اخبار بازی

ایران بیش از ۳۴ میلیون گیمر دارد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین جلسه هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به این مورد اشاره کرده که در ایران بیش از ۳۴ میلیون گیمر وجود دارد.

بازی‌های ویدیویی یکی از بزرگ‌ترین تجارت‌های حال حاضر در جهان به حساب می‌آید و شرکت‌های بازی‌سازی با توسعه و نشر بازی‌های مختلف سعی بر این دارند که مخاطبان و گمیرهای مختلفی را سرگرم کنند و به کسب درآمد بپردازند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سال‌های اخیر شاهد اهمیت بازی‌های ویدویی در کشور بوده‌ایم.

به‌تازگی هفدهمین جلسه هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در محل وزارتخانه برگزار شد و محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در در این جلسه اعلام کرده که هم‌اکنون ۳۴ میلیون بازیکن در ایران وجود دارد. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ آمار جمع‌آوری شده نشان می‌داد که ایران دارای ۳۲ میلیون گیمر است و شاهد رشد دو میلیون نفری در سه سال اخیر هستیم. محمدمهدی اسماعیلی دراین‌باره می‌گوید «از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰ تعداد کل بازیکنان ایرانی با نرخ رشد ترکیبی سالیانه برابر با ۷ درصد رو‌به‌رو بوده است که دلیل اصلی آن رشد بازی‌های موبایلی و افزایش ضریب نفوذ اینترنت و دسترسی گسترده‌تر به موبایل و اینترنت است».

همچنین او در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود: «نگاهی اجمالی به نتایج این پیمایش نشان‌دهنده افزایش قابل تامل سرانه بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتالی در گروه‌های سنی مختلف است که همین مسئله تقویت همه جانبه این حوزه را الزامی می‌کند». البته که باتوجه به این پیمایش و جمع‌آوری اطلاعات، ۵۸ درصد از رقم ذکرشده (۳۲ میلیون گیمر) مربوط‌به کاربرانی است که بازی‌های ویدیویی و دیجیتالی را به‌صورت آنلاین تجربه می‌کنند. ازطرفی، ۵۹ درصد از بازیکنان ایرانی را مردان و ۴۱ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

در ادامه جلسه هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رئیس هیئت امنای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای فرهنگسازی مناسب بازی‌های ویدیویی و رشد فکری نسل کودک و نوجوان اعلام کرد «برهمین اساس باید با فرهنگ‌سازی، بر ذائقه‌سازی بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال برنامه‌ریزی کرد تا بتوان بیشترین نسبت را میان رشد فکری نسل کودک و نوجوان با هویت ملی و دینی ایجاد کرد».

دراین‌میان اشاره کنم که در جلسه مربوطه اعلام شد در ایران بیش از چهار میلیون بازیکن حرفه‌ای وجود دارد که بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتالی را تجربه می‌کنند. هزینه بازیکنان در بخش سخت‌افزار در سال ۱۴۰۰ به ۱۶ هزار میلیارد تومن رسیده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش آن نسبت به هزینه ۲۷۰۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۸، افزایش قیمت دلار بوده است. از دیگر دلایل هم می‌توان به عرضه پلی استیشن 5 و شروع نسل جدید بازی‌های ویدیویی اشاره کرد. همچنین هزینه‌ی کاربرها در بخش نرم‌افزار هم ۲۶۱۲ میلیارد تومان بوده است که سهم موبایل ۵۱۲ میلیارد تومان و بازی‌های کنسولی بومی ۸.۳ میلیارد و بازی‌های رایانه‌ای بومی ۱۴ میلیارد تومان بوده است.

نظر شما کاربران واران گیم دراین‌باره چیست؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *