اخبار بازی

بهترین عناوین پلی استیشن در سال 2021 براساس نمره‌ی متاکریتیک

در سال جاری، شاهد عرضه‌ی بازی‌های کوچک و بزرگ موفقی برای پلی استیشن بودیم و این موضوع سال 2021 را برای این برند و شرکت سونی به سالی موفقیت آمیز تبدیل کرده است.

سال 2021 یکی از مهم‌ترین سال‌ها در تاریخ برند پلی استیشن و شرکت سونی شناخته می‌شود. طی سال جاری میلادی، شاهد عرضه‌ی فوق‌العاده موفقیت آمیز کنسول پلی استیشن 5 بودیم و در کنار این کنسول، عناوین متعدد و تحسین شده‌ای نیز برای کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 عرضه شد. در واقع، با توجه به مشکلات موجود در مسیر تولید کنسول جدید پلی استیشن، سونی تصمیم گرفت تا همچنان نگاه ویژه‌ای به بازار بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 نیز داشته باشد و خوشبختانه تاکنون این موضوع به هیچ عنوان به کیفیت بازی‌های این برند آسیبی وارد نکرده است.

اما کدام یک از عناوین منتشر شده برای کنسول‌های پلی استیشن از باقی بازی‌ها کیفیت بالاتری داشته است؟ البته، جواب دادن به این سوال تنها از طریق یک مرجع یعنی وبسایت متاکریتیک میسر است و تنها راه ما برای تلفیق سلیقه‌های مختلف و پیدا کردن یک نمره‌ی واحد برای سنجش سطح کیفی بازی‌ها، مراجعه به این وبسایت و وبسایت دیگری به نام اپن‌کریتیک خواهد بود. این دو وبسایت فارغ از هر موضوعی یک نمره‌ی نهایی برای بازی‌های مختلف در نظر می‌گیرند و در این مقاله قصد داریم تا برترین بازی‌های عرضه شده برای پلی استیشن (نه لزوماً انحصاری) در سال 2021 را به تفکیک نسل و براساس نمره‌ی وبسایت متاکریتیک به شما معرفی کنیم.

بهترین بازی‌های عرضه شده برای پلی استیشن 5 در سال 2021:

Guilty Gear Strive

نمره‌ی متا: 87

اگر به عناوین اکشن آمیخته شده با المان‌های بازی‌های مبارزه‌ای علاقه دارید و در کنار این موارد از تماشای انیمه‌ها و گوش دادن به موسیقی‌های هارد راک لذت می‌برید، بدون هیچ تردیدی Guilty Gear Strive را تهیه و تجربه کنید. این بازی به عنوان آخرین عضو مجموعه‌ی با سابقه‌ی خود شناخته می‌شود و از هر نظر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. در واقع، عملکرد فنی بازی در کنار تنوع شخصیت‌ها و مکانیک‌های عالی گیم‌پلی در آن باعث می‌شوند که لذت فراوانی از تجربه‌ی Guilty Gear Strive ببرید.

The Nioh Collection

نمره‌ی متا: 87

مجموعه‌ی Nioh در معرفی و بهره‌گیری از فرهنگ ژاپن و سامورایی‌ها نگرش متفاوتی را در پیش گرفته است. بازی‌های این عنوان که عمدتاً به دلیل چالش بسیار زیادشان شناخته می‌شوند، همواره از کیفت بالایی برخوردار بوده و نظر مثبت منتقدین و گیمرها را به خود جلب کرده‌اند. از طرفی دیگر، پشتیبانی استودیوی تیم نینجا (Team Ninja) از عناوین Nioh و انتشار بسته‌های الحاقی مختلف و نسخه‌ی نسل جدید نیز قابل تقدیر است. خوشبختانه، انتشار نسخه‌ی The Nioh Collection برای کنسول پلی استیشن 5 و بهره‌گیری این مجموعه از سخت افزار قدرتمند این کنسول باعث می‌شود که دلیلی برای تجربه نکردن این بازی باقی نماند.

Ghost of Tsushima: Director’s Cut

نمره‌ی متا: 88

حتی با در نظر گرفتن این که این بازی پس از گذشت یک سال از انتشار نسخه‌ی استاندارد خود برای کنسول پلی استیشن 4 عرضه شد، باز هم نمی‌توان از زیبایی و مزیت‌های ویژه‌ی آن از جمله افزوده شدن یک بسته‌ی الحاقی در کنسول پلی استیشن 5 گذر کرد. در واقع، این بازی یکی از عناوین فرست‌پارتی پلی استیشن تلقی می‌شود که بیش از همه چیز به یک اثر هنری شباهت دارد. گیمرها در این بازی اکشن ماجراجویی جهان آزاد با در دست گرفتن کنترل سامورایی‌ای به نام جین ساکای (Jin Sakai) باید به کاوش در جزیره‌ی سوشیما و تلاش برای رسیدن به اهداف این شخصیت بپردازند.

Ratchet & Clank: Rift Apart

پلی استیشن
نمره‌ی متا: 88

حتی کمبود کنسول پلی استیشن نیز مانع آن نشد که سونی به دنبال تولید محتوای درجه یک و انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 در ماه‌های اولیه‌ی پس از عرضه‌ی این کنسول نباشد. در واقع، بازی Ratchet & Clank: Rift Apart به عنوان بنچمارک گرافیکی این کنسول منتشر شد و همانند انیمیشنی که توسط شرکت‌هایی نظیر دیزنی و پیکسار تولید می‌شوند، چشم‌ها را به خود خیره کرد. این بازی با استفاده از مزیت‌های سخت‌افزاری پلی استیشن 5 توانست تا استانداردهای جدیدی برای صنعت بازی در زمینه‌ی سرعت بارگذاری تعیین کند و تجربه‌ی آن به وسیله‌ی کنترلر دوال سنس نیز برای دارندگان کنسول یاد شده توصیه می‌شود.

از طرف دیگر، تمرکز این بازی روی ویژگی‌های بصری نیز باعث نشد تا از سطح کیفی روایت و داستان بازی کاسته شود و این عنوان را می‌توان یک قدم رو به جلو برای مجموعه‌ی Ratchet & Clank قلمداد کرد.

It Takes Two

نمره‌ی متا: 88

توصیف ویژگی‌ها و دستاوردهای بازی It Takes Two در یک پاراگراف و حتی یک مقاله نمی‌گنجد و تنها نکته‌ی قابل ذکر در مورد این بازی این است که با یک عنوان به شدت سرگرم‌کننده روبرو هستیم. این عنوان موفق شد تا در رویداد The Game Awards 2021 به عنوان برترین بازی سال جاری میلادی شناخته شود تا به چیزی که لایقش بود دست پیدا کند. از طرفی دیگر، استودیوی هیزلایت (Hazelight) و کارگردان این بازی یعنی جوزف فارس (Joseph Fares) از همان ابتدا نسبت به موفقیت این بازی اطمینان کامل داشتند و حتی در اقدامی جالب اعلام کردند که به هرکسی که از تجربه‌ی It Takes Two خسته شود، جریمه‌ی نقدی پرداخت خواهند کرد.

Deathloop

نمره‌ی متا: 88

بدون هیچ تردیدی نام استودیوی آرکین (Arkane) می‌تواند وزنه‌ای قابل اتکا برای هر بازی ویدیویی‌ای باشد و طرفداران را به سمت خود جذب کند. این استودیو پیش‌تر با ساخت عناوینی نظیر Dishonored مهارت بالای خود در طراحی گیم‌پلی را به رخ کشید و پس از توسعه‌ی بازی فوق‌العاده‌ی Prey به سراغ Deathloop رفت. البته، قرارداد انحصاری زمانی بودن این بازی پیش از خریداری شدن شرکت مادر آرکین یعنی بتسدا توسط مایکروسافت بسته شده بود و بدین ترتیب، دارندگان کنسول‌های ایکس باکس احتمالاً تا حدود یک سال دیگر می‌توانند آن را تجربه کنند.

در مجموع، این بازی موفق به سنت شکنی و رقم زدن اتفاق عجیبی در صنعت بازی‌های ویدیویی شد و از هر دو رسانه‌ی مطرح گیم‌اسپات و آی‌جی‌اِن نمره‌ی کامل 10/10 را دریافت کرد. طراحی هنری عالی، طراحی گیم‌پلی فوق‌العاده، داستان قوی و سرگرمی ناب این بازی به عنوان نقاط قوت آن شناخته می‌شوند.

Disco Elysium: The Final Cut

نمره‌ی متا: 89

بدون هیچ تردیدی بازی Disco Elysium: The Final Cut را می‌توان یکی از شگفتی‌های صنعت بازی در سال 2019 قلمداد کرد. این بازی مستقل با کمترین بودجه‌ی ممکن به دستاوردهایی دست یافت که بسیاری از شرکت‌های بزرگ از جمله یوبیسافت (Ubisoft) سال‌ها است که در حسرت آن هستند. پس از گذشت حدود دو سال و سرازیر شدن سود مالی فراوان به حساب بانکی این استودیو، تصمیم بر آن شد که بازی Disco Elysium برای کنسول‌های مختلف نیز پورت شود و چندین نسخه‌ی متفاوت نیز برای آن در نظر گرفته شد.

در نهایت، نسخه‌ی نسل نهمی این بازی با نام Disco Elysium: The Final Cut در سال 2021 عرضه شد و مجدداً با استقبال خوب منتقدین و گیمرها مواجه شد. در مجموع، اگر به دنبال یک بازی نقش‌آفرینی سرگرم‌کننده هستید، اصلاً و ابداً تجربه‌ی این بازی را از دست ندهید.

Final Fantasy VII Remake Intergrade

نمره‌ی متا: 89

بازی Final Fantasy VII Remake به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی در نسل هشتم بالاخره در سال 2020 منتشر شد و پس از گذشت مدتی کوتاه نسخه‌ی نسل نهمی آن نیز برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شد. در واقع، این بازی به خودی خود عملکرد فوق‌العاده‌ای در کنسول پلی استیشن 4 داشت و قدرت پلی استیشن 5 این اجازه را به توسعه‌دهندگانش داد تا علاقه‌مندان بازی Final Fantasy VII را بیش از پیش شگفت زده کند.

علاوه بر ارتقای کیفیت بصری و فنی، نسخه‌ی Intergrade این بازی میزبان بسته‌ی الحاقی Yuffie نیز بود تا هیچ بهانه‌ای برای تجربه نکردن آن وجود نداشته باشد.

Tony Hawk’s Pro Skater 1 + 2

نمره‌ی متا: 90

حتی بی‌تفاوت‌ترین گیمرها نسبت به عناوین ورزشی و آرکید نیز حداقل برای یک بار عناوین Tony Hawk Pro Skater را تجربه کرده‌اند که اولین بار حدود دو دهه‌ی پیش عرضه شد. اما پس از گذشت این مدت طولانی، تونی هاوک مجددا با نسخه‌ی بازسازی شده‌ی Tony Hawk Pro Skater بازگشت تا نسل جدید نیز از این بازی بی‌نصیب نباشد و بتوانیم از جذابیت‌های آن در کنسول‌های جدید بهره ببریم.

Hades

نمره‌ی متا: 93

تا مدتی پیش کسی باور نمی‌کرد که یکی از بزرگ‌ترین و برترین شخصیت‌های یاغی در بازی‌های ویدیویی از دل یک بازی مستقل بیرون کشیده شود. بازی Hades طبعاً معرف حضور بسیاری از علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های ویدیویی است و به لطف سخت افزار کنسول پلی استیشن 5، می‌توان آن را با کیفیت بصری بهتر و نرخ فریم و وضوح بیشتری تجربه نمود. همچنین، بهره گیری از ویژگی‌های کنترلر دوال سنس نیز از جمله مزیت‌های نسخه‌ی پلی استیشن 5 این بازی محسوب می‌شود.

بهترین بازی‌های عرضه شده برای پلی استیشن 4 در سال 2021:

Life is Strange: True Colors

نمره‌ی متا: 82

مجموعه‌ی Life is Strange قطعاً سلیقه‌ی بسیاری از گیمرها را در بر نمی‌گیرد، اما علاقه‌مندان خاص خود را دارد و به نوعی می‌توان آن را از جهاتی جذاب و سرگرم کننده نامید. این مجموعه در سال جاری میزبان نسخه‌ی جدیدی به نام True Colors بود که بیش از همه از رسیدن Life is Strange به بلوغ کامل در داستان‌سرایی خبر داد. در مجموع، اگر از علاقه‌مندان این مجموعه هستید، تجربه‌ی Life is Strange: True Colors را از دست ندهید.

Nier Replicant

نمره‌ی متا: 83

نام کامل این بازی بیش از همه یادآور شماره تلفن‌های عجیب و غریب و طولانی است و ما برای معرفی آن به درج نام Neir Replicant بسنده می‌کنیم. البته، شما به عنوان گیمر کافیست برای تجربه‌ی این بازی به نام Nier بسنده کنید و مطمئن باشید که با عنوانی نفس‌گیر روبرو خواهید بود. این بازی که نسخه‌ی ریمستر شده‌ی Replicant در سال 2010 است، بستری را فراهم می‌کند تا کسانی که بازی اصلی را تجربه نکرده‌اند نیز از تجربه‌ی آن بهره‌مند شوند. در ضمن، از این بازی می‌توانید به عنوان پیش غذایی برای تجربه‌ی نسخه‌ی Automata استفاده کنید؛ بازی‌ای که به واقع کلمه‌ی شاهکار برازنده‌ی آن است.

Persona 5 Strikers

نمره‌ی متا: 83

شرکت اتلوس (Atlus) نگاهی به مجموعه‌ی Persona دارد که مشابه آن را در نگاه راکستار به GTA می‌بینیم. البته، تفاوت‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد اما شباهت اصلی را می‌توان ثبات در کیفیت نسخه‌های جدید عرضه شده برای هر دو مجموعه قلمداد کرد. بازی Persona 5 Strikers نیز از این قاعده مستثنی نیست و اگر از طرفداران این مجموعه هستید، می‌توانید ساعت‌ها به تجربه‌ی آن بپردازید و لذت ببرید.

Guilty Gear Strive

نمره‌ی متا: 84

نسخه‌ی پلی استیشن 4 این بازی نیز همانند نسخه‌ی پلی استیشن 5 آن در فهرست ما جای دارد و از اکثر جهات تجربه‌ای مشابه را ارائه می‌دهد. البته، برخی از قابلیت‌های بصری و فنی طبعاً در نسخه‌ی پلی استیشن 4 بازی Guilty Gear Strive در دسترس نیستند، اما همچنان می‌توان از آن به عنوان یک بازی مبارزه‌ای ارزشمند یاد کرد.

Castlevania Advance Collection

نمره‌ی متا: 84

بدون هیچ تردیدی Castlevania یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی قلمداد می‌شود و طرفداران بی‌شماری نیز دارد. خوشبختانه، مجموعه‌ای از بازی‌های Castlevania در دسترس نسل جدید قرار گرفت و اکنون می‌توان بازی‌های مختلف آن را روی کنسول پلی استیشن 4 نیز تجربه نمود.

Hitman 3

نمره‌ی متا: 84

سه گانه‌ی World of Assassination که با انتشار ریبوت Hitman در سال 2016 آغاز شد، سرانجام امسال به آخرین ایستگاه خود رسید. Hitman III نه تنها انتظارات را برآورده کرد، بلکه از آنها فراتر رفت و بهترین عنوان این مجموعه را خلق نمود. استودیوی آی‌او اینتراکتیو (IO Interactive) با پافشاری روی سیاست‌های خود و پرورش ایده‌هایش، بالاخره به چیزی که مستحقش بود رسید و تجربه‌ی نسخه‌ی سوم این بازی را به یک امر لذت بخش تبدیل کرد. صد البته تجربه‌ی این بازی در پلی استیشن 5 لذتی دو چندان دارد، اما همچنان می‌توان در کنسول پلی استیشن 4 نیز از آن لذت فراوانی برد.

Disco Elysium: The Final Cut

نمره‌ی متا: 86

این بازی نیز از جمله عناوینی است که در هر دو پلتفرم پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 در فهرست بازی‌های پیشنهادی قرار می‌گیرد تا بهانه‌ای برای تجربه نکردنش باقی نماند. توضیحات تکمیلی در مورد کم و کیف این بازی پیش‌تر ارائه شده است و نیازی به ذکر مجدد آن‌ها وجود ندارد. بنابراین، اگر این عنوان را تجربه نکرده‌اید، هم اکنون می‌توانید نسخه‌ی Disco Elysium: The Final Cut را از طریق کنسول پلی استیشن 4 خریداری کنید.

Mass Effect: Legendary Edition

نمره‌ی متا: 86

بازی Mass Effect: Legendary Edition یادآور روزهای خوب استودیوی بایوویر (BioWare) است و وقتی این عنوان را تجربه می‌کنیم، به سطح کیفی بالای Mass Effect حتی پس از گذشت سال‌ها پی می‌بریم. این مجموعه با نسخه‌ی ریمستر شده‌ی عالی خود به گیمرهای نسل جدید این اجازه را می‌دهد تا از لذت تجربه‌اش بی نصیب نمانند.

Psychonauts 2

نمره‌ی متا: 87

این بازی به عنوان دنباله‌ای برای یکی از بازی‌های جریان‌ساز و مطرح توسط استودیوی دابل فاین (Double Fine) منتشر شد و دست بر قضا توانست تا نظر مثبت منتقدین و گیمرها را به خود جلب کند. از نقاط قوت اساسی بازی Psychonauts 2 می‌توان به شخصیت‌پردازی و داستان عالی آن اشاره کرد و اگر از دارندگان کنسول پلی استیشن 4 هستید، تجربه‌ی این بازی اکشن-پلتفرمر جذاب را از دست ندهید.

It Takes Two

نمره‌ی متا: 89

برای تجربه نکردن بهترین بازی سال 2021 هیچ بهانه‌ای از جمله عدم دسترسی به کنسول‌های نسل نهمی کافی نیست و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، It Takes Two فارغ از سلایق و علایق می‌تواند به یکی از بهترین بازی‌های عمر شما تبدیل شود. این بازی کو-آپ با طراحی مراحل بی‌نظیر خود می‌تواند ساعت‌ها شما را غرق شگفتی کند و به هیچ عنوان تجربه‌اش را از دست ندهید.


عناوین ذکر شده، برترین بازی‌های سال 2021 از نظر نمره‌ی متاکریتیک به تفکیک کنسول‌های پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 هستند. بنابراین، اگر از دارندگان این کنسول‌ها هستید، تجربه‌ی عناوین معرفی شده را از دست ندهید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *