یکی از عجیبترین ویژگیهای Cyberpunk 2077، هوش مصنوعی دشمنان بود. تعقیب نشدن توسط پلیس یا اعضای گروههای خلافکار، مگر در مراحلی از پیش تعیین شده، جای سوال داشت.
از پاول ساسکو (Pawel Sasko)، کارگردان مراحل Cyberpunk 2077، در یک استریم پرسیده شد که چرا پلیسها در این بازی شما را بابت خلافهایی که مرتکب میشوید، تعقیب نمیکنند؟ آقای ساسکو در ابتدای پاسخ خود، این ایده که همهی بازیهای جهان آزاد باید این قابلیت داشته باشند را رد کرد. پاول ساسکو دو عنوان Sonic و Elden Ring را به عنوان آثار جهان آزادی که تعقیب شدن توسط گروهی از جمله نیروی پلیس در آنها منطقی نیست، مثال زد. آقای ساسکو ادامه داد که وجود چنین سیستمی، تنها در فرنچایزهای GTA و Watch Dogs قابل توجیه است.
این بخش از پاسخ او با بازخورد منفی هواداران مواجه شد که مقایسهی Cyberpunk 2077 با Elden Ring را منطقی نمیدیدند. علاوه بر این موضوع، طرفداران علاوه بر GTA و Watch Dogs، فرنچایزهای Mafia ،Sleeping Dogs و Saint’s Row را به عنوان بازیهای دیگری که این سیستم تعقیب پلیس را دارند، مثال زدند. سیستم تعقیب و گریز پیشینهی طولانیی دارد که حتی در آثار قدیمی Oblivion با نگهبانها و کلانترهای Red Dead نیز شاهد آن بودهایم.
برخلاف بخش اول پاسخ آقای ساسکو، بخش دوم آن منطقیتر و دقیقتر بود. پاول ساسکو ادامه داد که دلیل وجود نداشتن این قابلیت در بازی Cyberpunk 2077، ترکیبی از محدودیتهای موتور بازیسازی و نداشتن زمان کافی برای اضافه کردن این قابلیت به این عنوان بوده است. در نهایت به نظر میرسد که سازندگان این قابلیت را رها کردند و نتیجهی آن، تلپورت شدن پلیسها به نزدیکی گیمر و تعقیب نشدن توسط گروههای خلافکار شده است.
به تازگی شایعاتی پخش مبنی بر این که استودیوی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) برنامه دارد تا هوش مصنوعی دشمنان بازی Cyberpunk 2077 را افزایش دهد، پخش شده است. هرچند مشخص نیست که این ارتقاء در حد خشنتر شدن پلیسها و خلافکاران خواهد بود و یا در آینده، شاهد اتوموبیلهای پلیس خواهیم بود که ما را در سطح نایت سیتی (Night City) تعقیب میکنند. در نهایت بازی Cyberpunk 2077 یکی از عناوینی است که وجود یک سیستم تعقیب و گریز کامل برای آن حیاتی بود. لازم به ذکر است که بازی Cyberpunk 2077 در مسیر مناسبی قرار گرفته و به تازگی به پرفروشترین عنوان فروشگاه استیم (Steam) تبدیل شد.