طبق آمار منتشر شده از سوی گروه NPD، در سال 2021 شاهد افزایش 25 درصدی هزینههای صرف شده برای سختافزارها و لوازم جانبی گیمینگ PC و رایانههای شخصی بودهایم.
با استناد به آمار منتشر شده، به نظر میرسد که کمبود تراشهها و قطعات مختلف در سال 2021 نیز تاثیر چندانی در استقبال گیمرها از سختافزارها و لوازم جانبی گیمینگ رایانههای شخصی و یا همان PC نداشته است و حتی شاهد افزایش هزینههای صرف شده در این زمینه بودهایم. طبق آخرین گزارش گروه NPD، هزینهها صرف شده برای خرید سختافزارها و لوازم جانبی گیمینگ رایانه شخصی در سال 2021 نسبت به سال 2020 حدود 25 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است که این آمار در سال 2020 نسبت به 2019 حدود 62 بود. در نتیجه، در سال 2021 و در اوج کمبود تراشهها حدود 87 درصد استقبال بیشتر نسبت به سال 2019 که کمبود تراشهها چندان ملموس نبوده است صورت گرفت.
همچنین، رشد سالانهی درآمد حاصل از فروش سختافزار و لوازم جانبی گیمینگ رایانههای شخصی در دستههای دسکتاپ، لپتاپ و میکروفونها به ترتیب 38، 29 و 25 درصد بوده است. میکروفونها، مانیتورها و لپتاپهای گیمینگ نیز بیشترین رشد فروش واحدی را به ترتیب با 27، 17 و 16 درصد تجربه کردند. بر اساس پیشبینی هوش مصنوعی NPD، درآمد حاصل از فروش سختافزار و لوازم جانبی گیمینگ رایانههای شخصی در سال 2022 کاهش 4 درصدی خواهد داشت که این امر به دلیل حجم فوقالعاده بالای فروش این محصولات در دو سال گذشته صورت خواهد گرفت.
مت پیسکاتلا (Mat Piscatella) به عنوان تحلیلگر گروه NPD دربارهی نتایج به دست آمده چنین اظهار داشت که:
بازیهای رایانههای شخصی همچنان به ارائهی طیف گستردهای از محتوا در ژانرهای متعدد و از سوی توسعهدهندگان مختلف سراسر جهان ادامه میدهند. این پلتفرم به عنوان خانهی اصلی نوآوری در صنعت بازی باقی خواهد ماند و در عین حال راههای بیشماری برای تعامل رسانه با بازیکنان را ارائه خواهد داد. در سال 2021، پلتفرم رایانههای شخصی آماری در فروش به ثبت رساند که ثابت میکند این پلتفرم به عنوان قدیمیترین پلتفرم بازیهای ویدیویی هنوز هم بهترین است.
محتواهای تولید شده برای پلتفرم رایانههای شخصی که شامل محتواهای واقعیت مجازی و غیر کنسولی هستند نیز با افزایش آمار فروش 5 درصدی به سوددهیای معادل 7.9 میلیارد دلار رسیدند. زمان صرف شده برای تجربهی بازیها در پلتفرم رایانههای شخصی نیز طبق گزارش NPD در سال 2021 به طور متوسط در هر هفته حدود 7.7 بود که این میزان در سال 2020 عدد 6.7 ساعت را نشان میداد.
البته، این میزان از رشد گیمرهای پلتفرم رایانههای شخصی تعجب آور نیست، چرا که استیم (Steam) سال جاری میلادی را با رکوردشکنی در زمینهی تعداد کاربران همزمان (28.2 میلیون کاربر همزمان) آغاز کرد و این آمار دو هفتهی بعد به به مرز 30 میلیون کاربر رسید. بنابراین، به راحتی میتوان چنین نتیجه گرفت که پلتفرم رایانههای شخصی با در دسترس قرار دادن بازیهای بیشتر از سوی ناشرین مختلف و حتی ناشرینی از جمله مایکروسافت و سونی که سابقاً محتواهای تماماً انحصاری تولید میکردند به رشد خود ادامه خواهد داد.
در مورد ویترینهای خاص سال گذشته نیز میتوان به رشد فروشگاه اپیک گیمز اشاره نمود که در ماه دسامبر سال 2021 به رکورد کاربران فعال ماهانهای معادل 62 میلیون نفر (در مقایسه با 56 میلیون نفر در سال 2020) دست یافت.