اخبار بازی

5 بازی شگفت‌انگیز که دائما نادیده گرفته می‌شوند

با توجه به عرضه‌ی بازی های مختلف و تغییر سلیقه‌ی هواداران، طبیعی است که بازی‌هایی مثل Spider-Man: Shattered Dimensions یا Prey در میان عرضه‌های بزرگ‌تر گم شوند.

برای مقابله با چنین پدیده‌ای، در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا به 5 بازی شگفت‌انگیز که دائما نادیده گرفته می‌شوند بپردازیم. این عناوین لیاقت حضور در فهرست برترین‌ها را دارند، اما کم‌تر توسط هواداران مورد توجه قرار می‌گیرند.

Quantum Break

استودیوی رمدی (Remedy) یکی از با ثبات‌ترین توسعه‌دهندگان دنیای بازی‌های ویدیویی است. آن‌ها طی دو دهه‌ی اخیر موفق شده‌اند تا نام خود را به عنوان یکی از خلاق‌ترین استودیوها ثبت کنند. کاتالوگ این استودیو بسیار گسترده و متنوع بوده و تا به امروز کیفیت خود را حفظ کرده است. از Max Payne هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی‌های اکشن یاد می‌شود. Control با تحسین مواجه شد. Alan Wake هم به تازگی ریمستر شده و شایعات در مورد ساخت یک دنباله برای آن کم نیستند. با این حال بازی انحصاری رمدی برای ایکس‌باکس وان، Quantum Break، ابدا به اندازه‌ی سایر بازی‌های این استودیو مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

Quantum Break در سال 2016 برای ایکس‌باکس وان و PC عرضه شد و واکنش‌های مثبت زیادی را دریافت کرد. روایت بازی علاوه بر کات‌سین‌ها از یک سریال لایو-اکشن برای داستان‌گویی استفاده می‌کرد. این سریال بدون شک جزو نوآوری‌های بازی بود، اما در نهایت باعث به وجود آمدن اختلاف نظر میان هواداران شد. همانند بازی‌های قبلی رمدی، Quantum Break چه در گیم‌پلی و چه در داستان توجه زیادی به جزئیات می‌کند. بازی‌بازان قادر هستند تا با استفاده از قدرت‌های مختلف، جریان زمان را دستکاری کنند.

از نظر فروش، Quantum Break به موفقیت بزرگی تبدیل نشد و فعلا خبری از یک دنباله نیست. البته داستان بازی هم نسبتا به صورت قاطع به پایان می‌رسد و چندان نیازی به یک دنباله حس نمی‌شود. عدم وجود یک دنباله و کامل نبودن برخی از مکانیک‌های بازی، باعث شده تا Quantum Break به محبوبیت سایر آثار این استودیو نرسد، اما اگر به پکیج کلی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که Quantum Break لیاقت عشق بیشتری را دارد.

Spider-Man: Shattered Dimensions

Spider-Man

محبوب‌ترین ابرقهرمان Marvel در بازی‌های ویدیویی زیادی حاضر شده است. بسیاری از Spider-Man 2 برای پلی‌استیشن 2 و Spider-Man پلی‌استیشن 4 به عنوان بهترین بازی‌های این شخصیت یاد می‌کنند. با این حال سایر عناوین ساخته شده بر اساس این شخصیت مثل Spider-Man: Shattered Dimensions از یاد رفته‌‌اند.

Spider-Man: Shattered Dimensions توسط استودیوی بی‌ناکس (Beenox) توسعه یافته و در سال 2010 برای تمام پلتفرم‌های اصلی عرضه شد. در این بازی شما کنترل چهار نسخه‌ی مختلف از Spider-Man را به دست می‌گیرید و باید به جنگ با دشمن دیرینه‌ی او یعنی Mysterio بروید. هر Spider-Man ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. The Amazing Spider-Man بیشتر به استفاده از مشت‌ها و تارهایش علاقه دارد، اما Spider-Man Noir راه‌های مخفیانه را ترجیح می‌دهد.

مراحل در Spider-Man: Shattered Dimensions خطی هستند و داستان بازی هم چندان خوب نیست. با این حال گیم‌پلی این بازی شامل تنوعی است که در سایر بازی‌های Spider-Man دیده نمی‌شود. پس از انقضای لایسنس Marvel اکتیویژن (Activision)، این بازی از تمام فروشگاه‌ها حذف شد تا عمر آن به کم‌تر از حد انتظار برسد.

Sleeping Dogs

Sleeping Dogs

این بازی احتمالا بهترین مثال برای بازی‌های شگفت‌انگیزی است که به هر دلیلی توسط جامعه‌ی بازی‌بازان فراموش شده‌اند. Sleeping Dogs یک بازی جهان-باز بوده که داستان Wei Shen، یک پلیس مخفی را، روایت می‌کند. بسیاری به این بازی برچسب “GTA در هنگ کنگ” را دادند، اما Sleeping Dogs چیزی فراتر از این برچسب‌ها است.

بازی سیستم مبارزات فیزیکی فوق‌العاده‌ای داشته و شما می‌توانید از اشیا و محیط به نفع خود استفاده کنید. هم‌چنین بازی شامل یک سیستم پارکور و گان‌پلی خوبی می‌شود. برخی از جوانب بازی مثل مکانیک‌های رانندگی در مقایسه با آثار راکستار (Rockstar) کمی خام بودند، اما محصول نهایی دست کمی از معرکه نداشت.

با این حال طبق گزارشات مالی اسکوئر انیکس (Square Enix) در سال 2013، این بازی موفق نشد تا به فروش کافی دست پیدا کند. دلیل عدم موفقیت تجاری بازی تا به امروز مشخص نیست. البته می‌توان ناشناخته بودن این آی‌پی جدید و عدم بازاریابی کافی از سوی ناشر را مقصر دانست. برنامه‌هایی برای توسعه‌ی یک دنباله وجود داشت، اما در نهایت با بسته شدن درهای استودیوی United Front Games در سال 2016، آن بازی لغو شد.

Alien: Isolation

بازی

فرنچایز Alien منبع الهام بازی‌های زیادی در طول سال‌ها بوده است. بازی‌هایی که از نظر کیفی طیف گسترده‌ای را شکل می‌دهند. برخی مثل Aliens: Colonial Marines بسیار ناامیدکننده بودند. در حالی که آخرین بازی ساخته شده بر اساس این فرنچایز، Aliens: Fireteam، یک اثر متوسط است. Alien: Isolation به عقیده‌ی بسیاری بهترین اقتباس بازی‌های ویدیویی از شاهکار سال 1979 ریدلی اسکات (Ridley Scott) است.

داستان Alien: Isolation دنبال‌کننده‌ی Amanda Ripley و جست‌و‌جوی او برای یافتن مادر گم‌شده‌اش است. گیم‌پلی بازی بیشتر حول پنهان شدن شما از دست زنومورف مخوف می‌چرخد. هوش مصنوعی دشمنان در Alien: Isolation بسیار پیشرفته بوده و با یادگیری از رویارویی‌های خود با بازی‌باز، رفتارهای جدیدی را تعریف می‌کند.

Alien: Isolation در به تصویر کشیدن جهان Alien هم فوق‌العاده عمل کرده و کارگردانی هنری آن قطعا جزو نقاط قوتش هستند. با این حال بازی تنها یک سال پس از Colonial Marines عرضه شد. پدیده‌ای که می‌تواند فروش کم بازی را توضیح دهد. ناشر بازی یعنی سگا (SEGA) هم در مورد فروش کم آن صحبت کرده است. مسئله‌ای که احتمالا باعث شده Alien: Isolation بیشتر نادیده گرفته شود.

Prey

استودیوی آرکین (Arkane) بدون شک یکی از بهترین بازی‌ساز‌های کنونی است. آن‌ها ارزش و مهارت خود را با توسعه‌ی بازی‌های Dishonored ثابت کرده‌اند. پس از عرضه‌ی Dishonored 2، آرکین خیلی زود و در سال 2017 دست به انتشار Prey زد. Prey دنبال‌کننده‌ی ماجراهای Morgan Yu در یک ایستگاه فضایی متروکه و پر از موجودات بیگانه است. این بازی به خوبی بزرگ‌ترین نقاط قوت آرکین را به نمایش می‌گذارد. جهان Prey پر از جزئیات ریز و درشت بوده و داستان‌گویی محیطی آن عالی است.

بازی‌ همچنین شامل طیف گسترده‌ای از توانایی‌های معرکه می‌شود. تمام مکانیک‌های گیم‌پلی به ساخت گیم‌پلی‌ای درگیرکننده و سیستمیک که طرفداران آرکین عاشق آن هستند کمک می‌کنند. با این حال Prey با مشکلات فنی و باگ‌های زیادی عرضه شد. بسیاری از منتقدان هم به کاستی‌های فنی بازی اشاره کردند. همین مهم باعث شد تا Prey آن طور که باید و شاید به توجه لازم نرسد. اگر از باگ‌ها و گلیچ‌ها بگذریم، به بازی فوق‌العاده‌ای می‌رسیم که کیفیت خود را تا به امروز حفظ کرده است.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *