اخبار بازی

بررسی اولین سال عرضه کنسول ایکس باکس سری ایکس

حدود یک سال پیش، نسل نهم کنسول‌های بازی رسماً آغاز شد. امروز می‌خواهیم ببینیم کنسول نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس طی یک سال گذشته چه عملکردی داشته است.

ماه نوامبر سال پیش بود که پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، سرانجام سونی و مایکروسافت کنسول‌های نسل نهمی خود را معرفی و به بازار عرضه کردند. کنسول‌های قدرتمندی که قرار است طی پنج یا شش سال آینده، میزبان بازی‌های ریز و درشت از سازندگان مختلف در کل جهان باشند و تجربه‌ای جدیدتر و بهتر را به گیمرها ارائه دهند.

معمولاً اشکالات عمده و باگ‌های کنسول‌های بازی در همان سال اول مشخص می‌شوند و خریداران می‌توانند یک دید کلی از آینده‌ی کنسول خود به دست بیاورند. ما نیز در تیم واران گیم تصمیم گرفتیم پس از گذشت یک سال از عرضه‌ی این کنسول‌ها، نگاهی به عملکردشان داشته باشیم و ببینیم که آیا در طی یک سال اخیر، این دو شرکت بزرگ توانسته‌اند دلیلی کافی برای خرید کنسول‌هایشان به گیمرها ارائه بدهند یا خیر؟

در این مقاله قصد داریم به کنسول پرچم‌دار مایکروسافت در نسل نهم، یعنی ایکس باکس سری ایکس (Xbox Series X) بپردازیم و ببینیم این کنسول در سال اخیر چه عملکردی را از خود به نمایش گذاشته است.

طبق تخمین متخصصین بازار، تا به حال چیزی حدود 8 میلیون دستگاه ایکس باکس سری ایکس و اس در کل جهان به فروش رسیده است. طبق گزارش‌ها، میزان تقاضای بازار برای کنسول‌های مایکروسافت بسیار بالا بوده و تعداد اندکی از کسانی که قصد تهیه‌ی این کنسول را داشتند، موفق به خرید آن شده‌اند.

علی‌رغم قیمت جهانی یکسان سری ایکس و نسخه‌ی دیسک‌خور پلی استیشن 5، ایکس باکس سری ایکس در کشور ما با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد. البته به دلیل کمیاب بودن این کنسول در کشور، قیمت آن هنوز هم زیاد منطقی نیست و امیدواریم طی سال آینده قیمت‌ها کمی متعادل‌تر شوند تا گیمرهای کشور ما نیز بتوانند با خرید این کنسول، از نسل نهم لذت ببرند

همان‌طور که شاهد بودید، طی دو روز گذشته با مقالات «بررسی اولین سال عرضه کنسول پلی استیشن ۵» و «بررسی اولین سال عرضه کنسول ایکس باکس سری اس» در خدمت شما عزیزان بودیم. در مقاله‌ی امروز قصد داریم با بررسی اولین سال عرضه‌‌ی کنسول ایکس باکس سری ایکس، عملکرد این کنسول را نیز در طی سال اخیر زیر ذره‌بین قرار دهیم تا بتوانید با مقایسه‌ی این سه سخت‌افزار، در خصوص خرید کنسول مناسب خود تصمیم بگیرید. در ادامه، ایکس باکس سری ایکس را از جهاتی مانند کیفیت بدنه، قدرت سخت‌افزار، سرویس‌ها و بازی‌های منتشر شده‌ و مورد انتظار، مورد بررسی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

کیفیت بدنه

گاهی اوقات وقتی جنسی را می‌خرید، کیفیت بدنه‌ی آن خوب و قابل‌قبول به نظر می‌آید، اما پس از گذشت یک سال مشکلات متعددی برای آن پیش می‌آید. در این بخش می‌خواهیم ببینیم آیا کیفیت بدنه‌ی ایکس باکس سری ایکس، پس از گذشت یک سال همچنان قابل‌قبول است یا خیر.

ایکس باکس سری ایکس، برخلاف برادر کوچک‌تر خود، سری اس، کنسولی بزرگ و جاگیر است؛ اما ظاهر کلاسیک و ساده‌ی آن، باعث می‌شود که بتوانید آن را به راحتی به شکل عمودی یا افقی روی سطح مورد نظر قرار دهید و از آن استفاده کنید. این در حالی است که کنسول رقیب یعنی پلی استیشن 5، در حالت افقی پایداری کافی را ندارد و گاهی اوقات لق می‌زند. تا به حال گزارش خاصی در مورد آسیب‌پذیری بدنه‌ی این کنسول گزارش نشده و به نظر می‌رسد مایکروسافت در ساخت بدنه‌ی ایکس باکس سری ایکس چیزی کم نگذاشته است.

البته یک مشکل جزئی در این میان وجود دارد و آن هم کیفیت نه‌چندان مناسب درگاه HDMI است. بسیاری از کسانی که طی یک سال اخیر با این کنسول کار کرده‌اند، از کیفیت این درگاه رضایت کافی را ندارند و مشکلاتی از قبیل هرز شدن این درگاه یا جابه‌جا شدن آن، در فروم‌های مختلف مربوط به بازی مورد بحث است.

البته اگر شما نیز مانند من زیاد کنسول خود را جابه‌جا نمی‌کنید، با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد. با این وجود، اگر عادت دارید دائماً از کابل HDMI خود برای دستگاه‌های دیگر استفاده کنید یا محل کنسول خود را عوض کنید، بهتر است قبل از خرید این کنسول، از این موضوع خبر داشته باشید. به هر حال امیدواریم مایکروسافت این مشکل جزئی را به زودی در مدل‌های جدیدتر برطرف کند و تجربه‌ی کاربران را در زمینه‌ی کار با این کنسول بهبود ببخشد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد پس از گذشت یک سال، اکثر گیمرها از کنترلر سری ایکس رضایت کامل دارند و مشکل جدی‌ای در مورد کارایی آن گزارش نشده است. گرچه کنترلر نسل نهمی سونی یعنی دوال‌سنس (Dualsense)، کمی در انتقال حس بازی به گیمرها موفق‌تر عمل کرده، اما کنترلر جدید مایکروسافت نیز با پیشرفت‌های اندکی که نسبت به کنترلر نسل قبل داشته، توانسته است طرفداران خود را راضی نگه دارد. یکی از این پیشرفت‌ها، Grip بهتر این کنترلر نسبت به کنترلر نسل قبلی است که مشکل سُر خوردن آن را به حداقل می‌رساند.

یکی از مواردی که پس از عرضه‌ی ایکس باکس سری ایکس، توجه خیلی‌ها را به آن جلب شد، صدای بسیار کم این کنسول بود. علی‌رغم استفاده از یک فن بزرگ در قسمت فوقانی ایکس باکس سری ایکس، این کنسول پس از گذشت یک سال همچنان بی‌سروصدا است. البته باید دید آیا با انتشار بازی‌های نسل جدید و انجام پردازش‌های سنگین، این کنسول همچنان بی‌صدا باقی خواهد ماند یا خیر، اما چیزی که واضح است، این است که پس از گذشت یک سال هیچ شکایتی در این خصوص گزارش نشده است.

روی هم رفته پس از گذشت یک سال، ایکس باکس سری ایکس از نظر کیفیت بدنه کم نیاورده و مشکل خاصی در مورد طراحی یا سیستم خنک‌کنندگی آن وجود ندارد.

قدرت سخت‌افزاری

یکی از مسائلی که پس از معرفی دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 موجب جرقه خوردن جنگ‌های کنسولی شده بود، قدرت سخت‌افزاری بالاتر ایکس باکس سری ایکس بود. در این بخش می‌خواهیم ببینیم عملکرد این کنسول در طی سال اخیر در بخش قدرت سخت‌افزاری چگونه بوده است.

طبق چیزی که همه انتظارش را داشتند، ایکس باکس سری ایکس در طی سال گذشته هیچ مشکلی در اجرای بازی‌های قدیمی و جدید نداشته و تا به امروز تقریباََ تمامی بازی‌ها با نرخ فریم 60 و حتی بالاتر روی این کنسول بدون هیچ مشکلی اجرا شده‌اند.

اگر یک نمایشگر با قابلیت پخش 4K داشته باشید، می‌توانید بازی‌هایی مانند Forza Horizon 5 یا Halo Infinite را روی این کنسول بدون هیچ مشکلی اجرا کرده و از کیفیت بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. حتی بازی‌هایی مانند Microsoft Flight Simulator که برای اجرا در بهترین کیفیت، نیازمند رایانه‌هایی با سخت‌افزار قدرتمند بودند، اکنون به راحتی روی ایکس باکس سری ایکس اجرا می‌شوند. با در نظر گرفتن این که هزینه‌ی بستن یک سیستم گیمینگ خوب، به مراتب بالاتر از خرید این کنسول 499 دلاری است، این موضوع یکی از نقاط قوت سری ایکس به حساب می‌آید.

حافظه‌ی SSD ایکس باکس سری ایکس نیز با ظرفیتی حدود یک ترابایت، تا به حال عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته است. این ظرفیت برای کسانی که معمولاً بازی‌های خود را به شکل دیجیتالی تهیه می‌کنند کافی به نظر می‌رسد، اما در صورت نیاز می‌توانید از کارت‌های حافظه‌ی اکسترنال برای افزایش ظرفیت کنسول خود استفاده کنید. متاسفانه قیمت این حافظه‌ها کمی بالا است. به عنوان مثال برای خرید یک حافظه‌ی یک ترابایتی، چیزی بیش از 200 دلار باید خرج کنید. نصب این کارت‌های حافظه بسیار راحت است و به اندازه‌ی حافظه‌ی خود دستگاه سریع عمل می‌کنند.

قابلیت Quick Resume این دستگاه به شما اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به خروج از یک عنوان، بازی دیگر را اجرا کنید و هروقت که مایل بودید بین این دو بازی جابه‌جا کنید. پس از یک سال، این قابلیت همچنان یکی از برگ‌های برنده‌ی کنسول نسل نهمی مایکروسافت به شمار می‌رود و استفاده از آن مانند روزهای اول لذت‌بخش است.

عملکرد سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس در طی سال گذشته فوق‌العاده بوده است؛ اما باید ببینیم با عرضه‌ی بازی‌های جدید و نسل نهمی، آیا این کنسول باز هم در اجرای بازی‌ها همین‌قدر خوب عمل خواهد کرد یا خیر.

بازی‌ها

یک کنسول هر چقدر هم که از نظر سخت‌افزاری و طراحی قوی عمل کند، سرانجام این بازی‌ها و محتویات آن هستند که ارزش خرید را تعیین می‌کنند. لذا بیایید ببینیم ایکس باکس سری ایکس در این زمینه چه عملکردی را از خود بر جای گذاشته است.

متاسفانه همان‌طور که انتظار داشتیم، نیمه‌ی اول سالی که گذشت از نظر بازی‌های منتشر شده، بازه‌ی پرباری برای ایکس باکس نبود. البته این موضوع طی چند روز گذشته، با عرضه‌ی بازی مورد انتظار Forza Horizon 5 و بتای بخش چندنفره‌ی Halo: Infinite تا حد زیادی بهتر شد.

به زودی نیز بخش کمپین Halo Infinite در اختیار طرفداران قرار می‌گیرد تا مایکروسافت این سال میلادی را با انتشار دو عنوان بزرگ به اتمام برساند. علاوه بر این دو بازی، عنوان The Medium نیز که ابتدای امسال به شکل انحصاری زمانی در اختیار کاربران رایانه‌های شخصی و ایکس باکس سری ایکس/اس قرار گرفت، توانست عملکرد نسبتاََ خوبی از خود بر جای بگذارد.

اما همان‌طور که می‌دانید، از نسل هفتم به این طرف، دیگر مفهومی به نام انحصاری کنسول ایکس باکس وجود ندارد. تمام بازی‌هایی که روی ایکس باکس منتشر می‌شوند، برای PC نیز موجود خواهند شد. این موضوع باعث شده خیلی‌ از گیمرها از خرید این کنسول ناامید شوند، اما واقعیت این است که مایکروسافت برای جبران این موضوع برنامه‌های بسیار خوبی تدارک دیده که بسیاری از این برنامه‌ها قرار است در نسل نهم به شکل کامل عملی شوند.

خرید استودیوی بتسدا (Bethesda) توسط مایکروسافت در سال اخیر، یکی از خبرهایی بود که صنعت گیم را تکان داد. مطمئناً اگر عناوین محبوبی مانند سری Elder Scrolls به انحصار مایکروسافت در آیند، خیلی از گیمرها که پول PC را ندارند، به فکر خرید این کنسول خواهند افتاد. علاوه بر این، عناوین مورد انتظاری مانند Stalker 2 و Hellblade II نیز فعلاً در انحصار مایکروسافت هستند و بعید است که در آینده روی پلی استیشن 5 هم منتشر شوند.

شاید ایکس باکس در حال حاضر انحصاری‌های قدرتمندی مانند پلی استیشن نداشته باشد، اما مایکروسافت از یک طرف با خرید کمپانی‌های بزرگ صنعت گیم و از طرف دیگر با ارائه‌ی سرویس‌هایی مانند گیم پس، در تلاش است تا سری ایکس و اس را به بهترین محل برای تجربه‌ی بازی‌ها تبدیل کند. سرویس‌ها با محتویات هدفمند ترکیب می‌‌شوند تا ایکس باکس علاوه بر کیفیت، محتوای خود را با قیمتی وسوسه‌انگیز ارائه دهد.

سرویس‌ها

همان‌طور که اشاره کردم، مایکروسافت با تدارک دیدن سرویس‌های جذابی مانند گیم پس (Game Pass)، سعی کرده تا حد ممکن هواداران ناامید مایکروسافت را به آغوش این شرکت برگرداند و به نظر می‌رسد که در انجام این کار موفق بوده است.

در راستای سیاست جدید مایکروسافت که قصد دارد شرایط بازی کردن را برای همه ممکن‌ سازد، سرویسی به نام گیم پس در نسل گذشته راه‌اندازی شد. کاربران با پرداخت مبلغی منصفانه‌، به لیست بلندبالایی از آثار قدیمی و جدید دسترسی پیدا می‌کردند و می‌توانستند تا زمان پایان اشتراک خود، از تمامی این بازی‌ها بهره ببرند.

از آن جایی که بازی کردن در برخی نقاط دنیا تفریحی لوکس و پرهزینه به شمار می‌آید، این سرویس مانند هدیه‌ای از جانب مایکروسافت به گیمرها بود که باعث می‌شد افراد بیشتری بتوانند از عناوین روز بهره ببرند. به نظر می‌رسد با موفقیت این سرویس، مایکروسافت روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده و قرار است در نسل نهم شاهد پیشرفت همه‌جانبه‌ی این سرویس باشیم.

در کنار گیم پس، مایکروسافت این اجازه را به کاربران می‌دهد تا با استفاده از قابلیت Backward Compatibility، به ویترینی جذاب از بازی‌های نسل‌های گذشته دسترسی داشته باشند و بتوانند جمع کثیری این عناوین را با کیفیتی بهتر روی کنسول نسل نهمی خود تجربه کنند. از آن‌جایی که بسیاری از بازی‌بازان هنوز هم مشتاق تجربه‌ی عناوین نسل هفتم، ششم و حتی نسل‌های پیش از آن هستند، این سرویس برگ‌برنده‌ی مایکروسافت در سوق دادن گیمرها به سمت خرید این کنسول به شمار می‌رود.

به طور کلی، مایکروسافت با انتشار کنسول ارزان‌قیمت ایکس باکس سری اس و تدارک دیدن سرویس‌های قدرتمندی مانند گیم پس و قابلیت Backward Compatibility، در اقدامی گیمردوستانه(!) قصد دارد هزینه‌های بازی کردن را برای همه به حداقل برساند و این چیزی است که همه‌ی ما به نوعی خواهانش هستیم.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد ایکس باکس سری ایکس در کشور ما هنوز محبوبیت بالایی ندارد. دلیل آن هم این است که کسانی که پول خرید آن را دارند، احتمالاً زورشان به پلی استیشن 5 هم می‌رسد و آن را ترجیح می‌دهند. کسانی هم که یک کنسول ارزان‌تر می‌خواهند، سری اس را خریداری می‌کنند. این موضوع باعث شده تا خرید ایکس باکس سری ایکس برای خیلی‌ها توجیه منطقی نداشته باشد.

اما این را در نظر بگیرید که هنوز در ابتدای نسل نهم قرار داریم و احتمالاً با رسیدن به میانه‌های نسل، خرید سری ایکس دیگر گزینه‌ای غیرمنطقی جلوه نکند. این کنسول در حال حاضر از نظر قدرت سخت‌افزاری، قوی‌ترین کنسول نسل نهم است و اگر انحصاری‌های ایکس باکس را به پلی استیشن ترجیح می‌دهید، ایکس باکس سری ایکس شاید منطقی‌ترین گزینه‌ برای شما باشد. به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم ایکس باکس سری ایکس بخرید، می‌گویم به دلیل تصورات اشتباهی که پیرامون این کنسول وجود دارد، آن را از گزینه‌های روی میز کنار نگذارید!

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *