اخبار بازی

DFC Intelligence: انحصاری‌های ایکس باکس برای تاثیر بر بازار پلی استیشن کافی نیستند

طبق پژوهش‌های یک مؤسسه تحقیقاتی، انحصاری‌های مایکروسافت از قدرت کافی برای ورود به بازار پلی استیشن برخوردار نیستند.

شرکت تحقیقاتی DFC Intelligence اعتقاد دارد که با وجود انحصاری‌های قدرتمند ایکس باکس در سال جاری، شرکت مایکروسافت همچنان برای رقابت با بازار پلی استیشن از قدرت کافی برخوردار نخواهد بود. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی این نتیجه‌گیری به تأخیر و کمبود بخش بزرگی از بازی‌های انحصاری ایکس باکس در چند سال گذشته مربوط باشد. این شرکت تحقیقاتی توضیح داد با وجود انتشار دو بازی بزرگ Starfield و Redfall از شرکت بتسدا، سهم بازار سونی از صنعت بازی چندان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. DFC Intelligence در ادامه خاطرنشان کرد که برای این نتیجه‌گیری، خرید در حال انجام اکتیویژن بلیزارد را در نظر نگرفته است.

از میان ۲۰۰ بازی آینده که قرار است منتشر شوند، ۲۶ بازی برای کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس و ۲۲ بازی برای پلی استیشن 5 در انحصار خواهند بود. در این آمار بازی‌های مولتی‌ پلتفرم که روی کامپیوتر یا نینتندو سوییچ عرضه می‌شوند، محاسبه نشده‌اند.

DFC Intelligence در ادامه بیانیه‌ی خود گفت: «سؤال بزرگ این است که آیا این بازی‌های فرست-پارتی برای تشویق مصرف‌کنندگان به خرید ایکس باکس سری ایکس/اس نسبت به پلی استیشن 5 کافی خواهند بود؟ در حال حاضر، ما اعتقاد داریم که پاسخ منفی است؛ چرا که عرضه‌ی این بازی‌ها توسط خریداران بررسی شد و در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید کنسول لحاظ شده‌اند.

در مقابل اگر یک بازی به مانند Starfield نتواند انتظارات را برآورده کند، می‌تواند به فروش ایکس باکس‌های نسل نهمی آسیب برساند. مسئله بلندمدت بزرگتر این است که تاثیر انحصار نرم‌افزاری در بازار چند پلتفرمی ادامه خواهد داشت. در حال حاضر بازیکنان می‌توانند کنسول‌های پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ را بخرند و برای تجربه‌ی بازی‌های انحصاری ایکس باکس، اشتراک سرویس گیم پس کامپیوتر را خریداری کنند؛ بنابراین بازیکنان نیازی به خرید کنسول‌های ایکس باکس ندارند.

کنترلرهای ایکس باکس و پلی استیشن

همچنین مهم است که توجه داشته باشیم شرکت‌هایی به مانند الکترونیک آرتز و اکتیویژن بلیزارد بیشتر از انتشار بازی‌های جدید، روی گسترش بازی‌های سرویس محور تمرکز دارند. باتوجه‌به ماهیت این بازی‌ها، معمولا به‌صورت مولتی پلتفرم در دسترس خواهند بود. بنابراین، آثار فرست-پارتی محرک اصلی برای انتخاب یک پلتفرم سخت‌افزاری خاص هستند.

نینتندو به خوبی این تجربه را فراگرفته است. بدیهی است که خرید اکتیویژن بلیزارد می‌تواند در درازمدت، فضای رقابتی را متعادل‌تر کند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که این معامله انجام خواهد شد و اگر تایید نشود، موقعیت مایکروسافت در صنعت بازی‌های ویدیویی به خطر خواهد افتاد. بله، ایکس‌ باکس چند انحصاری بزرگ در دست تولید دارد اما در حال حاضر، آن‌ها برای تصرف بازار پلی‌ استیشن کافی نیستند».

انحصاری جدید شرکت مایکروسافت که بازیکنان ایکس باکس برای تجربه‌ی آن منتظر هستند، بازی کوآپ و تیراندازی اول شخص Redfall از استودیو آرکین است که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت (۲ مه) امسال روی کامپیوتر و کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس عرضه خواهد شد.

شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی این اخبار را با تیم واران گیم و سایر کاربرها در میان بگذارید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *