اخبار بازی

راهنمای خرید کنسول بر اساس ژانر بازی‌ها؛ قسمت دوم: پلی استیشن

در این مقاله دلایل خرید کنسول پلی استیشن را با توجه به سبک و ژانر بازی‌ها توضیح می‌دهیم. با واران گیم و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

بدون شک برند PlayStation محبوب‌تربن و نام‌آشناترین برند کنسول‌های بازی خانگی به شمار می‌رود. سونی بعد از اینکه نینتندو به پیشنهاد همکاری وی دست رد زد، تصمیم گرفت تا کنسول بازی خود را بسازد. نتیجه‌ی این جاه‌طلبی و حس رقابت، ساخت یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین کنسول‌های بازی تاریخ بود. کنسول‌های PlayStation از همان ابتدای تولد تا به امروز، خاطرات شیرین و تلخ زیادی را برای ما به ارمغان آورده‌اند. به لب ما لبخند آورده و حتی گاهی در بازی‌هایی چون Shadow of the Colossus، مسبب اشک‌های احساسی ما بودند.

چیزی که یک کنسول را خاطره‌انگیز و منحصر به فرد می‌کند خود کنسول نیست، بلکه بازی‌های آن است. شرکت‌های بازی‌سازی سونی از همان ابتدا تا به امروز، در ساخت عناوین با کیفیت و جذاب پیشرو بودند، عناوینی که هرکدام به تنهایی می‌توانستند دلیل خرید PlayStation باشند. از Crash Bandicoot در نسل پنجم، تا God of War در نسل ششم، Uncharted در نسل هفتم و Bloodborne در نسل هشتم؛ این تنها گوشه‌ای از خاطراتی است که PlayStation از سال‌ها قبل برای ما به ارمغان آورده است. مسلماََ وقتی یک نفر کنسول PS5 را به عنوان مقصد بعدی خود در نسل نهم انتخاب می‌کند، بازی‌های انحصاری آن را مدنظر قرار می‌دهد.

سونی علاوه بر حفظ و گسترش استودیو‌های بازی‌سازی خود، چند شرکت با استعداد چون Housemarque و Bluepoint هم خریداری کرد. آن‌ها قطعاََ برنامه‌های بیشتری برای ساخت بازی‌های با کیفیت دارند و هدف آن است که عناوین بیشتری نسبت به نسل هشتم به ارمغان آورند. اگرچه با توجه به پیشرفت فوق‌العاده‌ی مایکروسافت در تصاحب استودیوهای فرست‌پارتی، انتخاب برای گیمرها سخت‌تر از گذشته شده است. کسی که به بازی‌های با کیفیت اهمیت می‌داد، انتخاب کنسول PS4 در گذشته برایش منطقی بود؛ چرا که ایکس باکس به هیچ وجه عملکرد مناسبی در ساخت عناوین انحصاری نداشت.

در حال حاضر شرایط اندکی تغییر کرده است. بنابراین کسی که می‌خواهد یک کنسول را برای بازی‌های نسل نهمی انتخاب کند، باید سلایق و علایق خود را مدنظر داشته باشد. همانطور که در قسمت قبلی این مقاله کنسول ایکس باکس را به علاقه‌مندان سبک نقش‌‌آفرینی غربی و شوتر اول شخص پیشنهاد دادیم، در این مقاله نیز دلایل خرید کنسول PS5 را به شما توضیح خواهیم داد. با واران گیم و ادامه‌ی این مقاله همراه باشید.

بعد از عملکردی که سونی در نسل گذشته داشت، سخت نیست که نتیجه‌گیری کنیم این شرکت ژاپنی تمرکز بیشتری را روی عناوین سوم شخص قرار داده است. هر چقدر که سونی در نسل هشتم و ابتدای نسل نهم، بازی‌های انحصاری سوم‌شخص داشت، به شدت فقدان عنوانی اول شخص در کتابخانه‌ی بازی‌های پلی‌استیشن احساس می‌شد. از دنباله‌ی فرانچایز‌های قدیمی‌ چون God of War، The Last of Us و Uncharted بگیرید، تا آی‌پی‌های جدیدی چون Ghost of Tsushima و Days Gone، تمام این بازی‌ها از زاویه دید سوم شخص دنبال می‌شدند.

پس با توجه به این موارد، باید نتیجه گرفت که اگر بازی‌های اول شخص موجب سردرد شما می‌شوند یا به بازی‌های سوم شخص علاقه‌ی بیشتری دارید، کنسول سونی باید انتخاب مناسب‌تری برای شما باشد. البته که در بازی‌های امروزی، شخصیت‌های اصلی در عناوین اول‌شخص بیشتر از گذشته دارای هویت و کاراکتر منحصر به فرد هستند، اما این حق را به برخی گیمرها می‌دهم که بازی‌های سوم شخص را کماکان ترجیح بدهند. در بازی‌های سوم شخص شیوه‌ی روایت و پردازش شخصیت اصلی، تفاوت‌های نسبتا زیادی با بازی‌های اول شخص دارد. گیمرها اصولاََ در بازی‌های سوم شخص می‌توانند رابطه‌ی بهتر و عمیق‌تری با شخصیت اصلی برقرار کنند.

به عنوان مثال تصور کنید که فرنچایز God of War از زاویه دید اول شخص دنبال می‌شد؛ آیا کریتوس می‌توانست تاثیرگذاری حال حاضر خود را داشته باشد؟ با توجه به بسته شدن وبسایت Killzone، بعید به نظر می‌رسد که شاهد بازگشت این فرنچایز باشیم. نتیجه‌گیری این است که اگر طرفدار بازی‌های اول شخص هستید، کنسول PS5 برای شما مناسب نیست، اما اگر طرفدار بازی‌های سوم‌‌شخص هستید، کنسول جدید سونی می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شما باشد.

نه تنها بازی‌های سونی از زاویه‌ دید سوم شخص دنبال می‌شوند، بلکه اکثراََ از سبک واحدی نیز پیروی می‌کنند. حتماََ تا به امروز نام سبک اکشن-ماجراجویی به گوشتان خورده است. اکشن-ماجراجویی به ژانری گفته می‌شود که به صورت خطی یا غیرخطی، با کم‌ترین المان‌های نقش‌آفرینی و پیچیدگی گیم‌پلی، گیمر را در سفری پر فراز و نشیب همراه می‌کند. در این سبک تمرکز اصلی بازی روی المان‌های اکشن و ماجراجویی مانند پلتفرمینگ و حل معما قرار دارد.

در این سبک بازی‌ها، گیمر خودش را در نقش اصلی یک داستان محاوره‌ای می‌یابد که باید با کاوش و جستجو، در مسیر بازی پیش برود. گیمر در این سبک به انجام کارهای فیزیکی مشغول شده و به حل کردن معما می‌پردازد. بهترین مثال برای درک ماهیت و رسالت بازی‌های Action-Adventure، عناوینی هستند که استودیوی ناتی‌داگ روی آن‌ها کار می‌کند. بدون شک یکی از بهترین بازی‌هایی که می‌تواند ویژگی‌های این سبک را به گیمر نشان بدهد، سری Uncharted است. فرنچایزی که علاوه بر المان‌های اکشن و درگیرکننده، تمرکز ویژه‌ای روی پارکور و پلتفرمینگ، به علاوه‌ی حل معماهای چالش برانگیز دارد.

حتی بازی The Last of Us هم مثال خوبی است. توجه داشته باشید که جهان‌باز یا خطی بودن یک بازی، رابطه‌‌ی مستقیمی با قرار گرفتن آن اثر در سبک اکشن-ماجراجویی ندارد. به عنوان مثال بازی‌هایی مانند Horizon و Days Gone هم می‌توانند در این زیرشاخه قرار بگیرند. نقطه‌ی آغاز سبک ماجراجویی به سال 1970 میلادی برمی‌گردد. سبکی که با استفاده از المان‌های چالشی و سرگرم‌کننده در گیم‌پلی خود، موفق به جذب طرفدار زیادی در دنیا شد. در بازی‌های کلاسیک ماجراجویی، معما و داستان ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

بازیکن در این عناوین می‌بایست معما یا چالشی را پشت‌سر گذاشته تا بخش جدیدی از داستان را از راوی بشنود. در ادامه، داستان‌گویی محیطی و لحظه‌ای به این سبک بازی‌ها اضافه شدند که به محبوب‌تر شدن آن‌ها کمک کرد. نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد، سبک داستان‌گویی یا روایت در بازی‌های سونی است. حتما می‌دانید که خیلی‌ها به تمسخر، بازی‌های این شرکت را به عناوین سینمایی تشبیه می‌کنند؛ این مقایسه دلیل دارد. سونی معمولا از کات‌سین‌های جذاب، طولانی و کارگردانی شده‌ برای روایت داستان خود استفاده می‌کند. به این شیوه روایی اصطلاحاََ Game Movie می‌گویند.

یکی از اولین سازندگانی که این سبک از داستان‌گویی را وارد صنعت گیم کرد، هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، سازنده و خالق سری Metal Gear، بود. خیلی‌ها ادعا می‌کنند که این سبک از داستان‌گویی می‌تواند به گیم‌پلی و سرگرم‌کننده بودن بازی لطمه بزند؛ اما در این میان سلیقه‌ی مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد. به هر حال، همانطور که بارها گفته شد، ترجیح افراد بسیار متفاوت است. این امکان وجود دارد که خیلی از گیمرها از این نوع وقفه‌ها بین گیم‌پلی رضایت نداشته باشند و سرگرم شدن برای آن‌ها در اولویت باشد و عده‌ای هم از صحنه‌های سینماتیک لذت ببرند. در مجموع، همانطور که متذکر شدم، اکثر بازی‌های سونی تمرکز ویژه‌ای روی کات‌سین‌ها دارند. بنابراین، هنگام خرید کنسول مورد نظر خود به این نکته توجه کنید.

در قسمت قبلی، توصیه کردم که اگر به بازی‌های ماشین‌رانی یا اتومبیل‌رانی علاقه دارید، نیم‌نگاهی به کنسول ایکس باکس داشته باشید. باید چنین توصیه‌ای را به متقاضیان کنسول PS5 هم بکنم. سونی محبوب‌ترین، ریشه‌دارترین و معروف‌ترین بازی ریسینگ شبیه‌ساز یعنی Gran Turismo را در اختیار دارد. فارغ از عملکرد منفی نسخه‌ی Sport که عوامل مختلفی مانند کمبود محتوا روی این موضوع تاثیر داشتند، این فرنچایز همواره آثار پرچم‌دار و بی‌نظیری را در این سبک تحویل گیمرها داده است. Gran Turismo 7 نیز به زودی عرضه و پیش‌بینی می‌شود که با اثر موفقی رو‌به‌رو باشیم.

در هر صورت، اگر طرفدار بازی‌های ریسینگ شبیه‌ساز هستید، سونی و استودیوی Polyphony نیز چیزی برای ارائه دارند. کمپانی سونی یک شرکت ژاپنی است و طبیعتاََ در کنار نینتندو، میزبان اصلی بازی‌های شرقی به حساب می‌آید. استودیوهای ژاپنی به دلایل مختلف، علاقه‌ی بیشتری به ساخت بازی روی کنسول‌های سونی و نینتندو دارند. همین امر باعث می‌شود که کنسول‌ ایکس باکس نتواند سلیقه‌ گیمرهای علاقه‌مند به بازی‌های شرقی را پوشش دهد. به عنوان مثال، کمپانی SEGA برای چیزی حدود دو دهه با شرکت سونی همکاری‌های متعددی انجام داد.

یک دهه طول کشید تا فرنچایز Yakuza برای کنسول‌های ایکس باکس عرضه شود و تا سال‌ها در انحصار پلی‌استیشن قرار داشت. از طرفی می‌توان به سری محبوب Persona نیز اشاره کرد که یکی از بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی شرقی به حساب می‌آید. حتی شرکت‌های تردپارتی در ژاپن، طی قراردادهای مختلف برای سونی بازی‌های انحصاری می‌سازند. گل سرسبد آن‌ها عنوان Bloodborne است که در سال 2015 توسط From Software عرضه شد. این بازی با وجود اینکه انحصاری بود، هم توانست بر تعداد علاقه‌مندان سبک سولزلایک بیفزاید و هم طرفداران بازی‌های هاردکور را به سمت اکوسیستم سونی جذب کند.

صحبت از بازی‌های سخت شد. پلی‌استیشن همواره توجه خاصی به گیمرهای هاردکور داشته است. بازی‌هایی چون Demon’s Souls، Nioh و Bloodborne مثال‌هایی از این قبیل هستند. اگر طرفدار بازی‌های سولزبورن و آثار چالش‌برانگیز هستید، باز هم PlayStation می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

با توجه به این موضوع که واقعیت مجازی تنها در کنسول‌های خانگی PlayStation قابل دسترسی است و برای تجربه‌ بازی‌های واقعیت مجازی روی کامپیوتر باید هزینه‌ی زیادی را متحمل شوید، کنسول PS5 برای علاقمندان به واقعیت مجازی و این‌چنین بازی‌ها گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. به این نکته هم باید اشاره کرد که استودیوهای داخلی سونی بعضاََ به ساخت بازی‌های انحصاری برای PSVR روی می‌آورند و خرید PS5 تنها راه تجربه‌ی آن‌ها است.


با توجه به مطالب گفته شده طی قسمت اول و دوم این سری مقالات، انتخاب شما برای نسل نهم چه کنسولی خواهد بود؟ سلایق شما با کدام پلتفرم گیمینگ هم‌خوانی دارد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *