اخبار بازی

سخت ترین بازی های تاریخ (قسمت اول)؛ با اعصاب قوی وارد شوید

بازی‌های سخت و چالش‌برانگیز همواره در میان گیمرهای هاردکور، از محبوبیت خاصی برخوردار بوده‌اند. در این مقاله به 10 مورد از سخت ترین بازی های تاریخ پرداخته‌ایم. 

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازی‌های ویدیویی برای ما جذاب باشند، چالش‌برانگیز بودن آن‌هاست. کلاً بازی بدون چالش معنا ندارد و اگر چالشی در کار نباشد، عنوان تولید شده جذابیت خاصی نخواهد داشت. البته علاقه به میزان دشواری یا چالش‌برانگیز بودن بازی به شخصیت هر گیمر برمی‌گردد. بعضی از گیمرها با گذراندن چالش‌های سخت در بازی، احساس زنده بودن می‌کنند و عده‌ای دیگر، بیشتر دوست دارند با کمترین میزان چالش یک بازی را به اتمام برسانند و از داستان، طراحی هنری و سایر ابعاد آن لذت ببرند.

به هر حال، بازی کردن مختص به گروه خاصی نیست و هر کسی می‌تواند از ویترین این دنیای جذاب، محصول مورد نظر خود را انتخاب کند و از آن لذت ببرد. اما در این مقاله، ما روی مقوله‌ی خاصی از بازی‌های ویدیویی تمرکز کرده‌ایم، و آن مقوله چیزی نیست جز دشوارترین بازی‌های تاریخ.

برای کسانی که بخش قابل‌توجهی از زندگی خود را به بازی‌های ویدیویی اختصاص داده‌اند، لذت از پا درآوردن یک باس سرسخت، گذشتن از موانع محیطی مرگبار، پشت‌ سر گذاشتن یک مرحله‌ی دشوار و نفس‌گیر و به پایان رساندن یک بازی روی بالاترین درجه‌ی سختی ممکن، وصف‌نشدنی است.

هم‌چنین، چیزهایی است که فقط یک گیمر آن‌ها را تجربه کرده است. برای مثال پرتاب کردن کنترلر از سر عصبانیت، پاک کردن بازی و ذخیره‌های آن به دلیل گیر کردن در یک مرحله از بازی و پز دادن به دوست و آشنا به‌ خاطر تمام کردن عناوین سخت مانند سری Dark Souls! خوب می‌دانید که چه می‌گویم! این‌ها بلاهایی هستند که بازی‌های سخت سر ما آورده‌اند. اما از آن طرف، کسی نیست که بتواند لذت بی‌نهایت پشت‌ سر گذاشتن یک مرحله‌ی سخت را انکار کند! کلاً این لذت با کمتر چیزی در دنیا قابل مقایسه است.

در این مقاله که بیش از یک قسمت خواهد داشت، به سراغ ده تا از سخت‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی رفته‌ایم. بازی‌هایی که در لیست آورده شده‌اند، فارغ از درجه‌ی سختی‌ای که روی آن بازی را تجربه کرده‌اید، دشوار هستند. بازی‌های دیگری نیز هستند که تمام کردن آن‌ها در درجه‌های سختی بالا تقریباً غیرممکن است، اما در درجه‌های سختی پایین‌تر، طاقت‌فرسا و دشوار نیستند. در لیست تهیه شده، برهه‌ی خاصی از تاریخ در نظر گرفته نشده و سعی کردم تا جای ممکن بازی‌هایی از تمام دوران را در لیست بیاورم.

دیگر بیش از این مقدمه‌چینی نمی‌کنم و به اصل مطلب می‌پردازیم. این شما و این 10 تا از سخت‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های ویدیویی.

10- Devil May Cry 3: Dante’s Awakening

سری بازی‌های Devil May Cry همواره از محبوبیت خاصی در بین گیمرهای ایرانی برخوردار بوده‌اند. بازی‌های این سری با این‌که لزوماً سخت نیستند، اما همواره مخاطب را به چالش کشیده‌اند و مهارت‌های او را در استفاده از کمبوهای مختلف محک زده‌اند. اما جریان در مورد نسخه‌ی سوم بازی کمی فرق دارد. Devil May Cry 3: Dante’s Awakening بدون شک چالش‌برانگیزترین بازی سری و یکی از دشوارترین بازی‌های تاریخ به شمار می‌رود. این بازی باعث شد تا نام Devil May Cry بر زبان‌ها بیفتد و دانته به یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای صنعت بازی تبدیل شود.

سومین نسخه از Devil May Cry، چند نمونه از سخت‌ترین باس‌فایت‌های تاریخ را در خود جای داده است، اما فقط باس‌های بازی نیستند که آن را چالش‌برانگیز می‌کنند. بازی معماهای دشواری نیز پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که حل کردن آن‌ها زمان‌بر است. اما این سختی‌ها هیچ‌وقت بی‌نتیجه نمی‌مانند و بازی همیشه پاداشی خوب برای گذراندن این سختی‌ها به شما می‌دهد. Devil May Cry 3 یکی از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ به شمار می‌آید، اما این سختی، به شکلی کاملاً استادانه در مراحل مختلف بازی تزریق شده است، به نحوی که شما هیچ‌گاه از تکرار مراحل خسته نمی‌شوید.

البته کپکام بعد‌ها با انتشار نسخه‌ای اصلاح‌شده از این بازی با نام Devil May Cry 3 Special Edition از سختی بازی کاست تا همه بتوانند بازی را تجربه کرده و به اتمام برسانند، اما نسخه‌ی اصلی این بازی همواره به‌خاطر گیم‌پلی بی‌نظیر، شخصیت‌پردازی ناب و دشواری بسیار زیاد، در یاد گیمرهای هاردکورتر باقی خواهد ماند.

9- Celeste

Celeste بدون شک یکی از بهترین بازی‌های پلتفرمر ساخته‌شده در یک دهه‌ی اخیر است. قرار گرفتن نام این بازی در کنار عناوینی مانند God of War و Red Dead Redemption 2 به عنوان کاندید بهترین بازی سال 2018، به تنهایی گواهی بر کیفیت بالای این بازی است.

در Celeste، شما در نقش دختری به نام Madeline قرار می‌گیرید که برای رسیدن به هدفی خاص، باید از کوهستان Celeste عبور کند. در این راه موانع زیادی وجود دارد که کار را دشوارتر می‌کنند، اما خود این موانع باعث می‌شوند تا پایان بازی تاثیرگذارتر باشد.

به پایان رساندن Celeste، نیازمند تمرکز و عکس‌العمل بالاست. گیم‌پلی فوق‌العاده‌ی بازی، شما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که به سازندگان بازی بد و بیراه بگویید! برخی مراحل بازی واقعاً سخت هستند، چرا که زمان‌بندی فوق‌العاده دقیق و تمرکز بالا می‌طلبند. اما پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، واقعاً حس خوبی به شما دست می‌دهد و این سوال برایتان به وجود می‌آید که واقعاً یک پلتفرمر دو بعدی چقدر می‌تواند جذاب و خوش‌ساخت باشد؟ سختی این بازی کاملاً هدفمند و در خدمت داستان تاثیرگذار و تامل‌برانگیز آن است و به همین دلیل، Celeste تا این حد خود را به شکلی خیره‌کننده مطرح می‌کند.

8- NioH

عرضه‌ی بازی NioH، هدیه‌ای بود به همه‌ی گیمرهای هاردکور که به دنبال یک بازی دشوار، درگیرکننده و پر از چالش بودند. این بازی در سال 2017 ابتدا برای کنسول PS4 و سپس برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و حدود یک سال پیش نیز شاهد عرضه‌ی نسخه‌ی PS5 این بازی با کیفیت بصری و عملکرد (Performance) بهتر بودیم. با این‌که NioH از طرف بسیاری از منتقدین و گیمرها تحسین شد، اما به نظرم هنوز هم یک بازی آندرریتد به شمار می‌رود و افراد بیشتری باید این بازی خوش‌ساخت را تجربه کنند.

NioH بازی واقعاً چالش‌برانگیزی است. مردن و تکرار چندباره‌ی مراحل در این بازی اتفاقی عادی به شمار می‌آید و باید خودتان را با آن هماهنگ سازید. جالب این‌جاست که خیلی‌ها این موضوع را ندانسته و سراغ بازی می‌روند و وقتی در همان اوایل بازی چندین بار می‌میرند، تازه می‌فهمند به چه دنیای بی‌رحمی قدم گذاشته‌اند.

باس‌فایت‌های دشوار، مراحل پیچیده و پیشرفت آهسته ولی معنادار بازی، همگی از دلایل سختی آن هستند. اما NioH این سختی بیش از حد را با گیم‌پلی روان و درجه یک خود تعدیل می‌کند، به گونه‌ای که مرگ‌های پیاپی، شما را از ادامه‌ی بازی ناامید نمی‌کند و بازی از ریتم نمی‌افتد. تجربه‌ی این عنوان را به تمامی گیمرهای هاردکور پیشنهاد می‌کنم.

7- Ninja Gaiden

اولین نسخه از سری Ninja Gaiden در سال 1988 برای پلتفرم NES به بازار آمد. این بازی در زمان خود یک موفقیت عظیم برای سازنده‌ها به شمار می‌رفت و خشت محکمی بود برای ساخت یک فرنچایز قدرتمند. این بازی آن‌قدر سخت بود که صدای تمام گیمرهای آن زمان را درآورد! هر کسی که این عنوان را بازی کرده بود، تا مدت‌ها کابوس مرحله‌ی معروف 2-6 را می‌دید! البته این تنها مرحله‌ی سخت بازی نبود و مراحل دیگر نیز حسابی مخاطب را اذیت می‌کردند، اما این مرحله چیز دیگری بود! بی‌راه نیست اگر بگوییم چند تا از سخت‌ترین مراحل تاریخ بازی‌های ویدئویی در همین بازی قرار داده شده‌اند.

این سری در نسخه‌های بعدی کمی آسان‌تر شد، اما همواره اصالت خود را حفظ کرده و چالش‌های جذابی را پیش پای مخاطب قرار می‌داد. آخرین عنوان این سری که با نام Ninja Gaiden: Master Collection در سال گذشته منتشر شد، نشان داد که Team Ninja برنامه‌های بلندمدتی برای این فرنچایز محبوب دارد و در زمان نزدیک لازم نیست از این عنوان نوستالژیک خداحافظی کنیم.

6- Super Meat Boy

یادم می‌آید وقتی این بازی در سال 2010 منتشر شد، همه از ایده‌های نوآورانه‌ و جدید آن می‌گفتند. من هم بی‌خبر از همه‌جا بازی را نصب کردم و آماده‌ی دیدن این ایده‌های خلاقانه بودم، اما در همان مراحل ابتدایی بازی بود که فهمیدم بازی زیادی سخت است و نمی‌توان هیچ مرحله‌ای را بدون چندین بار مردن پشت سر گذاشت! ظاهر بچه‌گانه و کارتونی بازی باعث می‌شد آدم ناخودآگاه فکر کند که بازی برای مخاطبین کم سن و سال‌تر ساخته شده و به راحتی می‌توان آن را به پایان رساند، اما چشمتان روز بد نبیند! Super Meat Boy در برخی مراحل واقعاً غرور آدم را می‌شکست و او را از ادامه‌ی بازی ناامید می‌کرد!

تمامی مراحل بازی چالش‌برانگیز و دشوار بودند، اما چیزی که باعث می‌شد این بازی لذت‌بخش باشد، کوتاهی این مراحل و نوآوری‌های تیم سازنده در ساخت ابعاد مختلف بازی بود. کاراکتر اصلی که یک تکه گوشت بود، همواره روی سطوح بازی سُر می‌خورد و همین موضوع باعث می‌شد کنترل او در محیط‌های مرگبار بسیار دشوار باشد.

نام این بازی در کشور ما ترجمه‌های عجیب غریبی مانند «بچه گوشت قهرمان» و «تکه گوشت پهلوان» هم داشت که در آن زمان موجبات خنده‌ی خیلی‌ها را فراهم کرده بود!

5- Contra: Hard Corps

برگردیم به سال 1994 و کنسول دوست‌داشتنی سگا جنسیس. سالی که سخت‌ترین بازی مجموعه‌ی Contra و یکی از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ با نام Contra: Hard Corps توسط کونامی منتشر شد و حسابی گیمرها را به چالش کشید. مجموعه‌ی Contra همواره به سختی بیش از حد معروف بوده است، اما این بازی مفهوم «سخت بودن» را از نو تعریف می‌کند. برخی مراحل Hard Corps آن‌قدر سخت بودند که چند نفری هم نمی‌شد به نصف آن مراحل رسید! البته بین خودمان بماند، ولی گیمرهای آن زمان هم هاردکورتر از گیمرهای این دوره بودند و به راحتی از یک بازی دست نمی‌کشیدند.

Hard Corps با وجود مراحل دشوار و طاقت‌فرسایی که داشت، توانست به یک موفقیت قابل‌توجه برای کونامی تبدیل شود و نام این شرکت را بیش از پیش بر سر زبان‌ها بیندازد. واقعاً کونامیِ آن سال‌ها با شرکتی که الآن می‌بینیم بسیار متفاوت بود و همواره گیمرها را با بازی‌های جذاب و چالش‌برانگیز خودش غافل‌گیر می‌کرد. آخرین بازی این مجموعه که در سال 2019 با نام Rogue Corps منتشر شد نیز عملکردی بسیار ضعیف داشت و نتوانست یادآور روزهای خوب گذشته باشد.

4- Bloodborne

بر کسی پوشیده نیست که بازی‌های میازاکی تا چه حد می‌توانند بی‌رحمانه و دشوار باشند. Bloodborne عنوانی است که در سال 2015 به شکل انحصاری برای کنسول PS4 عرضه شد و متای فوق‌العاده‌ی 92 را کسب کرد. گیمرهای سراسر جهان این بازی را به‌خاطر اتمسفر منحصر به فرد، باس‌های به‌یادماندنی، گیم‌پلی جذاب و اتمسفر آن ستودند، اما همگی از سختی بیش از حد این بازی نیز می‌گفتند. البته وقتی نام استودیوی From Software روی جلد بازی حک می‌شود، همه می‌دانند که قرار است برای رد کردن هر مرحله از بازی عرق بریزند! Bloodborne نیز طبق انتظار همه سخت و دشوار بود، اما المان‌های دیگر بازی باعث می‌شدند تحمل این سختی کمی آسان‌تر شود.

وقتی پیرامون سختی در Bloodborne حرف می‌زنیم، نمی‌توانیم فقط به یک یا دو مورد اشاره کنیم و بگوییم بازی به این دلیل و آن دلیل سخت است. خلاصه‌ی مطلب این است که در شهر طاعون‌زده‌ی یارنام، هر موجودی که فکرش را بکنید قصد جان شما را دارد! محیط بازی به‌ شدت مرگبار و خطرناک است و اگر حواستان را جمع نکنید، در یک چشم‌به‌هم‌زدن جان خود را از دست می‌دهید. مردن در این بازی اتفاقی کاملاً عادی است و به اتمام رساندن آن نیز وقت و حوصله می‌خواهد. اما ماجراجویی در این جهان آن‌قدر جذاب است که هیچ‌گاه از وقتی که پای آن گذاشته‌اید پشیمان نمی‌شوید.

3- Cuphead

بعید است کسی به تصاویر Cuphead نگاه کند و با خود بگوید احتمالاً این بازی خیلی سخت است! ظاهر کارتونی و رنگارنگ بازی این ذهنیت را در مخاطب ایجاد می‌کند که احتمالاً با یک عنوان آسان و سرگرم‌کننده طرف است، اما ماجرا چیز دیگری است! Cuphead نه تنها آسان نیست، بلکه به راحتی می‌توان از آن به عنوان یکی از سخت‌ترین بازی‌های تاریخ نام برد. هر مرحله از بازی چالش خاص خودش را دارد و طراحی کارتونی و رنگارنگ آن، صرفاً پوششی محسوب می‌شود برای این‌که مخاطب در همان ابتدایی کار جا نزند!

مراحل بازی امانتان را می‌بُرند و کاری می‌کنند که به خودتان برای شروع این بازی ناسزا بگویید! باس‌های بازی نیز تمام توان خود را برای کشتن شما به کار می‌گیرند و شما را حسابی به چالش می‌کشند. نکته این‌جاست که وقتی درگیر این بازی می‌شوید، دیگر دست کشیدن از آن راحت نیست. Cuphead با مراحل بی‌نظیر و ظاهر فریبنده‌اش چنان شما را غرق در خود می‌کند که حاضر می‌شوید تمام سختی را به جان خریده و بازی را بارها تجربه کنید.

2- Battletoads

Battletoads به هیچ‌وجه بازی ناشناخته‌ای نیست، اما شاید گیمرها جدیدتر با این نام خیلی آشنایی نداشته باشند. این بازی برای اولین بار توسط استودیوی Rare در سال 1991 منتشر شد و سهم بزرگی در بازی‌های Beat’em Up آن زمان داشت. در بازی، سه قورباغه‌ی مبارز با نام‌های Rash ،Zitz و Pimple وجود دارند که نام هر سه‌ی آن‌ها از روی بیماری‌های پوستی برداشته شده است! محیط بازی بسیار سرگرم‌کننده و جالب است، اما بدون شک می‌توان از این اثر به عنوان یکی از نفس‌گیرترین عناوین تاریخ از نظر دشواری نام برد.

بازی در ابتدای سه جان در اختیار شما قرار می‌دهد که با پیدا کردن حشرات در گوشه و کنار بازی و خوردن آن‌ها، می‌توانید تعداد جان‌های خود را به عدد 6 برسانید. اما اگر فکر می‌کنید دو برابر شدن جان، بازی را آسان‌تر خواهد کرد سخت در اشتباهید! در Battletoads گاهی برای پشت سر گذاشتن یک مرحله باید چندین و چند بار تلاش کنید، اما خیلی وقت‌ها این تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌مانند و ترجیح می‌دهید سیستم را خاموش کرده و برای چند روزی از دنیای واران گیمصله بگیرید!

آخرین نسخه‌ی این بازی در سال 2020 با نام Battletoads برای Xbox One و PC به بازار آمد و مسئولیت نشر آن بر عهده‌ی Xbox Game Studios بود.

1- Dark Souls

شاید Dark Souls سخت‌ترین بازی جهان نباشد، اما همواره به این لقب شهرت داشته است. یکی از دلایلی که Dark Souls تا این حد معروف شد، سختی طاقت‌فرسا و کمرشکن بازی بود که هر گیمری را ترغیب به تجربه‌ی بازی می‌کرد. یک دوره بود که هر کسی Dark Souls را بدون تقلب به پایان می‌رساند، گیمر حرفه‌ای شناخته می‌شد و می‌توانست در هر جمعی پز بدهد که سخت‌ترین بازی جهان را بدون هیچ ترینر یا کد تقلبی به پایان رسانده است!

همان‌طور که در مورد بلادبورن هم گفتم، From Software و میازاکی کلاً عادت ندارند بازی آسان بسازند. Dark Souls هم که دیگر تجلی عبارت «کَل انداختن با گیمر» است! در دارک سولز، حتی ضعیف‌ترین دشمنان نیز برای شما تهدید ایجاد می‌کنند و اگر حساب و کتاب ضرباتی که می‌زنید یا بلاک‌هایی که می‌کنید را نداشته باشید، بدون شک خواهید مرد. چک پوینت‌های بازی هزاران کیلومتر با هم فاصله دارند و وقتی به یکی از آن‌ها می‌رسید آن‌قدر خوشحال می‌شوید که حد و حصر ندارد! باس‌های بازی هم که زبانزد خاص و عام هستند. اکثر باس‌ها با دو یا سه ضربه می‌توانند شما را از پای دربیاورند و شما را از ادامه‌ی بازی منصرف کنند.

خلاصه نام Dark Souls با «سختی» گره خورده است. این بازی حتی اشک هاردکورترین گیمرها را نیز درآورده، اما در عوض طرفداران پروپاقرصی هم برای خود دست و پا کرده است که حتی یک روز هم نمی‌توانند بدون فکر کردن به این بازی سر روی بالش بگذارند!


این لیست 10 تایی را در همین‌جا به پایان می‌رسانیم. نظر شما چیست؟ سخت‌ترین بازی‌هایی که تجربه کردید کدام‌ها بوده‌اند؟ دوست دارید در قسمت بعدی این مقاله نام کدام بازی‌ها را ببینید؟ در بخش نظرات، منتظر شما هستم.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *