اخبار بازی

نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5؛ لذت خالص رانندگی

بازی Forza Horizon 5 اخیرا عرضه شد. آیا پنجمین نسخه Forza Horizon آنقدر خوب است که از آن به عنوان بهترین بازی رانندگی و اتومبیل‌رانی نسل یاد کنیم؟

مدت زمان زیادی از خلق اولین نسخه Forza Horizon نمی‌گذرد‌؛ اما این فرنچایز به راحتی تبدیل به بهترین سری بازی ریسینگ آرکید صنعت گیم شده است. حمایت‌ و استقبال طرفداران به قدری زیاد بود که در طول 9 سال، 5 نسخه از سری Forza Horizon عرضه گردید. این عناوین تا حدی کیفیت بالای خود را به نمایش گذاشتند که هم‌اکنون Forza Horizon، یکی از بهترین فرنچایزهای ریسینگ تاریخ قلم‌داد می‌شود.

نسخه پنجم این بازی چندی پیش عرضه شد و به نظر می‌رسد در راضی کردن ما سنت‌شکنی نکرده است. آیا پنجمین نسخه Forza Horizon آنقدر خوب است که از آن به عنوان بهترین بازی رانندگی و اتومبیل‌رانی نسل یاد کنیم؟ در ادامه نقد و بررسی بازی Forza Horizon 5 به جواب این سوال خواهیم رسید…

آیا بازی Forza Horizon 5 یک بار دیگر طرفداران این سبک را راضی نگه داشته است؟

بین معرفی و عرضه بازی Forza Horizon 5 فاصله زیادی نبود. این اثر شش ماه قبل از عرضه در رویداد E3 2021 معرفی شد. همچنین از انتشار نسخه چهارم، تنها سه سال فاصله گرفته بودیم و همین علت، طرفداران را درخصوص محتوای بازی نگران می‌کرد. برخی گمان می‌کردند این بازی با کپی‌برداری از بازی Forza Horizon 4، چیز چندان جدیدی برای ارائه نخواهد داشت. برخی تصور می‌کردند بازی از ضعف محتوایی رنج خواهد برد چرا که سازندگان نتوانسته‌اند مدت زمان زیادی روی آن کار کنند.

باید بدانید که از همان ابتدا، سری Forza Horizon از فاصله زمانی مشابهی برای عرضه نسخه‌های جدید خود استفاده می‌کرد. بین نسخه اول تا دوم و حتی دوم تا سوم، تنها دو سال فاصله بود. استودیو Playground Games برای ساخت و انتشار نسخه چهارم این بازی، باز هم به دو سال زمان احتیاج داشت. با نگاهی به کیفیت نسخه‌های Forza Horizon، نه تنها شاهد افت کیفیت نخواهیم بود، بلکه پیشرفتی سالانه را شاهد هستیم. بازی‌های Forza Horizon نسخه به نسخه بهتر می‌شدند و همین موضوع طرفداران را راضی نگه می‌داشت. اگر به این روند دقت کنیم، متوجه می‌شویم Forza Horizon 5 حتی مدت زمان بیشتری از تمام نسخه‌های قبلی خود در دست ساخت بوده است.

سری Forza Horizon همیشه پرچم‌دار گرافیک زمان خود بوده است. حتی زمانی که Xbox One، یکی از ضعیف‌ترین سخت‌افزارهای نسل را در اختیار داشت، شاهکار گرافیکی‌ای به نام Forza Horizon 4 را برایش توسعه داد. استودیو بریتانیایی Playground با نمایشی باورنکردنی از گرافیک بازی Forza Horizon 5 وارد صحنه شد. تصاویر Photo Realistic بودند؛ به طوری که در یک صحنه تصور می‌کردیم تصاویر از جهان واقعی هستند اما پس از چند ثانیه، متوجه می‌شدیم درحال تماشای تصاویری از بازی هستیم! آسمان 8K، تصاویر کوه و سنگ‌ها، نمایش منظره‌های طبیعی و حتی قدرت‌نمایی نورپردازی بازی در تریلرها قابل لمس بود.

ما مطمئن بودیم که Playground Games می‌تواند با استعداد خود، جلوه‌های بصری فراموش نشدنی‌ای در سخت‌افزارهای قدرتمند و جدید Xbox خلق کند. هرچند میان‌نسلی بودن بازی Forza Horizon 5 تا حدودی برخی از پتانسیل‌های گرافیکی بازی را تلف کرد؛ اما در نهایت ساخته جدید Playground Games دوباره طرفداران را حیرت‌زده می‌کند. بازی Forza Horizon 5 هم به قول خود عمل کرده و هم عمل نکرده است! درواقع خبر بد این است که چند عدد از مشکلات گرافیکی بازی، جلوی Forza Horizon 5 را برای تبدیل شدن به یک اثر بی‌نقص می‌گیرند.

بیاید از خبر خوب شروع کنیم! بازی Forza Horizon 5 به همان زیبایی تریلرهای بازی است. کیفیت تکسچرها و بافت‌ها چه در بیرون و داخل ماشین و چه در محیط بازی خارق‌العاده است. همانطور که قول داده شده بود، با یک بازی تماما Photo Realistic روبرو هستیم که از ابتدا تا انتهای خود چشمانتان را نوازش می‌دهد. این بازی نه تنها یک بار دیگر توانایی Playground Games را در طراحی هنری به رخ کشید، بلکه ما را برای آینده این شرکت و بازی Fable نیز هیجان‌زده کرد. خصوصا اینکه بازی Fable قرار است عنوانی تماما نسل بعدی باشد و برای کنسول Xbox One عرضه نخواهد شد.

گرافیک هنری بازی Forza Horizon 5 بدون شک یکی از بهترین‌های این نسل است!

محیط‌های بازی Forza Horizon 5 متنوع است؛ دقیقا همانطور که از این بازی انتظار داشتیم. آب و هوای پویای بازی به خوبی چرخش جو را به نمایش می‌گذارد. گاهی در هوای بارانی مجبور به رانندگی می‌شوید، گاهی مجبورید از طوفان شن معروف مکزیک عبور کنید و گاهی باید تابش مستقیم نور خورشید را در بیابان‌های مکزیک نظاره‌گر باشید. فرقی نمی‌کند در حال رانندگی در چه هوایی باشید، بازی Forza Horizon 5 در تمامی شرایط زیبا و چشم‌نواز است. این ویژگی به کمک تنوع محیطی مکزیک زیباتر نیز می‌شود. سازندگان از همان ابتدا شما را در جهان کاملا آزاد و بزرگ Forza Horizon 5 رها می‌کنند. همانطور که می‌دانید دنیای این بازی، عظیم‌ترین جهانی است که سازندگان آن تا به امروز ساخته‌اند.

تنوع اقلیمی و محیط‌های متنوع مکزیک در جهان واقعی، به سازندگان در خلق این دفتر نقاشی غیرقابل توصیف کمک کرده است. از بیابان‌های بی آب و علف این کشور بگیرید، تا جنگل‌های سرسبز و شهرهایی که جای سوزن انداختن هم ندارند. هرگز هنگام تجربه بازی و رانندگی در جهان Forza Horizon 5، حس تکرار را تجربه نمی‌کنید. جدای از محتوای زیاد و گیم‌پلی سرگرم‌کننده، تنوع محیط‌های بازی هرگز کاری نمی‌کند که شما از تجربه این بازی خسته شوید.

از دیگر ویژگی‌های گرافیکی فوق‌العاده بازی، نورپردازی و سایه‌زنی بی‌نظیر آن است. درست است که Playground Games نتوانسته تکنولوژی Ray-Tracing را به صورت Real-Time در جهان بازی خود قرار دهد؛ اما نورپردازی Forza Horizon 5 چیزی برای نوازش چشم‌های شما کم نمی‌گذارد. از رفلکشن‌های آب بگیرید، تا بازتاب نور از آینه و سطح ماشین شما؛ نورپردازی بازی Forza Horizon 5 بدون Ray-Tracing هم یکی از بهترین‌های نسل حاضر است. از طرفی کیفیت سایه‌ها نیز در سطح مطلوبی قرار دارد. این کیفیت بالا در رزولوشن سایه‌ها را هنگام رانندگی در جنگل و زیر شاخ و برگ درختان، بهتر احساس می‌کنید.

جزئیات بازی شما را مات خود می‌کند. اگر از Photo Mode بازی استفاده کنید و روی زمین و محیط تمرکز کنید، متوجه جزئیات باورنکردنی و بسیار زیاد اشیاء در محیط خواهید شد. این جزئیات به سنگ‌ریزه‌ها، خطوط روی آسفالت و کیفیت پوشش گیاهی و هزاران بخش از بازی خلاصه می‌شود. کافی است یک بار روی خاکی Drift بزنید تا متوجه دقت Playground در طراحی جزئیات خاک و محیط بازی شوید. جدای از این ویژگی‌های مثبت، متاسفانه باید شما را از خبر بد نیز مطلع کنم. بازی Forza Horizon 5 از مشکل LOD در فواصل دور و دیر بارگذاری شدن بافت‌ها رنج می‌برد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *