اخبار بازی

ارزش بانجی بسیار کمتر از 3.6 میلیارد دلار است

مایکل پکتر به عنوان مدیر عامل ارزیابی سهام در شرکت ودبوش ادعا می‌کند که سونی بسیار بیشتر از ارزش واقعی بانجی برای خرید آن پول پرداخت کرده است.

ماه ژانویه‌ی سال 2022 به عنوان یکی از مهم‌ترین دوران صنعت گیم در تاریخ ثبت خواهد شد، چرا که در طی تنها یک ماه سه خرید عجیب و غریب توسط غول حوزه‌ی فناوری و غول‌های حوزه‌ی سرگرمی انجام شد. در واقع، برای اولین بار در تاریخ در مدتی حدود یک ماه 85.4 میلیارد دلار توسط مایکروسافت، تیک-تو (Take-Two) و سونی برای خرید استودیوها و ناشران مختلف پول صرف شد.

اما دور از انتظارترین و عجیب‌ترین خرید تاریخ فناوری توسط ردموندی‌ها به ثبت رسید و مایکروسافت با پرداخت رقم غیرقابل هضم نزدیک به 70 میلیارد دلار اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را به عنوان بزرگترین ناشر غربی بازی‌های ویدیویی خریداری کرد. جالب است بدانید که تنها تفاوت اکتیویژن بلیزارد با ایکس باکس و پلی استیشن این است که کنسول بازی اختصاصی ارائه نمی‌کند و اگر سری به فهرست آی‌پی‌های این ناشر بزنید متوجه دلیل این امر خواهید شد.

اما پیش از آن و در اوایل ماه ژانویه، شرکت تیک-تو بود که همه را غافلگیر کرد، چرا که آن‌ها با پرداخت مبلغی معادل 12.7 میلیارد دلار شرکت زینگا (Zynga) را برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی بازی‌های موبایلی خریداری کردند. در انتها نیز شرکت سونی با پرداخت مبلغی معادل 3.6 میلیارد دلار استودیوی بانجی (Bungie) را که به دلیل خلق مجموعه‌های Halo و Destiny شناخته می‌شود، خرید.

مایکل پکر (Michael Pachter) به عنوان تحلیلگر مشهور صنعت بازی‌های ویدیویی که هم‌اکنون به عنوان مدیر عامل تحقیقات و ارزیابی سهام در شرکت ودبوش سکیوریتیز (Wedbush Securities) مشغول به کار است در مصاحبه با یاهو فایننشال لایو گفت که رقم پرداخت شده توسط سونی برای خرید بانجی اصلاً منطقی نیست. او به این موضوع اشاره کرد که برخلاف تیک-تو و مایکروسافت که با پرداخت رقم‌های بالا به سرمایه‌ای عظیم و با ارزش دست یافتند، سونی مبلغی بسیار بیش از ارزش واقعی بانجی برای خرید این استودیو پول پرداخت کرده است.

وی افزود:

من فکر می‌کنم که مایکروسافت یک چشم‌انداز و یک استراتژی خاص دارد و خرید اکتیویژن و سپس انتشار آن بیانیه‌ی جسورانه ثابت می‌کند که این خرید با این استراتژی مطابقت دارد.

تیک-تو نیز ما را غافلگیر کرد و پیش از آن که ما به سراغ تحقیقات برویم خودشان توضیحات کافی را ارائه کردند. البته، ما تصور نمی‌کردیم که این شرکت قصد سرمایه‌گذاری هنگفت در بازار بازی‌های موبایل داشته باشد. آن‌ها با این پول از بین دو شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی تولید محتوا برای موبایل یعنی زینگا و پلی‌تیکا (Playtika) یکی را خریداری کردند. در نهایت، گمان می‌کنم خرید سونی تنها یک پیام داشت: ما نمی‌خواهیم عقب بمانیم، پس بانجی را می‌خریم.

خریداری اکتیویژن و زینگا هر دو با رقمی کمتر از رکوردهای اخیر سهام آن‌ها صورت گرفت. برای مثال، اکتیویژن رکورد 100 را زده بود و این معامله روی 95 صورت گرفت. این رکورد در ماه اکتبر حتی بالاتر از 100 بود. من معتقدم زینگا نیز رکورد 11 را زده بود و معامله در 9.86 بسته شد. بنابراین تیک-تو و مایکروسافت بیش از اندازه‌ی واقعی آن‌ها پولی پرداخت نکردند. اما بانجی به ازای هر توسعه‌دهنده 4 میلیون دلار سهم خرید و از آن جایی که بیشتر معاملات بین 250,000 دلار تا یک میلیون دلار است، سونی به ازای هر توسعه دهنده نزدیک به 2 میلیون دلار پرداخت کرده است. این موضوع دیوانه کننده است.

برای مقایسه کافی است به خرید استودیوی ریسپاون (Respawn) توسط الکترونیک آرتز (Electronic Arts) نگاه کنید. این شرکت استودیوی ریسپاون را به قیمت 700 میلیون دلار با 400 توسعه‌دهنده‌ی آن خریداری کرد و این توسعه‌دهنده‌ها به میزان 700 میلیون دلار در سال درآمد کسب می‌کنند. این در حالی است که استودیوی بانجی حدود 200 میلیون دلار درآمد دارد. بنابراین، من فکر می‌کنم که سونی به شدت بیش از اندازه برای خرید بانجی پول پرداخت کرده است. فکر می‌کنم این خرید تنها یک هدف داشت و آن این پیام بود که “ما اجازه نمی‌دهیم مایکروسافت از ما جلو بزند، بنابراین از روی ناامیدی چیزی را می‌خریم.” این واقعاً معامله‌ای نیست که برای من منطقی باشد.

علاوه بر پکتر، جمعی از کارشناسان نیز با پرداخت شدن هزینه‌ی بیش از حد ارزش بانجی توسط سونی موافق هستند؛ حتی با در نظر گرفتن این موضوع که یک سوم این مبلغ صرفاً برای تشویق کارمندان برای ابقا در استودیو صرف شده است. با این حال و فارغ از رقم پرداختی، افراد زیادی با موضوع خریداری بانجی توسط سونی مخالفتی نداشته‌اند و به نظر می‌رسد که این خرید برای هر دو طرف می‌تواند مفید باشد.

البته، در نظر داشته باشید که خرید مایکروسافت و تیک-تو با زیرکی هر چه تمام در بهترین زمان ممکن و با توجه به میزان سرمایه‌ی شرکت‌ها صورت گرفت؛ چرا که اکتیویژن بلیزارد به دلیل رسوایی‌ها و فشارهای اخیر زمینه را برای فروش خود آماده کرد و مایکروسافت از این فرصت بهترین بهره را برد و تیک تو نیز پیش از شروع اقدامات رقیبان خود استراتژی جدیدش را برای ورود به بازار موبایل کلید زد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *