اخبار بازی

سونی ایده‌ی مشارکت جمعی در مسیرسازی Death Stranding را به ثبت رساند

ایده‌ی منحصر به فرد بازی Death Stranding، ساخته‌ی هیدئو کوجیما، برای مشارکت جمعی گیمرها در تغییرات محیطی، توسط شرکت سونی به ثبت رسید.

این ثبت اختراع که “نقشه‌برداری زمین و ساخت تدریجی مسیرهای محیط مجازی یک بازی ویدیویی” نام‌گذاری شده است، چهار ماه قبل از انتشار اولیه‌ی بازی بر روی پلی‌استیشن 4 درخواست شده بود، اما به تازگی در روز سه‌ شنبه به ثبت رسید.

در این ثبت اختراع به صورت کتبی موضوع “بهبود مسیر اولیه‌ی بر اساس تعداد دفعات طی شده توسط یک یا چند شخصیت” درج شده است.

حال طبق این بند، به نظر می‌رسد بازی Death Stranding، شامل این قانون می‌شود.

در بازی Death Stranding، گیمرها این امکان را دارند، که در عین تجربه‌ای مستقل از یکدیگر با سازه‌ها، مسیر و پل‌های ساخته شده توسط یکدیگر تعامل داشته باشند.

سونی

این امر می‌تواند کار را برای استفاده از مکانیزم‌هایی مشابه داخل بازی‌های توسعه یافته توسط دیگر توسعه دهندگان بازی‌، بدون دریافت اجازه‌ی قانونی از سونی را دشوار سازد.

این اولین بار نیست که یک ناشر اقدام به ثبت اختراع مکانیزم گیم‌پلی یک بازی می‌کند.

اوایل امسال در موردی مشابه شرکت وارنر برادرز اینتراکتیو (Warner Bros. Interactive) در پی ثبت اختراع مکانیزم بازی Middle-Earth: Shadow of Mordor موسوم به Nemesis System مورد انتقادهای فراوانی از سوی جامعه‌ی توسعه‌ دهندگان بازی‌های دیجیتالی قرار گرفت.

طبق این ثبت اختراع شرکت وارنر برادز اینراکتیو مالکیت هرگونه سیستم مشابه که در آن تعاملات شخصیت‌های درون‌بازی (NPC) بر اساس سلسه مراتب مقامی خود و گیمر و همچنین سوابق پیشین گیمر است، را بر عهده دارد.

در این رابطه مایک بیثل (Mike Bithell) توسعه دهنده‌ی بازی‌هایی از قبیل Thomas Was Alone و John Wick Hex می‌گوید:

این غیرقابل قبول است، مخصوصا برای عنوانی که اساس و مبنای Nemesis System درخشانش از کپی برداری بازی‌های دیگه ساخته شده است.

این توسعه دهنده در ادامه می‌گوید:

تمام بازی‌ها از هم کپی می‌کنند، اساساً فرهنگ و خلاقیت بازی‌سازی اینگونه عمل می‌کند.

در طرف دیگر شهریور ماه امسال شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) تصمیم گرفت تا پنج مورد از ثبت اختراع محافظت شده‌ی پیشین خود را برای بهبود دسترسی گیمرها، به اشتراک بگذارد.

شرکت الکترونیک آرتس در بیانیه‌ای رسمی در سایت خود با عنوان “تعهد حق ثبت اختراع” اعلام کرد که به هر توسعه‌دهنده‌ی بازی‌ دیگر، اجازه‌ی استفاده از این پنج اختراع را بدون نیاز به پرداخت پول و خطر شکایت از خود می‌دهد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *