اخبار بازی

مایکروسافت مالک Sekiro: Shadows Die Twice نمی‌شود

خبر تصاحب اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، این پرسش را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که آی‌پی Sekiro، منتشرشده توسط اکتیویژن، چه سرنوشتی خواهد داشت.

خبر خریداری شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) توسط مایکروسافت، سر و صدای بسیاری را هم در رسانه‌های خبری و هم در میان کاربران به پا کرد. افزون بر استودیوهای متعدد، شرکت اکتیویژن مالکیت حقوقی تعداد زیادی بازی و فرنچایز را هم در اختیار دارد. در نتیجه زمانی که خبر خرید جدید مایکروسافت پخش شد، بسیاری از پلیرها این سوال را مطرح کردند که آیا مالکیت بازی Sekiro: Shadows Die Twice، ساخته‌ی محبوب استودیوی فرام‌سافتور (From Software) هم به صاحب برند ایکس باکس می‌رسد؟

ناشران بازی‌های ویدئویی معمولا مالکیت حقوقی بازی‌هایی را که قرار است منتشر کنند، در بندهای قرارداد انتشار آن‌ها به دست می‌آورند. اما روال کار همیشه به این شکل نیست. در مورد آی‌پی Sekiro، باید بگوییم که حق نشر (Copyright) آن در دست فرام‌سافتور است و نه اکتیویژن بلیزارد. در نتیجه، تصاحب گران قیمت این شرکت برندهای بسیاری از Call of Duty گرفته تا Crash Bandicoot را تحت مالکیت مایکروسافت قرار خواهد داد، اما Sekiro را خیر.

مستقل باقی ماندن Sekiro به آن معنا است که مایکروسافت نمی‌تواند فوراً آن را به سرویس اشتراکی محبوب خود، ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) اضافه کند؛ کاری که پس از خرید بتسدا (Bethesda) با چند مورد از بازی‌های آن انجـام دارد. توجه کنید که ممکن است Sekiro: Shadows Die Twice در آینده به ترکیب بازی‌های این سرویس اضافه شود، اما ظاهرا چنین اتفاقی نیازمند امضای قراردادی جداگانه میانه مایکروسافت و فرام‌سافتور است.

ضمنا به این نکته هم توجه داشته باشید که در شرایط فعلی، مایکروسافت توسعه یا عدم توسعه‌ی دنباله‌ی Sekiro: Shadow Die Twice را تعیین نخواهد کرد. البته، ما از جزئیات قرارداد انتشار این بازی اطلاعی نداریم و ممکن است تبصره‌هایی در آن موجود باشد که هم اکنون از آن‌ها بی‌خبر هستیم؛ مثلا اینکه اکتیویژن بتواند پیش از امضای قرارداد فرام‌سافتور با شرکتی دیگر، جلوی انتشار دنباله‌ی Sekiro Shadows Die Twice را بگیرد.

به هر ترتیب، اگر نگران بودید که مالکیت Sekiro حالا در دستان مایکروسافت باشد، دیگر نگران نباشید! با این حال، مایکروسافت چیزهای زیادی را با خرید اکتیویژن بلیزارد به دست می‌آورد، من جمله برخی آی‌پی‌های قدیمی همچون Guitar Hero که اکنون در بازار نیستند. حالا سرنوشت بازی‌های بسیاری در دستان مالک ایکس‌باکس خواهد بود و اگر کارها طبق روال انجام شده پس از خرید بتسدا پیش بروند، بازی‌های متعددی در راه گیم پس خواهند بود. لازم به ذکر است که اکتیویژن بلیزارد تا اواسط سال 2023 مستقل خواهد بود و قرارداد بین این شرکت و مایکروسافت، سال آینده‌ی میلادی تکمیل خواهد شد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *