اخبار بازی

تقلید Sea of Thieves و رِیر از فرمول استودیوی بانجی

استودیوی رِیر برای فصل ششم Sea of Thieves محتویات خاصی را در نظر گرفته است. البته، به سادگی می‌توان حدس زد که چه استودیویی در این زمینه الهام‌بخش رِیر بوده است.

هم اکنون مدتی بیش از یک سال از زمانی که استودیوی رِیر (Rare) تصمیم به شروع دوره‌ای جدید در بازی Sea of Thieves گرفت می‌گذرد. در این دوره‌ی هیجان‌انگیز، محتویات جدیدی در قالب فصول مختلف در دوره‌های زمانی سه‌ماهه به این بازی افزوده خواهند شد. این محتویات نیز می‌توانند شامل یک بخش داستانی، چالش‌های جدید و ماموریت‌های مختلف باشند. علاوه بر این، در هر فصل یک سیستم بتل‌پس جدید نیز در اختیار گیمرهای Sea of Thieves قرار می‌گیرد تا با تکمیل اهداف آن‌ها، پاداش‌هایی را دریافت نمود.

در مجموع، این تغییر رویه در پشتیبانی از این بازی نتیجه‌ی بسیار مثبتی داشت. از زمانی که Sea of Thieves در سال 2018 عرضه شد، بیش از همه در یک سال اخیر مورد استقبال گیمرها قرار گرفت و مخاطبین بازی نیز از منظم بودن برنامه‌های استودیوی رِیر و شفافیت در ساختار جدید بازی همواره قدردانی کرده‌اند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که سیستم Renown بازی فرآیند کسب پاداش‌ها را کندتر می‌کند، اما در نقطه‌ی مقابل اجازه‌ی کسب تجربه‌ی بیشتر و افزایش سطح را به گیمرها می‌دهد.

تغییر مجدد ساختار

طی فصل ششم بازی Sea of Thieves، استودیوی ریر در نظر دارد تا مجدداً ساختار بازی را دگرگون کند. در حقیقت، تا پیش از این تمامی محتویات یک فصل جدید در زمان انتشار آن فصل در دسترس قرار می‌گرفت، اما طی این ساختار جدید محتویات بازی به تدریج معرفی می‌شوند و این موضوع می‌تواند آینده‌ی درخشان‌تری نسبت به سیستم پیشین داشته باشد.

به بیان بهتر، محور اصلی رویدادهای فصل ششم بازی دقیقاً از اواخر فصل پنجم آن شروع شد. در آن دوره، تعدادی از جزایر در بازی ناگهان توسط یک مه سبز عجیب احاطه شدند. یکی از این جزایر همان جزیره‌ی Golden Sands معروف بود که به عنوان یکی از زیباترین outpostهای Sea of Thieves شناخته می‌شود. علاوه بر این، تم کلی بازی به سمت تاریک و ترسناک‌شدن سوق پیدا کرد و کاملاً واضح بود که نبردی رخ داده است و تمامی NPCهایی که در جزایر مختلف زندگی می‌کردند نیز ناپدید شدند.

اعتراف به این موضوع که چقدر این رخداد تاثیرگذار و درخشان بود چندان سخت نیست. در واقع، عادت داشتیم تا پس از ورود به یک جزیره‌ی شلوغ شاهد تعامل‌های پرتعداد و سر و صداهای زیادی باشیم، اما ناگهان این جزیره‌های بوی مرگ می‌دادند و هیچ ایده‌ای در مورد این که چه بلایی سر ساکنان آن آمده است نداشتیم. تا پیش از آن، هرگز به جنبه‌ی داستانی یا شخصیت‌های بازی Sea of Thieves اهمیت نمی‌دادم، اما استودیوی رِیر با این عمل باعث جلب توجه من و قشر کثیری از گیمرها به داستان این بازی شد.

سپس، یک ماموریت و سفر کوتاه جدید به ما محول شد تا سر از آن چه که واقعاً اتفاق افتاده است درآوریم. راستش را بخواهید، پس از پیدا کردن سرنخ‌ها کمی نا امید شدم، چرا که این سفر تنها شامل کشتیرانی به سوی یک جزیره‌ی مشخص و به دام انداختن چند روح بود. با این اوصاف، مطمئناً انتظار داشتم تا بازی من را برای فهمیدن راز آن چه که در Golden Sands رخ داده است، بیشتر منتظر و کنجکاو نگه دارد.

سپس، فصل ششم بازی با اضافه شدن Sea Fortها به شکل رسمی آغاز شد. انجام دادن چالش‌ها و ماموریت‌های این فصل برای کسانی که زمان کمی برای تجربه‌ی بازی دارند بسیار مفید خواهد بود. در این فصل اساساً باید به سمت قلعه‌ها حرکت کنید، (در حالی که یک موسیقی هیجان‌انگیز فلامنکو پخش می‌شود) با دسته‌ای از ارواح بجنگید و از کشتی خود محافظت کنید و در نهایت گنج را از این قلعه بربایید. البته، در این مسیر با سلول‌های مهر و موم شده‌ی زندان، نمادهای وحشتناکی که روی زمین کشیده شده‌اند، اتاق‌های فرماندهی عجیب، بشگه‌های مرموز و ده‌ها صندوق اسرار آمیز نیز روبرو خواهید شد و با خود سوالاتی در مورد آن‌ها خواهید پرسید.

استودیوی رِیر پیشنهاد می‌کند که گیمرها برای “اهداف نقش‌آفرینی” می‌توانند یک قلعه را تصرف کرده و آن را حفظ کنند. البته، با انجام این کار با پیام “هیچ پاداش ملموسی برای انجام این کار به شما داده نخواهد شد” روبرو می‌شوید. علی‌رغم این که گیمرهای Sea of Thieves همواره در حال ایجاد درگیری با یکدیگر هستند و تسخیر یک قلعه می‌تواند کمک حال آن‌ها باشد، اما واضح بود که این امر به اتفاقات آینده‌ی بازی مربوط است.

اخیراً، یک ماموریت و یک ماجراجویی جدید به گیمرهای این بازی محول شد. طی این ماموریت خبر اسارت ساکنان جزیره‌ی Golden Sands در Fortها اعلام شد و تلاش برای نجات‌ها نیز در دستور کار گیمرها قرار گرفت. همچنین، در همین حین مشخص شد که در فصل آتی قرار است تا به سراغ شکار یک مگالودون برویم.

ساختار ایده‌آل برای یک بازی سرویس محور

علی‌رغم این که این سیستم جدید در برخی موارد اندکی ضعیف عمل می‌کند، اما سایر موارد به شکل عجیبی دست به دست هم می‌دهند تا با یکی از جذاب‌ترین ساختارها در انتشار محتویات برای یک بازی سرویس محور روبرو باشیم. طبق این فرمول جدید، استودیوی رِیر مجموعه‌ای از محتویات را در هر فصل به سمت شما پرت نمی‌کند که شما برای خرید بتل‌پس وسوسه شوید و خود تنها به روند رفع باگ بپردازد و پول‌هایش را بشمارد.

در واقع، این استودیو با تزریق قطره‌چکانی محتویات جدید به بازی کمک می‌کند تا یک داستان جذاب برای روایت داشته باشد و احساس کنید که جهان بازی نیز زنده و پویا است و هر لحظه ممکن است که آبستن اتفاقات جدیدی باشد. بدین ترتیب، شما نیز همواره کنجکاوانه به تجربه‌ی آن خواهید پرداخت و منتظر این خواهید بود که ببینید در آینده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و از همه مهم‌تر، نمی‌توانید ادعا کنید که بازی‌های سرویس‌محور اصل داستان‌سرایی را کم‌رنگ و کم‌اهمیت جلوه می‌دهند.

البته، جهان بازی Sea of Thieves هرگز کاملاً ساکن و راکد نبوده و همیشه یک داستان برای منعکس کردن تغییرات اعمال شده توسط محتویات جدید آن وجود داشته است. اما اکنون شاهد سرعت عمل بیشتر و تیم توسعه‌ی فعال‌تر این بازی هستیم و رویدادهای ناگهانی به جهان آن اجازه‌ی نفس کشیدن و زنده بودن می‌دهند.

منشا ایده‌ی این ساختار کجاست؟

کاملاً ممکن است که این ایده‌ی جدید صرفاً برای جلوگیری از اتمام محتوای فصول تازه در هفته‌ی ابتدایی عرضه‌ی آن خلق شده باشد. در واقع، بخشی از گیمرهایی که ساعت‌های طولانی را صرف آن می‌کنند، در همان روزهای ابتدایی تمامی محتویات جدید هر فصل را کاوش کرده و چیز جدیدی برای تجربه باقی نمی‌گذارند. اما اکنون و با این ساختار جدید شرایط متفاوت خواهد بود. البته، پیش از این که بخواهیم کمی عمیق‌تر به منشا این ایده بیندیشیم، جواب آن را خواهیم یافت. بله، استودیوی بانجی (Bungie) مدت‌ها است که از این فرمول برای پشتیبانی از بازی Destiny 2 استفاده می‌کند.

اگر از آن دسته از گیمرهایی هستید که تاکنون بازی Destiny 2 را تجربه نکرده‌اند، باید بدانید که این بازی نیز از چند سال اخیر به سمت ساختار فصلی روی آورد و همچنین سیستم بتل‌پس را به همراه تعداد زیادی از چالش‌های کوچک به خود افزود. پس از گذشت مدتی، ساختار فصلی Destiny 2 نیز دگرگون شد و رویدادهای داستانی آن به صورت هفته به هفته در دسترس گیمرها قرار گرفت تا حتی انجام ماموریت‌های تکراری در محیط‌های تکراری نیز هدف داشته باشد و جذاب شود.

پیش از همه چیز می‌خواهم یک موضوع را شفاف کنم و آن موضوع این است که هیچ‌کس نمی‌تواند استودیوی رِیر را به دلیل این وام‌گیری و حتی کپی پیست صرف سرزنش کرده و آن را به سرقت متهم کند. در نقطه‌ی مقابل، آرزو داریم که بازی‌های سرویس‌محور بیشتری از موفقیت مستمر Destiny 2 درس بگیرند و ما گیمرها را به عنوان یک ربات با یک کارت اعتباری تصور نکنند. در مجموع، هیچ اشکالی ندارد که شما نخواهید چرخ را دوباره اختراع کنید.

ساختار Sea of Thieves حتی گاهاً بهتر از ساختار Destiny 2 است

برای شروع مقایسه‌ی ساختارهای بین دو بازی، می‌توان به سراغ جامعه‌ی اختصاصی و دست باز تر گیمرهای Sea of Thieves برای تجربه‌ی آن رفت. در واقع، این بازی همیشه جذابیت خاصی برای افرادی دارد که لزوماً وقت یا حوصله‌ای برای انجام چالش‌های بازی سنگینی نظیر Destiny 2 را ندارند.

از طرف دیگر، استودیوی بانجی (Bungie) به گیمرهای خود این اجازه را می‌دهد تا از رویدادهای گذشته و منسوخ شده در فصل جاری مطلع شوند. بنابراین، حتی اگر رویدادهای داستانی هفتگی را از دست بدهید، می‌توانید بعدها آن‌ها را تجربه کنید که صد البته این موضوع به سرعت روایت بازی ضربه می‌زند. در نقطه‌ی مقابل، استودیوی ریر به ندرت به همه اجازه می‌دهد تا بتواند در ماجراجویی‌های جدید شرکت کنند و اگر یکی از آن‌ها منسوخ شود، تجربشان را برای همیشه از دست خواهید داد.

تفاوت اصلی دیگر بین ساختار‌های این دو بازی این است که Destiny 2 عمدتاً زمینه را به گونه‌ای فراهم می‌کند که بتوان فعالیت‌های فصلی یکسانی را تا بی‌نهایت تکرار کرد. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که هر قطعه از پازل داستان‌های جدید در Sea of Thieves با یک نوع فعالیت کاملاً جدید همراه خواهد بود.

البته، سیاستی که هر دو بازی در قبال ساختار خود پیش گرفته‌اند، تاحدودی منحصر به فرد است و هر دو را می‌توان یک فرمول برنده تلقی کرد، در نتیجه نمی‌توان گفت که کدام یک در مجموع بهتر از دیگری عمل می‌کند. همچنین، ممکن است که استدلال ما مبنی بر الگوگیری استودیوی ریر از بانجی نیز تکذیب شود و دلیل قاطعانه‌ای نیز برای آن نداریم. در هر صورت، دیدن آینده‌ی هر دو بازی جالب توجه و هیجان‌انگیز خواهد بود. این دو بازی دو جهان مختلف خلق کرده‌اند و جامعه‌ای در پیرامون آن‌ها شکل گرفته است.

از طرف دیگر، بازی Sea of Thieves مدتی بود که با یک بحران هویت دست و پنجه نرم می‌کرد، اما تلاش‌های استودیوی ریر، ناامید نشدن این استودیو از پیاده‌سازی سیستم‌های جدید، بهره‌گیری از پتانسیل گیم پس و سرمایه‌گذاری مایکروسافت، این بازی را به بهترین شکل و شمایل خود از زمان عرضه‌اش تاکنون تبدیل کرده است.

منبع: VG247

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *