اخبار بازی

برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V

اگر به شما بگویند نسخه قدیمی‌تر از یک فرنچایز، مثل GTA، در بسیاری از جهات بهتر از نسخه جدید آن است باور می‌کنید؟ در این مقاله به برتری‌های GTA IV به GTA V می‌پردازیم.

بدون شک فرنچایز GTA برای همه گیمرهای جهان خاطره‌انگیز است. Grand Theft Auto یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های تاریخ است که هر نسخه از آن تحولی در دنیای ویدئوگیم ایجاد کرده است. در این مقاله مداما به مقایسه دوتا از برترین بازی‌های تاریخ می‌پردازیم؛ فقط کافیست نگاهی به نمره Metacritic دو بازی GTA V و GTA IV بیندازید تا متوجه حرف من بشوید. امروز در واران گیم می‌خواهیم بررسی کنیم بازی GTA V از چه نظر عملکرد ضعیف‌تری نسبت به GTA IV داشته و در چه مواردی برادر بزرگتر عملکرد قوی‌تری از خود نشان داده است. با ما همراه باشید.

GTA

مبارزات تن به تن بهتر و واقع‌گرایانه‌تر در GTA IV

کافی است هر دو بازی را اجرا کنید و به صورت تصادفی با یک NPC درگیر شوید. از چند نظر IV در این بخش بهتر عمل می‌کند: اول آن که در آن می‌توانید به راحتی روی دشمن خود قفل کنید و برخلاف GTA V با حرکات اضافه دوربین اذیت نشوید. از سمت دیگر شاهد حرکات روان‌تر و منعطف‌تر نیکو نسبت به کاراکترهای GTA V خواهید بود. در نسخه پنجم بازی تنها شاهد ضربات با مشت خواهید بود اما در نسخه چهارم نیکو ضربات متنوعی با دست و پای خود وارد می‌کند و حتی خواهید دید NPCها عملکرد بسیار هوشمندانه‌تری در مبارزات دارند و اعمالی نظیر Dodge را بسیار بهتر انجام می‌دهند.

اگر بازی GTA V را بازی کرده باشید، به یاد دارید که NPCها در مبارزات تنها می‌ایستند و ضرباتی را گاها با مشت وارد می‌کنند. در IV مردم در مبارزات بسیار سرسخت‌تر هستند و مطمئنا بارها پیش می‌آید که شما را از پای در بیاورند. غیرقابل پیش‌بینی بودن، برتری NPCهای IV به V در مبارزات است.

GTA V

رفتار پلیس‌ها در برخورد با مجرمین؛ تفاوت از زمین تا آسمان

اما داستان تفاوت رفتار و درگیری آن‌ها با پلیس پلیس در دو بازی بسیار پیچیده‌تر از NPCها است. این یکی از آن قسمت‌هایی است که GTA V افت محسوسی نسبت به IV داشته است. در نسخه چهارم پلیس‌ها رفتار بسیار واقع‌گرایانه‌تر و متمدنانه‌تری دارند و از همان ابتدا سراغ حکم تیر نمی‌روند! شما اگر روی پلیس‌ها در شهر اسلحه بکشید و آن‌‌ها را بدون تیراندازی تهدید کنید، سعی می‌کنند شما را آرام کنند و سپس بدون تیراندازی دستگیرتان کنند و به مرکز انتقال بدهند. این در حالی است که اگر در نسخه V چنین کاری انجام دهید، تقریبا مرگتان قطعی است!

یکی دیگر از موارد جالب رفتاری پلیس در بازی، واکنش آن‌ها به کارهای مجرمانه مردم عادی است. در نسخه پنجم اگر کسی به شما حمله‌ور شده و با شما درگیر شود، پلیس بدون هیچ مقدمه‌ای به او تیراندازی می‌کند و جنازه او را هم رها کرده و می‌رود. مسلم است این رفتار کوچک‌ترین شباهتی به واقعیت ندارد! در IV اگر مردم عادی در برابر شما جرم کنند و پلیس ببیند، بدون تیراندازی بیهوده، او را دستگیر کرده و حتی می‌توانید دستبند زدن پلیس و انتقال او به ماشین پلیس را هم ببینید!

GTA IV

فکر می‌کنید اگر در نسخه اخیر به پلیس خیلی عادی نزدیک شده و رو به روی آن‌ها بایستید چه اتفاقی می‌افتد؟ در کمال تعجب به شما ناسزا گفته و بعد از مدتی شروع به تیراندازی و کشتن شما می‌کنند! این در حالی است که اگر در بازی چهارم این کار را انجام دهید، پلیس با شما حتی گپ می‌زند و صحبت‌های دوستانه می‌کند. جالب است که رفتار وحشیانه پلیس در نسخه پنجم حتی به NPCها هم سرایت کرده و اگر مشابه همین کار را با مردم عادی هم انجام دهید، به شما حمله می‌کنند و با شما کتک‌کاری خواهند کرد!

مبارزات در GTA IV بسیار لذت‌بخش‌تر است

اما اگر داستان از دستگیری و این مسائل رد شود و کار به درگیری شما با پلیس‌ها و تیراندازی با مجرمین برسد، نسخه چهارم چه عملکردی دارد؟ باید بگویم باز هم برتری تقریبا محسوسی نسبت به V دارد. در GTA IV افراد به تیرخوردن و زخمی شدن اعضای مختلف بدن خود واکنش نشان می‌دهند و این مورد در حرکات و اعمالشان کاملا محسوس است؛ اما در GTA V اگر 10 تیر هم به فرد بزنید هیچ اثری از درد یا زخمی شدن در خود نشان نمی‌دهد و همچنان مانند اول مبارزه، به کار خود ادامه می‎‎‌دهد.

بازی GTA V

اگر هدف شما کنار یک ماشین یا چیز دیگری ایستاده باشد، تیر زدن به او باعث پاشیده شدن خون او به آن وسیله می‌شود. جالب است این اتفاق فقط ظاهری نیست و بقیه دشمنان شما هم آن را می‌بیننند و ممکن است در اثر چنین حوادثی از ادامه مبارزه بترسند و پا به فرار بگذارند. در IV فقط دشمنان به تیرخوردن واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه نیکو هم با اصابت هر تیر تکانی به خود می‌دهد و کاملا واضح است که در حال تیرخوردن است.

نکته مهم دیگری هم که باید به آن اشاره کنم، تاثیر محافظتی مناسب‌تر و بهتر کاورها است. در V به وفور پشت کاورها هم تیر می‌خورید و این واقعا در بعضی از قسمت‌های بازی آزاردهنده می‌شد. این در حالی است که کاورها در نسخه چهارم بهتر از شما محافظت می‌کنند و مبارزات هیجان‌انگیزتری برای شما به ارمغان خواهند آورد و نزدیکی بیشتری به واقعیت در آن حس خواهید کرد.

نزدیک‌تر بودن رفتار NPCها به واقعیت

در GTA IV مردم در اکثر اوقات رفتار عادی دارند و رفتارهای عجیبی چون درگیرشدن‌های بی‌دلیل، ناسزا گفتن به غریبه‌ها، رانندگی‌های دیوانه‌وار و.. را در آن‌ها نمی‌بینیم. مردم راه می‌روند، روزنامه می‌خوانند، با گوشی صحبت می‌کنند و … و معمولا هم کاری به کار شما ندارند. این در حالی است که تمام رفتارهای مذکور در نسخه پنجم وجود دارد! از دیگر نمونه‌های رفتار طبیعی‌تر مردم در بازی چهارم، واکنش آن‌ها به تهدید شدنشان با سلاح است. اگر شما پیاده باشید و آن‌ها سوار بر ماشین و شما با سلاح تهدیدشان کنید، از ماشین پیاده شده و فرار می‌کنند اما در نسخه پنجم، بدون توجه شما را زیر می‌گیرند!

بازی GTA IV

اما اگر شما مردم پیاده را با سلاح تهدید کنید، دست‌های خود را بالابرده و گاها هم زانو می‌زنند که بسیار واقعی است؛ برخلاف GTA V که پا به فرار می‌گذارند. اگر اقدام به دزدیدن ماشین مردم در خیابان کنید، مردم تلاش زیادی برای بازپس‌گیری ماشین خود می‌کنند و حتی به درب ماشین آویزان می‌شوند و مسیر طولانی‌ای با شما می‌آیند، این در حالی است که در GTA V مردم تقریبا تلاش خاصی برای بازپس‌گیری ماشین خود نمی‌کنند.

اگر یک NPC با ماشین به نیکو بزند، از ماشین پیاده شده و از او عذرخواهی می‌کند. در این مورد فکر نمی‌کنم حتی لازم باشد اشاره کنم درمورد مشابه چه اتفاقی در V می‌افتد؛ زیرا این اتفاق در بازی بسیار پرتکرار است. یکی دیگر از رفتارهای طبیعی مردم در خیابان‌ها هنگام باریدن باران است که کسانی که چتر ندارند معمولا به سمتی می‌دوند و به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند. نیکو در هنگام بارش باران مدام سر و صورت خود را پاک می‌کند و دست روی لباس‌هایش می‌کشد.

فیزیک ماشین‌ها و آب در GTA IV سطح بالاتری دارد

کافی است در هر دو بازی با سرعت زیاد به دیوار بکوبید تا تفاوت فیزیک تصادفات را متوجه شوید. در نسخه V هیچ اتفاق خاصی در این صورت نمی‌افتد و فقط کمی جلوی ماشینتان آسیب می‌بیند. در نسخه IV نیکو از پنجره ماشین به بیرون پرتاب شده و کشته می‌شود، ماشین هم آسیب بسیار شدیدی می‌بیند. اگر با ماشین خود روی دیوار خط بیندازید و به دیوار آسیب بزنید، تاثیر آن کاملا در IV مشخص است و آثارش هم باقی می‌ماند. در V این کارها هیچ اثری از خود برجای نمی‌گذارند.

مقایسه GTA IV و GTA V

برخورد ماشین‌ها با یکدیگر در IV نزدیکی بسیار بیشتری با واقعیت دارد. از آن جالب‌تر، عواقب آن‌ها است. مثلا ممکن است دو ماشین در خیابان با یکدیگر برخورد کنند و در نتیجه آن تصادف، یکی از سرنشین‌‌ها در حالی که دارد آتش می‌گیرد، به این سو و آن سو بدود! در نسخه پنجم حتی در اثر شدیدترین تصادفات هم شاهد آسیب به رانندگان نیستیم و نهایتا از ماشین‌ها دود بلند می‌شود.

از دیگر موارد مربوط به فیزیک ماشین‌ها و جزئیات آن‌ها می‌توانم به پنچرشدن تدریجی ماشین‌ها در IV اشاره کنم. در این بازی اگر به لاستیک ماشین تیر بزنید، به آرامی پنچر می‌شود؛ در حالی که در نسخه V پنچرشدن ماشین‌ها در صدم ثانیه و ناگهانی صورت می‌گیرد.

انفجار نارنجک و دیگر مواد منفجره در آب، تاثیر واقعی‌تری نسبت به GTA V دارد و شاهد افکت طبیعی‌تری از پخش شدن آب و وقوع انفجار هستید. اگر می‌خواهید فیزیک خوب آب در GTA IV را به خوبی درک کنید، با یک هلیکوپتر بالای آب پرواز کنید و شاهد امواج آب در اثر چرخش بال هلیکوپتر باشید. این اتفاق در نسخه پنجم بازی هم رخ می‌دهد، اما بسیار سطحی‌ و فانتزی.

اکشن‌هایی که به کلی از نسخه پنجم حذف شدند!

یکی از پسرفت‌های واضح و تعجب برانگیز نسخه پنجم، حذف شدن اعمال نشستن، آویزان شدن به لبه‌ها و ساختمان‌ها و برداشتن وسایل از روی زمین بود. در GTA IV به لطف قابلیت Crouch، مخفی‌کاری بسیار عمیق‌تری را شاهد بودیم و گستره اعمال گیمر هم در جست و جوی محیط‌های کوچک بیشتر می‌شد. پلتفرمینگ بازی هم در نسخه چهارم به دلیل توانایی نیکو در گرفتن لبه‌ها و بالا رفتن از دیوارها لذت بسیار بیشتری داشت.

در نسخه پنجم هیچ چیزی را نمی‌توانید از روی زمین بردارید (به جز سلاح) در حالی که در IV تقریبا می‌توانید هر چیزی که سر راهتان باشد بردارید و در مبارزات از آن‌ها استفاده کنید. این قابلیت فقط در مبارزات به کار نمی‌آید، مثلا شما می‌توانید آجر بردارید و با آن شیشه‌های یک مغازه را خرد کنید و صاحب مغازه را تهدید کنید!

گرافیک بازی GTA IV

فعالیت‌های جانبی بیشتر در GTA IV و آزادی عمل بیشتر

در نسخه چهارم بازی، امکان انجام فعالیت‌های جانبی بیشتری را دارید و به صورت کلی هم دستتان برای گشت و گذار بازتر است. برای مثال، می‌توانید سوار بر ماشین پلیس شده و با انجام یک سری کارها، هویت افسر پلیسی که در ماشین بوده را بدزدید و به دستگیری مجرمین در سطح شهر بپردازید و ماموریت‌های او را انجام دهید. همچنین نیکو می‌تواند وارد بسیاری از ساختمان‌های شهر بشود؛ ساختمان‌هایی که حتی با نام مشابه در GTA V وجود دارند، اما نمی‌توان به آن‌ها ورود کرد. Cluckin Bell، موزه، خانه‌های زیرزمینی، سالن‌های ورزشی، مغازه لباسشویی و … از این دست هستند.

نکته جالب در مورد آزادی ورود به ساختمان‌های شهر این است که ممکن است نتوانید درون بعضی از آن‌ها هیچ کار خاصی جز گشت و گذار و مشاهده انجام دهید، اما همین که شما برای ورود به ساختمان‌ها آزاد هستید و بازی شما را محدود نمی‌کند، نقطه برتری بسیار مهمی نسبت به GTA V و تمام بازی‌های Open-World دیگر است.

بازی GTA IV

انفجارهای نزدیک‌تر به واقعیت

اگر نیکو در فاصله‌ای نسبتا نزدیک به یک انفجار باشد، انفجار باعث پرتاب شدن او به نقطه‌ای عقب‌تر خواهد شد و مقداری هم از سلامتی او کسر می‌شود. اما در جدیدترین نسخه بازی، در صورت وقوع این اتفاق پروتاگونست بازی سر جای خود می‌میرد! در GTA IV، انفجار وسایل نقلیه هوایی مثل هلی‌کوپتر، مراحل سقوط طبیعی‌تری دارد. هلی‌کوپترها در حین سقوط به تدریج چند دور می‌چرخند و سپس در همان حین به زمین می‌افتند. در GTA V، این وسائل به طور غیرواقعی سقوط می‌کنند و مستقیم روی زمین می‌افتند. به جز این‌ها، افکت‌های انفجار و پخش شدن مواد منفجره در محیط در نسخه چهارم بهتر به تصویر کشیده شده است.

DLCهای داستانی؛ برتری مهم نسخه چهارم

آخرین مورد، ارتباطی به گیم‌پلی بازی ندارد و مربوط به DLCهای داستانی است؛ چیزی که جای خالی‌اش در GTA V به لطف GTA Online هیچگاه پر نخواهد شد. بسته‌های الحاقی The Lost And Damned و The Ballade Of Gay Tony دو بسته الحاقی داستانی نسخه IV بودند که کیفیت بسیار خوبی هم داشنند و در حد یک بازی کامل دارای محتوا بودند. بسیار مشتاق بودیم در قالب چنین DLCهایی، داستان سه شخصیت اصلی GTA V را هم ادامه دهیم اما چنین مساله‌ای هیچگاه محقق نشده و نخواهد شد.

به پایان مقاله برتری‌های GTA IV نسبت به GTA V رسیدیم. سعی کردم تا حد امکان به مواردی که تجربه کردم اشاره کنم تا مقاله‌ی منصفانه‌ای را بخوانید. اگر شما هم به مورد دیگری از پسرفت‌های GTA V نسبت به GTA IV برخورد کرده‌اید، حتما در قسمت نظرات ما را مطلع کنید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *