اخبار بازی

هزینه ساخت بازی‌های AAA ممکن است به بیش از یک میلیارد دلار برسد

طبق اسناد اداره تنظیم رقابت بریتانیا، هزینه تولید و بازاریابی یک بازی AAA مدرن ممکن است از مرز ۱ میلیارد دلار فراتر برود.

واضح است که توسعه بازی‌های AAA یک کار پرهزینه است و این هزینه همچنان با نرخ بالایی به‌سمت بیشتر شدن قدم برمی‌دارد. با پیشرفت تکنولوژی و عظیم‌تر شدن خود این آثار، بعید است به‌زودی روند افزایش هزینه‌های ساخت و تبلیغ بازی‌های AAA کند شود.

اکنون پس از بلاک شدن معامله «خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت»، در یک گزارش توسط سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) شواهدی درباره‌ی میانگین هزینه توسعه و بازاریابی آثار AAA مدرن ارائه شده است. طبق این گزارش، هزینه توسعه یک بازی پرخرج مدرن که به‌تازگی چراغ سبز دریافت کرد و برای عرضه در ۲۰۲۴-۲۵ هدف‌گذاری شده است، به عدد ۲۰۰ میلیون دلار یا فراتر می‌رسد.

این عدد بسیار بالاتر از ویدئوگیم‌هایی است که تا پنج سال پیش منتشر می‌شدند و هزینه ساخت آن‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار متغیر بود. برای مثال بازی The Callisto Protocol که در سال ۲۰۲۲ عرضه شد، هزینه ساختی معادل ۱۶۲ میلیون دلار داشت. درادامه گزارش CMA آمده نسخه‌های جدید مجموعه Call of Duty همین حالا هم هزینه ساختی ورای ۳۰۰ میلیون دلار دارند و بودجه بازی Grand Theft Auto 6 هم بالای ۲۵۰ میلیون دلار است.

نکته جالب اینکه این اعداد هزینه‌های بازاریابی و تبلیغ را دربرنمی‌گیرد و در گزارش آمده چندین سازنده و ناشر اعداد مرتبطی دراختیار CMA قرار داده‌اند که البته نام آن‌ها مخدوش شده است. بسیاری از آن‌ها هزینه توسعه را در رنج ۸۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار دانسته و هزینه بازاریابی را بین ۵۰ تا ۳۸۰ میلیون دلار اعلام کرده‌اند. یک ناشر به‌خصوص هم گفته برای یکی از مجموعه‌های بزرگ خود هزینه توسعه ۶۶۰ میلیون دلاری و هزینه بازاریابی ۵۵۰ میلیون دلاری را ثبت کرده است.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *