اخبار بازی

آنچه که راکستار می‌تواند از سی‌دی پراجکت و Cyberpunk 2077 بیاموزد

هم راکستار (Rockstar) و هم سی‌دی پراجکت (CD Projekt) اخیراً اشتباهات بزرگی انجام داده‌اند، اما وضعیت Cyberpunk 2077، گویای آن است که همه چیز می‌تواند تغییر کند.

برای سی‌دی پراجکت، این Cyberpunk 2077 بود که نسخه‌ی کنسولی آن با مشکلات و باگ‌های بسیار خود، از موفقیت سایر جنبه‌های بازی کاست. برای راکستار نیز خبرهای اخیر در مورد یک نسخه‌ی جدید و نسل نهمی از Grand Theft Auto V و انتشار Grand Theft Auto: The Trilogy — Definitive Edition، باعث تمسخر این بازی‌ها شده است، بازی‌هایی که انگار اصلا پیشرفت‌ نکرده‌اند و مانند Cyberpunk 2077، مملو از باگ هستند. بنابراین شهرت راکستار و سی‌دی پراجکت آسیب دیده است.

در حالی که این دو شرکت دارای تاریخچه‌های متفاوتی هستند، رویکردی که سی‌دی پراجکت در پیش گرفته است تا انتشار اشتباه Cyberpunk 2077 را اصلاح کند، در برخی از استراتژی‌هایی که Rockstar Games می‌تواند پیاده‌سازی کند، کارساز خواهد بود.

راکستار سابقه‌ی قوی‌تری در انتشار بازی‌های محبوب دارد، اگرچه تاکید اخیر آن‌ها بر انتشار مجدد بازی‌ها، طرفداران را بیش از پیش از هر ریمستر و بازسازی‌ای کلافه کرده است. صرف نظر از این، راکستار برند موفق خود را در چند دهه‌ی اخیر ایجاد کرده است. از سوی دیگر، سی‌دی پراجکت تا زمان انتشار The Witcher 3 از شهرت چندانی برخوردار نبود. با این حال، با توجه به تحولات اخیر در وضعیت Cyberpunk 2077، سی‌دی پراجکت ممکن است از تاریخچه توسعه‌ی کوتاه‌تر خود بهره ببرد، زیرا هنوز روش‌های خود را کاملا تنظیم نکرده است و بهتر می‌تواند خود را با خواسته‌ها و واقعیت‌های ایجاد بازی‌های AAA در مقیاس بزرگ وفق دهد.

استراتژی مربوط به کرانچ‌

بیوم

همان‌طور که توسط رسانه‌های مختلف به خوبی گزارش شده است، کرانچ یک مسئله‌ی اصلی در توسعه‌ی بازی‌ها به حساب می‌آید. اساساً، کرانچ به انتظارات شرکت‌های بازی‌سازی اشاره دارد. در واقع سازندگان در زمانی نزدیک به انتشار یک بازی، مجبور به اضافه کاری می‌شوند تا روند توسعه‌ را به پایان برسانند و مطابق انتظارات عمل کنند.

شرکت‌هایی مانند راکستار و سی‌دی پراجکت می‌دانند که انتشار یک بازی کاملاً پولیش شده بهتر از یک بازی پر از باگ و ناتمام است و همواره قصد دارند که این کار را انجام دهند، زیرا معمولاً به معنای فروش بیشتر یک عنوان است. درواقع کرانچ ناآگاهی از نیازهای اساسی کارمندان را آشکار می‌کند و خواسته یا ناخواسته، تعادل میان کار و زندگی یک کارمند را بر هم می‌زند.

سی‌دی پراجکت در توسعه‌ی بازی The Witcher 3، یک مدل «کرانچ غیر اجباری» را پیاده‌سازی کرد تا توسعه‌دهندگان آن مجبور به اضافه کاری نشوند، اما نزدیک‌تر به انتشار بازی، این مدل کنار گذاشته شد و کارمندان در نهایت مجبور به اضافه کاری شدند. این شرکت در روند توسعه‌ی Cyberpunk 2077 نیز قول داده بود که از کرانچ اجتناب کند، اما بعداً یک کرانچ اجباری را برای همه‌ی کارمندان اجرا کرد. انتشار ضعیف Cyberpunk 2077 باعث شده است که سی‌دی پراجکت سلامت و رفاه کارمندان خود را به خصوص در انتشار نسخه‌های نسل نهمی این بازی، در اولویت قرار دهد.

در طرف دیگر، راکستار سابقه‌ای مفصل و طولانی در کرانچ دارد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عاملان آن شناخته می‌شود. تغییر مدیریت در پشت صحنه در راکستار، منجر به برخی گزارش‌ها از شرایط کاری بهتر شده است، اما این شرکت هنوز راه درازی در پیش دارد تا خود را از بحران جدا کند. در حالی که سی‌دی پراجکت وعده‌های زیادی داده است، آزمون واقعی این خواهد بود که آیا این شرکت با فشار انتشار قریب الوقوع به این سیاست‌ها پایبند است یا خیر.

هر چه باشد بازی‌های راکستار و سی‌دی پراجکت عناوین عظیم، پرجزئیات و پیشرفته‌ای هستند که توسعه‌ی آن‌ها به زمان زیادی نیاز دارد و در حالی که سی‌دی پراجکت هنوز باید به قول خود عمل کند، حداقل به طور مستقیم به این بحران پرداخته است.

رسیدگی به مواردی که باید اصلاح شوند

راکستار

شرایط کار طاقت‌فرسا نه تنها در بازی، بلکه برای مجموعه‌ی عظیمی از صنایع سرگرمی بیداد می‌کند و این کاملاً باید مورد توجه قرار گیرد، البته این تنها عاملی نیست که بر موفقیت یک بازی تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، بازی Red Dead Redemption 2، علی‌رغم گزارش‌هایی درباره‌ی کرانچ آن در راکستار، بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرد.

با افزایش آگاهی درباره‌ی کرانچ، طرفداران بازی‌ها بیشتر از این موضوع آگاه می‌شوند و شرکت‌های مقصر را بر این اساس سرزنش می‌کنند. قابل بازی بودن یک عنوان تا حد زیادی بازخورد یک پلیر را تغییر می‌دهد، بنابراین سی‌دی پراجکت تلاش خود را برای بهبود نسخه‌های فعلی بازی و سپس کار بر روی نسخه‌های نسل بعدی اختصاص داده و در عین حال قول داده است که از کرانچ در توسعه‌ی آن جلوگیری کند. عنوان Cyberpunk 2077 حتی اخیراً نقدهای مثبتی را در فروشگاه استیم دریافت کرده است، که ثابت می‌کند سی‌دی پراجکت واقعاً در تلاش برای جبران اشتباهات خود است.

عامل دیگر در این بازخورد مثبت اورجینال بودن آی‌پی Cyberpunk 2077 است. در حالی که نسخه‌ی اولیه‌ی این عنوان به عقیده‌ی بسیاری غیرقابل تجربه بود، در نهایت به‌روزرسانی‌ها به پلیرها این امکان را دادند تا تجربه‌ی مناسبی را با وجود اشکالات آن کشف کنند و به نظر می‌رسد که حالا بسیاری از این بازی لذت می‌برند. البته، نسخه‌ی رایانه‌های شخصی این بازی هرگز به بدی نسخه‌ی کنسول‌ها نبود، بنابراین این که سی‌دی پراجکت زمان بیشتری را برای کار روی نسخه‌های نسل نهمی صرف می‌کند و در عین حال ارتقاء رایگان آن را نیز به پلیرها ارائه می‌دهد، یک نکته‌ی واقعا مثبت است.

عرضه‌ی نسخه‌ای ضعیف و پر از باگ از یک بازی Grand Theft Auto توسط راکستار، بازسازی‌های انجام شده را بی‌معنی‌تر از قبل می‌کند. همان‌طور که از تقاضا برای عرضه‌ی مجدد نسخه‌ی اصلی رایانه‌های شخصی GTA Trilogy در فروشگاه راکستار پیداست، پلیرها ترجیح می‌دهند سه‌گانه‌ی اصلی را به جای بازسازی آشفته و ضعیف آن‌ها بازی کنند. با وجود این که راکستار بابت این سه‌گانه عذرخواهی کرده است، اما عرضه‌ی آن تنها باعث افزایش اختلاف بین این شرکت و طرفدارانی شده که پیش از این نیز به دلیل بازعرضه‌ی GTA V برای نسل نهم کنسول‌ها، از دست این شرکت عصبانی بودند.

در حقیقت، سی‌دی پراجکت تمام شهرت خود را با Cyberpunk 2077 به خطر انداخت؛ این شرکت انتظارات را بسیار بالا برد و در یک رویکرد الهام گرفته از راکستار، تمام تمرکز خود را روی یک پروژه‌ی بزرگ گذاشت. کرانچ مشکل بزرگی است که باید در صنعت بازی به آن پرداخته شود و سی‌دی پراجکت باید به وعده‌های خود عمل کند تا کاملا از این جو منفی دور شود. افزایش نقدهای مثبت برای Cyberpunk 2077، نشان می‌دهد که این شرکت به بازخوردها گوش می‌دهد و در تلاش است تا به مشکلات مختلف آن رسیدگی کند.

از سوی دیگر، راکستار سال‌هاست که بازی جدیدی نساخته است و در حالی که انتشار مجدد بازی‌ها (همچنین برون سپاری برخی از پروژه‌ها مانند GTA: The Trilogy که توسط Grove Street Games در حال توسعه است) ممکن است به آن‌ها اجازه دهد تا فعلاً از کرانچ پرهیز کنند، در نهایت این شرکت باید رویکرد سی‌دی پراجکت را دنبال کند: مشکلات را مستقیماً برطرف کنید و به بازخورد طرفداران و کارمندان گوش دهید.

برخی بازی‌هایی که از وجود باگ رنج می‌برند، می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند و پلیرها اغلب آن‌ها را خنده‌دار و تا حد کمی آزاردهنده‌ می‌دانند، مانند میم‌های بسیاری که درباره‌ی بازی‌های بتسدا (Bethesda) و دیگر شرکت‌ها وجود دارد. البته در این بحث محدودیتی نیز وجود دارد که راکستار و سی‌دی پراجکت به دلایل مختلف به این محدودیت رسیده‌اند. در حال حاضر سی‌دی پراجکت فقط باید Cyberpunk را اصلاح کند، اما راکستار باید در مورد اولویت قرار دادن پروژه‌های خود نیز دوباره فکر کند.


بازی Cyberpunk 2077 روی کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان، پلتفرم رایانه‌های شخصی و گوگل استیدیا در دسترس کاربران قرار دارد. بازسازی GTA Trilogy نیز در حال حاضر روی پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری ایکس و اس، نینتندو سوییچ و رایانه‌های شخصی قابل تجربه است.

mohsenj74Bookerneverdies
author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *