اخبار بازی

چرا عرضه سالانه Call of Duty باید کنار گذاشته شود

طبق گزارش‌هایی که از فروش کم بازی Call of Duty: Vanguard به گوش می‌رسد، شاید وقت آن رسیده باشد که انتشار سالانه‌ی بازی‌های این فرنچایز کنار گذاشته شود.

از زمان عرضه‌ی بازی Call of Duty 2 در سال ۲۰۰۵، این فرنچایز یک برنامه‌ی سالانه را برای بازی‌های سری اصلی خود در دستور کار قرار داد؛ رویه‌ای که با انتشار نسخه‌های 3 و 4 در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ پی گرفته شد و تا همین امسال هم ادامه داشت. این عرضه‌ی قدرتمند سالانه، در اغلب بخش‌ها با موفقیت همراه بوده و بیشتر بازی‌های اصلی سری Call of Duty، همزمان با تحسین بسیار از سوی منتقدان، میلیون‌ها نسخه فروش داشته‌اند.

با این حال، شاید زمان آن رسیده باشد که چنین برنامه‌ای کنار گذاشته شود. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که بازی‌های ویدویی، برای مدت بیشتری روی طاقچه‌ی اتاق گیمرها باقی می‌مانند و پلیرها به تجربه‌ی محتوای جدید در بازی فعلی خود تمایل بیشتری دارند تا ورود به یک بازی و دنیای کاملا جدید.

به عنوان نمونه می‌توان از بازی Call of Duty: Modern Warfare نام برد که با وجود سپری شدن مدت زیادی از عرضه‌ی نسخه‌ی جایگزینش یعنی Black Ops Cold War، طرفداران همچنان منتظر و خواستار فصل هفتم آن بودند. در این مقاله قصد داریم به بیان دلایلی بپردازیم که با اتکا به آن‌ها، می‌توان گفت که این عادت قدیمی باید ترک شود.

کاهش فروش بازی‌های Call of Duty

Call of Duty: Vanguard

Call of Duty: Modern Warfare یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تمام تاریخ ویدئو گیم به حساب می‌آید. افزون بر آن، نسخه‌ی Black Ops Cold War این فرنچایز هم فروش فوق‌العاده‌ای داشته است. با این حال، گزارش‌های زودهنگامی که از فروش بازی Call of Duty: Vanguard به دست می‌رسند، حاکی از آن هستند که فروش این بازی جدید با سرعت به شدت کندی دنبال می‌شود؛ تا جایی که اگر به بازی‌های Call of Duty عرضه شده از سال 2007 تا کنون نگاه کنیم، فروش هیچ یک از آن‌ها در بازه‌ی لانچ به اندازه‌ی نسخه‌ی Vanguard ضعیف نبوده است.

این اتفاق را می‌توان نشانه‌ی بزرگی دانست. نشانه‌ای که به ما می‌گوید طرفداران فرنچایز Call of Duty، کم کم در حال دل‌زده شدن از آن هستند. البته، ممکن است برخی تصور کنند که با انتشار احتمالی Modern Warfare 2 در سال جاری میلادی، هواداران دوباره با آغوشی باز سراغ سری Call of Duty می‌آیند و این سری محبوب، بار دیگر در مسیر موفقیت قرار خواهد گرفت.

اما صرف اینکه فروش Call of Duty: Modern Warfare 2 احتمالا بالا خواهد بود، بدین معنا نیست که جامعه‌ی طرفداران به عناوین استودیوهای دیگر اکتیویژن (در واقع استودیوهای غیر از اینفینیتی وارد) هم اقبال خواهند داشت. با توجه به لانچ ضعیف نسخه‌ی Vanguard که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، بعید نیست که در سال‌های 2023 و 2024 هم شاهد فروش کمتر از انتظار بازی‌های Call of Duty باشیم.

تقاضا برای ریمستر نسخه‌های قبلی

Call of Duty: Modern Warfare 2

نمی‌توان منکر درآمد هنگفتی شد که فرنچایز Call of Duty نصیب شرکت اکتیویژن (Activision) می‌کند و به همین دلیل هم هست که کاهش آمار فروش در مقایسه با سال‌های گذشته، نمی‌تواند این شرکت را برای صرف نظر کردن از خانه تکانی سالانه‌ی Call of Duty متقاعد کند. حتی اگر هم سیاست انتشار سال به سال نسخه‌های جدید کنار گذاشته شود، احتمالا اکتیویژن بتواند خلا ایجاد شده را با ارائه‌ی ریمسترهایی از نسخه‌های پیشین پر کند.

در مقطع کنونی، تقاضای پلیرهای علاقه‌مند به ریمستر بازی‌های قبلی Call of Duty کاملا به چشم می‌خورد و بسیاری از طرفداران، مشتاق فرصتی برای بازگشت به عناوین مورد علاقه‌ی خود هستند. جالب است بدانید که عده‌ی زیادی قرار گذاشته بودند تا در تاریخ 30 آذر ماه (21 دسامبر 2021)، به سرورهای بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 بازگردند و مجددا شبی را با محبوب‌ترین نسخه‌ی این سری سپری کنند. اما چه می‌شد اگر نیاز به چنین بازگشت‌های هماهنگ شده‌ای نبود و علاقه‌مندان می‌توانستند ریمسترهایی از عناوین کلاسیک Call of Duty را روی سخت‌افزارهای مدرن تجربه کنند؟

اکتیویژن تا کنون با انتشار نسخه‌ای از Call of Duty 4 و همچنین کمپین داستانی Call of Duty: Modern Warfare 2، اقدام به ریمستر عناوین این سری کرده است. با ای حال نکته‌ی قابل توجهی که وجود دارد این است که نسخه‌های بهبودیافته‌ی بازی‌های یادشده، با شرایط خاصی در دسترس پلیرها قرار می‌گرفتند. مثلا برای مدتی تنها راه تهیه‌ی ریمستر Call of Duty 4، خرید نسخه‌ی Infinity Warfare بود؛ حرکتی که مخاطبین بالقوه‌ی این بازی را به شدت کاهش می‌داد. از سوی دیگر اکتیویژن تنها به ریمستر بخش داستانی Modern warfare 2 بسنده کرده بود تا دست طرفداران از بخش چندنفره و حالت کوآپ Spec Ops کوتاه بماند.

ضمنا لازم به یادآوری است که عرضه‌ی این ریمسترها، مانع انتشار سالانه‌ی بازی‌های جدید Call of Duty نمی‌شد. حتی اگر خاطرتان باشد، ریمستر نسخه‌ی Modern Warfare و بازی جدید فرانچایز، درست در یک روز منتشر شدند. این موضوع موجب شد تا توجه جامعه‌ی پلیرهای Call of Duty اصلا متمرکز نباشد و در کنار گروهی از طرفداران که مایل به خرید نسخه ریمستر شده بودند، بسیاری دیگر از طرفداران به سوی بازی جدید سری کشیده شدند؛ در حالی که اگر برنامه‌ی عرضه‌ی سالانه کنار گذاشته می‌شد، مسلما نسخه‌های بهبودیافته سر و صدای بسیار بیشتری به پا می‌کردند.

اگر تصمیم بر آن شود که بازی‌های جدید COD به فاصله‌ی چند سال از یکدیگر منتشر شوند، اکتیویژن برای پر کردن شکاف بین آن‌ها با استفاده از عناوین کلاسیک خود، دست بسیار بازی دارد؛ مثلا می‌تواند چنین برنامه‌ای را با یکی از عناوین COD 2، COD 3 یا COD World War 2 آغاز کند. انتخاب دیگر اکتیویژن، می‌تواند نسخه‌ی Black Ops یا دنباله‌ی آن یعنی Black Ops 2 باشد که هردو از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. در واقع این شرکت می‌تواند از راه‌های مختلف و بسیاری به ریمستر بازی‌های Call of Duty بپردازد و بعید نیست که ترکیب حس نوستالژی بازی‌های کلاسیک با یک کیفیت بالا، سبب فروش چشمگیر آن‌ها شود.

Call of Duty: Warzone؛ تضمینی بر درآمد و سود دهی پیوسته

Call of Duty: Wazone

همین تداوم محبوبیت بازی بتل رویال Call of Duty: Warzone در نزد پلیرها، خود تاییدی بر این ادعا است که اکتیویژن مجبور به عرضه‌ی سالانه‌ی بازی جدید برای فرنچایز مورد بحث نیست. تنها در سه ماهه‌ی سوم سال گذشته‌ی میلادی، اکتیویژن بیش از یک میلیارد دلار درآمد را از راه معاملات خرد (Microtransactions) کسب کرده و شکی نیست که قسمت قابل توجهی از این عدد، مستقیما به Warzone بازمی‌گردد.

به لطف به‌روزرسان اخیر و نقشه‌ی جدید Caldera، بازی پرطرفدار Call of Duty: Warzone حس و حال تازه‌ای به خود گرفته است و اگر نقشه‌ی جدیدش به اندازه‌ی کافی سرگرم‌کننده باشد، نه تنها می‌تواند گیمرهای جدیدی را جذب خود کند، بلکه می‌تواند پلیرهای قدیمی بازی را هم که آن را ترک کرده بودند، به سوی خود بکشاند. مادامی که این نسخه یکی از محبوب‌ترین بازی‌های دنیا باشد، درآمد سرشاری را نصیب اکتیویژن خواهد کرد و شاید بتوان به جای ساخت یک بازی جدید دیگر، منابع بیشتری را به آن اختصاص داد.

EhsanZeroکاپتان استخونی
author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *