اخبار بازی

واکنش‌ها به خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت

زمانی که 70 میلیارد دلار برای خرید یک شرکت بازی‌‌سازی پرداخت می‌کنید، موجی از واکنش‌ها و میم‌های جالب به سوی شما روانه خواهند شد و این “اجتناب ناپذیر” است.

اگر از ساکنین سیاره‌های دیگر هستید، باید بدانید که شرکت مایکروسافت مدتی پیش اعلام کرد که یک شرکت بازی‌سازی کوچک (!) به نام اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرده است. این معامله برای ردموندی‌ها حدود 68.7 میلیارد دلار هزینه در بر داشت و احتمالاً این میزان پول برای توسعه‌ی بازی Blur 2 کافی خواهد بود. در مقام قیاس، این مبلغ را کنار درآمد دلاری کشور ما (غیر رسمی) در پایان سال ۱۴۰۰ یعنی حدود 9.4 میلیارد دلار قرار دهید.

در حالت عادی، اعلام ناگهانی خبر خریداری شرکتی که اخیراً به دلیل بدرفتاری با کارکنانش درگیر رسوایی‌های مختلف بوده است، دیوانگی و دور ریختن پول به نظر می‌رسد. در نتیجه، پرداخت مبلغی معادل 68.7 میلیارد دلار (!) برای یک شرکت که در چنین وضعیتی قرار دارد نشان‌دهنده‌ی عظمت آن شرکت است و بمبی که این خبر منفجر کرد نیز بدون هیچ تردیدی در خاطر تک تک علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی ماندگار خواهد بود.

در اقدامی جالب و عجیب، آقای فن بیان و بیانیه‌های دو پهلو یعنی فیل اسپنسر (Phil Spencer) سال‌ها پیش اعلام کرده بود که آینده‌ی ایکس باکس علی‌رغم تمامی نگاه‌های منفی روشن بوده و فرار شرکت‌‌های دیگر از جمله سونی از فرمول‌های جدیدی نظیر گیم‌پس “اجتناب‌ناپذیر” است. استفاده از کلمه‌ی اجتناب ناپذیر به وضوح نمایان‌گر این است که وی قصد دارد تا با قدرت پول مایکروسافت سایرین را مجبور به گذر از مسیری که این شرکت خلق کرده است کند و می‌بینیم که با خلق شدن ایده‌ی سرویس اسپارتاکوس توسط سونی، ردموندی‌ها در انجام این عمل نیز موفق ظاهر شده‌اند.

از طرف دیگر، بابی کوتیک (Bobby Kotick) به عنوان مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) ماه‌ها می‌شود که مورد حمله‌ی بی‌سابقه‌ای از سوی کارکنان خود و اصحاب رسانه قرار گرفته است و چندی پیش نیز اعلام کرد که قصد دارد تا پس از خریداری شدن این شرکت توسط مایکروسافت، از سمت خود استعفا دهد. در این لحظه، بار دیگر فیل اسپنسر به صحنه آمد و در جمله‌ای کنایه آمیز و از دیدگاه بالا به پایین گفت که “بابی در سمت خود باقی می‌ماند و به من گزارش می‌دهد”.

وی با گفتن این جمله به وضوح به این موضوع اشاره می‌کند که قصد دارد تا راه و روش مدیریت را به بابی بیاموزد و مشخص نیست که این سرمایه‌ی هنگفت تا کی قرار است او را به عنوان کدخدای آینده‌ی صنعت بازی معرفی کند.

تعداد استودیوهای بازی‌سازی فیل = بی‌نهایت

طرفداران دو آتشه‌ی ایکس باکس هنوز در رویاهای خود با عناوین آتی بتسدا سر می‌کردند، پز 7 میلیارد دلار پرداخته شده برای خریداری این شرکت را به طرفداران پلی استیشن می‌دادند و همچنان این بحث پس از گذشت حدود یک سال داغ بود. اما طولی نکشید که خبر خریداری شدن اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت اعلام شد.

این خبر به قدری عظیم بود که نه تنها طرفدارن پلی استیشن، بلکه طرفداران ایکس باکس، کارشناسان صنعت بازی‌های ویدیویی، کارشناسان اقتصادی، اصحاب رسانه و حتی شاید کارمندان مایکروسافت و شخص بیل گیتس نیز شوکه شدند. طولی نکشید که برای اولین بار از زمانی که به خاطر دارم، شرکت سونی بیانیه‌ای در قبال مایکروسافت با ذکر نام این شرکت منتشر کرد و با لحنی که معمولاً ژاپنی‌ها با آن غریبه هستند، از این شرکت خواست تا نان آن‌ها را آجر نکند و حداقل Call of Duty را برای پلی استیشن عرضه کند.

البته که فیل اسپنسر تا زمانی که قرارداد خرید اکتیویژن بلیزارد نهایی و کامل نشده باشد بسیار مهربانانه رفتار خواهد کرد و به تمامی اصول اخلاقی پایبند خواهد بود، اما باز هم در جواب خود به بیانیه‌ی سونی دو پهلو حرف زد تا از همین حالا پلتفرم بعدی علاقه‌مندان بازی‌های اکتیویژن و بتسدا مشخص باشد. حتی در صورتی که بازی‌های این شرکت برای کنسول‌های سونی عرضه شود، اما باز هم کدام علاقه‌مند به عناوین این دو شرکت از خیر Day one with Game Pass می‌گذرد و 70 دلار خرج بازی می‌کند؟

چه اخلاقی باشد و چه نباشد، سند و پول حرف اول را در تمامی حوزه‌ها می‌زنند و اکنون سند حدود 30 استودیوی بازی‌سازی کوچک و بزرگ به نام ایکس باکس است، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین سرویس بازی در اختیار دارندگان پلتفرم‌های مایکروسافت است و پول هم که … بگذریم.

عناوین شوتر و نقش‌آفرینی فرست-پارتی ایکس باکس را نام ببرید؟ (n مورد)

در مجموع، تحلیل شرایط مایکروسافت و ایکس باکس در صنعت بازی‌های ویدیویی و مقایسه‌ی آن با سایر شرکت‌ها از جمله سونی یک مستند چند فصلی طلب می‌کند و صد البته نباید به عنوان یک گیمر به هیچ کدام یک از این جزئیات اهمیتی بدهیم. بنابراین، سخن را کوتاه می‌کنیم و به سراغ جنبه‌های فان خریداری شدن شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت یعنی میم‌های ساخته شده توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌رویم.

این میم‌ها و تصاویر عمدتاً در قالب پست‌های توییتری منتشر شده‌اند و در این مقاله برخی از بامزه‌ترین آن‌ها را (تا حد توان) ترجمه کرده و به معرض نمایش شما عزیزان خواهیم گذاشت.

پلی استیشن پس از خریداری شدن یک ناشر دیگر توسط مایکروسافت:

کاربر توییتر: AlexTremo

من نمی‌توانم باور کنم که مایکروسافت مادر و پدر تونی هاوک را خریده است.

کاربر توییتر: Game Maker’s Toolkit

ما به عنوان شرکت سونی قصد داشتیم تا موضعی بسیار محکم و اصولی در برابر آزار و اذیت کارکنان داشته باشیم. به همین دلیل 30 دقیقه‌ی پیش تصمیم گرفتیم تا دیگر با اکتیویژن بلیزارد فعالیتی نکنیم.

کاربر توییتر: Ex-CEO Kaz Hirai (پارودی)

مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را خریداری کرد. 😳

کاربر توییتر: 𝓐𝓭𝓻𝓲𝓪𝓷𝓪 ✿ (a little AFK)

مایکروسافت: حالا من صاحب اکتیویژن هستم.

کاربر توییتر: Just Talk Wrestling

مایکروسافت اکتیویژن را خریداری کرد:

بابی کوتیک همچنان مدیر عامل اکتیویژن بلیزارد خواهد بود:

کاربر توییتر: Will Wulff, Damn It!

شرح تصویر:

1: ما حتی یک سنت هم به بابی نمی‌دهیم

2: به فیل چطور؟

3: باشه، مشکلی نیست!

منبع: ردیت

منبع: ردیت

منبع: ردیت

مایکروسافت: اگر تمامی ناشرها را بخریم سونی هیچ سرویسی برای مقابله با گیم پس نمی‌تواند بسازد!

منبع: ردیت

شرح تصویر:

من در حال سپری کردن یک روز عادی…

مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد را خرید!

منبع: ردیت

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *