خالق بازی Oddworld: Soulstorm اخیراً طی مصاحبهای اعلام کرد که رایگان شدن این بازی در سرویس پلی استیشن پلاس تاثیر مخربی روی آمار فروش آن گذاشته است.
این توسعهدهندهی باسابقه اخیراً طی پادکست Xbox Expansion Pass (رونویسی شده توسط VGC) ادعا کرد که علیرغم پیشبینیها، استقبال بسیار زیادی از بازی Oddworld: Soulstorm در زمانی که به صورت رایگان در سرویس پلی استیشن پلاس قرار داشت شد. در واقع، استودیوی آدورلد اینهبیتنتس (Oddworld Inhabitants) انتظار داشت تا حدود 50000 تا 100000 بار بازی Oddworld: Soulstorm در زمان عرضهی آن به عنوان یک بازی رایگان در قالب سرویس پلی استیشن پلاس دانلود شود، اما این رقم به بیش از 4 میلیون نسخه رسید.
لورن لنینگ (Lorne Lanning) معتقد است که استودیو به دلیل محبوبیت و استقبال غیرمنتظره از این عنوان در سرویس پلی استیشن پلاس، Oddworld: Soulstorm پتانسیلهای خود در زمینهی فروش را از دست داده است. همانطور که مطلع هستید، سرویس پلاس به صورت ماهانه دو تا چهار بازی را به صورت رایگان در اختیار کاربرانش قرار میدهد.
لنینگ در پاسخ به سوالی درباره پلی استیشن پلاس گفت:
به نوعی این سرویس یک شمشیر دو لبه است… من یک مثال در مورد Soulstorm برای شما میآورم. در ابتدا ما گمان میکردیم که قرارگیری این بازی در این سرویس یک ضرورت است.
ما با تعدادی از مشکلات مختلف از جمله بدهیها و مشکلات فنی و تعداد نیرو مواجه بودیم و صنعت بازی به سرعت رشد و پیشرفت است و شرکتهای بزرگ در حال ثروتاندوزی هستند.
وی افزود که او در ابتدا با توجه به کمبود کنسولهای پلی استیشن 5 نسبت به افزودهشدن بازی Oddworld: Soulstorm به سرویس پلی استیشن پلاس مردد بود. با این حال، تیم توسعهی این بازی در نهایت موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد و لنینگ نیز چنین گمان میکرد که معاملهی بسیار خوبی صورت گرفته است.
او توضیح داد:
بیشترین چیزی که میتوانیم بفروشیم، بازهم پول کمتری از آن چه که بتوان لقب سود به آن داد را در اختیار ما قرار میدهد. ممکن بود 50000 نسخه در زمان عرضهی بازی بفروشیم، شاید 100000 نسخه. این تعداد بسیار کمی بود، زیرا تعداد کمی پلی استیشن 5 در بازار وجود داشت.
لنینگ ادعا کرد که به دلیل تغییر تاریخ انتشار، این بازی به طور قابل توجهای بهتر از آن چیزی شد که تیم توسعه تصور میکرد.
در دورهای ما بالاترین میزان دانلود در پلی استیشن 5 را به ثبت رساندیم، اما فکر میکنم نزدیک به… نزدیک به چهار میلیون نسخه یا چیزی شبیه به آن به صورت رایگان از طریق سرویس پلی استیشن پلاس دانلود شده بودند. بنابراین، این موضوع برای ما ویرانگر و مخرب بود.
علیرغم ادعاهای لنینگ، بسیاری از توسعهدهندگان دیگر از گنجاندهشدن بازیهای خود در سرویس پلی استیشن پلاس سود بردهاند. برای مثال، بخش اعظمی از موفقیت بازی Fall Guys به دلیل گنجاندهشدن آن در سرویس پلی استیشن پلاس شکل گرفت و سپس این بازی موفق به ثبت آمار فروش 7 میلیون نسخهای در استیم شد. همچنین، این بازی توانست رکورد بیشترین دانلود را در تاریخ سرویس پلی استیشن پلاس بشکند.
به دلیل توافقهای محرمانه، توسعهدهندگان اجازه ندارند دربارهی جزئیات دقیق قرادادهای خود در زمینهی سرویس پلاس صحبت کنند، اما مشخص است که سونی معمولاً هزینهای را برای تضمین موفقیت بازیها در این سرویس پرداخت میکند.