اخبار بازی

جدول پرفروش‌ترین بازی‌های بریتانیا در ماه مارس؛ ایکس باکس و Elden Ring در صدر

در ماه گذشته‌ی میلادی، بیش از 112000 واحد کنسول بازی، نزدیک به 2.8 میلیون بازی و بیش از 700000 لوازم جانبی کنسول بازی در بریتانیا فروخته شده است.

آمار منتشر شده‌ی ماهانه از سوی GfK، تعداد سخت‌افزار، نرم‌افزار و بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی و لوازم جانبی کنسول‌های بازی به فروش رسیده در بریتانیا را محاسبه می‌کند.

پرفروش‌ترین کنسول‌های بازی؛ ایکس باکس در صدر

با استناد به این آمار، کنسول‌های ایکس باکس بیشترین آمار فروش ثبت شده در ماه گذشته‌ی میلادی را در بریتانیا به خود اختصاص داده‌اند. همچنین، آمار فروش 112000 واحدی کنسول بازی در بریتانیا نسبت به ماه گذشته‌ی آن حدود 21 درصد افزایش داشته است. با این حال، این آمار نسبت به سال گذشته به میزان 46 درصد کاهش یافته است که این موضوع ناشی از ادامه‌ی روند کمبود قطعات نیمه‌هادی برای پلی استیشن و ایکس باکس است.

کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس بیشترین افزایش را در آمار فروش خود در ماه مارس سال 2022 میلادی به ثبت رساندند. این رقم، در مقایسه با ماه فوریه‌ی سال 2022 رقم چشمگیر 61 درصد رشد را در خود می‌بیند. در مجموع، کنسول‌های بازی شرکت مایکروسافت به پرفروش‌ترین دستگاه‌های ماه مارس تبدیل شدند که این موضوع تا حدود زیادی به دلیل افزایش چشمگیر موجودی کنسول ایکس باکس سری ایکس رخ داده است.

از طرف دیگر، آمار فروش کنسول نینتندو سوییچ به میزان 21 درصد نسبت به ماه فوریه کاهش یافت، اما این کنسول همچنان به عنوان دومین کنسول پرفروش ماه مارس شناخته می‌شود. تا بدین مقطع از سال جاری میلادی، نینتندو سوییچ در رتبه‌ی اول پرفروش‌ترین کنسول بازی قلمداد می‌شود.

کنسول پلی استیشن 5 نیز بدون تغییر جایگاه نسبت به گذشته همچنان در رتبه‌ی سوم این فهرست قرار دارد. دلیل اصلی این امر، کمبود شدید کنسول‌های پلی استیشن 5 در بازار است. با این حال، جدیدترین کنسول بازی شرکت سونی نیز در مقایسه با ماه قبل، به میزان 45 درصد رشد در آمار فروش خود می‌بیند.

پرفروش‌ترین بازی‌ها؛ عملکرد عالی Elden Ring و Gran Turismo 7

علاوه بر کنسول‌های بازی، بر اساس گزارش GSD در ماه گذشته 2.77 میلیون نسخه از بازی‌های مختلف در بریتانیا فروخته شده است که رشد جزئی 0.6 درصدی نسبت به ماه فوریه 2021 داشته است. از این میزان، 1.94 میلیون نسخه به صورت دیجیتالی بوده است که این رقم نسبت به سال گذشته 9.6 درصد رشد داشته است. همچنین، فروش فیزیکی بازی‌ها نیز به عدد 835000 دست یافت که این رقم نیز نسبت به سال گذشته به میزان 15.5 درصد کاهش داشته است.

بازار بازی‌های ویدیویی در ماه گذشته توسط تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های بزرگ تسخیر شده بود. در این بین، بازی Elden Ring برای دومین ماه متوالی با اختلاف در رتبه‌ی اول قرار گرفت. رشد آمار فروش دیجیتالی این بازی در استیم، ایکس باکس لایو و PSN کمک شایانی به این موضوع کرده است.

بازی Gran Turismo 7 در رتبه‌ی دوم این فهرست قرار دارد و نسخه‌های فیزیکی آن نیز عملکرد خوبی از نظر فروش ثبت کرده‌اند. لازم به ذکر است که حدود 45 درصد از آمار فروش این بازی به نسخه‌ی فیزیکی آن اختصاص دارد که Gran Turismo 7 را از این نظر به پرفروش‌ترین بازی فیزیکی ماه بریتانیا تبدیل می‌کند. بیش از 73 درصد از آمار فروش Gran Turismo 7 مربوط به نسخه‌ی پلی استیشن 5 و 27 درصد مربوط به نسخه پلی استیشن 4 آن است.

در رتبه سوم این فهرست، بازی Grand Theft Auto 5 قرار دارد که در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال 2021، شاهد رشد چشمگیر 45 درصدی از نظر آمار فروش است. این رشد چشمگیر به دلیل انتشار نسخه‌های فیزیکی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس آن رخ داده است. نسخه‌ی پلی استیشن 5 این بازی به میزان 37 درصد و نسخه‌ی ایکس باکس نیز 28 درصد از آمار فروش آن را به خود اختصاص داده است.

دیگر بازی‌های جدید حاضر در رتبه‌های بالای این فهرست شامل WWE 2K22 می‌شود که در جایگاه پنجم قرار دارد. این مجموعه پس از انتشار نسخه‌ی نا امید کننده‌ی WWE 2K20 مجدداً به جایگاه‌های برتر دست پیدا کرده است. آمار فروش یک ماهه‌ی نخست این بازی نسبت به آمار مشابه نسخه‌ی پیشینش بیش از 164 درصد افزایش یافته است. نسخه‌ی پلی استیشن این بازی به میزان 56 درصد و نسخه‌ی ایکس باکس 41 درصد از آمار فروش آن را به خود اختصاص داده است.

رتبه‌ی ششم این فهرست به عنوان Tiny Tina’s Wonderlands اختصاص دارد. نسخه‌ی فرعی بازی Borderlands از نظر دیجیتالی آمار فروش بسیار خوبی را به ثبت رسانده و میزان 76 از خریداران آن این نسخه را انتخاب کردند. همچنین، از آمار فروش این بازی 50 درصد به پلی استیشن و 50 درصد به ایکس باکس اختصاص دارد. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این بازی به دلیل این که تحت انحصار فروشگاه اپیک قرار دارد، در این فهرست محاسبه نشده است.

آخرین بازی جدید در بین 10 رتبه‌ی برتر این فهرست نیز به عنوان Kirby and the Forgotten Land اختصاص دارد. لازم به ذکر است که شرکت نینتندو آمار فروش دیجیتالی عناوینش را به اشتراک نمی‌گذارد، بنابراین احتمال می‌رود که عناوین نینتندو نیز همانند همیشه چندین رتبه در بین 10 بازی پرفروش بریتانیا را به خود اختصاص داده باشند.

بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin که در ماه گذشته عرضه شد، در رتبه‌ی بیستم این فهرست جای گرفته است. در ماه مارس سال گذشته، بازی‌های بزرگ به مراتب کمتری عرضه شدند و هیچ کدام از نظر آمار فروش حتی نزدیک به Elden Ring و Gran Turismo 7 نیستند.

پرفروش‌ترین لوازم جانبی؛ استقبال کم‌نظیر از کنترلر ایکس باکس

علاوه بر ثبت آمار فروش قابل توجه کنسول‌های بازی ایکس باکس، لوازم جانبی این کنسول نیز طی یک ماه گذشته عملکرد کم‌نظیری از خود به نمایش گذاشتند. پرفروش‌ترین لوازم جانبی بازی در ماه گذشته‌ی میلادی در بریتانیا، کنترلر بی‌سیم ایکس باکس مدل Carbon Black لقب گرفت که نسبت به جایگاه خود در ماه گذشته 15 پله صعود داشته است. همچنین، مدل Robot White این کنسول نیز در رتبه‌ی دوم این فهرست قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که کنترلر دوال‌سنس پلی استیشن 5 از رتبه‌ی اول به رتبه‌ی سوم این فهرست در ماه جاری سقوط کرد.

در رتبه چهارم، کنترلر سیمی (مشکی رنگ) ایکس باکس که توسط شرکت ترد-پارتی Power A ساخته می‌شود قرار گرفته است و رتبه‌ی پنجم این فهرست نیز به هدست Ear Force Recon 50X از شرکت Turtle Beach اختصاص دارد.

در مجموع، تعداد 700000 لوازم جانبی در ماه گذشته‌ی میلادی در بریتانیا فروخته شد که افزایش 6 درصدی آن‌ها نسبت به ماه فوریه را نشان می‌دهد. البته، این رقم نسبت به ماه مارس سال 2021 کاهش 29 درصدی داشته است.

جدول برترین بازی‌های ماه بریتانیا از نظر آمار فروش

نام بازی رتبه
Elden Ring (Bandai Namco) 1
Gran Turismo 7 (Sony) 2
Grand Theft Auto 5 (Rockstar) 3
FIFA 22 (EA) 4
WWE 2K22 (2K Games) 5
Tiny Tina’s Wonderlands (2K Games) 6
Grand Theft Auto Online (Rockstar) 7
Pokémon Legends: Arceus (Nintendo) (فقط فیزیکی) 8
Horizon Forbidden West (Sony) 9
Kirby and the Forgotten Kingdom (Nintendo)* (فقط فیزیکی) 10
author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *