در کنار تصاحب بازیهای بتسدا و اکتیویژن بلیزارد، مایکروسافت صاحب آیپیها و مجموعههای دیگری نیز است که میتواند در نسل جدید نیم نگاهی به آنها داشته باشد.
امروزه شرکت مایکروسافت صاحب تعداد زیادی از مجموعهها، آیپیها و حتی استودیوهای کوچک و بزرگ مطرح در صنعت بازیهای ویدیویی است. اما حتی این موضوع هم نمیتواند دلیل بر آن باشد تا این شرکت تعداد زیادی از آیپیهای خاص و مجموعههای محبوب قدیمی خود را نادیده بگیرد. در مجموع، امیدواریم که در نسل جدید، شاهد احیا شدن این عناوین و عرضهی آنها برای کنسولهای ایکس باکس سری ایکس و اس باشیم. با مرور پانزده آیپی و مجموعهای که مایکروسافت میتواند در نسل جدید به سراغ احیای آنها برود با واران گیم همراه باشید.
Scalebound

بازی Scalebound یکی از عناوین نفرینشدهی صنعت بازیهای ویدیویی قلمداد میشود که پروژهی ساخت آن تا مرز تکمیل شدن نیز پیش رفت، اما به یک باره پروندهی آن به طور کل به دلیل اختلافها بین مایکروسافت و استودیوی پلاتینیوم گیمز (PlatinumGames) بسته شد. داستان این بازی قرار بود در یک دنیایی فانتزی روایت شود و قرمان اصلی آن یعنی درو (Drew) به عنوان یک اژدها سوار قادر بود به صورت مستقل و حتی با کمک اژدهای خود به انجام مبارزهها بپردازد.
ناگفته نماند که امکان کنترل مستقیم اژدها و استفاده از حالتی به اسم Berserker که قدرتی خارقالعاده به قهرمان داستان میداد نیز در این بازی وجود داشت. این بازی هک-اند-اسلش در سال 2014 به عنوان یه بازی انحصاری جاهطلبانه با نبردهایی در مقیاسهای عظیم و پشتیبانی از حالت کوآپ برای کنسول ایکس باکس وان معرفی شد.
بازی Scalebound که طبق برنامهها قرار بود تا در اواخر سال 2016 منتشر شود، با تاخیر در تاریخ انتشار خود مواجه شد و در نهایت، در ماه ژانویهی سال 2017 اعلام شد که روند توسعهی بازی برای همیشه متوقف شده است. آتسوشی اینابا (Atsushi Inaba) به عنوان مدیر استودیوی پلاتینیوم گیمز در اولین مصاحبههای خود پس از وقوع این اتفاق گفته بود که “هر دو طرف از بروز این اتفاق متضرر شدند”، اما وی اخیراً در یک مصاحبهی جدید اشتباهها و خطاهای پیش آمده را به اصطلاح گردن گرفت و اعلام کرد که پلاتینیومگیمز نتوانست تا به خوبی تمامی کارهایی که به آن محول شده بود را انجام دهد و در نهایت این موضوع باعث توقف روند ساخت بازی شد.
اما بعد از این مصاحبه بود که این استودیو مجدداً به مایکروسافت در زمینهی تکمیل کردن این پروژهی نیمه کاره چراغ سبزی نشان داد. البته، آیپی Scalebound به صورت کامل تحت مالکیت مایکروسافت قرار دارد و این شرکت نیز تاکنون هیچ اشارهای به احتمال تکمیل کردن روند ساخت این بازی نکرده است، اما امیدواریم در نسل جدید شاهد تحقق این موضوع باشیم.
The Evil Within

بر کسی پوشیده نیست که The Evil Within 2 علیرغم عملکرد قابل قبول خود در نهایت به یک موفقیت تجاری بزرگ برای شرکت بتسدا (Bethesda) تبدیل نشد. با این حال، استودیوی تانگو گیمورکس (Tango GameWorks) قبل از انتشار بازی Ghostwire: Tokyo فاش کرد که در ابتدا تصمیم بر آن بود که The Evil Within 3 در دست توسعه قرار بگیرد و بنا به دلایلی این پروژه جای خود را به یک آیپی جدید داد.
البته، با توجه به این موضوع که بازی دوم این مجموعه به گونهای پایان یافت که نتوان قصهی قهرمان اصلیاش یعنی سباستین (Seabstian) رو ادامه داد، اما استودیوی تانگو میتواند از یک قهرمان جدید برای نسخهی سوم آن استفاده کند. از طرف دیگر، اگر روزی یک Silent Hill جدید و انحصاری برای پلی استیشن 5 توسعه پیدا کند، ایکس باکس نیز میتواند با ساخت The Evil Within 3 با بودجهی کلان به نوعی از این نظر هم با رقیب ژاپنی خود به رقابت بپردازد.
Blinx the Time Sweeper

در دورهای که پلی استیشن 2 دوران طلایی خود در ژانر پلتفرمینگ را سپری میکرد و بازیهای زیادی نظیر Sly Cooper و Ratchet and Clank و حتی Jak and Daxter را در دسترس دارندگان خود قرار میداد، ایکس باکس ارجینال نیز با بازی Blinx: The Time Sweeper سعی داشت تا در این ژانر حرفی برای گفتن داشته باشد. این بازی حتی با وجود آن که از سوی منتقدان مورد توجه و تحسین قرار نگرفت، اما ایدهها و مکانیکهای بسیار جالبی داشت. در این بازی که دو دهه از عمر آن میگذرد، قادر بودیم تا زمان رو متوقف کنیم، آن را به عقب برگردانده و حتی سرعت سپری شدن آن را کم و زیاد کنیم و در نهایت، از حل کردن پازلهایش لذت ببریم.
البته، همانطور که اشاره شد، منتقدان و گیمرها آن طور که باید و شاید از این بازی استقبال نکردند تا احیا شدن آن توسط مایکروسافت در این برههی زمانی کمی دور از ذهن به نظر برسد. به هر ترتیب، هیچ کسی نمیتواند منکر این موضوع باشد که نسخهی نسل جدید این بازی با مکانیکهای بهروز و داستان جدید میتواند بسیار جذاب باشد.
Starcraft Ghost

بدون هیچ تردیدی Starcraft Ghost را میتوان به عنوان یکی از بدنامترین پروژههای لغو شدهی شرکت بلیزارد (Blizzard) معرفی کرد. این بازی اولین بار در سال 2002 به عنوان یک بازی شوتر مخفیکاری سومشخص معرفی شد. توسعهی این بازی به عهدهی استودیوی نیهیلیستیک سافتور (Nihilistic Software) بود و کنسولهای پلی استیشن 2، ایکس باکس ارجینال و گیمکیوب نینتندو به عنوان پلتفرمهای مقصد اون معرفی شده بودند. متأسفانه، اخبار این پروژه پس از گذشت مدتی کوتاه تنها به تاخیر مرتب تاریخ انتشار آن خلاصه شد و در نهایت بلیزارد تصمیم گرفت تا پروژهی ساخت آن را از استودیوی نیهیلیستیک بگیرد و به یک استودیوی دیگر بسپارد.
البته، این تغییر استودیو نیز چندان اثرگذار نبود و حدود یک سال بعد خبر لغو توسعهی نسخهی گیمکیوب این بازی منتشر شد. در سال 2006، تاریخ انتشار این بازی برای مدتی نامعلوم تاخیر خورد و این شرایط تا سال 2014 نیز ادامه پیدا کرد تا در نهایت حدود 8 سال پیش اعلام شد که بلیزارد پروندهی این بازی را برای همیشه مختومه کرده است. ناگفته نماند که ویدیویی از گیمپلی این بازی در سال 2020 منتشر شد که پتانسیلهای عظیم آن را به تصویر میکشید. در نهایت، امیدواریم که مجدداً نام بازی Starcraft Ghost را در کنار عناوین آتی اکتیویژن-بلیزارد برای نسل نهم ببینیم.
Ares
یکی دیگر از پروژههای ناکام بلیزارد، یک بازی شوتر اولشخص با نام رمزی Ares بود که داستان آن در جهان StarCraft روایت میشد. نشریهی کوتاکو (Kotaku) اولین بار موفق شد این اسم رمز را بیابد و مشخص شد که این بازی حدود دو سال با استفاده از موتور Overwatch توسعه پیدا کرده است. البته، طولی نکشید که بلیزارد به صورت ناگهانی خبر لغو شدن پروژهی ساخت این بازی و جایگزین شدن آن با دو بازی جدید دیگر را به صورت رسمی منتشر کند. در مجموع، با این که بلیزارد و به طور کلی شرکت مایکروسافت در حال حاضر طیف وسیعی از بازیهای شوتر اولشخص را در اختیار دارند، میتوانیم امیدوار باشیم که یک بازی شوتر اولشخص دیگر از Starcraft به عضو جدید این مجموعه تبدیل شود.
Tony Hawk’s Pro Skater

مجموعهی Tony Hawk’s Pro Skater به عنوان یکی از بزرگترین و محبوبترین مجموعه بازیهای ویدیویی به خصوص در ایالات متحده شناخته میشود و استقبال عظیم از نسخهی ریمیک آن نشان داد که ساخته شدن نسخهی کاملاً جدید میتواند یک تصمیم عالی و هوشمندانه برای مایکروسافت باشد. با توجه به این که مالکیت این آیپی در صورت تکمیل شدن روند خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار مایکروسافت قرار خواهد گرفت و از آنجایی که فیل اسپنسر (Phil Spencer) به عنوان مدیر کل ایکس باکس اعلام کرده بود که مایکروسافت نگاه ویژهای به عناوین قدیمی این ناشر خواهد داشت، امیدواریم که در نهایت تصمیم به ساخت نسخهی جدیدی این مجموعه گرفته شود.
حفظ ماهیت گیمپلی فوقالعاده سرگرمکنندهی این بازی در کنار ارائهی محتویات ارزشمند و جدید، میتواند یک نسخهی با کیفیت و فوقالعاده از Tony Hawk’s Pro Skater را در نسل جدید به ما هدیه کند. البته، باید به این موضوع اشاره کنیم که احتمالاً نسخهی ریمیک بازیهای سوم و چهارم این مجموعه به همراه نسخهی Underground در آیندهای نهچندان دور معرفی خواهند شد، اما منظور ما یک دنباله و یک نسخهی کاملاً جدید است که بتواند علاقهمندان دیرینهی این مجموعه را با یک چالش جدی و خاص روبرو کند.
Banjo-Kazooie

از زمانی که شرکت مایکروسافت استودیوی ریر (Rare) را در ماه سپتامبر سال 2002 میلادی خریداری کرد، گیمرهای بسیار زیادی امیدوار بودند تا دنبالههایی برای مجموعههای محبوب این استودیو از جمله Banjo-Kazoie ساخته شود. البته، یک بازیای جدید از این مجموعه به نام Banjo-Kazooie: Nuts and Bolts ساخته و عرضه شد که برخلاف انتظارات تمرکز بیش از اندازهی روی بخش پلتفرمینگ داشت و ایرادات فنی آن باعث شدند که در مجموع این بازی مورد استقبال گیمرها قرار نگیرد. در نهایت، امیدواریم که در آینده خبر توسعهی دنبالهی جدیدی برای این مجموعهی فوقالعاده محبوب و دوست داشتنی منتشر شود و در کنار پلتفرمینگ جذاب همیشگی آن، مکانیکهای خاص بازیهای Banjo را در خود ببیند.
Killer Instinct

مجموعهی Killer Instinct همیشه در ژانر بازیهای مبارزهای به عنوان انتخاب سوم و چهارم گیمرها پس از بازیهایی نظیر Mortal Kombat و Injustice مطرح شده است، اما منصفانه نیست که سرگرمکننده بودن آنها را زیر سوال ببریم. شرکت مایکروسافت آخرین قسمت از این مجموعه را به عنوان یک بازی زمان عرضه برای کنسول ایکس باکس وان منتشر کرد که به دلیل کمبود محتوا مورد انتقاد شدید مخاطبین و منتقدان قرار گرفت.
اما پس از گذر از موجی از انتقادها، استودیوهای ریر و آیرن گلکسی (Iron Galaxy) به همراه یکی از خالقان این بازی در کنار یکدیگر وظیفهی توسعهی محتوای پس از عرضهی آن را بر عهده گرفتند. این موضوع باعث شد تا Killer Instinct به مرور زمان به یکی از بهترین بازیهای مبارزهای موجود در بازار بازیهای ویدیویی تبدیل شود که تعداد زیادی از شخصیتهای مختلف به همراه سیستم مبارزات عمیق برای هرکدام را در خود جای داده بود. مکانیکهای جالب توجه، حالتهای متعدد برای بخشهای تک نفره و چند نفره به همراه موسیقیهای عالی از جمله ویژگیهای بارز این بازی بودند.
متاسفانه، از سال 2017 تاکنون هیچ بهروزرسانی برای این بازی منتشر نشده است و تا امروز نیز ناشر و استودیوی سازندهی آن هیچ اشارهای به ساخت نسخهی جدیدی برای این مجموعه نکردهاند. در مجموع، امیدواریم که شرکت مایکروسافت نیم نگاهی به بازی مبارزهای جذاب خود یعنی Killer Instinct داشته باشد.
Kameo

اولین نسخه از بازیهای Kameo، کاستیهای غیرقابل انکاری داشت و چه از نظر شخصیت پردازی قهرمان داستان و چه از نظر کنترلها و بخش آموزشی کلافه کننده ظاهر شد. با این وجود، استودیوی ریر پتانسیلهای زیادی در این بازی دید و تصمیم گرفت که توسعهی نسخهی جدید آن را بر عهده بگیرد و نسخهای جهان آزاد، کاملتر و استانداردتر از Kameo را توسعه دهد.
با این حال، شرکت مایکروسافت ناگهان تصمیم گرفت که از توسعهی این بازی دست کشیده و تمرکز خود را روی کینکت معطوف کند. این بازی پس از گذشت چند ماه از شروع روند توسعهاش لغو شد و خبر توقف روند ساخت آن نیز در سال 2013 به صورت رسمی اعلام شد. در مجموع، درخواست ساخت یک بازی بزرگ با جهانی منحصر به فرد و فانتزی از استودیوی رر که امروزه مشغول پشتیبانی از بازی فوقالعاده محبوب خود یعنی Sea of Thieves است، چندان منطقی به نظر نمیرسد، اما امیدواریم که شرکت مایکروسافت یک نسخه از بازیهای مجموعهی Kameo را برای عرضه در نسل جدید در نظر داشته باشد.
Prototype

ماجراجوییهای الکس مرسر (Alex Mercer) برای رسیدن به حقیقت و هیجانی که تجربهی Prototype به گیمرها منتقل میکرد تا به امروز همانند یک بغض در گلوی طرفدارانش گیر کرده است و این بغض هر لحظه میتواند با خبر توسعهی نسخهی جدید این بازی منفجر شود.
بازی Prototype 2 با قهرمان جدیدی به نام جیمز هلر (James Heller) و مکانیکهای خاصی نظیر Tendril ساخته شد، اما همچنان شباهت بسیار زیادی به نسخهی اول داشت. البته، در مقایسه با دیگر عناوین ابرقهرمانی، این مجموعه اصطلاحاً قصد ندارد تا در زمینهی اکتشاف و انجام اهداف در جهانهای آزاد چرخ را دوباره اختراع کند و به عنوان یک انقلاب در بازیهای این چنینی لقب بگیرد. در عوض، بازی جدید این مجموعه میتواند با ارائهی محتویاتی غنیتر از نسخههای پیشین خود و روایت یک داستان منحصر به فرد و جذاب، مجدداً ساعتها گیمرهای مشتاق را به یک مهمانی دیوانهوار دعوت کند.
Viva Pinata

بازی Viva Pinata یکی دیگر از عناوین پرتعداد استودیوی رِر قلمداد میشود که علیرغم داشتن پتانسیلهای فراوان مورد کملطفی قرار گرفته است. در بازی Viva Pinata موظف به مراقبت از پینیاتاها در یک باغ بسیار زیبا هستید و گونههای مختلف آنها را میتوان بر اساس ویژگیهای خاص به دست آورد و با رشد آنها یک جامعهی رنگارنگ از پینیاتاها را در بازی تشکیل داد.
در مجموع، واکنشها به این مجموعه چه از سوی منتقدین و چه از سوی گیمرها بسیار مثبت بوده است و میتوان تصور کرد که نسخهی نسل جدید این بازی بتواند نمونهای خاص و منحصر به فرد اما تاحدودی شبیه به Stardew Valley باشد.
Wolfenstein

البته، در سال 2019 دنبالهای برای مجموعهی Wolfenstein با نام Youngblood عرضه شد که داستان دختران B.J. Blazkowicz یعنی Jesse و Zofia را روایت میکرد. این بازی شوتر کو-آپ رویکرد غیر خطیتری را برای طراحی ماموریت خود به همراه تزریق برخی از عناصر نقشآفرینی اتخاذ کرده بود. جدا از اینکه نتیجهی کار در بهترین حالت خود ضعیف و متوسط بود، اما در هر حال شباهت زیادی به یک نسخهی فرعی داشت و داستان آن نیز پتانسیل ادامه دادن ندارد.
در مجموع، چه در قالب یک دنباله و چه در قالب یک نسخهی ریبوت، وقت آن رسیده که Wolfenstein به ریشههای خود بازگردد و ما را برای انجام آخرین مأموریتهای Blazkowicz دعوت به همکاری کند.
The Lost Vikings

شرکت بلیزارد بخش عمدهای از شهرت خود با خلق عناوین شاهکار در سبک استراتژی نظیر Warcraft و Starcraft به دست آورد، اما پیشتر این شرکت را به عنوان خالق بازی The Lost Vikings نیز میشناختند. این بازی عنوانی پلتفرمر معمایی با سبکی عجیب و غریب بود که ابتدا برای آمیگا و داس در سال 1993 منتشر شد. سپس، در سال 1994 این بازی راهی کنسول سگا جنسیس شد و در سال 1997 نیز بلیزارد یک نسخهی جدید و بسیار چالش برانگیز از آن را توسعه داد.
در مجموع، با این که توسعهی نسخهی نسل جدید این بازی با توجه به منطقیتر بودن توسعهی نسخههای جدید مجموعههای مشهورتر از نظر اقتصادی میتواند بسیار خوشبینانه باشد، اما امیدواریم که این دست از آیپیهای قدیمی نیز توسط مایکروسافت به دست فراموشی سپرده نشوند.
Spyro the Dragon

شاید تناقض را بتوان کلمهای مناسب برای توصیف یکی از عجیبترین اتفاقات تاریخ بازیهای ویدیویی نامید. این اتفاق عجیب زمانی اتفاق افتاد که مالکیت دو آیپی بسیار مطرح و با ریشهی سونی یعنی Spyro the Dragon و Crash به شرکت مایکروسافت سپرده شد. مجموعهی Spyro the Dragon توسط استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) خلق شد و سونی به عنوان ناشر آن را برای کنسول پلی استیشن 1 عرضه کرد.
پس از انتشار بازی Spyro: Year of the Dragon، مالکیت این آیپی به شرکت یونیورسال اینتراکتیو (Universal Interactive) و سپس به ویوندی یونیورسال گیمز (Vivendi Universal Games9) موکول شد. این شرکت پس از گذشت مدتی توسط اکتیویژن بلیزارد (Activision-Blizzard) خریداری شد. پس از گذشت مدتی از این تصاحب، مجموعهی ریمیک Spyro Reignited Trilogy با دستیابی به موفقیتی قابل توجه طرفداران این مجموعه را امیدوار به ساخت دنبالههای قوی و ارزشمندی برای آن کردند.
خوشبختانه شرکت اکتیویژن-بلیزارد نیز با توسعهی بازی Crash Bandicoot 4 نشان داد که میتواند بازیهای جاهطلبانهای از آیپیهای خود بسازد و امیدواریم این شرکت که امروزه بخشی از شرکت مایکروسافت قلمداد میشود روزی تصمیم به توسعهی نسخهی جدیدی برای Spyro the Dragon بگیرد.
Brutal Legend

از میان بسیاری از عناوین عجیب و غریبی که توسط استودیوی دابل فاین پروداکشنز (Double Fine Productions) منتشر کرد، میتوان Brutal Legend را عجیبترین آنها نامید. این عجیب و غریب بودن تنها به محتوای این بازی مربوط نمیشد و بروز مشکلات مختلف بین توسعهدهنده و شکایت آن از ناشر سابق این بازی یعنی اکتیویژن نیز نقش مهمی در عجیبتر شدن شرایط این بازی داشتند. به هر ترتیب، این بازی در سال 2009 توسط الکترونیک آرتز (Electronic Arts) منتشر شد و به دلیل پایان عجیبش مورد انتقاد قرار گرفت.
پس از گذشت مدتی، استودیوی دابل فاین کار روی دنبالهی این بازی را آغاز کرد که متعاقباً این پروژه توسط الکترونیک آرتز منتفی شد و همین امر مشکلات عدیدهای که این استودیوی خلاق پیش از خریداری شدن توسط مایکروسافت درگیرش شده بود را پایهریزی کرد. در مجموع، اگر Psychonauts 2 میتواند موفق به بازگردادن مجموعهی خود به روزهای اوجش شود، چرا نباید شاهد وقوع چنین اتفاقی در قبال بازی Brutal Legend باشیم؟
عناوین ذکر شده عمدتاً از آن دست از آیپیها و مجموعههایی بودند که کمتر در تیر رس رسانهها و گیمرهای نسل جدید قرار دارند و انتشار نسخهی نسل جدیدشان میتواند خبر خوبی برای گیمرهای به نسبت قدیمیتر باشد. به نظر شما کدام یک از آیپیهای دیگر مایکروسافت میتوانند در این فهرست قرار بگیرند؟