اخبار بازی

ابراز نگرانی استودیوهای مستقل از پیوستن اکتیویژن به ایکس باکس

تعدادی از توسعه‌دهندگان بازی‌های مستقل اخیراً اعلام کردند که خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد توسط ایکس باکس باعث کم توجه‌ای به عناوین آن‌ها خواهد شد.

براساس گزارش منتشر شده توسط یکی از مراجع رسمی و معتبر، اخیراً یک سوال بزرگ با مضمون ” آیا رشد مداوم ایکس باکس گیم پس بدین معنا خواهد بود که بازی‌های مستقل کوچک‌تر که در این سرویس گنجانده شده‌اند مورد کم توجه‌ای قرار خواهند گرفت یا خیر؟” مطرح شده است.

در واقع با توجه به پیوستن استودیوهای زیر مجموعه‌ی بتسدا (Bethesda) و اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) به خانواده‌ی استودیوهای ایکس باکس و متعاقباً پیوستن بازی‌های پرشمار و مطرح و بزرگ آن‌ها به سرویس گیم پس، توسعه‌دهندگان بازی‌های مستقل نگران هستند که عناوین آن‌ها در این شلوغی مورد کم‌توجه‌ای قرار بگیرند.

یکی از توسعه‌دهندگان مستقل که نگرانی‌های خود را در این گزارش به اشتراک گذاشته است، استودیوی کیتفاکس گیمز (Kitfox Games) است که عنوان تحسین‌شده‌ی مستقلش هم‌اکنون در سرویس گیم پس قرار دارد. این استودیو چنین ادعا می‌کند که اکثر استودیوهای مستقل در حال حاضر از عرضه‌ی بازی‌هایشان در آستانه‌ی کریسمس اجتناب می‌کنند، زیرا نمی‌توانند با عناوین AAAای که در این برهه رقابت می‌کنند، اما این استراتژی نیز با وجود گیم پس ویژگی خود را از دست می‌دهد.

این استودیو افزود:

خرید اکتیویژن ترس را در ما انداخت، زیرا آن‌ها با بازی‌هایشان در تمامی طول سال (روی گیم پس) تسلط خواهند داشت و در این شرایط چه کاری از دست ما برمی‌آید؟

علاوه بر استودیوی کیتفاکس، یورا ژادانوویچ (Yura Zhadanovich) بنیان‌گذار استودیوی سَدکَت (Sad Cat Studios) که اکنون در حال توسعه‌ی بازی به واقع مورد انتظار Replaced است نیز چنین نگرانی‌ای در قبال این موضوع دارد، چرا که بازی او در زمان عرضه روی سرویس گیم پس قرار خواهد گرفت و حتی ممکن است که آن تریلر فوق‌العاده جذاب، تماشایی و هیجان‌انگیز از بازی Replaced نیز نتواند در جذب مخاطبان این سرویس موفق عمل کند.

وی در کنار ستایش نحوه‌ی برخورد مایکروسافت با استودیوی خود، نگرانی‌هایش بابت آینده‌ی عناوین مستقلی که در سرویس گیم پس قرار می‌گیرند را ابراز کرد. وی امیدوار است که مایکروسافت حتی با وجود اضافه شدن بازی‌های پرمخاطب از جمله Call of Duty به این سرویس همچنان از توسعه‌دهندگان مستقل پشتیبانی کند.

از طرف دیگر، این نگرانی سمت و سوی دیگری نیز دارد و به گفته‌ی تحلیلگر امپر انلیزیز (Ampere Analysis)، با افزایش کاربراین سرویس گیم پس هر بازی مستقلی که در این سرویس نباشد در زمینه‌ی فروش با مشکلات جدی‌ای روبرو خواهد شد. او توضیح داد:

می‌توان چنین تصور کرد که بازی‌های مستقل خارج از این سرویس‌ها ممکن است تعامل خود را با کاربران از دست بدهند، زیرا مشترکین بیشتر توجه خود را روی بازی‌هایی متمرکز می‌کنند که می‌توانند به صورت رایگان از طریق این سرویس به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

در نقطه‌ی مقابل سارا باند (Sarah Bond) به عنوان معاون بخش سرگرمی مایکروسافت در این زمینه چنین اظهار داشت که:

ما به سرمایه‌گذاری روی توسعه‌دهندگان مستقل ادامه می‌دهیم و با رشد سرویس‌هایمان این سرمایه‌گذاری‌ها را گسترش خواهیم داد.

به استدلال وی، سرویس گیم پس می‌تواند برای توسعه‌دهندگان مستقل مفید باشد، زیرا گیمرها را تشویق به تجربه‌ی سبک‌ها و دسته‌های مختلفی از عناوین می‌کند که به دلیل عدم آشنایی با آن‌ها هیچ گاه تصمیمی برای خرید و تجربشان نداشته‌اند. این موضوع باعث خواهد شد تا این بازی‌ها را به صورت آزمایشی تجربه کنند و در صورت علاقه به سراغ عناوین مشابه بروند.

به عنوان مثال، او ادعا کرد که 60 درصد از گیمرهایی که Human Fall Flat را روی گیم پس تجربه کردند، هیچ گاه بازی پازلی انجام نداده بودند و 40 درصد از آن‌ها نیز به سراغ خرید یک بازی پازلی که در سرویس گیم پس قرار نداشت رفتند.

نظر شما در این باره چیست؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *