید مورتال کامبت اولین و تنها عنوانی نیست که تمامی رویدادهای پیشین یک مجموعه ریشه دار را کنار بگذارد و به سراغ یک شروع جدید برود. در دهه اخیرا مجموعه‌های کلاسیک دیگری همچون Tomb Raider و Doom دست به اقدام مشابه‌ای زدند و باید گفت بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کردند. قطعا به عنوان یک بازی فایتینگ داستان ستون اصلی مجموعه Mortal Kombat نیست اما، بدون شک به قدری مهم است که برای بسیاری طرفداران این پرسش مطرح شده که چرا بازی مورتال کامبت ۱ اینگونه نامگذاری شد. ریبوت کردن مجموعه نقاط مثبت و منفی خاص خود را به همراه دارد و کلید پیروزی سازندگان در پررنگ کردن نکات مثبت و کم تاثیر کردن نقاط منفی است.

مطلب مرتبط: تریلر معرفی بازی Mortal Kombat 1

به احتمال زیاد داستان بازی Mortal Kombat 1 پس از رویدادهای بسته الحاقی Aftermath از بازی مورتال کامبت ۱۱ پیگیری شود، جایی که جهان بازی تا حد زیادی تغییر کرد. Raiden که یکی از خدایان باستانی مجموعه است با تلفیق روح و نیرو خود با Liu Kang، وی را تبدیل به خدای آتش کرد. در ادامه Liu Kang با شکستن دادن ساحره بدنام، Shang Tsung و ارتش اهریمنی‌اش توانست بار دیگر کنترل تغییر زمان و تغییر دادن حقیقت را به دست آورد. در پایان Liu Kang را می‌بینیم که در خط زمانی جدید به سراغ دوست قدیمی‌اش، Kung Lao می‌رود تا وی را برای یک مبارزه سرنوشت ساز آماده کند. مبارزه‌ای که بدون شک به تورنمت خونین مورتال کامبت اشاره دارد، جایی که لیو کنگ سال‌ها پیش با پیروزی در آن زمین را نجات داد.

بازی جدید مورتال کامبت بار دیگر داستان مجموعه را ساده می‌کند

بازی جدید مورتال کامبت

بدون شک اینکه یک بازی جدید مورتال کامبت کمی پیچیدگی در خود جای دهد، به نوبه خود ابدا موضوع منفی‌ نیست اما، نباید فراموش کرد که پایه اسطوره شناسی این فرنچایز، شرکت‌ کردن قبیله‌ها و قلمروهای مختلف در یک تورنمت خونین است و پس از بازی مورتال کامبت ۹ که آن هم نوعی ریبوت بود، به سمت علمی-تخیلی سوق پیدا کرد و به سراغ خط‌های زمانی مختلف و احتمالات مختلف رود که در نگاه اول می‌تواند برای طرفداران قدیمی جذاب باشد اما، پیگیری کردن آن برای طرفداران جدید سردرگم کننده است. به لطف ریبوت شدن رویدادهای مجموعه سازندگان علاوه بر اینکه دلایل کافی برای پاسخ به پرسش چرا بازی مورتال کامبت ۱ دارند، می‌توانند بار دیگر به سراغ ریشه‌های مجموعه بروند. تفاوت این ریبوت با نسخه‌های اولیه این مجموعه این است که یک پایه و اساس به مراتب قوی‌تر و طیف مخاطبان وسیع‌تر دارد و گزینه‌های مختلفی پیش رو سازندگان است که به وسیله آن مخاطبان را شگفت زده کنند.

تماشا کنید: اولین تریلر گیم‌پلی بازی مورتال کامبت ۱

شاید ایمن‌ترین گزینه برای خط داستانی جدید این است که به سراغ خطوط زمانی مختلف و پیچیدگی‌های آن نرود تا بتواند داستان ساده و مهیج نگه دارد اما، شاید چندین دوره مختلف در این خط زمانی جدید داشته باشیم. تریلر رونمایی از شخصیت جانی کیج نشان داد که تیم سازنده در تلاش است به نوعی خط داستانی جدید را با رویدادهای گذشته ترکیب کند و در واقع رده پای گذشته در خط داستانی جدید دیده می‌شود. به عنوان مثال تنش همیشگی میان ساب زیرو و اسکورپیون در این نسخه نیز وجود دارد اما، این بار خشونت آن کمتر است و دو برادر را می‌بینیم که در نحوه حکمرانی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

بازی جدید مورتال کامبت سرنوشت متفاوتی را برای شخصیت‌ها رقم می‌زند

چرا بازی مورتال کامبت 1

اینکه قرار است در بازی جدید مورتال کامبت شاهد بازگشت بسیاری از شخصیت‌های قدیمی باشیم که از حضور برخی از آن‌ها در مجموعه سال‌ها می‌گذرد، بدون شک برای طرفداران، بویژه هوادارانی که از همان نسخه‌های ابتدایی با مورتال کامبت همراه بوده‌اند، جذاب است. البته اینکه در طی نسخه‌های مختلف طیف شخصیت‌های قابل انتخاب تغییر چندانی نکند، یک پاشنه آشیل اساسی برای هر بازی فایتینگ است که می‌تواند حس رخوت و سکنا را به مخاطب القا کند. ریبوت کردن جهان بازی به تیم سازنده این امکان را می‌دهد که چهره‌های جدیدی را به مجموعه معرفی کند، چهره‌هایی که شاید پیشتر در حد متن و پس زمینه در داستان حضور داشته‌اند. علاوه بر آن می‌توانند نقش و تاثیر گذاری شخصیت‌های قدیمی را نیز در این بازی بازتعریف کنند و به آن‌ها یک ظاهرا و اولویت جدید بدهند و این موضوع نیز می‌تواند از دیگر دلایل پنهان چرا بازی مورتال کامبت ۱ اینگونه نام گذاری شد، باشد. اگر بازی مورتال کامبت ۱۲ نام داشت و می‌خواست پایان بد بسته الحاقی Aftermath را در نظر بگیرد، توجیه کردن این حجم از تغییر در برخی شخصیت‌ها برای تیم سازنده بسیار دشوار می‌شد.

اطلاعات بیشتر: حضور شخصیت Geras در بازی مورتال کامبت ۱ تایید شد

شخصیت‌های جدید می‌توانند از پایان خوب Aftermath متولد شوند. برخی از این شخصیت‌های احتمالی را در پایان این DLC ممکن است مشاهده کرده باشیم. شاید در این خط داستانی جدید مبارزان قدرتمندی به غیر از Shang Tsung و Goro داشته باشیم. خط زمانی جدید علاوه بر اینکه می‌تواند تغییرات اساسی در کلیت رویدادهای مجموعه داشته باشد، خط داستانی شخصیت‌ها را نیز تغییر دهد. علاوه بر ساب زیرو و اسکوپیون، اسموک، کیتانا و ملینا پیش زمینه داستانی چدیدی را با خود یدک می‌کشند. این پیش زمینه‌های داستانی جدید پتانسیل آن را دارند که یک مجموعه جدید را با خود آغاز کنند.

مورتال کامبت ۱ می‌تواند برخی شخصیت‌های محبوب را کنار بگذارد

بازی جدید مورتال کامبت

ریبوت کردن بازی جدید مورتال کامبت شاید یک طیف جدید از احتمالات و گزینه‌های جدید را به تیم سازنده ارائه دهد اما، این پتانسیل را دارد که طرفداران قدیمی را نیز ناراحت کند. شاید اکنون پاسخ پرسش چرا بازی مورتال کامبت ۱ اینگونه نامگذاری شد، تا حدی روشن‌تر شده باشد اما، این موضوع به معنای رفع نگرانی‌های عواقب آن نیست. تغییر مکانیزم‌ها، پیش زمینه‌های داستانی و تاثیرگذاری شخصیت‌ها همانطور که می‌تواند جذاب باشد، می‌تواند سبب شود برخی رقابت‌ها، دشمنی‌ها و دوستی‌های قدیمی که از ارکان مجموعه هستند، کم رنگ شوند و این به نوعی شاید بهترین (و شاید بدترین) راه برای ایجاد جنجال و بازخوردهای منفی از سوی طرفداران سخت گیرتر است. بویژه اگر المان‌هایی که مخاطب سال‌ها به آن‌ها دلبسته شده‌اند، در پروسه تولید از دست بروند.

جادوگر پلید شاید تاثیر چندانی بر رویدادهای بازی جدید مورتال کامبت نداشته باشد

چرا بازی مورتال کامبت 1

مهم نیست چه تعدادی از بازی‌های مورتال کامبت را تجربه کرده باشید و اینکه قصد تجربه بازی جدید مورتال کامبت را دارید یا خیر. بدون شک می‌دانید که تقریبا تمامی رویدادهای بد و آزار دهنده‌ای که در این مجموعه رخ می‌دهد، مستقیما به Shang Tsung مربوط است یا اینکه به نحوه وی در رخ دادن آن‌ها دست دارد. اصلا جای تعجب ندارد که سازندگان پایان خوب Aftermath را به عنوان پایان اصلی آن در نظر گرفته‌اند و Liu Kang توانست کنترل زمان را در دست گیرد. با تمام این اوصاف شاید برخی هواداران دوست داشتند نسخه‌های بعدی مجموعه نگاهی به دیگر پایان این DLC نیز داشته باشند. جایی که Shang Tsung به یک نیرو مهار نشدنی بدل شد و Raiden و Fujin به ناچار بر وی تعظیم کردند و بلافاصله به تصاحب کردن تمامی قلمروها مشغول شد. شاید این ورژن تاریک و سراسر غم می‌توانست بهترین گزینه برای مورتال کامبت ۱۲ باشد اما، با توجه به تصمیم سازندگان ظاهرا به طور کل رها شده است.

در واران گیم بخوانید: نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 11

جهانی که تحت سلطه Shang Tsung باشد موضوعی بود که تا به حال بررسی نشده بود. تصمیمات وی مبنی بر حکمرانی بر تمامی قلمروها و همچنین اندک نیرو خوبی باقی مانده که سعی می‌کردند با وی مقابله کنند، می‌توانست یکی از جذاب‌ترین داستان‌های مجموعه را رقم بزند. هرچند به پایان رسیدن دنیا موضوع تازه‌ای برای مجموعه نیست اما، حهانی که در کنترل یک حامن ظالم باشد و بازوهای قدرتمندی همچون Raiden و Fujin از او تبعیت کنند، می‌توانست به طور کلی پرسش چرا بازی مورتال کامبت ۱ اینگونه نامگذاری شد را متحول کند اما، حال پایان دیگر بسته الحاقی اساس کار سازندگان قرار گرفته و بعید به نظر می‌رسد در این نسخه Shang Tsung نقش چندانی داشته باشد.

مورتال کامبت ۱ یا مورتال کامبت ۱۲؟ کدام یک انتخاب بهتری بود؟

به نظر می‌رسد تغییرات جهان بازی، خط زمانی آن و نقش شخصیت‌های قدیمی و جدید در آن به قدری در مقایسه با خط زمانی قبلی تغییر کرده که بتوان بازی جدید را مورتال کامبت را دنباله مسقیم بازی مورتال کامبت ۱۱ ندانست، انتخاب نام مورتال کامبت ۱۲ می‌توان این ابهام را ایجاد که این بازی ادامه رویدادهای بسته الحاقی Aftermath را مستقیما پی می‌گیرد. هر چند حال در بازی مورتال کامبت ۱ نیز به نوعی شاهد ادامه رویدادهای این DLC هستیم اما، پسوند «یک» به خوبی نوید یک خط زمانی جدید با دنیای از احتمالات، رویدادها و شخصیت‌های مختلف را می‌دهد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *