استودیوی هلندی گوریلا گیمز اخیراً چرایی اجرای بهینه و عالی بازی Horizon Forbidden West روی کنسول نسل هشتمی پلی استیشن 4 را شرح داده است.
استودیوی گوریلا گیمز (Guerrilla Games) در زمان توسعهی بازی Horizon Forbidden West با چالشی دشوار مواجه بود. به گفتهی کارگردان و مدیر فنی بازی، این استودیو زمانی که در سال 2018 کار روی Forbidden West را آغاز کرده بود، به خوبی از مشخصات سختافزاری و قابلیتهای پلی استیشن 5 آگاه بود، اما ماموریتی چالشبرانگیز نیز داشت و مجبور بود تا آن را برای کنسولی که به زودی 9 ساله میشود پورت کند.
البته عرضهی بازیها به صورت میاننسلی چیز عجیبی نیست، اما به دلیل عظمت و میزان جزئیات بازی Forbidden West، گمان میرفت که اجرای آن روی کنسول پلی استیشن 4 با حداقل ویژگیهای بصری و فنی ممکن صورت بگیرد. در این رابطه، متیس دی یانگ (Mathijs de Jonge) به عنوان مدیر استودیوی گوریلا گیمز و مدیر فنی این بازی یعنی میشیل فن در لیو (Michiel van der Leeuw) در گفتوگو با Engadget در مورد کم و کیف اجرایی بازی روی کنسول پلی استیشن 4 بحث کردند.
فن در لیو گفت:
ما میدانستیم ساختن چیزی که بتواند روی کنسول پلی استیشن 5 بدرخشد و همزمان روی کنسول پلی استیشن 4 نیز ارزشمند به نظر برسد، دشوار خواهد بود. خوشبختانه ما خیلی زود نسبت به قابلیتهای پلی استیشن 5 آگاه شدیم و این موضوع بدان معناست که توانستیم برنامهریزی دقیقی روی موضوع مذکور داشته باشیم.
آشکارترین تفاوت بین دو نسخهی پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5، عملکرد فنی بازی است. این بازی روی کنسول پلی استیشن 5 توانایی اجرا در وضوح 4K و نرخ فریم 60 را دارد. فن در لیو افزود:
از ابتدا هدف ما داشتن مدلهای با کیفیتتر برای شخصیتها، کیفیت بصری بیشتر محیطی و پوشش گیاهی بیشتر برای کنسول پلی استیشن 5 بود. بنابراین، شما روی کنسول پلی استیشن 4 نیز دقیقاً در همان اتمسفر قرار خواهید گرفت.
از طرف دیگر، بروز تاخیر در زمان انتشار بازی و همسو شدن توسعهی آن با شیوع ویروس کرونا باعث شد تا گوریلا گیمز بیش از پیش اهمیت بهینهسازی این بازی برای کنسول پلی استیشن 4 را درک کند و راههای جدیدی برای انجام آزمایشهای بیشتر این نسخه را فراهم کند. فن در لیو در این رابطه گفت:
اوج گیری شیوع کرونا با زمان اوج پروژهی ما موازی شد و شرایط بسیار سختی را برای ما ساخت. اما استودیوی گوریلا توانست تا به وسیلهی فناوری استریمینگ PlayStation Now سونی بیلدهای اولیهی بازی را برای تسترهای پلی استیشن 4 ارسال کند.
متیس دی یونگ نیز افزود:
به دلیل همهگیری، ما مجبور شدیم به آزمایش بازی از راه دور روی آوریم. همچنین، شرکت سونی میتوانست این کار را برای آزمایش روی کنسول پلی استیشن 5 نیز انجام دهد، اما به دلیلی که گفتم امکان حضور در دفاتر مربوطه وجود نداشت.
نتیجه این بود که گوریلا گیمز تمرکز زیادی روی نسخهی پلی استیشن 4 گذاشت. دی یونگ افزود:
به نوعی این یک مزیت بزرگ بود که ما توسعهی نسخهی پلی استیشن 4 را در دستور کار داشتیم، زیرا این بدان معنا بود که ما باید به جای تمرکز روی نسخهی پلی استیشن 5، ابتدا روی کیفیت کلی پروژه تمرکز میکردیم.
در حالی که عمدهی تمرکز استودیوی گوریلا گیمز روی نسخهی پلی استیشن 4 بوده است، اما آنها سعی کردند تا از متمایز بودن کیفیت بصری بازی روی کنسول پلی استیشن 5 نیز اطمینان حاصل کنند. اگر به اسکرینشاتهای بازی دقت کنید، پوشش گیاهی، آسمان، بافت لباسها، موها و همهی جزئیات دیگر بازی در نسخهی پلی استیشن 5 زیباتر و با کیفیتتر به نظر میرسند.
علاوه بر این، این استودیو علاوه بر نرخ فریم، وضوح و کیفیت بصری بازی، میبایست نسخهی پلی استیشن 5 را برای کنترلر دوالسنس و ویژگیهایش نیز شخصیسازی میکرد. گوریلا گیمز دو تیم مجزا برای افزودن قابلیتهای تریگرهای منطبق شونده و هپتیک فیدبک به بازی را انتخاب کرده بود. دی یونگ در این باره گفت:
به یاد دارم که در نمونههای اولیهی بازی مقادیر حساسیت [تریگرهای منطبق شونده] را نسبتاً بالا تنظیم کرده بودیم و پس از چند دقیقه تجربهی بازی در انگشتهایمان احساس خستگی میکردیم. سپس شروع به اضافه کردن هپتیک فیدبک کرده و در نهایت سعی کردیم این دو را با آزمون و خطاهای طولانی متعادل کنیم.
قابلیت هپتیک در استودیوی ما توسط طراحان افکتهای صوتی شخصیسازی شد و این موضوع در قبال تریگرها نیز به عهدهی طراحان بازی قرار گرفت. فکر میکنم نتیجهی استفاده از هپتیک فیدبک و تریگرهای منطبق شونده و نحوهی تمایز آنها برای اسلحههای مختلف عالی بود. برای مثال، زمانی که از تیر و کمان استفاده میکنید و یا زمانی که از یک Slingshot استفاده میکنید، واقعاً حس متفاوتی خواهید داشت.
مانند اکثر بازیهایی که بهطور خاص نسخهای از آنهای برای کنسولهای نسل جدید طراحی شده است، Horizon Forbidden West نیز به لطف حافظههای SSD داخلی کنسول پلی استیشن 5 به سرعت بارگذاری میشود. اما به گفتهی فن در لیو بهینهسازیهای بیشتری در این رابطه توسط گوریلا گیمز صورت گرفته است تا بازی سریعاً بارگذاری شود.
باتلنک به راحتی اتفاق میافتد. اگر یک بازی را روی رایانه شخصی و با استفاده از حافظههای SSD اجرا کنید، ناخوداگاه بسیار سریع بارگذاری نخواهند شد و این عمل نیازمند انجام بهینهسازیهای مختلفی است.
جالب است بدانید که این بازی به قدری سریع بارگذاری میشود که تیم توسعهی آن مجبور شد نکاتی که معمولاً در صفحات بارگذاری نگارش میشوند را اصلاح کند. دی یونگ گفت:
فست تراولها در Horizon Zero Dawn نیز وجود داشتند، اما آنقدر سریع نبودند و ممکن بود حتی تا یک دقیقه نیز طول بکشد. با پلی استیشن 5 این امر تنها چهار یا پنج ثانیه طول میکشد. در واقع، این بارگذاریها آنقدر سریع بودند که نکاتی که در صفحات بارگذاری به نمایش در میآمدند قابل خواندن نبودند. ما مجبور شدیم که گذر از صفحات بارگذاری را مشروط به زدن دکمهی X کنیم. البته این گزینه را میتوانید غیرفعال کنید.
گزارشهای اولیه در زمینهی اجرای بازی Horizon Forbidden West روی کنسول پلی استیشن 4 نشان میدهند که با یک بازی فوقالعاده بهینه برای این کنسول 9 ساله روبهرو هستیم. در پایان فن در لیو گفت:
من کاملاً خوشحالم که این اتفاق رقم خورد. من به نسخهی پلی استیشن 5 بازی افتخار میکنم، اما نسخهی پلی استیشن 4 نیز دقیقاً همان حس و حال را دارد.
بازی Horizon Forbidden West در دسترس دارندگان کنسولهای پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5 قرار دارد.