اخبار بازی

مشخصات احتمالی سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 پرو

گفته می‌شود کنسول پلی استیشن 5 پرو از یک CPU هشت هسته‌ای Zen 2 و یک پردازنده گرافیکی هیبریدی RDNA 3 با ۶۰ واحد CU برخوردار است.

کنسول PlayStation 5 Pro به‌عنوان نسخه میان نسلی و ارتقاء یافته‌ی نسخه فعلی پلی استیشن 5 هنوز به‌صورت رسمی تأیید یا معرفی نشده اما به‌نظر می‌رسد که شایعات از ویژگی‌های احتمالی سخت‌افزار آن حکایت دارند. این موارد از قابلیت‌های شتاب یافته‌ی ری تریسینگ و دیگر بهبودهای عملکردی کنسول را شامل می‌شوند، اما به‌نظر می‌رسد که CPU به‌کار رفته در این کنسول قرار نیست مبتنی بر معماری جدیدتر محصولات AMD ساخته شود.

چند روز پیش RedGamingTech گزارشی از شنیده‌های اخیر مبنی بر مشخصات فنی کنسول مورد بحث را در کانال‌های ارتباطی خود به اشتراک گذاشته و در آن به یک پردازنده ۸ هسته‌ای Zen 2 با محدوده‌ی فرکانس عملکردی ۴ گیگاهرتز و ۶۰ واحد محاسبات گرافیکی برپایه معماری RDNA 3 و فرکانس عملکرد ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ مگاهرتز اشاره شده است. ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 یا سرعت ۱۸۰۰۰ مگاترانسفر بر ثانیه و موتورهای Tempest Engine دوگانه درکنار دو موتور شیدر از دیگر مشخصات منتسب به PS5 Pro است. 

نورپردازی کنسول پلی استیشن 5

هنوز مقادیر دقیقی از سرعت کلاک پردازنده‌ این کنسول مطرح نشده، چراکه سونی اخیراً نسخه‌های مختلفی از این دستگاه را مورد بررسی قرار داده و تا زمان آماده نشده مدل نهایی، این مقادیر نیز قطعی نخواهند شد. درحالی‌که هنوز این مسئله تأیید یا تکذیب نشده، به‌نظر می‌رسد که بعید است پردازنده پلی استیشن 5 پرو براساس معماری Zen 2 طراحی نشده باشد. درواقع این همان معماری هسته مدل فعلی PS5 است که حالا چند سالی از عرضه آن می‌گذرد.

Kepler به‌عنوان یکی از منابع غیررسمی شناخته شده نیز اخیراً همین مسئله را تکرار کرده بود. صدالبته باید فعلاً همه این مطالبی را که می‌شنویم به‌عنوان شایعات تأیید نشده در نظر گرفت. در شرایطی‌که هنوز زمان زیادی تا معرفی PS5 Pro باقی مانده، سونی در این ماه از نسخه جدید و اسلیم PS5 رونمایی کرد تا بالاخره شایعات به حقیقت تبدیل شوند. این نسخه با اندازه کوچکتر، حافظه بیشتر و دیسک درایو قابل جداسازی عرضه می‌شوند و از نظر توان سخت‌افزاری تفاوتی با نسخه استاندارد ندارند.

کنسول‌های جدید PS5 از ماه نوامبر در سراسر جهان عرضه شده و به‌طور کلی جای نسخه زمان عرضه را خواهند گرفت. در ماه اسفند سال گذشته بود که منابع Insider‌Gaming تأیید کردند کنسول PS5 Pro در دست ساخت بوده و ممکن است اواخر سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شود.

باتوجه‌به تغییراتی که از کنسول PS4 به PS4 Pro سراغ داریم، می‌توان انتظار داشت که PS5 Pro نیز کیفیت جلوه‌های گرافیکی بازی‌ها را بهبود بخشیده و عملکرد و سرعت بهتری نسبت به نسخه اورجینال خود داشته باشد. اما به هر حال باید منتظر انتشار اطلاعات رسمی ماند. بعید است که کنسول پلی استیشن 6، نسل بعدی کنسول‌های پلی استیشن تا قبل از سال ۲۰۲۸ روانه بازار شود. به این ترتیب زمان‌بندی عرضه نسل جدید کنسول‌های پلی استیشن رعایت خواهد شد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *