اخبار بازی

عرضه‌ی دمو برای برخی از بازی‌های پلی استیشن ضروری خواهد شد

سونی در نظر گرفتن نسخه‌های دموی بازی‌ها و در دسترس قراردادن آن‌ها از طریق سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم را برای برخی از توسعه‌دهندگان در دستور کار قرار داد.

شرکت سونی اخیراً شروع به برقراری ارتباط با توسعه‌دهندگان در زمینه‌ی برنامه‌های خود برای نسخه‌های محدود زمانی یا دمو از بازی‌ها به منظور افزودن آن‌ها به سرویس سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم کرده است. به گفته‌ی منابعی که اخیراً با نشریه‌ی Game Developer مصاحبه کرده‌اند، بازی‌هایی که قیمت بالاتر از 34 دلار دارند، باید نسخه‌ی دمو برای آن‌ها در نظر گرفته شود. همچنین، تنها محدودیت این عناوین باید در زمینه‌ی مدت زمان دسترسی به بازی (حداقل 2 ساعت) باشد.

بسیاری از توسعه‌دهندگان از طریق به‌روزرسان اخیری که در پورتال توسعه‌دهندگان سونی اعمال شده است، از این موضوع اطلاع پیدا کردند و هیچ پیامی به صورت خصوصی و اطلاعیه‌ای دیگری در این زمینه از سوی سونی ارسال نشده است.

علاوه بر این، این قانون شامل بازی‌هایی که تا امروز عرضه شده‌اند نمی‌شود. همچنین، عناوین آینده‌ی پلی استیشن VR نیز از این بند معاف هستند. البته، این قانون نیز جزئیات خاص خود را دارد و برخی از انعطاف‌پذیری‌ها به عنوان بخشی از سیاست سونی در آن به چشم می‌خورد. برای مثال، توسعه‌دهندگان تا سه ماه پس از عرضه‌ی بازی‌های خود در فروشگاه پلی استیشن فرصت دارند تا نسخه‌ی دموی آن را منتشر کنند. همچنین، نسخه‌های دمو باید حداقل 12 ماه در دسترس کاربران سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم قرار داشته باشد.

شرکت سونی همچنین دست توسعه‌دهندگان را برای انتشار نسخه‌های دموی سفارشی یا شخصی‌سازی شده (پس از تایید سونی) به جای نسخه‌هایی که تنها محدود به مدت زمان تجربه هستند باز گذاشته است. همچنین، توسعه‌دهندگان می‌توانند آخر هر هفته، نسخه‌های آزمایشی بازی یا نسخه‌های سفارشی بازی‌های خود را در دسترس همه‌ی دارندگان کنسول‌های پلی استیشن در دسترس قرار دهند.

چنین به نظر می‌رسد که این سیاست جدید برای تمامی توسعه‌دهندگانی که قصد عرضه‌ی بازی خود روی پلتفرم پلی استیشن را دارند، مفید و کاربردی نخواهد بود. از یک سو، ناشران بزرگ‌تری مانند اکتیویژن-بلیزارد و 2K Games، یا استودیوهای فرست-پارتی سونی که محتوای بازی‌های آن‌ها بسیار بیشتر از 2 ساعت است، احتمالاً مشکلی برای توسعه‌ی نسخه‌های دمو نخواهند داشت و از مزایای سرویس پلی استیشن پلاس پریمیوم بهره خواهند برد.

از طرف دیگر، اگر عنوانی مستقل قیمتی معادل 35 دلار داشته باشد، احتمالاً 2 ساعت بخش قابل توجه‌ای از محتوای کلی آن را تحت پوشش قرار خواهد داد. ناگفته نماند که برخی از توسعه‌دهندگان می‌توانند از این فرصت برای جذب مخاطب بیشتر استفاده کنند، اما اگر در ازای این نسخه‌های سود متناسبی از سونی به آن‌ها تعلق نگیرد، ممکن است که این سیاست در آینده با انتقاد آن‌ها روبرو شود.

با نگاهی به فروشگاه پلی استیشن در می‌یابیم که تعداد کمی از بازی‌ها قیمتی حدود ۳۴ دلار دارند و معمولاً این دامنه‌ی قیمت‌گذاری از ۳۹.۹۹ دلار آغاز می‌شود. همچنین، بازی‌های تک‌نفره و داستان محور از توسعه‌دهندگان نه چندان بزرگ فر این فهرست غالب هستند. از جمله‌ی این عناوین می‌توان به بازی Greedfall از استودیوی اسپایدر (Spider Studios)، A Plague Tale: Innocence از استودیوی آسوبو (Asobo Studio) و Kena: Bridge of Spirits از استودیوی امبر لب (Ember Lab) اشاره کرد.

در مجموع، در نظر گرفتن دمو برای بازی‌ها در چند سال اخیر اندکی مرسوم شده است و حتی استیم نیز بخشی به نام «پرولوگ» که اجازه‌ی تجربه‌ی بازی‌ها با محدودیت را به گیمرها می‌دهد را توسعه داده است. به دنبال این موضوع، جالب است که ببینیم آیا سونی می‌تواند از این ویژگی برای جذب مخاطب بیشتر برای سرویس جدید خود استفاده کند یا خیر؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *