اخبار بازی

آیا God of War Ragnarok می‌تواند موفقیت‌ های نسخه‌ قبل را تکرار کند؟

آیا عنوان مورد انتظار God of War Ragnarok می‌تواند موفقیت‌های بی‌نظیر نسخه‌ی قبلی این سری را تکرار کند و بار دیگر بر بام دنیای گیم بایستد؟

عرضه‌ی عنوان God of War 2018، به طور کامل فرنچایز خدای جنگ را احیا کرد و بار دیگر قدرت و عظمت کریتوس را به رخ کشید. از فروش ۲۰ میلیون نسخه‌ای بازی گرفته، تا کسب بیشترین بازی سال بالاتر از رقیب سرسختی چون Red Dead Redemption 2، کاملا مشخص است که God of War یک موفقیت همه جانبه برای شرکت سونی به شمار می‌رفت.

پس از موفقیت گسترده این عنوان، بدیهی بود که ادامه این سری و ماجراجویی‌های کریتوس و پسرش در نورس ساخته خواهد شد و پس از انتظار فراوان، شاهد معرفی رسمی نسخه‌ی Ragnarok بودیم.
امروز از دیدی متفاوت به نسخه‌ی Ragnarok نگاه کرده‌ایم و بررسی می‌کنیم چرا این عنوان کار نسبتا سختی برای تکرار موفقیت‌های نسخه‌ی قبلی این سری در پیش دارد.

امیدوارم God of War Ragnarok بدون تاخیر بیشتر، همین امسال منتشر شود.

عدم وجود تغییرات گسترده

پس از نسخه‌ی Ascension، سری God of War نیازمند یک تغییر و انقلاب اساسی بود. دیگر سانتا مانیکا نمی‌توانست بر موارد کلاسیک هک ان سلش مانند دوربین ایزومتریک، کامبو‌های سرعتی و مبارزات فانتزی تکیه کند. God of War نیازمند تغییری بنیادین و اساسی بود که در نهایت هم این اتفاق افتاد. تغییر کامل زاویه دوربین، تبدیل مبارزات کلاسیک به مبارزات سینمایی با المان‌های جدید و به روز‌شده، استفاده از المان‌های متعدد نقش‌آفرینی، نیمه جهان باز شدن بازی، تمرکز بیشتر روی داستان و اضافه کردن شخصیت همراه، تنها بخشی از تغییرات گسترده و متعدد عنوان God of War 2018 نسبت به نسخه‌های قدیمی این سری بودند. تغییراتی که به موقع به داد این فرنچایز رسیدند و شاهد تولد دوباره سری خدای جنگ در قامت پرواز یک ققنوس از خاکستر بودیم.

نسخه‌ی بعدی یعنی Ragnarok، کاملا راه و رسم نسخه‌ی قبل را پیش گرفته است و بدنه‌ی نسخه‌ی Ragnarok کاملا بر اساس نسخه‌ی قبل پایه‌ریزی شده است.

باید دید این بار شاهد چه باس‌فایت‌های حماسی‌ای خواهیم بود.

آیا این مسئله یک نقطه‌ی منفی است؟ ابدا. اگر چیزی نیازمند تغییر و اصلاح نیست، نباید تغییر کند. این مسئله یک حقیقت کلی است. اکنون که سانتا مانیکا و سونی به یک فرمول موفق و جذاب برای سری God of War دست یافته‌اند (مبارزات سینماتیک، دنیای نیمه جهان باز و مواردی که بالاتر اشاره کردم)، دیگر نیازی به تغییرات بنیادین و گسترده نیست چرا که همین فرمول فعلی امتحان خود را پس داده است.

اما نکته این‌جاست این موضوع احتمالا باعث می‌شود دیگر شاهد بازخورد‌های فوق‌العاده مثبت و حیرت‌انگیز از سوی منتقدان و مخاطبان نباشیم چرا که ساختار بازی برای آن‌ها آشناست و بر خلاف نسخه‌ی قبل با غافلگیری بزرگ روبه‌رو نیستیم. بد برداشت نکنید، قطعا نسخه‌ی Ragnarok ویژگی‌های جدید و منحصربه‌فرد خود را دارا خواهد بود، اما بدنه‌ی اصلی با نسخه‌ی قبلی یکی است.

“I will rain down every agony, every violation imaginable, upon you. I will parade your cold body from every corner of every realm, AND FEED YOUR SOUL TO THE VILEST FILTH IN HEL(L)! THAT IS MY PROMISE TO YOU!”

بالا رفتن سطح انتظارات

پس از عملکرد خیره کننده‌‌ی یک عنوان در یک فرنچایز بزرگ، خواه ناخواه انتظارات مخاطبان و منتقدان از نسخه‌ی بعدی آن سری سر به آسمان می‌کشد. حالا اگر نام این فرنچایز‌ God of War باشد کار سازندگان به مراتب سخت‌تر خواهد بود و آن‌قدر نسخه‌ی قبل با کیفیت و خوش‌ساخت بود که اکنون سطح انتظارات از God of War: Ragnarok به مراتب بالاتر است و همین مسئله فشار روی سازندگان را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر فراموش نکنید امسال سال شلوغی برای دنیای گیم به شمار می‌آید واز عملکرد بی‌نظیر Elden Ring گرفته تا عرضه‌ی Starfield، بازار رقابت نیز فوق‌العاده داغ است و بسیاری از مخاطبان، فارغ از صحیح یا غلط بودن این کار، به مقایسه کیفیت خروجی آثار بزرگ می‌پردازند و این مسئله نیز به نوبه‌ی خود سطح انتظارات را دوباره بالا می‌برد.

البته استودیو سانتا مانیکا فوق‌العاده با‌تجربه است و به لطف مدیریت قوی و سابقه‌ی درخشانش، در سکوت و آرامش به توسعه‌ی این عنوان مشغول است و طبق گفته‌ی کوری بارلوگ در آینده‌ای نه چندان دور خبر‌های بیشتری در مورد این عنوان مورد انتظار خواهیم شنید. اما در هر صورت نمی‌توان منکر این قضیه شد که سطح انتظارات از این عنوان در سطح فوق‌العاده بالایی قرار دارد و مخاطبان سخت برای تجربه‌ی این عنوان روزشماری می‌کنند.

نام بزرگ‌تر، سخت‌گیری بیشتر

هر چند بعضی آثار خاص بین منتقدان همواره محبوب هستند و با اقبال بیشتری از سوی آن‌ها مواجه می‌شوند، اما از طرف دیگر انتظارات کلی از آن سری نیز نزد منتقدان بیشتر می‌شود. شاید عنوان Horizon Forbidden West را بتوان مثال خوبی در این زمینه دانست. عنوان بسیار با کیفیتی که متای ۸۸ را کسب کرد و شاید یکی از دلایلی که باعث شد بازی در کسب متای ۹۰+ ناکام بماند، این مسئله بود که انتظارات از نام Horizon به واسطه‌ی نسخه‌ی اول به مراتب بالاتر رفته بود.

در هر صورت با وجود بزرگی نام God of War و درخشش آخرین نسخه از این سری، قطعا بدیهی است منتقدان با چشم دیگری به نسخه‌ی Ragnarok نگاه خواهند کرد و صادقانه نگاه کنیم، خود ما نیز به عنوان مخاطب خواه ناخواه انتظارات جذاب و بالایی از این عنوان داریم. اما آیا تمام این انتظارات برآورده خواهند شد؟ زمان مشخص می‌کند.

ثابت ماندن Setting بازی

یکی از مواردی که بسیار در نسخه‌ی قبلی God of War قابل توجه بود، تفاوت و تغییر کامل Setting و شرایط داستانی بازی از یونان به سمت خدایان نورس بود. هر چند شاهد مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نام‌های افسانه‌های نورس مانند Odin و Thor نبودیم، اما با این وجود یک ماجراجویی شگفت‌انگیز را با کریتوس و پسرش تجربه کردیم. نسخه‌ی Ragnarok نیز طبیعتا در Setting و مکانی مشابه رخ می‌دهد که البته اتخاذ این تصمیم بسیار هوشمندانه بوده است چرا که هنوز سانتا مانیکا از پتانسیل کامل نورس استفاده نکرده و هنوز موارد مختلف، Realm‌های گوناگون و دشمنان مختلفی برای رویارویی وجود دارد.

اما از طرف دیگر یک نگرانی کوچک نیز وجود دارد و آن این است که بازی از لحاظ طراحی، محیط‌ها، باس‌فایت‌ها و خط داستانی بیش از حد به نسخه‌ی اول شبیه باشد که در این صورت این مسئله کمی می‌تواند مشکل ساز باشد. البته این موردی که گفتم به نوعی نگاه کردن به نیمه‌ی خالی لیوان است اما در هر صورت تردیدی وجود ندارد که شباهت‌های این دو نسخه غیرقابل انکار خواهند بود. اما از طرف دیگر همان‌طور که در اول مقاله هم گفتم، اگر چیزی ایرادی ندارد، نیازمند تغییر نیست. (If it ain’t broken, don’t fix it)

امیدوارم تنوع دشمنان مانند نسخه قبل ناامیدکننده نباشد.

سخن پایانی:

طبیعتا بدون تجربه‌ی بازی، هر گونه قضاوت و پیش داوری در مورد کیفیت نهایی نسخه‌ی Ragnarok غیردقیق و دور از انصاف خواهد بود. اما با این وجود یک‌سری موارد کلی وجود دارد که به مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کنند و در عین مفید بودن، ممکن است کمی مشکل‌ساز شوند. نظر شما در این مورد چیست؟ به نظر شما God of War Ragnarok نیازمند تغییرات بزرگ و گسترده است؟ آیا اصلا نیازی به استفاده از فرمولی جدید وجود دارد آن هم در شرایطی که فرمول فعلی فوق‌العاده عمل کرده است؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *