اخبار بازی

وال استریت اعتقاد دارد قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن شکست خواهد خورد

در حال حاضر، سهام اکتیویژن بلیزارد پایین‌تر از قیمت توافقی با مایکروسافت معامله می‌شود و همچنین رئیس کمیتۀ FTC یعنی Lina Khan باعث ترس سهامداران شده است.

حتی اگر در جلسۀ امروز، سهامداران اکتیویژن بلیزارد با خرید 69 میلیارد دلاری از سوی مایکروسافت توافق کنند، همچنان وال استریت شرط روی این اتفاق بسته است که قوانین ضد-انحصار بایدن یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های تاریخ را لغو می‌کند.

هم‌اکنون، قیمت سهام اکتیویژن بلیزارد 25 درصد زیر قیمت توافقی با مایکروسافت معامله می‌شود. این بدان معنا است که سرمایه‌گذاران این ریسک را می‌بینند که احتمال دارد تصاحب بزرگ اکتیویژن به سرانجامی نرسد. ریسک مشاهده شده با توجه به بررسی‌های بلومبرگ (Bloomberg)، دو برابر ریسک خرید توییتر از سوی ایلان ماسک است و تقریباً از تمامی قراردادهای خرید در دست بررسی نیز بیشتر است.

قوانین ضد-انحصار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، باعث شکل‌گیری ترس در سرمایه‌گذاران و سهامداران شده است که می‌تواند به لغو قرارداد یا تاخیر طولانی آن منجر شود. از سوی دیگر، جالب است بدانید که این معامله باید به تایید دولت‌های اتحادیۀ اروپا و چین نیز برسد.

این ادغام که باید تا ژوئن 2023 (خرداد 1402) انجام شود، مایکروسافت را به سومین کمپانی بزرگ گیمینگ تبدیل می‌کند. این تصاحب بزرگ، مایکروسافت را به مالک Call of Duty و World of Warcraft تبدیل خواهد کرد که جزو معروف‌ترین برند‌های گیمینگ هستند. مایکروسافت همچنین صاحب Candy Crush و خالق آن یعنی King خواهد شد که تنها در سال گذشته 2.58 میلیارد دلار سود داشته است.

طبق صحبت‌های بتی چان (Betty Chan) از گروه تحلیلگران Elevation LLC، امروز سهامداران اکتیویژن به تایید یا رد پیشنهاد مایکروسافت رای خواهند داد که البته انتظار می‌رود رای اکثریت مثبت باشد. اوایل این ماه، گروه سرمایه‌‌گذاری SOC سهامداران را تشویق کرد تا به این قرارداد رای منفی دهند، چرا که این معامله یک چتر نجات برای بابی کوتیک خواهد بود تا با 375 میلیون دلار از اتهامات وارد شده فرار کند.

این معامله توسط کمیسیون معاملات فدرال (FTC) مورد بررسی و نظارت قرار خواهد گرفت که زیر نظر لینا خان رهبری می‌شود. لینا خان سابقۀ سخت‌گیری‌های شدیدی در برابر خریدهای بزرگ دارد، به خصوص خریدهایی که یک ابرکمپانی در سمتی از معامله وجود داشته باشد. تحت رهبری وی، اخیراً دو تصاحب لغو شدند: 1- خرید کمپانی ARM توسط Nvidia و 2- خرید Aerojet Rocketdyne Holdings توسط Lockheed Martin. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران و سهامداران بسیاری از به نتیجه نرسیدن قرارداد میان مایکروسافت و اکتیویژن ترس دارند.

در ماه گذشته، چند سناتور آمریکایی به نام‌های الیزابت وارن (Elizabeth Warren)، برنی سندرز (Bernie Sanders)، شلدون وایت‌هاوس (Sheldon Whitehouse) و کوری بوکر (Cory Booker) طی نامه‌ای به لینا خان، رئیس سازمان FTC، نگرانی‌های خود را در باب این قرارداد ابراز کردند. این سناتورها با اشاره به مواردی از قبیل سوء رفتار جنسی و تبعیض در شرکت اکتیویژن بلیزارد، اعلام کردند که این ادغام ممکن است که حوادث اخیر به وقوع پیوسته در شرکت اکتیویژن را تحت شعاع قرار دهد.

در این نامه چنین آمده است:

پیشنهاد ادغام (اکتیویژن و ایکس باکس) باعث شده تا تلاش‌های سابق کارمندان برای مجاب کردن مسئولین اکتیویژن بلیزارد به پاسخگویی تحت شعاع قرار بگیرد. بیش از 1800 کارمند اکتیویژن بلیزارد با امضای نامه‌ای از آقای بابی کوتیک (Bobby Kotick) خواستار استعفا و کناره‌گیری بودند.

با این حال، قرارداد پیشنهادی مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد، از آقای کوتیک محافظت می‌کند و او را حداقل تا سال ۲۰۲۳ در سمت مدیرعاملی خود نگه می‌دارد و وی می‌تواند صدها میلیون سودآوری برای خود داشته باشد و در صورت عدم کناره‌گیری به صورت داوطلبانه، مبلغی معادل ۱۴.۵ میلیون دلار را نیز دریافت خواهد کرد.

این عدم پاسخگویی، علی‌رغم درخواست سهامداران، کارمندان و عموم مردم مبنی بر مسئولیت پذیری کوتیک در قبال شرایطی که ایجاد کرده است، بخش غیرقابل قبولی از قرارداد خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت خواهد بود.

نظر شما در این باره چیست؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *