اخبار بازی

نگاهی به بازی های انحصاری ایکس باکس در سال 2022

در این مقاله قصد داریم نگاهی به پروژه‌ای رسمی و تایید شده ایکس باکس به علاوه عناوین انحصاری و third-party این برند در سال 2022 بیندازیم.

درست همانند Sony، کمپانی Microsoft نیز بازی‌‌های انحصاری زیادی برای سال 2022 تدارک دیده است. همانطور که می‌دانیم، Xbox سال چندان شلوغی را از منظر تعداد عناوین انحصاری‌ تجربه نکرد و جز همین آخر سال، لاین‌آپ به شدت خلوتی را برای سال 2021 در اختیار داشت. کمپانی Microsoft هم‌اکنون 23 استودیو فرست‌پارتی در اختیار دارد و همه می‌دانیم که تمام این استودیوها مشغول به ساخت بازی هستند.

به نظر می‌رسد اولین میوه‌‌های درخت استودیوهای جدید Xbox در سال آینده خواهند رسید. در این مقاله قصد داریم نگاهی به پروژه‌های رسمی و تایید شده Xbox به علاوه عناوین انحصاری و third-party این برند در سال 2022 بیندازیم. با واران گیم و ادامه این مقاله همراه باشید…

Starfield – (انحصاری کامل)

اگر Starfield را یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال 2022 خطاب کنیم بدون شک بی‌راه نگفته‌ایم. ساخته جدید سازندگان سری The Elder Scrolls و Fallout یکی از بالاترین شانس‌‌ها برای کسب جایزه GOTY 2022 را در اختیار دارد. Starfield عنوانی اکشن-نقش‌آفرینی است که توسط Bethesda Game Studios در دست ساخت قرار دارد. این عنوان برای اولین بار با یک تیزر در رویداد E3 2018 معرفی شد.

این بازی یک تجربه کاملا جدید در تم فضایی و کهکشانی را برای گیمر به نمایش خواهد گذاشت. جالب است که بدانید این اثر اولین ip جدید Bethesda بعد از چیزی حدود 25 سال خواهد بود! همانطور که در تریلر E3 2021 دیدیم، این بازی برای انتشار در تاریخ 11 نوامبر 2022 برنامه‌ریزی شده است؛ دقیقا 11 سال پس از انتشار شاهکاری به نام Skyrim.

چرا باید به این بازی امیدوار بود؟ ناسلامتی تاد هاوارد، برنده و رکورددار 3 جایزه GOTY، در حال کارگردانی این بازی است. شما احتمالا Fallout 76 را برای زیر سوال بردن کارنامه این کمپانی مثال می‌زنید؛ اما باید بدانید که تیم اصلی Bethesda Game Studios روی آن اثر کار نمی‌کرد و به دلیل اجبار و سیاست‌های نادرست کمپانی ناشر، آن بازی به چنین وضعیتی دچار شد.

از طرفی Starfield با موتور ارتقا یافته Bethesda تحت نام Creation Engine 2 ساخته خواهد شد. بازی‌های این شرکت همواره به دلیل باگ‌ها و مشکلات فنی متعدد خود، آلت دست میم‌‌سازها و شکارچیان باگ بودند! به لطف ارتقا و بهبود موتور گرافیکی Creation Engine، احتمالا شاهد یک اثر به مراتب تمیزتر از منظر فنی خواهیم بود. البته در نظر داشته باشید بازی‌های جهان‌باز و نقش‌آفرینی به دلیل وسعت بزرگ خود، اصولا با مشکلات فنی زیادی نظیر باگ روبرو هستند؛ با بهبود و ارتقای موتور گرافیکی می‌شود این مشکلات را به حداقل کاهش داد.

از طرفی Starfield اثری تماما next-gen خواهد بود و قرار نیست برای کنسول‌های نسل قبل عرضه شود. همین موضوع دست سازندگان را برای پیاده‌سازی ویژگی‌هایی که با تکنولوژی‌های قدیمی میسر نبود، باز می‌گذارد. هنوز جزئیات زیادی از داستان بازی Starfield در دسترس نیست؛ اما بنظر می‌رسد وقایع بازی در سال 2310 اتفاق خواهد افتاد. گویا مانند سایر عناوین نقش‌آفرینی Bethesda، بازیکنان می‌توانند به هر دو صورت اول‌شخص یا سوم‌شخص به تجربه Starfield بپردازند.

حتما عبارت “25 سال در دست ساخت” را در تریلر اخیر Starfield به یاد دارید. برخی‌ها گمان می‌کنند این بازی تمام این 25 سال در دست ساخت بوده است اما اینطور نیست. بدون شک، منظور از این عبارت تعداد سال‌هایی است که Bethesda ایده‌پردازی‌های این بازی را انجام داده است اما به دلیل محدودیت تکنولوژی، نتوانسته است آن را روی کاغذ بیاورد. حتی در مصاحبه‌های تاد هاوارد مشخص است که او قصد داشت چنین بازی‌ای را در سال 2000 بسازد اما محدودیت‌ها به او چنین اجازه‌ای نمی‌داد. با این وجود، به نظر می‌رسد Bethesda برنامه‌ریزی طولانی‌‌ خود برای عرضه Starfield در سالگرد یازده سالگی Skyrim را به هم نخواهد ریخت.

همانطور که در مصاحبه اخیر تاد هاوارد مشهود بود، هم‌اکنون از ابتدا تا انتهای این بازی قابل تجربه است و تنها اضافه کردن جزئیات و المان‌های گیم‌پلی، از ماموریت‌های اصلی Bethesda برای این یک سال است. شاید غم‌انگیز، اما Starfield در ابتدا قرار بود عنوانی مولتی‌پلتفرم باشد. حتی شایعه شده بود که Sony قصد دارد قراردادی برای انحصار زمانی Starfield برای PlayStation امضا کند. با خریداری شدن کامل Zenimax توسط Microsoft در سال 2021، گمانه‌زنی‌ها کماکان باقی ماند تا سرانجام در رویداد E3 2021، به صورت رسمی انحصاری بودن Starfield برای پلتفرم‌های Microsoft تایید شود.

در سال آینده جزئیات بیشتری از بازی Starfield در دسترس قرار خواهد گرفت و با دنبال کردن واران گیم، می‌توانید به جدیدترین آرشیو اخبار این بازی دسترسی داشته باشید. برای تجربه بازی Starfield نیاز به خرید آن ندارید و می‌توانید این بازی را از روز عرضه در سرویس گیم‌پس تجربه کنید.

Redfall – (انحصاری کامل)

دیگر عنوان فرست‌پارتی Microsoft برای سال آینده که توسط استودیو تحسین شده Arkane در دست ساخت قرار دارد. Redfall عنوانی است اکشن-ماجراجویی و شوتر اول‌شخص که با المان‌های Coop برای عرضه در تابستان 2022 برنامه‌ریزی شده است. کارگردانی این بازی را آقایان Harvey Smith و Ricardo Bare برعهده دارند. حتما نام Harvey Smith برای شما آشنا است. یکی از ده‌ها استعدادی که از شرکت Looking Glass تحویل صنعت گیم داده شد. این مرد خالق سری Dishonored است که یکی از بهترین عناوین Immersive Sim صنعت گیم به شمار می‌رود.

البته بازی Redfall عنوانی Sandbox خواهد بود؛ ویژگی‌ که در سایر آثار استودیو فرانسوی Arkane شاهدش نبودیم. بازیکنان می‌توانند در ابتدای بازی یکی از چهار کاراکتر قابل بازی را انتخاب کنند. کنترل سه شخصیت دیگر را بات یا بازیکن واقعی برعهده خواهد گرفت. هر کدام از این چهار شخصیت، توانایی و پیش زمینه داستانی خاص خود را خواهند داشت. نام این شخصیت‌ها Devinder Crousley، Layla Ellison، Remi de la Rosa و Jacob Boyer است. حتی قبل‌تر از معرفی بازی، شایعاتی درخصوص بازی خون‌آشامی Arkane با نام رمزی Project Omen به گوش می‌رسید.

در E3 2021 این شایعه به حقیقت پیوست و این بازی با یک تریلر CGI معرفی شد. گویا در این اثر با دشمن‌های مختلفی از نوع خون‌آشام و انسان مبارزه خواهید کرد. وقایع بازی براساس یک اتفاق غیرمنتظره رقم می‌خورد. یک آزمایش ناموفق، اسباب حمله خون‌آشام‌ها از دنیای بیرون به جهان اصلی را فراهم می‌کند. خورشید در حال خاموش شدن است و شما به همراه هم‌رزمان خود وظیفه دارید جلوی این اتفاق را گرفته و جهان را نجات دهید. البته توجه داشته باشید که سازندگان این اثر با سازندگان Deathloop یکی نیستند.

بازی Deathloop که یکی از بهترین بازی‌های امسال نیز به حساب می‌آید، توسط شعبه واقع در شهر Lyon استودیو Arkane ساخته شده است؛ این درحالی است که وظیفه ساخت Redfall را شعبه Austin این کمپانی برعهده دارد. بازی قبلی این شعبه، Prey بود که در سال 2017 عرضه شد. Prey در عین ویژگی‌های مثبتی که داشت، پر از ایرادات ریز و درشت بود و در نهایت توانست متای نسبتا خوب 79 را کسب کند.

هنوز اطلاعات زیادی از بازی Redfall در دسترس نیست اما بدون شک در سال 2022، تریلرها و نمایش‌های بیشتری از این بازی خواهیم دید. این بازی نیز همانند Starfield به طور کامل در انحصار اکوسیستم Xbox قرار خواهد داشت و در روز عرضه برای سرویس گیم‌پس عرضه خواهد شد.

Forza Motorsport – (انحصاری کامل)

هرچند هنوز تاریخ انتشار دقیقی برای بازی Forza Motorsport مشخص نیست؛ اما تقریبا تمام رسانه‌ها و خبرنگاران داخلی Xbox معتقدند این اثر در سال 2022 عرضه خواهد شد. از آنجا که این عنوان زودتر از Forza Horizon 5 معرفی شد و Forza Motorsport 7 دیگر در فروشگاه‌های مایکروسافت در دسترس نیست، می‌شود احتمال داد که به عرضه نسخه جدید سری Forza Motorsport نزدیک شده‌ایم. این بازی اولین بار بیش از یک سال پیش‌‌، در رویداد Xbox Games Showcase 2020 با یک تیزر چند ثانیه‌ای و in-game معرفی شد.

می‌توانیم سال 2022 را سال نبرد دو قطب عناوین ماشین‌رانی و شبیه‌ساز خطاب کنیم. از یک طرف Sony و Polyphony Digital قصد دارند با Gran Turismo 7 سری GT را به اوج برگردانند، از طرف دیگر Turn 10 قصد دارد سیر صعودی خود در خلق نسخه‌های موفقی از سری Forza Motorsport را ادامه دهد. لازم به ذکر است که Forza Motorsport برخلاف Forza Horizon 5، عنوانی تماما نسل جدید خواهد بود و برای کنسول‌های Xbox One عرضه نخواهد شد. همین موضوع می‌تواند مقایسه دو عنوان GT7 و Forza ‌Motorsport را هنگام عرضه کمی دشوار کند.

همانطور که مطلع هستید، GT7 برای پلتفرم PS4 نیز عرضه می‌شود و با این مهم، عنوانی میان‌نسلی به حساب می‌آید. هنوز گیم‌پلی بازی Forza Motorsport پخش نشده اما گرافیک تریلر یک سال پیش، واقعا چشم‌نواز و موجب حیرت بود. به نظر نمی‌رسد Forza Motorsport در نیمه اول سال 2022 عرضه شود که این خبر خوبی به حساب نمی‌آید. همانطور که می‌دانید نسخه جدید Forza Horizon چند روز پیش منتشر شد و متای فوق‌العاده 92 را کسب کرد. سری Forza Horizon قرار بود به عنوان اسپین‌آفی از سری Motorsport عرضه شود؛ اما امروز با 8 میلیون بازیکن فعال، به مراتب از Forza Motorsport بیشتر بازی می‌شود.

باید دید آیا استودیو Turn 10 می‌تواند موفقیت‌های پیاپی سری Forza را ادامه دهد؟ شاید از خود دلیل ریبوت‌ شدن این سری را بپرسید. واقعیت این است که برخلاف موفقیت‌های کیفی Forza Motorsport 7، این عنوان نتوانست بازیکنان زیادی جذب کند. همین بازیکنان کم موجب شد تا Turn 10 و Microsoft، لایسنس‌های این بازی را تمدید نکنند تا به کل از تمام فروشگاه‌های رسمی حذف شود. حال Turn 10 قصد دارد با ریبوت کردن این سری، سنت‌های ضعیف نسخه‌های قبلی را زیر پا گذاشته و بازیکنان زیادی به سمت خود جذب کند. این عنوان احتمالا در سال 2022 برای پلتفرم‌های PC و Xbox Series X/S عرضه خواهد شد.

S.T.A.L.K.E.R 2: Heart of Chernobyl – (انحصاری زمانی غیر رسمی)

بازی Stalker 2 یکی دیگر از موردانتظارترین عناوین سال 2022 است که محبوب من نیز به شمار می‌رود! این بازی یک عنوان تک‌نفره، شوتر‌ اول‌شخص، اکشن-ماجراجویی با المان‌های بقا است که برای عرضه در تاریخ 28 آوریل 2022 برنامه‌ریزی شده است. استودیو GSC Game World همانند نسخه‌های قبل این سری، وظیفه ساخت Stalker 2 را برعهده دارد. عرضه نسخه جدید سری محبوب Stalker به چند دلیل هیجان‌انگیز است. Heart of Chernobyl چهارمین نسخه اصلی سری به حساب می‌آید و اولین نسخه‌ای است که برای کنسول‌‌ها عرضه خواهد شد.

تا پیش از این، عناوین Stalker در انحصار پلتفرم PC قرار داشتند. علاوه بر این‌ها، Stalker 2: Heart of Chernobyl بعد از 13 سال سکوت این سری عرضه خواهد شد. آخرین نسخه منتشر شده از این فرنچایز Call of Pripyat بود که در سال 2009 در دسترس قرار گرفت. بازی Stalker 2 با موتور گرافیکی Unreal Engine 5 ساخته می‌شود که همین موضوع می‌تواند نوید گرافیکی چشم‌نواز را از بازی بدهد. یکی از موضوعاتی که احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند، این است که Stalker 2 قرار بود در سال 2012 عرضه شود. مشکلات مالی فراوان موجب کنسل شدن بازی شد.

ساخت بازی Stalker 2 مجددا در سال 2018 از سر گرفته شد و حالا قرار است کم‌تر از یک سال دیگر، به تجربه آن بپردازیم. این اثر اولین بار در رویداد Xbox Games Showcase 2020 با یک تریلر جذاب با تمی تاریک معرفی شد. با وجود حضور عناوینی چون Halo، Forza و Fable در رویداد 2020 مایکروسافت، این Stalker 2 بود که بیشترین بازدید تریلرهای این مراسم را به خود اختصاص داد. بازی Stalker 2: Heart of Chernobyl در کنار سه عنوان قبلی این لیست، از دیگر عناوین انحصاری next-generation مایکروسافت در سال 2022 به شمار می‌رود. این بازی تنها برای پلتفرم‌های Xbox Series و PC عرضه خواهد شد.

یک سال بعد در مراسم E3 2021، از گیم‌پلی بازی رونمایی شد. این گیم‌پلی به ما طراحی چهره فوق‌العاده، محیط تاثیر‌گذار و گرافیک چشم‌نواز Stalker 2 را به رخ کشید. حالا کاملا متوجه شدیم که چرا این بازی تنها برای کنسول‌های نسل بعدی ساخته خواهد شد. وقایع داستانی بازی همانند آثاری چون Fallout و Metro، حول محور دنیای آخرالزمانی پس از انفجار اتمی جریان دارد. گفته می‌شود Stalker 2 در ابتدا قرار بود در سال 2021 عرضه شود اما مشکلات کووید، انتشار این اثر را به تاخیر انداخت. شایعاتی وجود دارد که بازی Stalker 2 تنها 3 ماه در انحصار Microsoft قرار دارد و بعد از آن برای کنسول‌ PlayStation 5 عرضه خواهد شد.

هنوز هیچ تایید رسمی در خصوص این خبر انجام نشده است. این بازی نیز همانند سه عنوان قبلی این لیست، روز عرضه در سرویس Xbox Game Pass قابل تجربه خواهد بود.

Scorn – (انحصاری زمانی غیر رسمی)

بازی Scorn، یک اثر بایوپانکی، شوتر اول‌شخص، ترسناک و اکشن-ماجراجویی است که توسط استودیو Ebb Software در دست ساخت قرار دارد. این بازی مشخصا و مستقیما از کارهای هنری H. R. Giger و Zdzisław Beksiński الگو گرفته است. Scorn با موتور گرافیکی Unreal Engine 4 در دست توسعه قرار داشته و در سال 2022، تنها برای کنسول‌های نسل بعد Xbox و PC عرضه خواهد شد. اولین کلمه‌ای که با مشاهده تصاویر بازی Scorn به ذهنتان خطور خواهد کرد، کلمه حال به‌هم‌زن است! سازندگان بازی تمام تلاش خود را برای خلق جهانی Cringe، ترسناک و حال‌ به‌هم‌زن انجام داده‌اند و باید گفت در انجام این امر موفق شده‌اند!

استودیو Ebb Software یک استودیو بازی‌سازی صربستانی است که در سال 2013 تاسیس شد. اعضای این استودیو از همان ابتدا قصد ساخت یک بازی با فضاسازی عمیق و تاثیرگذار را داشتند. معرفی اولیه Scorn به سال‌ها قبل برمی‌گردد. این اثر اولین بار در نوامبر سال 2014 به عنوان اثری مستقل و بدون بودجه معرفی شد و با نمایش گیم‌پلی و به کمک Kickstarter، قصد داشت هزینه‌های ساخت خود را تامین کند. منتهی نتیجه مالی خاصی میسر نشد و پروسه ساخت بازی موققا متوقف شد. سرانجام در سال 2015، یک سرمایه‌گذار روی بازی سرمایه‌گذاری کرد و روند توسعه مجددا از فوریه سال 2015 از سر گرفته شد.

بازی Scorn برای مدت زمانی طولانی در سکوت خبری عمیقی فرو رفت و خیلی‌ها گمان می‌کردند این بازی کنسل شده است. این سکوت خبری به مدت 6 سال ادامه داشت تا سرانجام در رویداد Inside Xbox 2020، بازی با یک تریلر سینماتیک مجددا معرفی شد. در همان تریلر مشخص شد که بازی با هدف قرار دادن توان اجرایی 4K 60fps برای کنسول‌های نسل بعدی Xbox و PC عرضه می‌شود. همان تریلر سال 2020 به خوبی فضاسازی تاریک، افسرده و وحشتناک بازی را به نمایش می‌گذاشت. چند ماه بعد، یک گیم‌پلی 15 دقیقه‌ای از نسخه بهبود یافته بازی در دسترس قرار گرفت که به خوبی گرافیک نسل نهمی بازی را به نمایش می‌گذاشت.

گان‌پلی و نورپردازی بازی با اختلاف نسبت به نمایش 2014 بهتر شده بود و چند دشمن جدید را به مخاطب معرفی می‌کرد. وقایع بازی در یک سیاره بیگانه در کهکشان روایت می‌شود؛ سیاره‌ای که سرتاسر آن با موجودات فضایی کشنده و عجیب و غریب پر شده است. بازی معرفی شده در ابتدا قرار بود در سال 2020 همزمان با لانچ کنسول Xbox عرضه شود. این تاریخ تا اواخر سال 2021 به تاخیر افتاد. متاسفانه این بازی در سال 2021 هم به دست ما نرسید و حالا اوایل سال 2022 را به عنوان تاریخ انتشار خود مدنظر قرار داده است.

Warhammer 40000: Darktide – (انحصاری زمانی غیر رسمی)

بازی Warhammer 40000: Darktide، عنوانی شوتر اول‌شخص و اکشن است که در جهان و یونیورس Warhammer 40000 جریان دارد. این بازی توسط استودیو سوئدی Fatshark ساخته می‌شود. این بازی به صورت انحصاری برای کنسول‌های Xbox Series و PC در تاریخ نامشخصی در سال 2022 عرضه خواهد شد. بازی به طور کامل از فرمول گیم‌پلی بازی Warhammer Vermintide 2 استفاده می‌کند؛ یعنی بازیکنان به صورت چهار نفره و کوآپ در برابر موج‌های عظیمی از حملات دشمنان مقاومت خواهند کرد. داستان بازی روی گروه Imperial Guardsmen تمرکز دارد که تلاش می‌کنند از راز‌های مخفی سیاره Atoma Prime در شهر Tertium پرده بردارند.

بازی اولین بار در رویداد Xbox Games Showcase 2020، مصادف با جولای همان سال معرفی شد. نخستین گیم‌پلی بازی نیز در رویداد The Game Awards 2020 به نمایش درآمد. این تریلر گیم‌پلی، سلاح‌های زیادی از جمله Lasgun و Chainsword را به ما معرفی کرد که شخصیت‌های اصلی از آن‌ها برای شکست دادن Poxwalker‌ها استفاده می‌کردند. سازندگان بازی تایید کردند که تمرکز مبارزات نزدیک، کمتر از Warhammer: Vermintide 2 خواهد بود. توسعه‌دهندگان سعی کردند توازن را در مبارزات از راه دور و نزدیک بازی Darktide رعایت کنند.

مایه تاسف است که این بازی قرار بود در سال 2021 منتشر شود اما به دلیل مشکلات پندمی کرونا تا سال 2022 به تعویق افتاد. جزئیات بیشتری از این بازی در دسترس نیست اما با استناد به قول استودیو Fatshark، بزودی نمایش‌های جدیدی از بازی پخش خواهند شد.

Replaced – (انحصاری زمانی غیر رسمی)

به جرئت می‌شود ادعا کرد که تریلر معرفی بازی Replaced در رویداد E3 2021، یکی از بهترین نمایش‌های مراسم Xbox بود. تعداد بازی‌های اکشن و Thriller با المان‌های رترو و کلاسیک بسیار کم شده است. بازی Replaced اینجاست تا حس کمبود ما در چنین سبکی را راضی کند. می‌توانیم بازی Replaced را عنوانی Sci-fi یا سایبرپانکی در نظر بگیریم. بازی نام‌برده شده توسط استودیو مستقل Sad Cat Studios در دست ساخت قرار دارد و توسط کمپانی Coatsink منتشر خواهد شد. Replaced اولین بازی این استودیو تازه تاسیس خواهد بود؛ لذا تیم سازنده فرصت دارد تا نام خود را در این صنعت ماندگارتر کند.

در خصوص کمپانی ناشر هم اطلاعات زیادی در دسترس است. Coatsink از سال 2009 بازی‌های مستقل را پشتیبانی می‌کند و از مهم‌ترین آثار نشر شده توسط این شرکت، می‌توانم به Jurassic World Aftermath و Transformers: Battlegrounds اشاره کنم. بازی Replaced در تاریخ نامشخصی در سال 2022 برای کنسول‌های نسل هشتمی و نسل نهمی Xbox و PC عرضه خواهد شد. بازی از زاویه دو بعدی دنبال می‌شود و اینطور که بنظر می‌رسد قصد دارد تجربه‌ای اکشن و خونین با موسیقی‌های هیجان‌انگیز باشد. قطعا در ادامه سال 2022 اخبار و تریلرهای بیشتری از بازی منتشر خواهد شد.

این بود لیست جذاب و پر از بازی Microsoft در سال 2022. اخبار ضد و نقیض زیادی به دست ما رسیده که خبر از معرفی یک الی دو بازی دیگر از Xbox Games Studios در سال جاری می‌دهد. بعضی‌ها گمان می‌کنند آن بازی Avowed، اثر نقش‌آفرینی جدید Obsidian است و برخی دیگر آن بازی را Hellblade 2 خطاب می‌کنند. با گذشت زمان، جواب این حدس و گمان‌ها مشخص خواهد شد. نظر شما درخصوص بازی‌های این لیست چیست؟ برای کدام بازی هایپ هستید و دوست دارید چه بازی دیگری از Xbox در سال 2022 عرضه شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *