طبق گزارشی جدید، تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال (FTC) در مورد خرید اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard)، احتمالا روی دادههای مصرفکنندگانی که هر دو شرکت در اختیار دارند و تاثیر بالقوه آن بر بازار کار متمرکز است.
با توجه به گفتههای The Information، لینا خان (Lina Khan)، رئیس FTC، این معامله را با دقت بررسی خواهد کرد. مواردی چون دسترسی شرکتها به دادههای مصرفکننده، بازار کار توسعهدهندگان و تاثیر معامله روی کارکنانی که این خرید را متهم کردهاند، از جمله چیزهایی هستند که بررسی خواهند شد. رسانه The Information همچنین گزارش میدهد که FTC در حال بررسی دقیق تاثیر این خرید، روی تجارت کلی صنعت گیم است.
ماه گذشته FTC از مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد درخواست کرد تا اطلاعات بیشتری ارائه کنند. این درخواست جزئیات توسط هر دو کمپانی تایید شد. این درخواست لزوما نشاندهنده این نیست که در نهایی شدن خرید مشکلی وجود داشته و یا FTC در تلاش برای جلوگیری از جوش خوردن معامله است. در عوض، این یک گام عادی در هنگام بررسی یک معامله به این بزرگی است. اگر این قرارداد با موفقیت تکمیل شود، خرید اکتیویژن بلیزارد به این معنی است که مایکروسافت مالکیت کامل برخی از بزرگترین فرنچایزهای صنعت گیم، از جمله Call of Duty، Warcraft، Overwatch، Crash Bandicoot، Guitar Hero و غیره را به دست خواهد آورد.
انتظار میرود که این معامله در سال مالی 2023 مایکروسافت بسته خواهد شد؛ اما این امر منوط به تکمیل بررسیهای قانونی است. قانون به دنبال حفظ رقابت در بازار است و اینکار را با بررسی و مقابله با اقدامات ضد رقابتی شرکتها انجام میدهد. در مورد پدیده ادغام شدن، افراد بالارده میتوانند از بسته شدن معاملات بزرگ جلوگیری کرده و یا راهحلهای دیگری را پیشنهاد کنند. طبق گزارشها، مایکروسافت قصد دارد پس از این تصاحب، به ساخت برخی از بازیهای اکتیویژن بلیزارد روی کنسولهای پلی استیشن ادامه دهد و فیل اسپنسر (Phill Spencer) ، رئیس ایکسباکس، ادعا کرده است که قصدش دور کردن گیمرها از پلتفرم موردعلاقه آنها نیست.
برد اسمیت (Brad Smith)، رئیس مایکروسافت، اذعان کرد که این خرید، مانع از انتشار بازیهای آتی اکتیویژن بلیزارد روی کنسولهای پلی استیشن نمیشود و میخواهد فرنچایزهای بیشتری از جمله Call of Duty را روی سوییچ نیز منتشر کند.