اخبار بازی

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت اول: ایکس باکس

در این مقاله قصد داریم با توجه به سبک‌ بازی‌سازی و ژانرهای تحت مالکیت کمپانی مایکروسافت، راهنمای خرید کنسول Xbox بر اساس بازی‌های آن را به شما ارائه دهیم.

خرید استودیو و ساخت بازی‌های انحصاری، همیشه یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب کنسول بوده است. بعضی گیمرها به دلایل مختلفی مثل محدودیت مالی، سلیقه و موارد مختلف، توانایی خرید همه‌ی کنسول‌ها را ندارند. با توجه به خریدهای پیاپی از جانب مایکروسافت و توجه همیشگی نینتندو و سونی به بازی‌های انحصاری، دیگر نمی‌توانیم بگوییم این کمپانی‌ها از نظر کمیت، کمبودهایی دارند. چیزی که اینجا مطرح می‌شود، بحث سلیقه و علایق گیمر است.

در این مقاله قصد داریم با توجه به سبک‌ بازی‌سازی و ژانرهای تحت مالکیت کمپانی مایکروسافت، کنسولی که باید با توجه به سلیقه خود خریداری کنید را معرفی کنیم. با واران گیم و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

چه کسی می‌تواند ضعف مایکروسافت در ساخت عناوین انحصاری را طی چند سال گذشته انکار کند؟ مایکروسافت با شروع نسل هشتم، تعداد زیادی از استودیوهای تحت مالکیت خود را از دست داد و نه تنها از نظر کمیت بازی‌ها از رقبای خود عقب افتاد، بلکه از نظر کیفیت بازی‌ها نیز با افت شدیدی مواجه شد. با اخراج دان متریک و روی کار آمدن فیل اسپنسر، سیاست‌های مایکروسافت در قبال ساخت بازی تغییر کرد. مایکروسافت به سرعت شروع به گسترش تیم‌های بازی‌سازی خود کرده و خرید استودیوها را رسماََ آغاز کرد.

ماجرا ابتدا با استودیوهای کوچک‌تر شروع شد. سازنده‌ی بازی تحسین ‌شده Hellblade یعنی Ninja Theory، سازنده‌ی بازی موفق Fallout New Vegas یعنی Obsidian و سازنده یکی از بهترین بازی‌های ریسینگ آرکید یعنی Playground Games، تنها گوشه‌ای از خریدهای مایکروسافت طی سال‌های اخیر بودند. گیمرها کم کم متوجه شدند که مایکروسافت به شکلی جدی قصد گسترش استودیوهای خود را دارد و بی‌محابا می‌خواهد بازی‌های خود را از نظر کیفی و کمی بهبود ببخشد. نوبت به کمپانی‌های بزرگ‌تر هم رسید.

در سال 2020 طی خبری غافل‌گیرکننده و غیر قابل پیش‌بینی، مایکروسافت کمپانی Zenimax Media را با ارزشی معادل 7.5 میلیارد دلار خریداری و تمام استودیوهای زیرمجموعه‌ی آن‌ را به تیم بازی‌سازی خود اضافه کرد. از جمله استودیوهایی که با این خرید به Xbox Games Studios اضافه شدند، می‌توانم به id Software ،Tango Gameworks ،Bethesda ،Arkane و Machine Games اشاره کنم. نه تنها این استودیوها تحت مالکیت مایکروسافت درآمدند، بلکه تمام ipهای آن‌ها نیز به مایکروسافت واگذار شدند. اما این شرکت آمریکایی دست بردار نبود و نوبت به خریدی به شدت بزرگ‌تر و عجیب‌تر رسید!

چند روز پیش بود که جیسون شرایر حوالی غروب، خبری تکان‌دهنده را منتشر کرد. او ادعا کرد که مایکروسافت با قیمتی معادل 70 میلیارد دلار، قصد دارد کمپانی Activision Blizzard را خریداری کند. تنها در عرض چند دقیقه، مایکروسافت این خبر را به شکلی رسمی تایید کرد. با بسته شدن این معامله، نه تنها شاهد گران‌ترین خرید مایکروسافت خواهیم بود، بلکه لقب گران‌ترین خرید تاریخ صنعت گیم را نیز از آن خود خواهد کرد. با این خرید تعداد استودیوهای داخلی مایکروسافت از 23 استودیو به 32 استودیو افزایش می‌یابد و چیزی حدود 8 شرکت بازی‌سازی به زیرمجموعه‌ی ایکس باکس اضافه می‌شوند.

حالا با این تعداد، کسی نمی‌تواند ادعا کند که مایکروسافت از نظر کمیت بازی‌های انحصاری با مشکل مواجه خواهد شد. فارغ از اینکه مایکروسافت در حال حاضر دامنه وسیعی از ژانرهای گیم را پوشش می‌دهد، کماکان باید بحث سلیقه را در خرید کنسول ایکس باکس مدنظر قرار داد. بهتر است خیالتان را راحت کنم؛ اگر طرفدار دو آتشه‌ی بازی‌های شوتر اول شخص یا FPS هستید، باید پلتفرم Xbox را در لیست خرید خود قرار دهید.

مایکروسافت یکی از پرچم‌داران عناوین شوتر اول شخص بوده و بازی مهمی مانند Halo را سالیان سال است که در اختیار دارد. Halo با سبک خاص و منحصر به فرد خود، به علاوه‌ی داستان فانتزی و گسترده‌اش، یکی از بهترین شوتر های اول شخص و آثار Sci-fi صنعت گیم به شمار می‌رود. ویژگی Shield یا سپر محافظ در گیم‌پلی، Halo را از شوترهای اول شخص پرطرفدار مثل Call of Duty یا Battlefield متمایز می‌کند. Halo با فن‌‌بیس چند میلیون نفری، می‌تواند تا مدتی طولانی پشتیبانی شده و محتوای زیادی از جهان آن عرضه گردد.

در حال حاضر استودیوی 343i وظیفه‌ی ساخت بازی‌های Halo را برعهده دارد و بازی Halo Infinite با متای 87، عنوان موفقی است که این شرکت اخیراََ عرضه کرده است. از Halo که بگذریم، به سری DOOM می‌رسیم. به جرئت می‌توانیم فرنچایز DOOM را پدر بازی‌های شوتر اول شخص خطاب کنیم. اولین نسخه‌ی این بازی در سال 1993 با همین نام در دسترس قرار گرفت و در سبک‌ FPS انقلاب ایجاد کرد. در ادامه با عرضه‌ بازی‌هایی مثل DOOM 2 و DOOM 3، این فرنچایز توانست جایگاه ویژه‌ای در صنعت گیم به دست بیاورد و به یکی از آی‌پی‌های محبوب بدل گردد.

البته این سری با عرضه نسخه‌ی سوم در سال 2004، به خوابی طولانی فرو رفت و طرفداران با سکوت مواجه شدند. این سکوت تا سال 2016 ادامه داشت و در نهایت id Software با ساخت بازی DOOM 2016، دوباره نشان داد که پدر این ژانر هنوز چیزهای زیادی برای ارائه دارد. همه فهمیدیم که id Software قصد ندارد دوباره به این فرنچایز استراحت دهد و با توجه به موفقیت‌های ریبوت، ساخت نسخه‌‌ی دوم محتمل بود. در نهایت این اتفاق هم رخ داد و DOOM Eternal به انتشار رسید. اگر طرفدار شوترهای سرعتی و خشن هستید، امکان ندارد عنوانی بهتر از DOOM Eternal نصیب‌تان شود.

این بازی در نهایت با کسب متای 87، دوباره به یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص در نسل هشتم تبدیل شد. از سری DOOM که بگذریم، به فرنچایز Wolfenstein می‌رسیم. سری بازی‌هایی که حتی از DOOM هم تاریخچه‌ی بلندتری دارند. اولین نسخه این سری در سال 1981 تحت نام Castle Wolfenstein عرضه شد. می‌توان گفت که این عنوان، یکی از اولین بازی‌های FPS صنعت گیم بود. تنها ایرادی که وجود داشت، فاصله طولانی بین عرضه‌ی نسخه‌های مختلف بود. حتی کیفیت آن‌ها نیز با افت قابل توجهی مواجه شده بود و بازی Wolfenstein در سال 2009، یک اثر عقب‌افتاده نسبت به شوترهای روز به حساب می‌آمد.

حالا وقتش رسیده بود که Bethesda تغییرات بزرگی در این سری ایجاد کند. استودیوی تازه‌ تاسیس Machine Games وظیفه‌ی ساخت بازی‌های Wolfenstein را برعهده گرفت و این سری را ریبوت کرد. بدون هیچ شکی Wolfenstein The New Order در سال 2014 و Wolfenstein The Old Blood در سال 2015، شوترهایی مدرن، خونین و جذابی بودند. اوج هنرنمایی استودیوی ذکر شده در بازی Wolfenstein 2 خودش را به همگان نشان داد. اگر Wolfenstein 2: The New Colossus را بهترین شوتر اول شخص نسل هشتم خطاب نکنیم، قطعا می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین‌ها مطرح کرد که با کسب متای 87، سنگ‌تمام گذاشت.

بعد از این عناوین، به سری قدیمی و ریشه‌دار Quake می‌رسیم. عنوان Quake برای اولین بار در سال 1996 توسط id Software و Nightdive Studios ساخته شد و توانست انقلابی دوباره در بازی‌های شوتر ایجاد کند. نسخه‌ی PC این عنوان، متای 94 را کسب کرده و همین موضوع نشان می‌دهد Quake با کسی شوخی ندارد! نسخه دوم این بازی هم یک سال بعد از عرضه بازی اول منتشر شد و تا حدودی موفقیت‌های فوق‌العاده اثر قبل از خود را تکرار کرد. در نهایت Quake 3 هم در سال 1999 عرضه شد و تجربه‌ی دلنشین دیگری را تقدیم گیمرها کرد.

متاسفانه از آن سال تا به امروز، چیزی حدود 20 سال گذشته و هنوز نسخه‌ی جدیدی از Quake به دستمان نرسیده است. شاید با خریداری شدن بتسدا توسط مایکروسافت، به آرزوی خود برسیم. هرچند شایعاتی در مورد ساخت ریبوت این بازی به صورت انحصاری برای ایکس باکس به گوش می‌رسد. در ادامه به محبوب‌ترین شوتر اول شخص صنعت گیم، یعنی سری Call of Duty می‌رسیم. هرچند هنوز شک و شبهه‌هایی در خصوص انحصاری شدن یا نشدن بازی‌های بعدی این فرنچایز وجود دارد، اما شکی نیست که پس از این، پلتفرم‌های مایکروسافت بهترین مکان برای تجربه‌ی عناوین این سری خواهد بود.

این سری تقریبا 20 سال قدمت دارد. شاید تاثیرگذاری Call of Duty بین شوترهای نام‌برده کم‌تر باشد، اما فروش و محبوبیت آن‌ با اختلاف از همه‌ی آن‌ها بیشتر است. از زمان انتشار اولین نسخه در سال 2003، چیزی نزدیک به 18 بازی از این فرنچایز عرضه شده است. فکر نکنم نیازی باشد بیش از این سری COD را به شما معرفی کنم؛ چرا که احتمالا همه‌ی شما با عظمت این فرنچایز آشنا هستید.
در نهایت به بازی Overwatch می‌رسیم که در سال 2016 با کنار زدن بازی‌های بزرگی مثل Uncharted 4، توانست جایزه‌ی بازی سال 2016 را از آن خود کند.

بدون شک Overwatch انقلابی بزرگ در بازی‌های شوتر اول شخص چندنفره ایجاد کرد و شوترهای قهرمان‌محور و Arena را در بین گیمرها جا انداخت. نسخه دوم این بازی هم‌اکنون در دست ساخت قرار دارد، اما گزارشات زیادی مبنی بر مشکلات ساخت آن به گوش می‌رسد. خوشبختانه با خریداری شدن اکتیویژن، می‌توانیم به آینده‌ی این پروژه و به سرانجام رسیدن آن امیدوار باشیم.

ایکس باکس خانه‌ی بازی‌های شوتر اول شخص خواهد بود، اما می‌توانیم لقبی مشابه را در قبال بازی‌های نقش‌آفرینی غربی نیز یه ایکس باکس بدهیم. با خریدن شرکت‌های مستقلی چون Obsidian و Inxile و در ادامه کمپانی بزرگی چون Bethesda، مایکروسافت بخش عظیمی از بازار عناوین نقش‌آفرینی غربی را به انحصار خود در آورد. از همان Bethesda Game Studios شروع می‌کنیم که بدون شک، یکی از بهترین استودیوهای بازی‌سازی در تاریخ است.

این شرکت نام خود را در سال 2003 با عرضه بازی شاهکار The Elder Scrolls 3: Morrowind بر سر زبان‌ها انداخت. جالب است بدانید این بازی در انحصار پلتفرم‌های مایکروسافت قرار داشت و هرگز برای کنسول دیگری عرضه نشد. بازی‌های نقش‌آفرینی Bethesda که در ادامه به The Elder Scrolls IV: Oblivion و Fallout 3 ختم شد، انقلابی را در سبک بازی‌های Western RPG ایجاد کردند. این بازی‌ها علاوه بر فروش بالا، جوایز متعددی نیز کسب کردند. اوج هنرنمایی این شرکت در بازی The Elder Scrolls V: Skyrim به نمایش گذاشته شد.

این بازی نقش‌آفرینی جهان آزاد، اولین بار در سال 2011 در دسترس PC و کنسول‌های نسل هفتمی قرار گرفت و بازخوردها فوق‌العاده بودند. این اثر توانست میانگین نمره 96 را روی پلتفرم Xbox 360 کسب کند و به گفته‌ی خیلی‌ از گیمرها، به بهترین ساخته‌‌‌‌ی Bethesda تبدیل شود. حتی Skyrim یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ نیز به شمار می‌رود. این عنوان تا نوامبر سال 2017، بیش از 30 میلیون واحد به فروش رساند و با عرضه شدن نسخه‌ی Anniversary، احتمالا فروش بیشتری را نیز تجربه کرده است. بدون شک باید از بازی The Elder Scrolls V: Skyrim، به عنوان نقطه‌ی عطفی در بازی‌های نقش آفرینی غربی یاد کنیم.

البته شرکت Bethesda به ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی ادامه داد و عناوین Fallout 4 و Fallout 76 را در نسل هشتم عرضه کرد. اگر از بازی Fallout 76 که یکی از بدترین آثار چند سال اخیر بود فاکتور بگیریم، Fallout 4 هم با وجود تمام مشکلاتش، یک بازی تحسین‌برانگیز بود. در سال 2018، تیم Bethesda Game Studios رسما اعلام کرد که دو پروژه مهم و بزرگ در دست ساخت دارد. یکی از آن‌ها The Elder Scrolls VI و دیگری Starfield است. Starfield اولین ip جدید Bethesda بعد از چیزی نزدیک به دو دهه محسوب می‌شود و برای انتشار در سال 2022 برنامه‌ریزی شده است.

از طرفی بازی The Elder Scrolls VI تکلیف مشخصی ندارد و کسی نمی‌داند چند سال تا انتشار آن فاصله داریم. شرکت بازی‌سازی بتسدا تنها دارایی مایکروسافت برای نسل حاضر نیست. این کمپانی شرکت موفق و با سابقه‌ی Obsidian Entertainment را هم در اختیار دارد. این استودیو سابقه‌ی طولانی و بلندی در زمینه‌ی ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. از ساخت Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords در سال 2004، تا توسعه‌ی بازی Fallout New Vegas در سال 2010 که خیلی‌ها آن را بهترین نسخه سری Fallout خطاب می‌کنند.

این استودیو هنر خود را باری دیگر در بازی Pillars of Eternity، محصول سال 2015 به نمایش گذاشت. یک بازی نقش‌آفرینی و تحسین شده که با استفاده از موتور گرافیکی Unity ساخته شده بود. Obsidian به ساخت‌ بازی‌های نقش‌آفرینی ادامه داد و نسخه دوم Pillars of Eternity را در سال 2018 و در نهایت بازی The Outer Worlds را در سال 2019 عرضه کرد. از نکات جالب بازی The Outer Worlds شباهت بی‌حد و اندازه‌ی آن به سری Fallout بود. این بازی متای 85 را کسب کرد و Obsidian باری دیگر نشان داد که بعد از گذشته یک دهه، باز هم می‌تواند یک نقش‌آفرینی جذاب بسازد.

بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت و تزریق بودجه، Obsidian جاه‌طلبانه‌تر از قبل به ساخت بازی ادامه خواهد داد. تاکنون سه اثر Grounded ،Avowed و The Outer Worlds 2 تایید شده‌اند و خیلی‌ها خبر از چندین پروژه‌ی معرفی نشده از سوی این شرکت را می‌دهند. مشخص است که با نیرو، بودجه و حمایت مایکروسافت، این شرکت آمریکایی می‌تواند محصولات باکیفیتی خلق کند. از Obsidian که گذر کنیم، به Inxile Entertainment می‌رسیم. این شرکت آمریکایی در اکتبر سال 2002 تاسیس شد و از قدیمی‌ترین استودیوهای بازی‌سازی حال حاضر به حساب می‌آید.

شما قطعاََ این استودیو را با ساخت بازی‌های Wasteland می‌شناسید، اما این شرکت سابقه‌ی بیشتری در ساخت بازی‌های نقش‌آفرینی دارد. به عنوان مثال، می‌توان به The Bard’s Tale اشاره کرد؛ یک اثر اکشن-نقش‌آفرینی که در سال 2004، طرفداران زیادی از سرتاسر جهان به سمت خود جذب کرد. حتی انتشار بازی Wasteland 2 در سال 2014 هم توانست به بالاتر رفتن اسم و رسم این شرکت کمک کند. محصولی که داستان جنگ هسته‌ای میان آمریکا و شوروی را در سال 1998 به نمایش می‌گذاشت.

قطع به یقین گل سرسبد محصولات Inxile بازی Wasteland 3 است. این عنوان که در سال 2020 به صورت چندپلتفرمی عرضه شد، با کسب متای 85 به یکی از بهترین ساخته‌های استودیوی Inxile بدل گشت. تا دسامبر سال 2021، این بازی به چیزی حدود 3 میلیون بازیکن در سرتاسر جهان دست پیدا کرد. Wasteland 3 حتی نامزد بهترین بازی نقش‌آفرینی سال 2020 شد اما این جایزه را به بازی Final Fantasy 7 Remake واگذار کرد. شایعات مختلفی در خصوص بازی بعدی این شرکت به گوش می‌رسد اما بدون شک، Inxile چند پروژه مهم را در دست ساخت دارد.

چند سالی است که ایکس باکس، یکی از ناشران کلیدی عناوین ریسینگ محسوب می‌شود. این شرکت نه تنها یکی از بهترین و قدیمی‌ترین بازی‌های ریسینگ و شبیه‌ساز تاریخ یعنی Forza Motorsport را در اختیار دارد؛ بلکه مالک بهترین بازی ریسینگ آرکید در صنعت گیم نیز به شمار می‌رود. سری بازی‌های Forza Horizon چند سالی است که در سبک بازی‌های آرکید و اتومبیل‌رانی پادشاهی می‌کنند. حتی اگر بخواهیم Gran Turismo را در سمت دیگر رینگ تصور کنیم، سونی کماکان از خلاء یک بازی آرکید رنج می‌برد و همین موضوع، به ایکس باکس در سبک ریسینگ برتری می‌بخشد.

البته قبل از تصمیم‌گیری، باید به این نکته توجه کنید که از چه نوع بازی‌های ماشین‌رانی خوشتان می‌آید. مثلا بازی‌های شبیه‌ساز را بیشتر از بازی‌های آرکید می‌پسندید؟ این گونه سوالات به تصمیم‌‌گیری نهایی شما برای خرید کنسول کمک می‌کند. Forza Horizon 5، به تنهایی مثال خوبی‌ است که برای خیلی‌ها خرید کنسول ایکس باکس را توجیه می‌کند. حتی در نسل هشتم که ایکس باکس از کمبود بازی خوب رنج می‌برد، این Playground Games و Forza Horizon بودند که آبروی پلتفرم مایکروسافت را حفظ کردند. حتی در نسلی که مایکروسافت به جز Halo و Gears، بازی سیستم‌سلر دیگری در اختیار نداشت، Forza Horizon به خوبی این بار را بر دوش کشید.

نسخه پنجم این بازی با اختلاف یکی از بهترین بازی‌های سال گذشته بو،. اما همانطور که گفته شد، دارایی ایکس باکس در سبک ریسینگ تنها به Forza Horizon محدود نمی‌شود. مایکروسافت سری قدیمی‌تری از بازی‌های ریسینگ را در اختیار دارد که به Forza Motorsport معروف هستند. نسخه هفتم این بازی در حالی که GT Sport به یکی از ضعیف‌ترین بازی‌های سری Gran Turismo تبدیل شده بود، توانست تا حدودی محبوبیت خود را در بازار و در میان گیمرها بیشتر کند. البته باید به این نکته توجه داشت که Gran Turismo کماکان معروف‌ترین و محبوب‌ترین بازی شبیه‌ساز در میان حرفه‌ای‌ها به حساب می‌آید.

استودیوی Turn 10 وظیفه‌ی ساخت نسخه‌های مختلف این بازی را برعهده داشته و هم‌اکنون روی شماره جدید این بازی تحت نام Forza Motorsport کار می‌کند. به نظر می‌آید که این بازی در سال 2022 عرضه خواهد شد و همانند Forza Horizon 5، چند ماه قبل از عرضه به طور کامل معرفی می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با یک بازی سرویس‌محور با پشتیبانی طولانی روبرو باشیم. البته نباید از بازی Blur هم بیخیال شد که با به فروش رفتن اکتیویژن، مالکیت آن به مایکروسافت واگذار خواهد شد.

صحبت از بازی‌های سرویس محور شد. حتما می‌دانید که تمام تمرکز مایکروسافت برای نسل پیش‌رو، روی سرویس گیم پس خواهد بود. مایکروسافت با عرضه‌ی بازی‌‌های انحصاری خود در روز عرضه روی سرویس گیم‌پس، آن را به پیشنهادی وسوسه‌انگیز برای گیمرها تبدیل می‌کند. طبیعتاََ ماهیت سرویس‌ها، نگه داشتن بازیکنان و پشتیبانی طولانی مدت از آن است. مایکروسافت قطع به یقین در کنار بازی‌های داستانی متعددی که عرضه می‌کند، به بازی‌های سرویس محور هم نیم‌نگاهی خواهد داشت. به عنوان مثال، سازندگان 343i تایید کردند که پیشتیبانی از Halo Infinite می‌تواند تا 10 سال هم ادامه پیدا کند.

حتی با نگاهی کلی به پشتیبانی آنلاین بازی‌هایی چون State of Decay 2 و Sea of Thieves، می‌توان متوجه این امر شد که برخی آثار پتانسیل ماندگاری بالا را در خود دارند. ختم کلام، اگر دوست دارید بازی‌هایی تجربه کنید که دائما محتوای جدید و به‌روز دریافت کرده و محتوای آنلاین خوبی را در اختیارتان می‌گذارند، از خرید ایکس باکس غافل نشوید. نکته اینجاست که سونی و پلی استیشن چند سالی است که تمرکز کمی روی بازی‌های آنلاین دارد و همین موضوع می‌تواند مخالف سلیقه‌ی برخی گیمرها باشد. مایکروسافت بخشی قابل توجه از بازی‌های خود را با دو بخش داستانی و چند نفره عرضه می‌کند؛ همین موضوع می‌تواند دامنه‌ی بازیکنان آن محصول را گسترش دهد.


در نهایت همانطور که گفته شد، مایکروسافت هم‌اکنون 32 استودیوی بازی‌سازی را در اختیار دارد و سبک‌های تحت پوشش آن به ژانرهای نام‌برده خلاصه نمی‌شود. به عنوان مثال، استودیوهای Ninja Theory و Compulsion Games در حال ساخت عناوین اکشن-ماجراجویی برای ایکس باکس هستند. یا مثلا مایکروسافت با خرید Blizzard و همچنین مالکیت بر Age of Empires، به دامنه‌ی وسیعی از بازی‌های استراتژی دسترسی دارد؛ اما به دلیل اینکه تجربه این سبک از بازی‌ها روی کنسول پیشنهاد نمی‌شود، در لیست ما قرار نگرفتند. حتی Ori ،Crash Bandicoot ،Psychonauts و Spyro به ما اثبات می‌کنند که مایکروسافت از بازی‌های پلتفرمر هم غنی است.

استودیوهای Tango Gameworks و Ninja Theory می‌توانند بازی‌های ترسناک و روان‌شناختی برای ایکس باکس توسعه دهند. استودیوی Arkane هم می‌تواند بازی‌های Immersive Sim جالبی را برای ایکس باکس به ارمغان آورد. به طور کلی، مهم‌ترین رکن در خرید یک کنسول، سلیقه شماست. باید ببینید بازی‌های آینده مایکروسافت با سلایق یا علایق شما هم‌خوانی دارند یا خیر. در ادامه‌ی این هفته، قسمت دوم این مقاله برای راهنمایی خرید کنسول‌های پلی استیشن و نینتندو منتشر خواهد شد. تا آن زمان، نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *