اخبار بازی

استودیو‌های داخلی مایکروسافت روی چه بازی‌هایی کار می‌کنند؟

هر چقدر که در نسل هشتم شاهد رقابت یک طرفه میان سونی و مایکروسافت از بابت توسعه و انتشار بازی‌های انحصاری بودیم، کاملا مشخص است در نسل نهم شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. مایکروسافت با خرید استودیوهای مستعد و توانمندی مثل Ninja Theory و Obsidian و هم‌چنین اضافه کردن کل استودیوهای داخلی Bethesda به مجموعه Xbox Game Studios برای سونی در نسل نهم خط و نشان کشیده است.
اکنون مایکروسافت از لحاظ استودیوهای داخلی، هم کمیت را در اختیار دارد و هم کیفیت. مراسم E3 امسال خود گواهی بر این ادعا است.
حال با‌ توجه یه این مسأله، در ادامه نگاهی خواهیم داشت به استودیوهای داخلی یا همان فرست پارتی مایکروسافت و خانواده ایکس باکس.

نام استودیو: 343 Industries
مهم‌ترین اثر عرضه شده: Halo 4 و Halo 5
پروژه در دست ساخت: Halo: Infinite (یک عنوان دیگر در دنیای هیلو بنابر شایعات)
استودیو 343 Industries تنها به یک دلیل تأسیس شد. به دست گرفتن آینده فرنچایز هیلو بعد از قطع همکاری بانجی و مایکروسافت. پس از Halo: Reach، این استودیو وظیفه توسعه نسخه‌های مختلف این سری محبوب را بر عهده داشته است و در کل عملکرد قابل‌قبولی از خود به جای گذاشته. هر چند کاملا مشخص است مهم‌ترین آزمون این استودیو عرضه‌ی موفق Halo: Infinite خواهد بود …

نام استودیو: Compulsion Games
مهم‌ترین اثر: We Happy Few
پروژه در دست ساخت: نامعلوم
این استودیو در جریان خرید‌های متعدد مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ به جمع خانواده پیوست. شناخته شده‌ترین اثر این استودیو بازی We Happy Few به شمار می‌رود. اطلاعات خاصی در مورد پروژه بعذی این استودیو در دسترس نیست و به نظر می‌رسد آن‌ها با تمرکز کامل و به دور از حاشیه مشغول توسعه عنوانی انحصاری برای خانواده Xbox هستند.

نام استودیو: Double Fine Production
مهم‌ترین اثر: Psychonauts 2
پروژه در دست ساخت: نامعلوم
خرید این استودیو در جریان کنفرانس مایکروسافت در E3 2019 اعلام شد. جالب است بدانید بسیاری از آثار کوچک این استودیو هیچ‌گاه برای پلتفرم‌های Xbox منتشر نشدند. آخرین پروژه این استودیو یعنی Psychonauts 2 با تحسین منتقدان همراه بود و در چند بخش در مراسم Game Awards کاندید شده است. پروژه بعدی این استودیو نیز نامشخص است هر چند برخی گمانه‌زنی‌ها خبر از توسعه نسخه دوم Brutal Legned می‌دادند.

نام استودیو: inExile Entertainment
مهم‌ترین اثر: Wasteland 3
پروژه در دست ساخت: نامشخص
این استودیو نیز در جریان خرید‌های گسترده مایکروسافت در سال ۲۰۱۸ به جمع استودیوهای داخلی مایکروسافت پیوست. آخرین اثر منتشر شده این استودیو عنوان Wasteland 3 بود که از روز اول بر روی Xbox Game Pass نیز در دسترس قرار گرفت. بنابر شنیده‌ها به نظر می‌رسد این استودیو مشغول کار بر روی یک نقش‌آفرینی بزرگ برای Xbox Series S|X و PC است هر چند این خبر هنوز به طور رسمی تأیید نشده است.

نام استودیو: Mojang Studios
مهم‌ترین اثر: Minecraft و Minecraft Dungeons
پروژه در دست ساخت: نامشخص (آپدیت‌های مختلف برای Minecraft)
خرید این استودیو به سال‌ها قبل یعنی سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد. از آن موقع Mojang به شکل فوق‌العاده‌ای IP ماینکرفت را به محبوبیت رسانده و چندین نسخه فرعی و Spin-off از این سری منتشر کرده است. با توجه به محبوبیت خیره‌کننده‌ Minecraft این استودیو فعلا مشغول کار بر روی آپدیت‌های مختلف برای این عنوان است ولی با این وجود ممکن است پروژه دیکری نیز در دست ساخت باشد

نام استودیو: Ninja Theory
مهم‌ترین اثر: Hellblade: Senua’s Sacrifice
پروژه در دست ساخت: Senua’s Saga: Hellblade II و Project: Mara
این استودیو نیز در سال ۲۰۱۸ توسط مایکروسافت خریداری شد. استودیو Ninja Theory به عنوان یک تیم خلاق و مستعد مهارت خود را با عرضه Hellblade Senua’s Sacrifice به رخ کشید و به لطف سرمایه عظیم مایکروسافت، به نظر می‌رسد دنباله این IP بسیار بزرگ‌تر از نسخه اول خواهد بود. هم‌چنین این استودیو مشغول کار بر روی عنوانی نامعلوم است که با اسم رمز Project: Mara شناخته می‌شود.

نام استودیو: Obsidian Entertainment
مهم‌ترین اثر: Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity و The Outer Worlds
پروژه در دست ساخت: The Outer Worlds 2 و Avowed
بدون هیچ شکی یکی از بهترین و آینده دار‌ترین خرید‌های مایکروسافت در سال ۲۰۱۸، همین خرید Obsidian بود. این استودیو در ساخت انواع و اقسام آثار نقش‌آفرینی فوق‌العاده ماهر است و IP‌های مختلف این استودیو همواره مورد تحسین منتقدان و مخاطبان قرار گرفته‌اند. این استودیو را شاید بتوان تا حدی با Insomniac مقایسه کرد چرا که هر دو استودیو در آن واحد بر روی پروژه‌های متعددی کار می‌کنند و سرمایه‌گذاری عظیمی روی آن‌ها صورت گرفته است. از یک سو شاهد معرفی The Outer Worlds 2 با یکی از خلاقانه‌ترین تریلر‌های تاریخ بودیم و از طرف دیگر عنوان Avowed نیز توجه طرفداران کلاسیک نقش‌آفرینی را به خود جلب کرده است. هم‌چنین به نظر می‌رسد به غیر از این دو عنوان این استودیو بر روی پروژه دیگری نیز کار می‌کند. در هر صورت باید گفت Obsidian استودیو فوق‌العاده‌ای برای مایکروسافت به شمار می‌رود.

نام استودیو: Playground Games
مهم‌ترین اثر: Forza Horizon 5
پروژه در دست ساخت: Fable
استودیو Playground چندی پیش بود که با عرضه Forza Horizon 5 بار دیگر استعداد فوق‌العاده خود را نشان داد. حال با انتشار این عنوان، به نظر می‌رسد تمرکز بعدی این استودیو ریبوت سری Fable باشد. در نسل هفت سری Fable فوق‌العاده موفق و محبوب بود و حال به نظر می‌رسد مایکروسافت بازگشت بزرگی برای این فرنچایز‌ تدارک دیده است.

نام استودیو: Rare
مهم‌ترین اثر: Sea of Theives
پروژه در دست ساخت: Everwild
استودیو Rare یکی از قدیمی‌ترین استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت به شمار می‌آید. این استودیو در گذشته بر روی آثار مربوط به کینکت کار می‌کرد اما امروز شرایط کاملا متفاوت است. عنوان محبوب Sea of Theives که همچنان پرطرفدار است مهم‌ترین اثر این استودیو به شمار می‌رود و از سمت دیگر آن‌ها بر روی Everwild نیز کار می‌کنند که به نظر می‌رسد تا عرضه‌ی آن فاصله بسیار زیادی داریم.

نام استودیو: Coalition
مهم‌ترین اثر: Gears 5
پروژه در دست ساخت: Gears 6 و یک عنوان دیگر (شایعه)
استودیو Coalition تمام تمرکز خود را در چند سال اخیر بر روی گسترش سری Gears گذاشته است و حال به نظر می‌رسد پروژه بعدی آن‌ها قطعا نسخه بعدی Gears خواهد بود. البته چندی پیش شایعه شده بود که آن‌ها روی یک IP کاملا جدید نیز کار می‌کنند که این مورد هنوز تأیید نشده است.

نام استودیو: The Initiative
مهم‌ترین اثر: –
پروژه در دست ساخت: ریبوت Perfect Dark
از زمان تأسیس این استودیو اطلاعات بسیار کمی از این تیم منتشر شده است. تنها چیزی که می‌دانیم این است که آن‌ها بر روی Perfect Dark کار می‌کنند و احتمالا مدت‌ها تا انتشار این بازی فاصله خواهیم داشت.

نام استودیو: Turn 10 Studios
مهم‌ترین اثر: Forza Motorsport 7
پروژه در دست ساخت: نسخه بعدی Forza Motorsport
این استودیو نیز جزو قدیمی‌ترین استودیوهای Xbox است و هر دو یا سه سال یک عنوان از Forza Motorsport منتشر می‌کند. با توجه به انتشار Forza Horizon 5، می‌توان انتظار داشت تا دو سال بعدی این استودیو Forza Motorsport 8 را منتشر کند.

نام استودیو: Undead Labs
مهم‌ترین اثر: State of Decay 2
پروژه در دست ساخت: State of Decay 3
این استودیو نیز کاملا با سری State of Decay شناخته می‌شود. این سری هیچ‌گاه به موفقیت عظیمی دست پیدا نکرده است اما همیشه تعداد مخاطبان بسیار قابل‌توجهی جذب کرده است تا حدی که چندی پیش اعلام شد بیش از ۱۰ میلیون نفر State of Decay 2 را تجربه کرده‌اند. حال این استودیو با تمام قدرت بر روی State of Decay 3 کار می‌کند.

‌‌

نام استودیو: World’s Edge
مهم‌ترین اثر: Age of Empire 4
پروژه بعدی: نامشخص
این استودیو در سال ۲۰۱۹ تاسیس شد و چندی پیش عنوان Age of Empire 4 را عرضه کرد که می‌توان گفت عرضه‌ی موفقیت‌آمیزی داشت. در مورد پروژه بعدی این استودیو چیزی نمی‌دانیم اما به نظر می‌رسد فعلا اولویت آن‌ها پورت Age of Empire 4 برای Xbox Series S|X باشد.

نام استودیو: id Software
مهم‌ترین اثر: Doom Eternal
پروژه در دست ساخت: ؟
این استودیو یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین استودیو‌های تاریخ به شمار می‌رود و محبوبیت شوتر اول شخص را باید تا حد قابل‌توجهی مدیون این استودیو بدانیم. پروژه بعدی این استودیو نامعلوم است اما می‌توان احتمال داد احتمالا آن‌ها روی نسخه بعدی Doom کار می‌کنند.

نام استودیو: Machine Games
مهم‌ترین اثر: Wolfenstein 2: New Colossus
پروژه در دست ساخت: Indiana Jones و Wolfenstein 3(شایعه)
این استودیو نیز مانند id Software در خلق شوتر‌های اول شخص جذاب بسیار ماهر و توانا است.  استودیو Machine Games مشغول کار بر روی Indiana Jones است که البته به نظر می‌رسد مدت زیادی تا انتشار آن فاصله داریم. از طرف دیگر برخی شایعات به توسعه‌ی نسخه بعدی Wolfenstein هم اشاره می‌کردند که البته این شایعات فعلا تأیید نشده‌اند.

نام استودیو: Tango Gamework
مهم‌ترین اثر: سری The Evil Within
پروژه در دست ساخت: Ghostwire: Tokyo
به خاطر قرارداد بسته شده میان بتسدا و سونی پیش از خریداری شدن توسط مایکروسافت، عنوان بعدی این استودیو یک سال در انحصار PS5 خواهد بود اما در کل این استودیو و آثارش متعلق به خانواده Xbox هستند. به شخصه امیدوارم روزی شاهد The Evil Within 3 نیز باشیم.

نام استودیو: Zenimax Online Studios
مهم‌ترین اثر: The Elder Scrolls: Online
پروژه در دست ساخت: نامشخص
همان‌طور که از اسم این استودیو مشخص است، این استودیو تمرکز خود را بر روی توسعه عناوین آنلاین محور گذاشته است. فعلا این استودیو روی محتوای آینده The Elder Scrolls: Online تمرکز کرده است.

نام استودیو: Bethesda Game Studios
مهم‌ترین اثر: The Elder Scrolls V: Skyrim
پروژه در دست ساخت: Starfield و The Elder Scrolls 6
شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سود مایکروسافت از خرید شرکت مادر بتسدا، تصاحب همین Bethesda Game Studios باشد چرا که این استودیو بعضی از پرافتخارترین آثار در تاریخ بازی‌های ویدئویی را ساخته است. سال آینده باید منتظر انتشار عنوان به شدت مورد انتظار Starfield باشیم.

نام استودیو: Arkane
مهم‌ترین اثر: Dishonored و Deathloop
پروژه در دست ساخت: Redfall
بدون هیچ شکی استودیو Arkane یکی از خلاق‌ترین استودیو‌های بازی‌سازی جهان است که بار‌ها در زمینه طراحی مراحل و مبارزات المان‌های فوق‌العاده‌ای را خلق ساخته است. آخرین اثر این استودیو یعنی Deathloop مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حال باید منتظر ماند و دید که آیا Redfall نیز می‌تواند انتظارات را برآورده سازد یا خیر.

نگاهی تحلیلی به آثار انحصاری آینده Xbox
اول از همه قبل از آن که به بررسی آثار آینده استودیو‌های داخلی Xbox بپردازیم، باید به یک نکته‌ی مهم اشاره کنم. اکنون PC نیز عضوی از اکوسیستم مایکروسافت است بنابراین وقتی صحبت از آثار انحصاری می‌شود، منظور آثار انحصاری کنسولی نیست چرا که دیگر چنین مفهومی وجود ندارد و تمام آثار پیش‌رو هم برای Xbox Series S|X و هم برای PC منتشر خواهند شد.
ابتدا باید نگاهی بیاندازیم به سیاست جدید مایکروسافت در قبال آثار انحصاری. در نسل هشتم مایکروسافت از بعد بازی‌های انحصاری هیچ حرفی در مقابل سونی برای گفتن نداشت و حتی بزرگ‌ترین IP‌های انحصاری Xbox مانند Halo نیز بسیار از دوران طلایی و اوج خود دور بودند. اما پس از روی کار آمدن فیل اسپنسر و خلق سرویس اشتراکی گیم پس، سیاست‌های کلان مایکروسافت در قبال Xbox کاملا تغییر کرد. جمله‌ای وجود داشت که می‌گفت: از همه می‌توان سبقت گرفت به جز کسی که به راه خود می‌رود … حال کاملا مشخص است سیاست مایکروسافت در نسل نهم حول محور همین جمله است. مایکروسافت دیگر به دنبال رقابت مستقیم با سونی و پلی‌استیشن نیست. بلکه با به حداکثر رساندن پتانسیل گیم پس از یک سو، و توسعه و انتشار آثار انحصاری متعدد از سوی دیگر در تلاش است هم مخاطبان کژوال و هم مخاطبان حرفه‌ای‌تر را به سمت اکوسیستم Xbox جذب کند. اکنون گیم پس امکان تجربه بیش از ۴۰۰ اثر مختلف در ژانر‌های گوناگون را برای گیمر‌ها فراهم ساخته است. به آثار شوتر خطی علاقه دارید؟ ولفنشتاین و دووم را تجربه کنید و لذت ببرید. به دنبال ترس و اضطراب هستید؟ Outlast, Alien: Isolation و The Evil Within آماده پذیرایی از شما هستند. از آثار Co-op لذت می‌برید؟ Remnant: From The Ashes، Back 4 Blood و The Elder Scrolls: Online را از دست ندهید. دلتان برای آثار ژاپنی و شرقی تنگ شده است؟ کالکشن یاکوزا، Scarlet Nexus و‌ Code Vein آماده تجربه شدن هستند. به دنبال تجربه‌ی سولز لایک چالش برانگیز هستید؟ The Surge و Mortal Shell را دانلود کنید. از همه مهم‌تر، تمام آثار استودیوهای داخلی Xbox که در آینده منتشر می‌شوند را نیز روز عرضه بدون هزینه اضافی تجربه کنید. از State of Decay 3 گرفته تا Starfield و Indiana Jones و ده‌ها اثر بزرگ و کوچک دیگر.
گیم پس به ثبات بسیار خوبی رسیده است و عرضه Forza Horizon 5 و تا چند وقت دیگر Halo: Infinite نیز به محبوبیت بیش از پیش گیم پس کمک شایانی خواهد کرد. در واقع سرویس گیم پس در راه تبدیل شدن به نتفلیکس دنیای گیم است هر چند هنوز فاصله زیادی با این عنوان دارد.
آثار آینده انحصاری استودیوهای مایکروسافت تمرکز ویژه‌ای بر روی آثار نقش‌آفرینی دارند. Starfield، Avowed، Fable و چند عنوان شایعه شده‌ی دیگر همگی آثار نقش‌آفرینی هستند که در روز عرضه بر روی گیم پس قرار می‌گیرند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد مایکروسافت برای آثار آنلاین محور نیز برنامه دارد و توسعه‌ی Redfall خود گواهی بر این مدعا است. به شخصه فکر می‌کنم اگر مایکروسافت یک یا دو IP ماجراجویی بزرگ بتواند در این نسل خلق کند دیگر جای بحثی باقی نمی‌گذارد. البته استودیوهای داخلی مایکروسافت پروژه‌های معرفی نشده متعددی در دست ساخت دارند و احتمالا در آینده بازی‌های بزرگ بیشتر و سوپرایز‌های جذاب‌تری را مشاهده کنیم.

نظر شما در مورد استودیوهای داخلی مایکروسافت چیست؟ برای تجربه کدام یک از عناوین آینده استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت اشتیاق بیشتری دارید؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *