اخبار بازی

مایکروسافت با انحصار Call of Duty احتمالاً سالانه یک میلیارد دلار از دست خواهد داد

طبق گزارش‌ها، شرکت مایکروسافت در صورت عدم انتشار Call of Duty برای پلی استیشن سالانه یک میلیارد دلار و سونی ۵۰۰ میلیون دلار ضرر خواهند کرد.

بر اساس گزارش مالی اخیر شرکت اکتیویژن-بلیزارد (Activision-Blizzard)، شرکت مایکروسافت در صورت انحصار بازی‌های Call of Duty و عدم انتشار آن برای کنسول‌های پلی استیشن ممکن است سالانه بیش از یک میلیارد دلار از درآمد خود را از دست بدهد.

بررسی‌های مالی اخیر نشان می‌دهد که ساخت عناوین Call of Duty به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های مایکروسافت از جمله کنسول ایکس باکس تأثیر مهمی بر درآمدهای اکتیویژن خواهد گذاشت. بر این اساس، شرکت مایکروسافت به صورت سالانه یک میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست خواهد داد و در نقطه‌ی مقابل، شرکت سونی نیز ممکن است به صورت سالانه حدود 500 میلیون دلار ضرر بزند. با این که این میزان سود در نگاه اول برای شرکت سونی با درآمد سالانه‌ی حدود 10.2 میلیارد دلار (در سال مالی 2021) چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد، اما نشان می‌دهد که حدود یک بیستم سود کمپانی بزرگ سونی تنها از طریق عناوین Call of Duty حاصل می‌شود. از طرف دیگر، این موضوع می‌تواند منجر به فشار FTC به مایکروسافت برای عدم انحصار بازی‌های Call of Duty شود.

در ادامه می‌توانید نمودار درآمدهای اکتیویژن بلیزارد از پلتفرم‌های مختلف از سال مالی 2019 تا 2021 را مشاهده کنید:

بر این اساس، مجموع درآمدهای سال 2021 این شرکت از پلتفرم‌های اپل معادل 1.496 میلیارد دلار، گوگل معادل 1.496 میلیارد دلار، سونی معادل 1.320 میلیارد دلار و مایکروسافت معادل 880 میلیون دلار و در مجموع 5.192 میلیارد دلار بوده است. لازم به ذکر است که این ارقام شامل محصولات نینتندو یا خرده‌فروشانی نظیر Best Buy یا Walmart نمی‌شود.

بنابراین، درآمد اکتیویژن در سال مالی 2021 از پلتفرم‌های شرکت سونی معادل 1.320 میلیارد دلار بوده است و با اندکی محاسبه می‌توان دریافت که چه مقدار از این هزینه به حساب سونی منتقل خواهد شد. البته، این نکته را در نظر بگیرید که به احتمال زیاد شرکت سونی کمتر از مقدار معمول از اکتیویژن بلیزارد سود دریافت می‌کند، اما با این حال ما فرض را بر میزان مرسوم یعنی 70 به 30 می‌گیریم و در نتیجه این شرکت ژاپنی معادل 30 درصد از درآمد اکتیویژن-بلیزارد از پلتفرم‌های خود را به عنوان سود دریافت می‌کند.

در سال مالی 2021 شرکت اکتیویژن بلیزارد حدود 1.320 میلیارد دلار از سونی سود دریافت کرده است و این بدان معناست که رقم درآمد ناخالص از پلتفرم‌های سونی حدود 1885.71 میلیارد دلار بوده است. بر این اساس، شرکت سونی تقریباً 565.71 میلیون دلار از این پول را به عنوان سود به حساب خود منتقل کرده و اگر شرکت مایکروسافت بخواهد روند عرضه‌ی بازی‌های Call of Duty برای پلی استیشن را متوقف کند، این میزان از درآمد سالانه‌ی کل شرکت سونی حذف خواهد شد.

در نظر داشته باشید که این مبلغ، درآمد تمامی بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از پلتفرم‌های سونی است، اما بخش بسیار زیاد آن به Call of Duty اختصاص دارد. از طرف دیگر، زیان‌دهی در کوتاه مدت و دریافت سود در بلند مدت استراتژی مایکروسافت است و اگر این انحصار به جذب کاربران بیشتر به پلتفرم‌های مایکروسافت منجر شود، بعید است که شرکت مایکروسافت تمایلی به انجام آن نداشته باشد. از طرف دیگر، با افزایش کاربران پلتفرم‌های مایکروسافت، احتمال افزایش کاربران گیم پس نیز افزایش خواهد یافت و این موضوع می‌تواند برگ برنده را در اختیار مایکروسافت قرار دهد.

شرکت اکتیویژن-بلیزارد درآمدهای خود از هر پلتفرم از جمله کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی و موبایل را نیز به تفکیک ارائه کرد که به شکل زیر است:

طبق این آمار، میزان 2.637 میلیارد دلار از درآمدهای این شرکت مربوط به کنسول‌های بازی هستند و بنابراین، 50 درصد از درآمد کل اکتیویژن از کنسول‌ها در سال مالی 2021 نیز متعلق به پلی استیشن است. لازم به ذکر است که از این میزان، معادل 2.502 میلیارد دلار مربوط به اکتیویژن و تنها 135 میلیون دلار مربوط به بلیزارد بوده است.

در حالی که به صورت دقیق مشخص نیست که شرکت سونی چه میزان درآمد از آی‌پی Call of Duty حاصل کرده است، اما به گفته‌ی اکتیویژن سه مجموعه‌ی Call of Duty و Candy Crush به همراه Warcraft، میزان 82 درصد از سود خالص سال 2021 آن را به خود اختصاص داده‌اند که این رقم تقریباً برابر با 7.22 میلیارد دلار است.

از بین این موارد، تنها 1 بازی یعنی Call of Duty در پلتفرم‌های شرکت سونی در دسترس قرار دارد و از آنجایی که ما از تقسیم درصد سود بین این مجموعه‌ها اطلاعاتی نداریم، نمی‌توانیم به شکل دقیق داده‌ها را استخراج کنیم. البته، پر واضح است که بیشتر درآمدهای سونی از آی‌پی Call of Duty حاصل می‌شود و مجموعه‌های دیگر اکتیویژن بلیزارد در پلتفمرم‌های این شرکت از جمله Overwatch و Diablo کمتر از 10 درصد سود را به خود اختصاص می‌دهند.

نظر شما در این باره چیست؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *