اخبار بازی

10 تصمیم کمپانی‌های بزرگ که خشم گیمرها را برانگیخت

چه چیزی خشم گیمرها را برافروخته می‌کند؟ پول‌پرستی؟ عدم وفاداری به المان‌های فرنچایزهای محبوب؟ عدم اعتنا به خواسته‌هایشان؟ در این مقاله به تصمیمات اشتباه کمپانی‌ها می‌پردازیم.

معمولا کمپانی‌های بزرگ بیشتر از دل گیمرها به فکر سود خودشان هستند. خب طبیعی هم هست که وقتی یک عنوان با بودجه میلیاردی روانه بازار کنید، تا حد زیادی به فکر جبران هزینه‌ها و کسب سود باشید؛ اما گاها این شرکت‌های بزرگ دچار اشتباهات جبران‌ناپذیر و بسیار بد و مضحکی می‌شوند. این کمپانی‌های بزرگ و ثروتمند بسیاری از اوقات فراموش می‌کنند که اتفاقا راه کسب سود و جبران هزینه‌ها در به دست آوردن دل گیمرها و همراهی با آن‌ها است نه قرار گرفتن در جبهه مقابلشان!

در این مقاله قصد داریم به این مقوله بپردازیم که چه تصمیماتی از جانب کمپانی‌های بزرگ بازی‌سازی باعث خشم بسیار گیمرها شده است. این موارد باید درس عبرتی برای بازیسازان و همین کمپانی‌های خطاکار باشد تا دیگر چنین موارد اشتباهی را تکرار نکنند. در این مقاله به ۱۰ مورد از اقدامات اشتباه این کمپانی‌‌ها می‌پردازیم که با واکنش شدید یا به اصطلاح Backlash شدید گیمرها مواجه شدند. معمولا این واکنش‌های شدید و منفی ضررهای بسیار زیادی را برای شرکت‌های بازی‌سازی دارد و استودیوها باید تا حد امکان سعی کنند این موارد برای بازی‌هایشان رخ ندهد!

1- کنسل شدن بازی P.T

بازی P.T

احتمالا صفر تا صد این مورد را خودتان بدانید. دموی بازی PT که توسط هیدئو کوجیما و با بازیگری نورمن ریداس ساخته شده بود، به صورت انحصاری در فروشگاه پلی‌استیشن قرار گرفت. به جرات می‌توانم بگویم این دموی یک ساعته یکی از ترسناک‌ترین بازی‌های زندگی هر فردی می‌تواند باشد. این بازی که از آن به عنوان نسخه بعدی Silent Hills نام برده می‌شد، بسیار در دل گیمرها جا خوش کرده بود و همگی انتظار عرضه بازی نهایی را می‌کشیدند.

اما استودیو کونامی، سازنده PT، بر اثر اختلافات پیش‌آمده با هیدئو کوجیما ساخت و عرضه کامل این بازی را لغو کرد؛ ولی این پایان ماجرا نبود. کونامی در اقدامی بسیار عجیب و توهین‌آمیز، به کلی بازی PT را از فروشگاه پلی‌استیشن حدف کرد تا دیگر هیچوقت امکان دانلود این دموی رایگان وجود نداشته باشد. این اقدام خشم گیمرها را تا حد بسیار زیادی برانگیخت و در سراسر اینترنت اعتراضاتی به این اقدام عجیب کونامی انجام گرفت. سهام کونامی افت زیادی کرد و می‌توانم بگویم فروش بازی‌های دیگر این استودیو هم تحت تاثیر زیادی قرار گرفت. آخرین بازی غیرفوتبالی استودیو Konami بازی Metal Gear Survive است که خود خبر از حال و روز این شرکت بعد از رفتن کوجیما می‌دهد.

2- افت شدید Crysis 2 نسبت به نسخه اول خود

بازی Crysis

این هم یکی دیگر از جمله اقدامات پول‌پرستانه کمپانی‌های بزرگ بود که مسلما باعث واکنش شدید گیمرها و Backlash زیادی شد. همان‌طور که می‌دانید از نسخه اول بازی کرایسیس تا مدتی طولانی به عنوان یک بنچمارک برای کامپیوترها استفاده می‌شد و گرافیکی فک‌برانداز داشت. علاوه بر گرافیک، گیم‌پلی بازی در نسخه اول چندان خطی نبود و گیمرها آزاد بودند آن‌طور که می‌خواهند ماموریت‌ها را انجام دهند. درست حدس زدید، تمام این‌ها در نسخه دوم ناپدید شده بود.

نسخه دوم Crysis بازی سرگرم‌کننده و جالبی بود اما به شرط آن که نسخه اول را بازی نکرده باشید! گرافیک بازی بر پایه Directx 9 پایه‌ریزی شده بود که تکنولوژی از رده خارجی محسوب می‌شد. دلیل افت زیاد گرافیک بازی تنها یک چیز بود: طمع کرایتک و عرضه همزمان بازی روی PC و کنسول‌های نسل هفتم. قطعا اگر بازی انحصاری PC می‌ماند شاهد این حجم از انتقادات نبودیم. گیم‌پلی بازی نیز کاملا خطی شده بود و هیچ اثری از آزادی عمل نسخه اول نبود. اعتراض گیمرها باعث افت فروش این بازی شد؛ تا جایی که کرایتک به عصبانیت گیمرها اعتراف کرد و برای نسخه سوم از آن عبرت گرفت.

3- Downgrade بازی Watch Dogs

بازی Watch Dogs

دموی بازی Watch Dogs در E3 2012 را به یاد دارید؟ آن حجم از جزئیات گرافیکی، نورپردازی دقیق و تکسچرهای فوق‌العاده باکیفیت را حتی در بازی‌های نسل نهم هم به ندرت می‌توان پیدا کرد. دموی مذکور هایپ بسیار زیادی را ایجاد کرد و میزان محبوبیت یوبیسافت نزدیک به اوج بود. با این حال با عرضه بازی نهایی همه آن تعریف و تمجیدها پایان یافت و جای خود را به انتقادها و اعتراضات بسیار داد.

بازی نهایی محصول بدی نبود و حتی به اعتقاد من یکی از بهترین بازی‌های یوبیسافت است که از داستانی کم‌نظیر بهره می‌برد. با این حال خیلی از افراد با من هم‌نظر نبودند و افت گرافیکی بازی Watch Dogs باعث ناراحتی و عصبانیت فراوان آن‌ها شده بود. در محصول نهایی گرافیک زیبایی را شاهد بودیم، اما هیچ شباهتی به آن دموی فوق‌العاده نداشت. نورپردازی‌های ضعیف‌تر، تکسچرهایی با کیفیت نه چندان راضی‌کننده در بعضی صحنه‌ها و … بسیار توی ذوق می‌زد. در نهایت یوبیسافت اعلام کرد از این مساله درس گرفته و سعی می‌کند از این به بعد دموهایش شباهت بیش‌تری به بازی نهایی داشته باشند!

4-نبود حالت Multiplayer در زمان عرضه بازی No Man’s Sky

بازی No Man's Sky

بازی No Man’s Sky یکی از عناوینی است که افراد بسیاری را خشمگین کرد! این بازی در زمان عرضه هم به خودی خود بازی خوبی نبود؛ چه برسد به آن که حجم بسیار زیادی از ادعا هم در پشت این بازی وجود داشت. این بازی نقاط ضعف بسیاری داشت؛ اما مهم‌ترین آن را می‌توان نبود هیچ‌گونه حالت چندنفره در بازی شمرد. سازندگان قبل از عرضه ادعا کردند شما می‌توانید در یک سیاره بزرگ جست و جو کنید و با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشید. زمانی که بازی عرضه شد، طرفداران متوجه شدند نه تنها هیچ قابلیت چندنفره‌ای در بازی وجود ندارد، بلکه اصلا امکان ندارد حتی یک بازیکن دیگر را در سیاره ببینید چه برسد به آن که با او تعامل هم داشته باشید.

گیمرها اعتراضات فراوانی را روانه سازندگان کردند و بازی تبدیل به یکی از منفورترین عناوین استیم شد. با این حال، سازندگان به دروغ خود اعتراف کرده و با عرضه آپدیت‌هایی بسیار بزرگ برای بازی، آن را تبدیل به همان عنوانی کردند که وعده‌اش را داده بودند. حالا No Man’s Sky یکی از شلوغ‌ترین و بهترین بازی‌های چندنفره است.

5- سیاست‌های مایکروسافت در زمان معرفی Xbox One

Xbox One

آن روز یک کابوس واقعی برای طرفداران ایکس‌باکس و بخش گیمینگ مایکروسافت بود. دان متریک در طی یک سخن‌رانی عجیب و سراسر اشتباه، ایکس‌باکس را در یک سراشیبی تند سقوط قرار داد! مهم‌ترین نکات حرف‌های او در مورد اتصال اجباری و همیشگی اینترنت برای دستگاه Xbox One و فعال بودن قابلیت DRM به طور اجباری برای برای این کنسول بود. فعال بودن DRM برای همه دستگاه‌ها، به معنای این است که شما باید تنها صاحب بازی خریداری شده باشید و به هیچ وجه امکان این که یک بازی را به طور اشتراکی با دوستتان بازی کنید یا حتی از یک بازی دست دوم استفاده کنید وجود ندارد و این یعنی نابودی بازی‌های فیزیکی استفاده شده و به اشتراک گذاشتن بازی‌ها چه به صورت فیزیکی و چه آنلاین!

اگر در آن موقع اخبار گیم را دنبال کرده باشید، تا حدی به یاد دارید که چه حجمی از اعتراض و خشم روانه کمپانی بزرگ مایکروسافت و Xbox شد. در نهایت مایکروسافت تسلیم گیمرها شد و قابلیت اتصال اجباری به اینترنت و DRM را در کنسول نسل هشتمی خود قرار نداد. با این حال، تاثیر حرف‌های دان متریک و واکنش به حرف‌های او چنان زیاد بود که تا مدت‌ها بعد از برکناری او هم از آن صحبت می‌شد و قطعا یکی از دلایل مهم شکست ایکس‌باکس در نسل هشتم بود.

6- پورت PC بازی Batman: Arkham Knight

بازی Batman Arkham Knight

بازی Batman: Arkham Knight در زمان عرضه یک فاجعه کامل بود. یک بازی پر از باگ و مشکلات گرافیکی که در قسمت‌هایی غیرقابل بازی می‌شد و مجبور بودید بارها از بازی خارج شوید تا شاید بتوانید یک قسمت ساده را بدون رخداد باگ حل کنید. این بازی یکی از بدترین پورت‌های PC در تاریخ بود و دلیلش هم مدتی بعد مشخص شد: نسخه PC این بازی توسط یک تیم 12 نفره به نام Iron Galaxy که معمولا بازی‌های موبایل را روی PC و کنسول‌ها پورت می‌‌کردند بر روی کامپیوترهای شخصی پورت شده بود! با مشخص شدن این موضوع یک جهنم حول این عنوان به پا شد.

بعد از مصاحبه‌هایی که با تسترهای نسخه PC انجام شد، مشخص شد وارنر بروس (ناشر بازی) از تمام این مشکلات آگاه بوده و با آگاهی به آن‌ها اقدام به عرضه بازی کرده است. یکی از تسترها اعلام کرد دقیقا این مشکلات یک سال پیش هم در بازی وجود داشته و وارنر بروس توجهی به آن نداشته است. در واقع این ناشر با این تفکر که نسخه PC مخاطب چندانی نخواهد داشت سعی کرده کم‌ترین هزینه را برای آن انجام دهد و پورت آن را به یک تیم غیرمتخصص در این امر سپرده است. بعد از به آتش کشیده شدن صفحه استیم بازی، راک‌استدی دست‌به‌کار شد و با عرضه آپدیت‌ها و پچ‌های فراوان تقریبا تمام مشکلات بازی را برطرف کرد!

7- پولی شدن مادها

بازی Gary's Mod

شاید برایتان عجیب باشد ولی واقعا در مقطعی این امر انجام شده بود! این بار نه کمپانی‌های بزرگ بازی‌ساز که فروشگاه استیم دست به یک اقدام بسیار پول‌پرستانه و کثیف زد که اعتراضات شدیدی را در پی داشت. استیم در طی اقدامی برای بخش Workshop خود قابلیتی را به صورت اجباری فعال کرد که در آن مادها فقط با پول خریداری می‌شدند! در واقع دیگر راهی برای عرضه رایگان مادها توسط سازندگان مادها نبود و این بخش که همواره به عنوان قسمت مهمی از جامعه گیمینگ شناخته می‌شود به طور اجباری کاملا مادی و پول‌پرستانه شده بود.

این اقدام استیم اصلا واکنش‌های خوبی در پی نداشت و حتی خود مادسازان هم با آن مخالف بودند. این که مادهایی برای فروش وجود داشته باشد اصلا بد نیست و پاسخی برای زحمات سازندگان است، اما این که این مساله برای همه مادها اجباری باشد و امکان عرضه هیچ مادی به صورت رایگان وجود نداشته باشد، با ذات گیمینگ و سرگرمی در تضاد است و جامعه ویدئوگیم را کاملا مادی و به دور از سرگرمی می‌کند. خوشبختانه اعتراض گیمرها نتیجه داد و این قابلیت از فروشگاه استیم به کلی حذف شد.

8- از کار انداختن Open IV

بازی GTA V

مادسازی برای بازی‌های PC بسیار محبوب است و یکی از دلایل محبوبیت‌ بازی‌های PC همین مادهای زیاد است. یکی از بازی‌هایی که مادهایی بسیاری برای آن عرضه می‌شود، سری بازی‌های GTA است. این عناوین با توجه به جهان‌باز بودن و آزادی عمل پتانسیل زیادی برای مادسازی دارند. ابزار Open IV جهت ساخت ماد برای بازی‌های GTA ضروری است و بسیار برنامه کاملی است؛ بعد از گذشت مدتی از عرضه بازی GTA V، شرکت Take Two به راک‌استار دستور توقف نرم‌افزار Open IV را داد! دلیل: ضربه نخوردن به بخش چندنفره بازی!

واقعا این کمپانی‌های بزرگ گاهی اوقات روی اعصاب گیمرها پیاده‌روی می‌کنند. وقتی یک بازی به اندازه چندین و چند برابر بودجه‌اش فروش کرده و همواره هم در بالای جدول فروش است؛ دیگر چه کاری با یک ابزار مادسازی دارد؟ باور کنید اگر پای حرف‌های رئیس Take Two بنشینیم، خواهد گفت عرضه بخش تک‌نفره برای بازی GTA V کار بیهوده‌ای بوده و فقط بخش چندنفره مهم است! در نهایت با Backlash شدید طرفداران و حمله به صفحات مجازی GTA V و شرکت Take Two، این ابزار دوباره فعال شد.

9- Diablo Immortals

بازی Diablo Immortal

در اپریل 2018 و بعد از گذشت شش سال از عرضه آخرین نسخه سری Diablo، همگی توقع داشتند در مراسم بلیزکان بازی Diablo 4 یا حداقل یک Spin-off مرتبط با این مجموعه معرفی شود. با این حال بلیزارد در اقدامی تعجب‌آور بازی Diablo Immortal را برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد! این به مانند آب سردی برای آن همه شور و اشتیاق برای معرفی نسخه چهارم دیابلو بود که با خشم گیمرها و طرفداران بازی مواجه شد.

شاید عرضه یک نسخه از دیابلو برای گوشی‌های هوشمند کار بدی نباشد؛ مخصوصا هم که بازی رایگان است. اما نکته اینجاست که بعد از 6 سال انتظار معرفی یک بازی موبایل به عنوان تنها بازی معرفی شده در مراسم اختصاصی بلیزارد برای دیابلو، واقعا کار اشتباهی است. احتمالا اگر بلیزارد این بازی را در کنار یک نسخه اصلی برای بازی معرفی می‌کرد با این حجم از انتقادات مواجه نمی‌شد. در نتیجه این اعتراضات بازی تا مرز کنسلی هم پیش رفت؛ اما در طی مصاحبه‌ای که چندماه قبل با سازندگان این بازی انجام شد، بازی فقط تاخیر خورده است و در سال 2022 عرضه خواهد شد.

10- لوت‌باکس‌های Star Wars: Battlefront 2

بازی Star Wars Battlefront 2

مگر می‌شود صحبت از طمع و پول‌پرستی و خشم گیمرها باشد و حرفی از EA نزنیم؟ به هیچ وجه. رتبه اول مقاله ما به یک بازی از EA تعلق دارد و در کمال تعجب، آن بازی FIFA نیست. همگی با Pay To Win بودن بخش آلتیمیت‌تیم فیفا آشنا هستیم و حرف از آن تکرار مکررات است. بازی SW:BF2 یک بازی چندنفره با گیم‌پلی بسیار لذت‌بخش و گرافیک چشم‌نواز و حتی موسیقی‌های زیبا بود که با پول‌پرستی EA جلوه زشتی به خود گرفت.

این بازی مملو بود از گرایندهای بسیار زیاد و خسته‌کننده برای جمع‌آوری امتیاز جهت باز کردن لوت‌باکس‌ها و خریداری آن‌ها! شاید باید نزدیک به 40 ساعت برای باز کردن یک لوت‌باکس وقت می‌گذاشتید و در آخر هم آن‌چیزی که می‌خواستید نصیبتان نمی‌شد. Darth Wader را می‌خواهید؟ لوت‌باکس باز کنید. آن اسکین از فلان شخصیت جنگ ستارگان در آن فیلم را دوست داری؟ به لوت‌باکس سلام کن. حتی راهی برای خرید مستقیم این آیتم‌ها نبود و لوت‌باکس تنها راه شما برای بدست آوردن آن بود.

مشکل اصلی این لوت‌باکس‌ها، شانسی بودن آن‌ها بود. شما بعد از کلی Grind یا حتی خرج کردن پول واقعی برای خرید چند لوت‌باکس، باید فقط متکی به شانس می‌بودید و ممکن بود همه پول یا تلاشتان دود شود و چند آیتم به دردنخور گیرتان بیاید. بازی با خشم گیمرها و عصبانیت شدید طرفداران جنگ ستارگان مواجه شد و در نتیجه آن وضعیت لوت‌باکس‌های این بازی به کلی تغییر کرد و شبیه به Overwatch شد (فقط آیتم‌های تزئینی و نبود قابلیتی برای خرید آن‌ها با پول واقعی).

به پایان این مقاله رسیدیم. امیدوارم موارد انتخاب شده برای برانگیخته شدن خشم گیمرها ناشی از تصمیمات کمپانی‌ها برایتان جالب بوده باشد. شما چه مواردی را به این لیست اضافه می‌کنید؟ در قسمت نظرات ما را مطلع کنید.

Playstation T
author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *