اخبار بازی

نقد بازی Nuclear Blaze؛ اثر جدید خالق Dead Cells

نقد و بررسی عنوان Nuclear Blaze بر اساس کد ارسال شده توسط سازندگان و تجربه‌ی آن بر روی پلتفرم PC نوشته شده است.

همه‌ی ما با قهرمانانی که شنل بر تن می‌کنند و برای نجات جان مردم تلاش می‌کنند آشنا هستیم، آن‌ها را دوست داریم و شاهد حضور گسترده‌ی آنان در سینما و دنیای گیم بوده‌ایم. اما این قهرمانان زاده‌ی ذهن خلاق انسان‌ها هستند و وجود خارجی ندارند. عنوانی که امروز قرار است به نقد آن بپردازیم قهرمانانی را به تصویر می‌کشد که با وجود اینکه واقعی هستند ما در اکثر اوقات آن‌ها را فراموش می‌کنیم.

عنوان Nuclear Blaze عنوانی دوبعدی در ژانر Action/Adventure، ساخته‌ی جدید استودیوی Deepnight games سازنده‌ی یکی از عناوین پرطرفدار Rougelike یعنی Dead Cells می‌باشد و در تاریخ 18 اکتبر سال 2021 بر روی پلتفرم PC منتشر می‌شود. این عنوان شما را در نقش یک آتش‌نشان قرار می‌دهد که وارد نبردی متفاوت، سخت و غیرمنتظره با آتش می‌شود. حال ما به بررسی این بازی خواهیم پرداخت.

Nuclear Blaze در حالی که در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌رسد اما از جزئیات بسیارخوبی در بسیاری از بخش‌های خود برخوردار است.

در حالی که تمرکز این عنوان بر گیم‌پلی پلتفرمر سرگرم کننده و پازل‌های چالش‌برانگیز می‌باشد داستان  جالبی را نیز روایت می‌کند. در حالی که آتشی عظیم منطقه‌ای وسیع را فرا گرفته است شما به عنوان یک آتش‌نشان تعلیم‌دیده به آن منطقه اعزام می‌شوید تا به دنبال بازماندگان در آن منطقه بگردید و همچنین منشاء آتش‌سوزی را پیدا کنید. اما در طی جست‌وجوی خود به پایگاه نظامی ناشناسی به نام Site-16 برمی‌خورید که ظاهرا هیچ‌کس از وجود آن خبر نداشته است. پس از ورود به این پایگاه و جست‌وجو برای بازماندگان متوجه‌ می‌شوید که اتفاقات عجیبی در حال رخ دادن است و منبع این آتش سوزی با برخی آزمایشات صورت گرفته در این پایگاه ارتباط دارد و فراتر از چیزی است که انتظارش را داشتید.

در طول تجربه‌ی Nuclear Blaze متون مختلفی را در محیط بازی می‌یابید که اطلاعات داستانی بازی را در اختیار شما قرار می‌دهند. در حالی که کرکتر اصلی بازی نام مشخصی ندارد و از صداگذاری نیز برخوردار نمی‌باشد اما دیالوگ‌های او به صورت نوشته نمایش داده می‌شوند تا پلیر بتواند متوجه احساسات کرکتر اصلی بازی بشود و کمی با او ارتباط برقرار کند. می‌توان روند داستان بازی را ادای احترامی به آتش‌نشانان دانست که به نظر من به زیبایی در بازی جای داده شده است.

وجود المان‌ها و مکانیزم‌های مختلف و کارآمد در گیم‌پلی بازی باعث می‌شود که نه‌تنها این بخش تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر ارائه دهد بلکه تنوع بسیارخوبی به روند گذراندن مراحل می‌بخشد.

همانطور که در بالا اشاره کردم این بازی در سبک Platformer دوبعدی می‌باشد و گیم‌پلی سرگرم‌کننده و متنوعی را برای پلیر به ارمغان می‌آورد. هسته‌ی گیم‌پلی این بازی خاموش کردن آتش با پاشیدن آب بر روی آن‌ها است. شاید بسیار ساده به نظر برسد اما شما با پیش‌روی در مراحل بازی با محیط‌های چالش‌برانگیزی روبرو می‌شوید که گذشتن از آن‌ها نیازمند سرعت، استراتژی‌های مختلف، استفاده از محیط اطراف و مکانیزم‌های Platformer می‌باشد.

 همچنین در طول بازی آتش‌نشان شما مهارت‌های جدیدی نیز می‌آموزد که کمک چشم‌گیری به حل سریع‌تر پازل‌ها، پیدا کردن مکان‌های مخفی و مبارزه با آتش و دیگر دشمنان بازی می‌کنند. به عنوان مثال با پیشروی در بازی مخزن آب بزرگ‌تری در اختیار شما قرار می‌گیرد که کمک بزرگی در خاموش کردن آتش به شما می‌کند. لازم به ذکر است که در طول بازی نوعی جدید از دشمنان نیز معرفی می‌شوند که راه را برای شما دشوارتر و چالش‌برانگیزتر می‌کنند و شما نیازمند استفاده از استراتژی و مهارت‌های مختلف برای مبارزه با آن‌ها در کنار مقابله با آتش خواهید بود. همچنین این عنوان دارای بخشی به نام Kid mode نیز می‌باشد که میزان سختی بازی را کاهش داده و تجربه‌ای آسان‌تر برای مخاطبان کم سن‌وسال فراهم می‌آورد.

لازم به ذکر است که گیم‌پلی بازی از مشکلاتی در هیت‌باکس دشمنان و کنترل‌ خشک رنج می‌برد و در حالی که مشکلات پررنگ و بزرگی به شمار نمی‌آیند اما اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست. البته در طی انجام مراحل بازی شما می‌توانید مکان‌هایی مخفی شده در دل مراحل و یا گربه‌هایی را پیدا کنید و آن‌ها را نجات دهید! لازم به ذکر است که با خواندن متونی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم ارتباط آن‌ها با داستان بازی را متوجه خواهید شد.

به طور کلی گیم‌پلی بازی در کمال سادگی از جزئیات خوبی برخوردار است و تجربه‌ای بسیار سرگرم‌کننده را برای پلیر به ارمغان می‌آورد و مکمل بسیارخوبی برای پازل‌های موجود در این عنوان است.

سازندگان در زمینه‌ی طراحی مراحل و محیط بازی به خوبی به جزئیات توجه کرده‌اند و مراحلی چالش برانگیز در کنار استایل پیکسلی زیبا با کمی چاشنی نوستالژی را پدید آورده‌اند.

طراحی محیط بازی به خوبی انجام شده است و استایلی پیکسلی نیز دارد که برای من حس‌وحالی نوستالژیک داشت و یادآور عناوینی همچون Contra و Ghosts ‘n Goblins بود که جزو عناوین دو بعدی مورد علاقه‌ی من می‌باشند. البته رنگ‌آمیزی، طراحی و جزئیات پس‌زمینه‌ی مراحل بازی به زیبایی طراحی شده‌اند و از تنوع خوبی نیز برخوردارند. مراحل بازی از وسعت و عمق قابل‌قبولی برخوردارند و همچنین طراحی پازل‌ها نیز هوشمندانه انجام و درون این مراحل گنجانده شده است.

به نظر من به طور کلی موسیقی بخش مهمی از تجربه‌ی یک بازی را تشکیل می‌دهد و یک نت می‌تواند تداعی کننده‌ی خاطره‌ای یا حک کننده‌ی لحظه‌ای جدید در ذهن ما باشد. این بخش در بازی‌های Platformer دوبعدی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و این عنوان نیز از موسیقی و ساندترک‌های زیبایی برخوردار است که به‌خوبی با محیط بازی ترکیب شده و هم‌دیگر را تکمیل می‌کنند. شاید نتوان از آن‌ها به عنوان ساندترک‌هایی بسیار ماندگار یاد کرد اما قطعا در طی تجربه‌ی بازی از آن‌ها لذت‌ خواهید برد.

یکی از مشکلات بزرگی که این بازی از آن رنج می‌برد کوتاه بودن آن است. به اتمام رساندن بازی بدون گشت‌وگذار در مراحل و پیدا کردن بخش‌های مخفی و نسبت به سرعت گذراندن مراحل توسط شما حدود 2.30 تا 3 ساعت به طول خواهد انجامید و در صورتی که بخواهید تمام آیتم‌ها و بخش‌های مخفی بازی را بیابید حدود 4 ساعت پلی‌تایم خواهید داشت که به نظر من کمی کوتاه می‌باشد. متاسفانه با وجود پتانسیل و توانایی این عنوان برای ارائه‌ی مراحل بیشتر سازندگان تصمیم گرفتند که این بازی را با همین میزان محتوا عرضه کنند.

بازی Nuclear Blaze عنوانی کوتاه اما لذت‌بخش می‌باشد. گاهی اوقات عناوین بزرگ AAA بر روی اینگونه بازی‌ها سایه می‌اندازند اما بسیاری از سازندگان مستقل این عناوین عشق و ظرافت زیادی در طی مراحل ساخت به بازی خود منتقل می‌کنند و این موضوع در طی تجربه‌ی این عنوان به خوبی حس می‌شود. روایت داستانی ساده اما جالب و ادای احترام آن به آتش‌نشانان، گیم‌پلی سرگرم‌کننده، طراحی خوب مراحل و پازل‌هایی چالش‌برانگیز در کنار موسیقی و ساندترک‌های زیبا عنوانی را پدید می‌آورد که نه‌تنها برای طرفداران ژانر Action/Adventure/Platformer بلکه برای هرکسی که می‌خواهد ساعاتی به انجام یک بازی سرگرم‌کننده و نسبتا آرامش‌بخش بپردازد گزینه‌ی بسیار مناسبی می‌باشد و می‌تواند تجربه‌ای به یادماندنی و لذت‌بخش باشد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *