سیدی پراجکت رد نباید به The Witcher و Cyberpunk اکتفا کند

محدود بودن تعداد آیپیهای استودیوی خالق The Witcher و Cyberpunk 2077 به عدد دو، موضوعی است که میتواند سیدی پراجکت رد را مجبور به ساخت عناوین جدید کند.
پنج سال پیش، استودیوی سیدی پراجکت رد (CD Projekt Red) از نظر بسیاری از بازیبازان، یکی از درخشانترین استودیوهای سازندهی عناوین نقشآفرینی قلمداد میشد و همه به آیندهی این استودیو امیدوار بودند. بازی The Witcher 3 موفقیت بزرگی بود و طرفداران این عنوان امیدوار بودند که روزی بازی Cyberpunk 2077 نیز تجربهای مشابه از نظر کمی و کیفی ارائه کند. سیدی پراجکت در مدت زمان پس از عرضهی بازی The Witcher 3، دائماً با بازخوردهای مثبت فراوانی از سوی بازیبازان و رسانهها روبرو میشد و در کنار رشد تصاعدی ارزش سهامش، لقب مشتریمدارترین استودیوی تاریخ را از آن خود کرده بود.
اما متاسفانه و در اتفاقی عجیب، Cyberpunk 2077 همانند آوار بر سر بازیبازان مشتاق و علاقهمند به این استودیو خراب شد و علیرغم تمامی تلاشهای سیدی پراجکت برای آشتی با بازیبازان، این شهرت و محبوبیت به وسیلهی عرضهی یک بازی ناقص، دروغها و نمایشهای جعلی خدشه دار شد. با این وجود، به نظر میرسد که سیدی پراجکت رد هنوز هم تصمیمی مبنی بر تولید آیپیهای جدید ندارد و همچنان میخواهد تا بر روی عناوین مطرح خود و ساخت دنباله برای آنها تمرکز کند. البته، با توجه به موقعیت فعلی هر دو آیپی مطرح این استودیو، به نظر نمیرسد که ساخت دنباله برای The Witcher یا Cyberpunk 2077 قمار عاقلانهای باشد.

با توجه به موقعیت فعلی هر دو آیپی مطرح این استودیو، به نظر نمیرسد که ساخت دنباله برای The Witcher یا Cyberpunk 2077 قمار عاقلانهای باشد.
وضعیت مبهم سیدی پراجکت رد در ماههای اخیر
حتی با درنظر گرفتن آمار فروش فوقالعادهی بازی Cyberpunk 2077، سیدی پراجکت رد پس از گذشت چند ماه از انتشار این بازی همچنان در وضعیت نامعلوم و مبهمی قرار دارد. در حقیقت، تبلیغات گسترده در طی هفت سال اخیر و عرضهی یک بازی پر اشکال، به شهرت و محبوبیت این شرکت به شکل قابل توجهای آسیب رساند. ابتدا فروشگاه پلیاستیشن این بازی را حذف نمود تا از ضررهایی که توسط بازپرداخت هزینهها گریبانش را میگرفت، جلوگیری شود. سپس، یک سرمایهگذار از این شرکت شکایت کرد و حتی دولت لهستان نیز چنین تهدید کرد که اگر ایرادات بازی برطرف نشود، ۱۰ درصد از درآمد استودیو را به عنوان جریمه دریافت میکند.
از سوی دیگر، The Witcher 3: Wild Hunt در زمان انتشار خود در سال ۲۰۱۵، موفقیتی تجاری و بزرگ محسوب میشد و همچنان از جانب بسیاری از بازیبازان به عنوان یکی از برترین عناوین تاریخ قلمداد میشود. با این حال، با توجه به این که سیدی پراجکت داستان گرالت را تمام شده خواند، بنابراین ساخت نسخهای جدید برای این آیپی نیازمند شخصیت دیگری برای جایگزینی با گرگ سفید افسانهای خواهد بود.
این که استودیوهای متخصص در ساخت عناوین نقشآفرینی همواره دو آیپی بزرگ داشته باشند، در صنعت بازیسازی اتفاقی عادی تلقی میشود. برای مثال، شرکت بتسدا (Bethesda) سالهاست که به دو آیپی مطرح و بزرگ خود یعنی The Elder Scrolls و Fallout تکیه کرده است. استودیوی بایُوِیر (BioWare) نیز بیش از یک دهه است که حساب ویژهای روی دو مجموعهی Dragon Age و Mass Effect باز کرده است. اما در سالهای اخیر، شرایط به سرعت تغییر کرده و پیشتر شاهد خلق آیپی سوم برای استودیوی بایُوِیر یعنی Anthem بودیم و بتسدا نیز به زودی با بازی Starfield، دامنهی آیپیهای خود را گسترش خواهد داد.
در نقطهی مقابل، با توجه به وضعیت آشفتهی سیدی پراجکت رد، میتوان درک نمود که چرا این استودیو همچنان قید خلق آیپی جدیدی پس از Cyberpunk و The Witcher را زده است.

در سالهای اخیر، شرایط به سرعت تغییر کرده و پیشتر شاهد خلق آیپی سوم برای استودیوی بایُوِیر یعنی Anthem بودیم و بتسدا نیز به زودی با بازی Starfield، دامنهی آیپیهای خود را گسترش خواهد داد.
چرا سیدی پراجکت باید تغییر عقیده دهد؟
بعید به نظر میرسد که آیپی Cyberpunk پس از انتشار فاجعه بار Cyberpunk 2077 به طور کامل بازیابی شده و به این زودیها اعتماد بازیبازان را جلب کند. البته، آیپی The Witcher همچنان محبوب است و با ساخت سریال این مجموعه توسط نتفلیکس، به محبوبیتش نیز افزوده شد. اما در نهایت، با توجه به خارج شدن شخصیت گرالت از داستان بازی، بازگشت این مجموعه و ساخت نسخهای جدید برای آن میتواند ریسک بسیار بزرگی باشد. همه از میزان محبوبیت گرالت آگاه هستند و سراسر کتابها، کمیکها، سریال و بازیهای این مجموعه حول محور او ساخته و پرداخته شدهاند و عدم درگیری او در نسخهی جدید بازی میتواند وضعیت فعلی سیدی پراجکت را بدتر کند.
در واقع، برای بسیاری از طرفداران این مجموعه، یک بازی Witcher بدون گرالت هیچ معنایی ندارد و نمیتوانند امیدوار باشند که این بازی جدید روزی تجربهای مشابه با سهگانهی اصلیاش را ارائه دهد. در مجموع، هر دو آیپی اصلی استودیوی سیدی پراجکت رد آیندهی مبهم و نامعلومی دارند. البته، تردید در ساخت یک آیپی جدید نیز ریسک و خطرات خود را دارد و اگر نگاهی به عنوان Anthem بیندازیم، متوجه خواهیم شد که چرا سیدی پراجکت رد همچنان قصد دارد تا به همین دو آیپی خود اکتفا کند. با این حال، این بازی قرار بود تا تجربهای چندنفره ارائه کند و به جای مقایسه با عنوان Starfield، میتوانیم آن را نقطهی مقابل Fallout 76 قلمداد کنیم.
در پایان، ساخت یک آیپی جدید توسط سیدی پراجکت قطعاً یک قمار خطرناک است اما به هیچ عنوان نمیتوان شانس این استودیو برای خلق یک مجموعهی جدید در حد و اندازههای The Witcher و حتی بیشتر را نادیده گرفت. سیدی پراجکت رد علیرغم وضعیت آشفتهی خود، میتواند به استودیوهای مشابهاش نگاه کند و درس بگیرد. برای مثال، آبسیدین (Obsidian) با خلق The Outer Worlds و توسعهی نسخهی دوم آن در کنار ساخت عناوینی دیگر نظیر Grounded، به ما نشان داد که چگونه یک استودیو میتواند پروژههایش را مدیریت کند، طرفداران بیشتری جذب کند و حتی با یک بازی نقشآفرینی کوچک به سود تجاری و محبوبیت دست پیدا کند.
اگر سیدی پراجکت واقعاً قصد دارد تا دل بازیبازان را مجدداً به دست بیاورد، باید خطر کند و آیپی جدیدی را به ما هدیه کند. در غیر این صورت، تمرکز بیش از اندازه بر روی دو مجموعهی Cyberpunk و The Witcher به شدت پتانسیل تضعیف شدن هر دو آیپی را در خود میبیند.