اخبار بازی

بررسی‌های اولیه‌ی عملکرد استیم دک بسیار مثبت هستند

شرکت ولو کنسول‌های بازی دستی جدید خود یعنی استیم دک را در دسترس کارشناسان قرار داد و جز مقوله‌ی ارگونومی اکثر منتقدین به عملکرد سخت‌افزاری عالی آن اشاره کردند.

کانال یوتیوبی LinusTechTips با بیش از 15 میلیون سابسکرایبر اخیراً پیش‌نمایشی از عملکرد کلی کنسول دستی جدید ولو (Valve) یعنی استیم دک (Steam Deck) را منتشر نمود. کارشناس این کانال در وصف این کنسول دستی گفت:

در حالی که چینش اکثریت دکمه‌ها بسیار خوب هستند، اما استفاده از برخی از آن‌ها کمی ناخوشایند است.

البته، انعطاف‌پذیری و مزایایی که ولو با این هزینه در اختیار شما قرار می‌دهد، بی‌سابقه است. جوی‌استیک‌های این کنسول پس از کنسول دستی Aya Neo Next مایل‌ها پیشرفته‌تر و بهتر از هر دستگاه دیگری است.

طبق امبارگویی که شرکت ولو برای نقدها و بررسی‌های کنسول استیم دک در نظر گرفته است، کارشناسان و منتقدان تنها اجازه دارند تا در مورد عملکرد 7 بازی از جمله Forza Horizon 5، ساخته‌ی رمدی یعنی Control، بازی Dead Cells، بازی Ghostrunner، بازی Devil May Cry 5، عنوان Portal 2 و Street Fighter V: CE صحبت کنند. همچنین، تا این لحظه بحث پیرامون سیستم عامل اختصاصی Steam OS برای این کنسول دستی ممنوع است.

علاوه بر موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد که نحوه‌ی استفاده از کابل شارژ همراه این کنسول نیز اندکی مشکل‌ساز است. به نظر برخی از منتقدین این کابل شارژ کوتاه‌تر از حد معمول است و از آنجایی که درگاه شارژ استیم دک در قسمت بالایی قرار دارد کاربران به کابل جدید و طولانی‌تر نیاز پیدا خواهند کرد.

فارغ از مسائل جانبی و مربوط به ارگونومی، به نظر می‌رسد که عملکرد این کنسول دستی نقطه‌ی قوت اصلی آن است. بازی Control با استفاده از این کنسول با تنظیمات گرافیکی پیش‌فرض (پایین) با نرخ فریم نزدیک به 60 اجرا می‌شود. این در حالی است که کنسول‌های پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان با ارائه‌ی تنظیمات گرافیکی نه‌چندان بالا در این بازی برای رسیدن به نرخ فریم ثابت 30 دچار مشکل هستند.

نکته‌ی جالب در این بین اجرا شدن بازی Devil May Cry 5 با نرخ فریمی حتی بیشتر از 80 است. از طرف دیگر، Forza Horizon 5 شرایط مشابه‌ای ندارد و جز عملکرد خوب انیمیشن‌های این بازی باقی موارد فنی دست به دست هم می‌دهند تا تجربه‌ای نه چندان دلچسب از آن ارائه شود.

نمایشگر و عملکرد هپتیک فیدبک استیم دک نیز یکی دیگر از نقاط قوت و ضعف برجسته‌ی آن هستند. به گفته‌ی کارشناس کانال یوتیوبی مذکور:

صفحه‌نمایش استیم دک عملکرد خوبی دارد. البته، این صفحه‌ی نمایش به اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش Switch OLED عالی و حرفه‌ای نیست و وضوح 1280×800 آن نیز در مقایسه با کنسول دستی 1X Player Mini چندان قابل توجه به نظر نمی‌رسد، اما در مجموع با پکیجی کامل روبرو هستیم.

در نقطه‌ی مقابل، عملکرد هپتیک فیدبک این کنسول حس یک اسباب‌بازی ارزان را القا می‌کند.

وی با تمجید از مدت زمان کوتاه بارگذاری سیستم عامل و بازی‌ها در این کنسول دستی به این نکته اشاره کرد که بازی‌های نصب شده در micro SD در مقایسه با بازی‌های نصب شده در حافظه‌ی SSD داخلی دستگاه از سرعت بارگذاری نسبتاً یکسانی برخوردار هستند. البته، وی همچنان سوالاتی در مورد نحوه‌ی اجرای بازی‌هایی که نیازمند سرعت SSDها هستند دارد، اما تا حدودی جواب این سوال را با نرم‌افزارهای مختلف گرفت و به ادعای وی نتیجه قابل توجه بوده است.

کنسول دستی استیم دک حدود 20 روز دیگر به صورت رسمی عرضه خواهد شد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *