اخبار بازی

چگونه حالت ۱۲۰ هرتز را در پلی استیشن ۵ فعال کنیم؟

پلی استیشن ۵ این اجازه را می‌دهد تا با اجرای بازی‌ها با نرخ فریم ۱۲۰، از تجربه‌ی آن‌ها لذت بیشتری برد، البته فعال‌سازی این حالت نیز به سادگی انجام می‌پذیرد.

کنسول‌های نسل نهمی از جمله پلی‌استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و حتی در مواردی سری اس به ما این اجازه را می‌دهند تا بازی‌ها را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کرده و از تجربه‌ی آن‌ها لذت ببریم. البته، همه‌ی بازی‌ها از این نرخ فریم پشتیبانی نمی‌کنند و این موضوع تنها در مورد برخی از عناوین صدق می‌کند. حال، شاید برای شما نحوه‌ی فعال‌سازی این حالت به یک سوال تبدیل شده باشد.

نحوه‌ی فعال سازی حالت ۱۲۰ هرتز در پلی‌استیشن ۵ و آنچه که نیاز دارید

انجام این یک فرآیند نسبتاً ساده است و ما قصد داریم تا مرحله به مرحله آن را توضیح دهیم. طبعاً برای انجام این امر و دسترسی به نرخ فریم ۱۲۰ بر ثانیه، به نمایشگری نیاز خواهید داشت که از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کرده و به درگاه HDMI 2.1 مجهز شده باشد. همچنین، کابل HDMI شما نیز باید توانایی انجام این امر را داشته باشد. البته، سونی اذعان می‌کند که تلویزیون‌های ۴K با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ به این زودی‌ها بازار را فرا نمی‌گیرند اما اگر خوش‌شانس باشید و یکی از آن‌ها در کنار یک کنسول پلی‌استیشن ۵ داشته باشید، می‌توانید از این ویژگی بهره ببرید.

طبق اعلامیه‌ی رسمی سونی، شما برای انجام بازی‌ها با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • به بخش “Settings” در کنسول پلی‌استیشن ۵ مراجعه کنید
  • به بخش PS Screen و سپس Video بروید
  • از طریق این بخش، گزینه‌ی “Enable 120Hz Output” در دسترس شما قرار دارد و می‌توانید آن را فعال کنید

پلی‌استیشن 5 120 هرتزمتناوباً، ممکن است گاهی مجبور به رجوع به بخش Save Data و Game/App Settings شوید و از آن بخش با دسترسی به حالت Game Presets بازی خود را با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید. در واقع، برخی از بازی‌هایی که از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، دارای تنظیمات اختصاصی درون بازی خود هستند و از این بخش نیز باید این حالت فعال شود.

پلی‌استیشن 5 120 هرتز

مجدداً یادآور می‌شویم که تمامی این موارد تنها در صورتی در دسترس شما قرار خواهد گرفت که نمایشگر شما از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰Hz پشتیبانی کند. اما اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید گیمینگ یا تلویزیونی که از این نرخ تازه‌سازی پشتیبانی کند را دارید، می‌توانید راهنمای واران گیم در مورد بهترین تلویزیون‌های گیمینگ در سال ۲۰۲۱ و بهترین تلویزیون‌ها برای ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن ۵ را مطالعه کنید.

بازی‌های پلی‌استیشن ۵ که از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کنند

برخی از بازی‌هایی که در حال حاضر در کنسول پلی‌استیشن ۵ از نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند عبارتند از:

  • Call of Duty: Black Ops Cold War و Warzone
  • Borderlands 3
  • Doom Eternal
  • Rainbow Six Siege
  • Destiny 2
  • Fortnite

همچنین، به خاطر داشته باشید که در بسیاری از این عناوین، نرخ فریم بیشتر به معنای کاهش وضوح تصویر و کیفیت بصری و گرافیکی است.

در مجموع، مزیت اصلی اجرای عناوین با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، روان‌تر شدن فراوان گیم‌پلی بازی نسبت به حالت ۶۰ فریم بر ثانیه است. علاوه بر این، لذت تجربه‌ی عناوین مختلف با این نرخ فریم اصلاً و ابداً با نرخ تازه‌سازی مرسوم در کنسول‌های نسل هشتمی یعنی ۳۰ فریم بر ثانیه قابل مقایسه نیست. البته، کمبود قطعات و مرسوم نبودن استفاده از تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتز در سراسر دنیا یکسان است اما این موضوع در کنار مواردی دیگر باعث شده تا تهیه‌ی تلویزیونی با این مشخصات در کشور ما بسیار سخت باشد.

در نتیجه، اگر خرید تلویزیون یا مانیتور برای شما تفاوتی ندارد، گزینه‌های بسیار بیشتری در بین مانیتورهای ۱۴۴ هرتز با قیمت‌هایی بسیار کمتر نسبت به تلویزیون‌های ۱۲۰ هرتز در دسترس شما قرار دارد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *