اخبار بازی

ناامیدکننده‌ترین بازی‌های مورد انتظار تاریخ (قسمت اول)واران گیم

در تاریخ بازی‌های ویدیویی، شاهد بازی‌های مورد انتظار بسیاری بوده‌ایم که ضعیف‌تر از توقع همگان ظاهر شدند. در این مقاله به بررسی این بازی‌ها پرداخته‌ایم.

در صنعت بازی، پدیده‌ای وجود دارد به نام «Overhyped Games». اصولاً Overhyped به بازی‌هایی گفته می‌شود که قبل از انتشار، انتظارات همه از آن‌ها بسیار بالاست. این انتظارات می‌توانند به‌ خاطر تبلیغات گسترده، اعتبار شرکت سازنده یا موفقیت نسخه‌های قبلی باشند. وقتی انتظارات از یک عنوان تا این حد بالا می‌رود، طبیعتاً خطاهای احتمالی در روند عرضه‌ی بازی نیز زیر ذره‌بین قرار گرفته و بزرگ‌تر به نظر می‌رسند.

در طول تاریخ، شاهد بازی‌های Overhyped زیادی بوده‌ایم که ضعیف‌تر از تبلیغات خود ظاهر شده‌اند. در برخی موارد، این بازی‌ها با اینکه در حد انتظارات ظاهر نشده‌اند، اما هم‌چنان می‌توان از آن‌ها به عنوان بازی‌های خوب و خوش‌ساخت یاد کرد. اما در برخی موارد دیگر، این عناوین آن‌قدر ضعیف ظاهر شده‌اند که حتی خود سازندگان از عرضه‌ی آن‌ها پشیمان شده و به شکلی رسمی از هواداران عذرخواهی کرده‌اند! مطمئنم این پدیده برای شما نیز بسیار ملموس است!

کسی نمی‌تواند انکار کند که این پدیده، هم برای سازندگان و هم برای گیمرها پدیده‌ای بسیار ناخوشایند است. تصور کنید چندین هفته، ماه یا حتی سال، منتظر عرضه‌ی بازی موردعلاقه‌ی خود هستید و نتیجه‌ی کار یک بازی معمولی و در برخی اوقات یک بازی ضعیف است. گاهی اوقات نیز بازی از نظر داستان، گرافیک و گیم‌پلی هیچ مشکلی ندارد، اما آن‌قدر باگ دارد که باید چند ماه تا رفع کامل آن‌ها صبر کنید. در برخی موارد دیگر هم سازندگان آن‌قدر بازی را تغییر داده‌اند که دیگر هیچ شباهتی به نسخه‌های پیشین ندارد و با چشمان خود می‌بینید که فرنچایز موردعلاقه‌تان به یک عنوان سطحی و تجاری تبدیل شده است.

در مقاله‌ی امروز، قصد داریم به این پدیده‌ی شوم (!) پرداخته و ناامیدکننده‌ترین بازی‌های موردانتظار یا Overhyped تاریخ را مورد بررسی قرار دهیم. باید در ابتدای کار اشاره کنم که این بازی‌ها لزوماً عناوین بد یا ضعیفی نیستند و در برخی از موارد می‌توان به عنوان بازی‌هایی خوب از آن‌ها یاد کرد، اما باز هم هنگام عرضه، باعث ناامیدی هواداران و اهالی صنعت بازی شده‌اند.

این مقاله بیشتر از یک قسمت خواهد داشت، بنابراین اگر بازی‌های مورد نظر خود را در این لیست مشاهده نکردید، در قسمت‌های آینده منتظر آن‌ها باشید. همچنین مانند همیشه از شما می‌خواهیم بازی‌هایی که فکر می‌کنید مناسب این لیست هستند را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

خب دیگر، بدون اتلاف وقت برویم سراغ بازی‌های این لیست. این شما و این ناامیدکننده‌ترین بازی‌های موردانتظار تاریخ!

Watch Dogs

وقتی حرف از تریلرهای گران‌قیمت و تبلیغات پر زرق‌ و برق به میان می‌آید، اکثرمان یاد یوبیسافت و بازی‌هایش می‌افتیم. یوبیسافت خیلی خوب بلد است بازی‌هایش را تبلیغ کند و از آن‌جایی که بسیاری از بازی‌های محبوب تاریخ توسط این کمپانی ساخته شده‌اند، همیشه انتظارات از این شرکت بالا است. اما در سال‌های اخیر، بسیاری از بازی‌های این شرکت نتوانسته‌اند در حد تبلیغات قبل از عرضه‌ ظاهر شوند. یکی از این آثار Watch Dogs بود.

قبل از ذکر نکات منفی، باید بگویم که Watch Dogs به هیچ‌وجه بازی بدی نیست و این موضوع را از فروش بالا و متای 80 این عنوان می‌توان فهمید. اما چیزی که یوبیسافت در تریلرهای قبل از عرضه‌ی بازی نشانمان داده بود، در حدی عالی بودند که همه فکر می‌کردند یک رقیب جدی برای سری GTA در راه است. همه‌چیزِ این بازی در تریلرهای نمایش‌ داده‌شده بی‌نقص بود. از گرافیک مثال‌زدنی آن گرفته تا جذابیت هک کردن چراغ‌های راهنمایی و صحنه‌های تعقیب و گریز، همه و همه به قدری خوب بودند که انتظار یک شاهکار را داشتیم.

متاسفانه پس از انتشار بازی، نه از آن گرافیک خفن خبری بود و نه از گیم‌پلی فوق‌العاده جذابی که همه انتظارش را داشتند. مکانیزم هک کردن در بازی به فشردن و نگه‌داشتن یک دکمه ختم می‌شد و اگر داستان خوب بازی را نیز از آن حذف می‌کردند، با یک عنوان کاملاً معمولی طرف بودیم.

پس از عرضه‌ی بازی، خیل عظیمی از گیمرها به یوبیسافت حمله کرده و به این شرکت القابی مانند شیاد و کلاه‌بردار را نسبت دادند. گرچه به نظرم این رفتارها کمی زیاده‌روی بودند، چون Watch Dogs واقعاً بازی ضعیفی نبود، اما بدون شک می‌توان به آن لقب Overhyped را نسبت داد.

Fallout 76

برخلاف مورد بالا، Fallout 76 یک فاجعه‌ی تمام‌عیار محسوب می‌شد. انتظارات از این بازی به طرز عجیبی بالا بود. در هر صورت وقتی نام استودیوی بتسدا پشت یک بازی می‌آید، همه انتظار یک محصول درجه یک را دارند. وقتی این عنوان معرفی شد، همه خوشحال بودند که می‌توانند دنیای Fallout را در یک محیط آنلاین نیز تجربه کنند. انتظارات از این بازی به شدت بالا بود و همه انتظار یک بازی بسیار خوش‌ساخت و قوی را داشتند. البته هر کسی که Fallout 3 ،Fallout 4 یا Fallout : New Vegas را بازی کرده باشد، حق دارد که فکر کند هر عنوانی که نام Fallout روی آن گذاشته شود، قرار است لذت‌بخش و جذاب باشد.

متاسفانه با عرضه‌ی Fallout 76، همه‌ی این امیدها به ناامیدی تبدیل شدند. Fallout 76 یک عنوان ضعیف با کلی باگ و ایراد بود که نه توانست طرفداران قدیمی را راضی نگه دارد و نه پیش منتقدین بازی شانس زیادی داشت. این بازی با انبوهی از نمره‌های 3، 4 و 5 روبرو شد و متای آن نیز فراتر از 52 نرفت. عده‌ی زیادی از این بازی به عنوان ضعیف‌ترین اثر تاریخ بتسدا یاد کردند و عده‌ای دیگر آن را یک فاجعه‌ی غیرقابل بازگشت نامیدند.

البته این‌که عملکرد یک بازی آنلاین در روزهای ابتدایی خیلی خوب نباشد، اتفاقی قابل‌ درک و قابل توجیه است، اما Fallout 76 تقریباً در تمامی سطوح ممکن ایراد داشت و اکنون پس از گذشت چیزی حدود 3.5 سال، تعداد قابل‌توجهی از این مشکلات هنوز به طور کامل حل نشده‌اند. واقعاً حیف شد که Fallout 76 نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند و دنیای Fallout را محبوب‌تر از پیش سازد. با این وجود، پس از گذشت 3 سال شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی هستیم که باعث شده‌اند برخی گیمرها به این بازی جذب شوند.

Anthem

شرکت BioWare، یکی از مشهورترین استودیوهای حوزه‌ی ژانر نقش‌آفرینی است که با عناوینی مانند Mass Effect و Dragon Age در کارنامه‌ی خود، محبوبیت زیادی بین گیمرهای سراسر جهان دارد. طبیعتاً وقتی چنین شرکتی از جدیدترین پروژه‌ی خود رونمایی می‌کند، همه به وجد می‌آیند و به یاد خاطرات خوبشان، برای بازی هیجان‌زده می‌شوند.

Anthem عنوانی بود که قربانی تبلیغات غیرواقعی و انتظارات بالای گیمرها شد. این بازی در مراسم E3 2017 معرفی و در ژانویه‌ی 2019 منتشر شد. به محض انتشار بازی، اعتراضات گسترده‌ای از گیمرهای سراسر جهان به این بازی وارد شد و متای 59 این عنوان نیز مهر تاییدی بر کیفیت نه‌چندان بالای آن بود. Anthem مشکلات بسیاری داشت و نتوانسته بود انتظارات بالای هواداران را برطرف کند.

از آن‌جایی که ناشر این بازی EA بود، ابتدا همه به این کمپانی حمله کردند و سیاست‌های پول‌پرستانه‌ی این شرکت را دلیل شکست بازی دانستند. اما حقیقت این بود که کارکنان BioWare تا مراسم E3 2017 دقیقاً نمی‌دانستند که روی چه عنوانی کار می‌کنند! طبیعتاً اطلاع نداشتن از جزئیات یک پروژه می‌تواند باعث عدم هماهنگی در روند ساخت آن شود و این اتفاق دقیقاً در مورد Anthem رخ داد. نتیجه‌ی نهایی یک بازی ناقص و پر از ایراد بود که فاصله‌ی زیادی با تریلرهای قبل از انتشار بازی داشت.

پس از بازخوردهای منفی، سازندگان با آپدیت‌های فراوان سعی کردند این مشکلات را تا حدی حل کنند، اما متاسفانه Anthem هیچ‌گاه مانند Dragon Age یا Mass Effect نتوانست اعتبار سازنده را دوچندان کند.

The Order 1886

The Order 1886 از اولین بازی‌های انحصاری سونی در نسل هشتم بود که همه انتظارات زیادی از آن داشتند. چند عامل دست به دست یکدیگر دادند تا این بازی از همان لحظه‌ی معرفی در لیست انتظار بسیاری از گیمرها در سراسر جهان جای بگیرد. اول این‌که The Order 1886 یک عنوان انحصاری سونی بود و از آن‌جایی که در اکثر اوقات انحصاری‌های سونی کیفیت بسیار بالایی دارند، همه انتظار داشتند تا این عنوان نیز جزو یکی از این بازی‌ها باشد. عامل دیگر تریلرهای بسیار باکیفیت و منحصربه‌فرد این عنوان بود که باعث می‌شد همه خودشان را برای یک عنوان بی‌نظیر آماده کنند.

سرانجام The Order 1886 منتشر و با نارضایتی بسیاری از گیمرها مواجه شد. واقعیت این است که عنوان مذکور، اصلاً بازی بد یا ضعیفی نیست، اما دو مشکل عمده دارد؛ اولی کوتاهی بیش از حد کمپین بازی و دومی عدم نوآوری در طراحی مراحل آن است. از آن‌جایی که The Order 1886 بخش چندنفره نداشت، کمپین 5 یا 6 ساعته‌ی آن، قیمت 60 دلاری‌اش را توجیه نمی‌کرد. وقتی هم که بحث پول مطرح می‌شود، آرام کردن مخاطبان عصبانی کار خیلی راحتی نیست، به خصوص وقتی که در همان سال‌ عنوانی مانند The Witcher 3 منتشر شد که در قبال 60 دلار، چندین و چند ساعت محتوای باکیفیت در اختیار مخاطب قرار می‌داد.

البته The Order 1886 در بسیاری از زمینه‌ها مانند گرافیک فنی، بی‌نقص عمل کرد و هنوز هم می‌توان آن را جزو زیباترین بازی‌های نسل هشتم دانست، اما کوتاهی کمپین، ضعیف‌ بودن پایان‌بندی داستان و عدم وجود نوآوری در طراحی مراحل آن، باعث شدند تا این بازی فاصله‌ی زیادی با انتظارات گیمرها داشته باشد.

Assassins’ Creed Unity

فکر کنم همگی این مورد را خوب به خاطر داریم. Assassins’ Creed Unity قرار بود یکی از بهترین عناوین فرنچایز Assassins’ Creed باشد. داستان بازی در زمان انقلاب کبیر فرانسه رخ می‌داد و همه‌چیز مهیا بود که Unity به یک شاهکار تبدیل شود. متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه Unity سریعاً به یک عنوان ناامیدکننده و پر از باگ بدل گشت.

این روزها خیلی‌ها یوبیسافت را به خاطر باگ‌های فراوان بازی‌هایش می‌شناسند. با این‌که این قضیه در مورد بازی‌های قبل از Unity نیز مطرح بود، اما این عنوان بود که تا حد زیادی بر این قضیه صحه گذاشت و خیلی‌ها را نسبت به محصولات آینده‌ی این شرکت بدبین کرد. مشکل Unity در داستان یا گیم‌پلی‌اش نبود، بلکه در پرفورمنس یا عملکرد بسیار ضعیف بود. Unity روی پلتفرم‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای از جمله افت فریم، باگ، گلیچ و لود نشدن بافت‌های اشیاء دست و پنجه نرم می‌کرد و همین موضوع باعث شد تا نکات مثبت بازی مانند داستان تاثیرگذار و گرافیک زیبای آن نیز نادیده گرفته شوند.

یکی دیگر از دلایلی که این بازی خیلی‌ها را ناامید کرد، انتشار آن پس از عنوان Assassins’ Creed: Black Flag بود که هنوز هم از آن به عنوان یکی از بهترین بازی‌های سری یاد می‌شود.

اکثر ما با سری Assassins’ Creed آن‌قدر خاطره‌ی خوب داریم که چند عنوان متوسط و ضعیف نمی‌توانند به آن خاطرات ضربه‌ای بزنند، اما اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، Unity واقعاً ناامیدکننده بود.

No Man’s Sky

اگر فقط زمان حال را در نظر بگیریم، No Man’s Sky یکی از بهترین بازی‌های آنلاین موجود در صنعت بازی است که هر سال چند هزار نفر به مخاطبین آن اضافه می‌شود. اما این بازی در بدوِ عرضه با اعتراضات تندی از سوی گیمرها همراه شد. این اعتراضات در نوع خود بی‌سابقه بودند و خبر آن همه‌جا پیچیده بود. علت این اعتراضات انتظارات فوق‌العاده بالا از این عنوان بود که سازندگان نتوانسته بودند آن‌ها را برآورده کنند.

قبل از عرضه‌ی بازی، سازندگان در هر فرصتی که گیرشان می‌آمد از جهان بسیار وسیع این بازی و منحصربه‌فرد بودن سیاره‌های موجود در آن حرف می‌زدند. آن‌ها ادعا داشتند که تا به حال چنین عنوانی ساخته نشده و No Man’s Sky قرار است یک بازی کاملاً متفاوت باشد. متاسفانه پس از عرضه‌ی بازی خبری از این چیزها نبود و No Man’s Sky یک عنوان معمولی با یک گیم‌پلی تکراری بود که پس از چند ساعت جذابیت‌های خود را از دست می‌داد.

اما شرکت سازنده‌، Hello Games، طی سال‌های پس از عرضه، آن‌قدر برای بهبود این بازی تلاش کرد که اکنون همه از این بازی به عنوان یکی از برترین عناوین آنلاین حال حاضر یاد می‌کنند. این نشان می‌دهد که اگر تیم بازی‌سازی به کار خود ایمان داشته باشند، می‌توانند انبوهی از نظرات منفی را به نظرات مثبت تبدیل کنند. کاش بقیه‌ی شرکت‌ها هم از Hello Games یاد بگیرند!

Mass Effect Andromeda

از کجا شروع کنم؟ Mass Effect Andromeda واقعاً بد بود! پس از این‌ که BioWare اعلام کرد Mass Effect 3 پایان سه‌گانه‌ی Mass Effect خواهد بود؛ همه‌ی هواداران غمگین و ناراحت بودند و نمی‌خواستند با فرنچایز موردعلاقه‌ی خود خداحافظی کنند. در این میان، Andromeda دوباره هواداران را به وجد آورد. تریلرهای به نمایش در آمده از این بازی، نوید یک عنوان جذاب و نفس‌گیر را می‌دادند و همه خودشان را برای شاهکار جدیدی از سوی BioWare آماده کرده بودند.

زمان عرضه‌ی بازی فرا رسید و Andromeda منتشر شد. دیری نگذشت که شاهد انتقادهای افرادی بودیم که در انتظار بازی نشسته بودند.

Mass Effect Andromeda هیچ شباهتی به تریلرهای زیبای قبل از انتشارش نداشت و پر از باگ و گلیچ بود. اشکالات این بازی در حدی بودند که تصور می‌شد سازندگان آن را نیمه‌کاره رها کرده و روانه‌ی بازار کرده بودند. البته داستان و گیم‌پلی بازی تا حدی توانستند این بازی را از سقوط کامل نجات دهند، اما سیل انتقادات کوبنده‌ی گیمرها پایانی نداشت.

Andromeda نیز مانند بسیاری دیگر از بازی‌های شکست‌خورده‌ی جهان، از انتظارات بالای مخاطبان و عدم برنامه‌ریزی تیم سازنده برای عرضه‌‌ی صحیح بازی ضربه خورد و در لیست ناامیدکننده‌ترین بازی‌های موردانتظار تاریخ ما جای گرفت.


قسمت اول از این مقاله را در همین‌جا خاتمه می‌دهیم. در قسمت بعدی این مقاله دوست دارید نام کدام بازی‌ها را ببینید؟ به نظر شما ناامیدکننده‌ترین بازی‌های موردانتظار تاریخ کدام‌ها هستند؟ مانند همیشه در بخش نظرات منتظر شما هستم.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *