پس از اتمام بازی Horizon Forbidden West، سؤالات متعددی شکل میگیرند و البته بیپاسخ باقی میمانند. در این مقاله به مرور برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
داستان Horizon Forbidden West سؤالات زیادی برای ما طرح کرد و به آنها نیز پاسخ داد و اگر راستش را بخواهید، این پاسخها و به طور کلی داستان بازی از نظر کیفی در سطح بسیار خوبی نیز قرار داشت. البته، این بازی به گونهای پایان مییابد که ساخت نسخهی سوم آن اجتنابناپذیر باشد و این موضوع بدین معنا خواهد بود که سوالات زیادی در این بازی بدون پاسخ باقی ماندهاند. در این مقاله، قصد داریم تا به مرور چند مورد از بزرگترین سوالاتی که بازی طرح کرد و جواب آنها را که به نسخههای آتی موکول کرد بپردازیم.
(این مقاله حاوی محتویاتی است که داستان بازی را فاش میکند)
Nemesis
بازی Horizon Forbidden West با پردهبرداری از راز جدیدی به نام نمسیس (Nemesis)، در لحظات پایانی خود سوالات بیشماری را در ذهن ما شکل میدهد و بستر را برای ساخت دنبالهی بازی فراهم میکند. مشخص شد که این اَبَر هوش مصنوعی دلیل اصلی از کار افتادن GAIA قبل از رویدادهای بازی Horizon Zero Dawn بوده است. با در نظر گرفتن این موضوع و همچنین این واقعیت که هوش مصنوعی مذکور با ارتشی از رباتهای قاتل فوقپیشرفته در حال حرکت به سمت زمین است، بدیهی است که نمسیس را باید بزرگترین تهدید خود در بازیهای آیندهی این مجموعه لقب دهیم.
با این حال، از منظر روایی، این موضوع باعث میشود تا دورهی زمانی بازی آتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد و از خود بپرسیم: «داستان بازی بعدی دقیقاً چند سال بعد از بازی فعلی روایت خواهد شد؟». در حقیقت، اگر بازی بعدی مجموعهی Horizon چند سال بعد از Horizon Forbidden West روایت شود، احتمالاً وظیفهی ما آمادهسازی زمین برای مقابله با این تهدید خواهد بود.
Nemesis و Far Zenith
بازی Horizon Forbidden West برخی از جزئیات کلیدی از نمسیس را در آخرین لحظات داستان خود فاش میکند که از جمله مهمترینِ این نکات میتوان به رابطهی فار زینِت (Far Zenith) با آن اشاره کرد. میدانیم که این هوش مصنوعی در واقع، یک آزمایش شکست خورده بود که توسط فار زینِت کنار گذاشته شد. نمسیس پس از مدتی خودمختار شد و تصمیم گرفت که از خالقان خود انتقام بگیرد. همانطور که اشاره کردیم، نمسیس برای رسیدن به این هدف تمام تلاش خود را میکند، تمامی مستعمرهی سیریوس (Sirius) را از بین میبرد و تقریباً تمامی اعضای فار زینِت را به قتل میرساند.
این هوش مصنوعی به دنبال تعداد کمی از بازماندگان گروه فار زینِت که به سمت زمین فرار کرده بودند میرود و سیگنالی را برای غیرفعال کردن GAIA میفرستد تا مطمئن شود که زمینی برای بقا و نجات آنها وجود ندارد. امیدواریم قسمت بعدی این مجموعه دلیل محکمتری برای این میزان از خشم و انتقامجویی نمسیس برای نابودی فار زینِت به ما بدهد.
Sylens
همانند چیزی که انتظار داشتیم، شخصیت سایلنس (Sylens) باز هم به عنوان یک راز باقی میماند و این موضوع ویژگی تعیینکنندهی او از ابتدای این مجموعه بوده و همچنان نیز خواهد بود. زمانی که به بخشهای پایانی بازی Horizon Forbidden West میرسیم، سایلنس خطاب به ایلوی (Aloy) میگوید: «قصد ترک زمین را دارد و نمیخواهد که شاهد رسیدن نمسیس با انبوهی از ماشینهای مرگبارش باشد».
با این حال، لحظاتی بعد او پشیمان شده و فکری که در ذهن او شکل میگیرد، باعث میشود تا بازگردد و از زمین در برابر نمسیس حفاظت کند. حداقل میتوان گفت که این تغییر عقیده برای سایلنس غیرعادی است و فداکاری با شخصیت او در تضاد است. در مجموع، واضح است که او نقشههای مشکوکی در ذهن خود دارد و بیصبرانه منتظر یافتن جواب خود در این زمینه هستیم.
The Quen
بازی Horizon Forbidden West میزبان عناصر داستانی جدید و غافلگیرکننده است که یکی از جالبترین آنها را میتوان کوئن (The Quen) نامید. این قبیلهی جدید احتمالاً از جایی که زمانی چین بوده است از اقیانوس آرام به سمت آمریکای شمالی مهاجرت کرده است. مجموعهی Horizon از زمان شروع خود کاملاً روی آمریکای شمالی متمرکز بوده و ورود یک قبیلهی جدید به بازی هیجان انگیز به نظر میرسد.
با این حال، چیزهای زیادی دربارهی کوئن وجود دارند که هنوز اطلاعاتی دربارهی آنها نداریم. برای مثال، Horizon Forbidden West نشانههایی از تاریخچه و افسانههای مربوط به کوئن را ارائه میکند که امیدواریم در بازی بعدی در کنار نقش بسیار پررنگتر آنها، جواب سوالاتمان را دریافت کنیم.
قبیلههای جدید
بازی Horizon Forbidden West مملوء است از قبایل جدید و مختلف که هر کدام چشمهای از نژادهای پراکنده در سراسر جهان را به ما نشان میدهند. در واقع، تعریف این بازی از این موضوع، تولد دوبارهی بشر است به لطف هوشمصنوعیای که نژادها را از سراسر جهان گردآوری کرده. ما ناامیدانه خواستار این هستیم که در آینده نگاهی فراتر از سرزمینهای امریکای شمالی داشته باشیم و حتی اگر این امکان وجود داشته باشد که در آینده نسخههای فرعیای برای این مجموعه منتشر شود، امیدواریم به سراغ نقاط دیگر زمین بروند.
در مجموع، ما در Horizon Forbidden West طعم تعامل با قبایل مختلف را چشیدیم و این سوال برای ما پیش میآید که گوریلا گیمز (Guerrilla Games) در آینده از چه فرمولی برای ایجاد تنوع استفاده خواهد کرد؟
کلونهای Elisabet Sobeck
بالاتر از شگفتیهایی که شخصیت تیلدا (Tilda) در بازی ایجاد کرد، معرفی شخصیتی به نام بتا (Beta) یکی از بزرگترین شگفتیهای داستان Horizon Forbidden West است. او بهعنوان یک کلون دیگر از الیزابت سوبک (Elisabet Sobeck) به بخش مهمی از داستان این بازی تبدیل میشود و بدون تردید در مسیر مبارزه با نمسیس نقشی محوری خواهد داشت. ناگفته نماند که کلونهای الیزابت سوبک به عنوان ارزشمندترین داراییهای زمین شناخته میشوند و حالا که ایلوی و بتا به عنوان دو کلون الیزابت سوبک به نسخهی کامل GAIA دسترسی دارند، چرا نسخههای بیشتری از خود تولید نکنند؟ از طرف دیگر، شاید خلق یک کلون مخفی دیگر از الیزابت سوبک نقشهی جدید سایلنس برای بازی بعدی مجموعه باشد.
APOLLO
تخریب زیرشاخهی هوشمصنوعی آپولو (APOLLO) توسط تد فارو (Ted Faro) باعث شکلگیری دنیای آخرالزمانی این بازی شد که در آن هیچ نشانهای از فناوریها و دستاوردهای بشری وجود ندارد. از طرف دیگر، در انتهای بازی Horizon Forbidden West ایلوی و دوستانش یک نسخه از آپولو را به دست آوردند و این موضوع میتواند تاثیر شگرف و بزرگی بر آیندهی جهان این بازی بگذارد؛ اما چقدر بزرگ؟ اکنون که آنها به این گنجینه دسترسی کامل دارند، آیا در بازی بعدی Horizon شاهد پیشرفتهای محسوسی در زمینهی سبک زندگی و استفاده از فناوریهای مختلف خواهیم بود؟ بدون هیچ تردیدی، آپولو میتواند یک تغییر بزرگ در آیندهی بازی ایجاد کند و بیصبرانه منتظر دیدن این تفاوتها هستیم.
HEPHEASTUS
بخشی از داستان بازی Horizon Forbidden West، ایلوی و متحدانش را در تلاش برای تسخیر کردن هفائستوس (HEPHEASTUS) به تصویر میکشد و آنها نیز در انجام این امر موفق ظاهر میشوند. هرچند، در پایان بازی این هوش مصنوعی مجدداً آزاد میشود و این موضوع بدان معنا خواهد بود که ماشینهای قاتل همچنان در جهان بازی وجود خواهند داشت. به هر ترتیب، از دیدگاه منطقی تسخیر این هوش مصنوعی باید در هر حالتی به عنوان اولین قدم برای پاکسازی زمین از رباتهای قاتل درنظر گرفته شود و ما نیز نیمی از بازی را صرف انجام این امر کردیم.
در مجموع، این سوال برای ما پیش میآید که در قسمت بعدی آیا مجدداً باید برای تسخیر این هوش مصنوعی و ادغام آن با GAIA تلاش کنیم؟ اگر جواب این سوال بله است، استودیوی گوریلا گیمز چه راهکاری برای تکراری شدن این امر در نظر خواهد گرفت؟
Ted Faro
در یکی از عجیبتری لحظات تجربهی Horizon Forbidden West، متوجه شدیم که تد فارو هنوز زنده است. او پس از تلاش برای کشف نوعی راه حل ژنتیکی برای جاودانه شدن، به یک هیولای مخوف تبدیل شده و به شکل ناامید کنندهای نیز میمیرد. از سوی دیگر، ما هیچگاه تصویری از او و نحوهی مرگش ندیدیم و حتی ظاهر هیولایی او نیز به مخاطبین نشان داده نمیشود. امیدواریم در قسمت بعدی این مجموعه شاهد حضور مجدد او و یا حداقل ارائهی اطلاعات بیشتری از او باشیم.
VAST SILVER
وست سیلور (VAST SILVER) ممکن است نامی ناآشنا برای بسیاری از طرفداران Horizon باشد، زیرا به عنوان بخشی از روایت اصلی این مجموعه مطرح نمیشود. با این حال، کسانی که عمیقتر به جزئیات بازی توجه کردهاند، متوجه شدند که این هوش مصنوعی قبل از پایان جهان، بهعنوان یک سیستم کنترل آب و هوا طراحی شده بود، اما در نهایت به ویروس آلوده شد. نکتهی جالب این است که این هوش مصنوعی در بین هوشهای مصنوعی گردآوری شده در بازی Horizon Forbidden West به چشم نمیخورد. این احتمال وجود دارد که این هوشمصنوعی قرار است تا در نسخهی بعدی بار منفی داستان را به دوش بکشد.
موارد ذکر شده، از جمله دهها سوالی بود که پس از اتمام بازی Horizon Forbidden West با آنها روبهرو شدیم. به نظر شما چه سوالات دیگری در این بازی شکل گرفت و انتظار پاسخگویی به کدام یک را در نسخهی بعدی دارید؟