اخبار بازی

مهم‌ترین استودیوهای تعطیل شده در صنعت گیم

در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین استودیوهای تعطیل شده در صنعت گیم را نام ببریم و دلیل تعطیلی آن‌ها را توضیح دهیم.

هیچ شرکتی برای همیشه ماندگار نیست. در طول تاریخ، استودیوهای بازی‌سازی زیادی به بن‌بست خوردند و برای همیشه تعطیل شدند. این تعطیلی‌ها معمولا به‌خاطر مشکلات مالی صورت می‌گیرد و در اکثر اوقات برای استودیوهای زیرمجموعه‌ کمپانی‌های بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد. متاسفانه بعد از تعطیل شدن یک شرکت، استعدادهای زیادی درون آن تیم با مشکلات کاری مواجه می‌شوند. برخی از آن‌ها به کل بازی‌سازی را ترک‌ می‌کنند و برخی دیگر وارد استودیوهای کوچک‌تر می‌شوند. با این حال، در بین قبرستان استودیوها، نام چندین سازنده‌ی بزرگ می‌درخشد که تعطیلی آن‌ها گیمرهای زیادی را متاسف کرد.

Lionhead Studios

شرکت لاین‌هد (Lionhead Studios Limited) یک توسعه‌دهنده بازی بریتانیایی بود که در ژوئیه 1997 توسط پیتر مولینو (Peter Molyneux)، مارک وبلی (Mark Webley)، تیم رنس (Tim Rance) و استیو جکسون (‌Steve Jackson) تاسیس شد. این شرکت بیشتر برای ساخت سری‌ Black & White و Fable شناخته می‌شود. لاین‌هد به عنوان یک توسعه‌دهنده مستقل، کارش را به دنبال جدایی از Bullfrog Productions که توسط مولینو تاسیس شده بود، شروع کرد. اولین بازی لاین‌هد، اثری به‌نام Black & White بود، یک بازی استراتژی که در آن زمان طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرد. بازی Black & White در سال 2001 توسط الکترونیک آرتس (Electronic Arts) منتشر شد.

استودیوی لاین‌هد توسط همستر وبلی نام‌گذاری شده است که مدت کوتاهی پس از نام‌گذاری استودیو، از دنیا رفت. در نتیجه این اتفاق، استودیو برای مدت کوتاهی به Redeye تغییر نام داد. این شرکت بعد از خریداری شدن توسط مایکروسافت، سری محبوب و فوق‌العاده Fable را خلق کرد که تا سال‌ها یکی از عناوین سیستم‌سلر کنسول‌های ایکس باکس بود. اوضاع از وقتی خراب شد که این شرکت وظیفه ساخت بازی آنلاین Fable Legends را برعهده گرفت. در 7 مارس 2016، مایکروسافت لغو Fable Legends و بسته شدن لاین‌هد را اعلام کرد.

این تعطیلی برای برخی از کارکنان شوکه‌کننده بود، چرا که آن‌ها به نگرانی مایکروسافت مشکوک بودند، اما فکر نمی‌کردند که لاین‌هد تعطیل شود. در ابتدا تصور کارمندان این بود که پیش‌روی‌های Fable Legends برای Fable IV استفاده خواهد شد. برخی از کارکنان تصمیمات بد و سوء مدیریت را اصلی‌ترین دلیل تعطیلی لاین‌هد می‌دانند. این بازی قرار بود در تابستان 2015 و پس از انتشار ویندوز 10 منتشر شود و برخی گفتند لاین‌هد نتوانسته به اهداف خود برسد. برای رعایت قانون استخدام بریتانیا، سرورهای Fable Legends تا اواسط آوریل خاموش نشدند تا مشتریان بتوانند پول خود را پس بگیرند. یک تیم کوچک وجود داشت که این فرآیند را انجام داد، اما برای دیگران، ادامه کار در لاین‌هد اختیاری بود.

در ابتدا مایکروسافت قصد تعطیلی لاین‌هد را نداشت و می‌خواست پروژه‌ی دیگری را به آن محول کند و حتی تلاشی برای نجات پروژه‌ای با نام Phoenix انجام شد. این امر مستلزم توسعه آن با یک استودیوی جدید تحت مجوز مایکروسافت بود که از این ایده حمایت کند. به دلیل کمبود زمان و این واقعیت که بسیاری از کارمندان لاین‌هد مشاغل جدیدی پیدا کرده بودند، ایده مربوطه شکست خورد. در 29 آوریل 2016، لاین‌هد به طور رسمی بسته شد. یکی از توسعه دهندگان این شرکت، چارلتون ادواردز (Charlton Edward) که روی Black & White کار کرده بود، حول این موضوع گفت که نوعی قمار وجود داشت و او بهترین گزینه را انتخاب کرد (کنایه به اینکه آینده بهتری برای شغل خود انتخاب کرد).

سازندگان فعلی و سابق لاین‌هد به استودیوهای جدیدی منتقل شدند. در 26 جولای، وبلی استودیو تو پوینت (Two Point Studios) را تاسیس و برخی دیگر از اضای لاین‌هد را جذب این استودیو کرد.

Looking Glass Studios

شرکت لوکینگ گلس (Looking Glass Studios) یک سازنده بازی‌های ویدیویی آمریکایی مستقر در کمبریج بود. این شرکت توسط پائول نوراث (Paul Neurath) و ند لرنر (Ned Lerner) با نام Blue Sky Productions در سال 1990 تاسیس شد و در سال 1992 با Lerner’s Lerner Research ادغام شده و به LookingGlass Technologies تغییر نام داد. بین سال‌های 1997 و 1999، این شرکت بخشی از AverStar بود و نام آن به استودیو لوکینگ گلس تغییر یافت. به دنبال مشکلات مالی در شرکت، استودیو در مه 2000 تعطیل شد. تولیدات قابل توجه لوکینگ گلس، شامل سری Ultima Underworld، System Shock و Thief بود.

این استودیو بازی‌سازان بزرگی را تحویل صنعت گیم داده است. از وارن اسپکتور (Warren Spector)، خالق سری DeusEx، تا هاروی اسمیث (Harvey Smith)، خالق Dishonored، و کن لوین (Ken Levine)، مردی که سری محبوب Bioshock را خلق کرد، همگی در این استودیو پرورش یافته‌اند. در سال 2000، زیان‌های مالی عمده و کمبود بودجه خارجی باعث شد که این شرکت نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. به طور خاص، تمام معاملات با سونی و ایدوس اینتراکتیو (Eidos Interactive) از هم پاشید و بازی جاسوسی Deep Cover (که قرار بود توسط Irrational Games توسعه یافته و از سوی مایکروسافت منتشر شود) لغو شد.

شکست تجاری ناشی از Flight Combat و Flight Unlimited III، در میان بسیاری از عوامل موثر دیگر، استودیو را آزار می‌داد. در روز چهارشنبه، 24 می 2000، نورات برای تشکیل یک جلسه، همه کارکنان را فرا خواند. در جلسه مذکور، نوراث اعلام کرد که لوکینگ گلس در حال تعطیل شدن است و همه کارمندان در اواخر همان روز شرکت را ترک کردند. استیو پیرسال (Steve Pearsall)، سرپرست پروژه Thief، بسته شدن را در همان روز به صورت عمومی تایید کرد. این پایان کار استودیوی مذکور پس از چیزی حدود یک دهه فعالیت بود.

Acclaim Entertainment

اکلِیم اینترتینمنت (Acclaim Entertainment) یک ناشر آمریکایی بازی‌های ویدیویی بود که در نیویورک استقرار داشت. این شرکت که در ابتدا توسط گرگ فیشباخ (Greg Fischbach)، رابرت هولمز (Robert Holmes) و جیم اسکوروپوسکی (Jim Scoroposki) در سال 1987 تاسیس شد، یک تیم توسعه را از طریق خریدهای متوالی در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 گردآوری کرد. این شرکت در آن زمان، یکی از سرمایه‌دارترین و بزرگ‌ترین ناشرهای صنعت گیم بود، اما مشکلات مالی و ورشکستگی گریبان‌گیر مدیران اکلیم شد.

اکلیم در سال 2004 دچار مشکلات مالی شد که دلیل آن، فروش ضعیف بازی‌های جدید بود. این مهم منجر به بسته شدن استودیوهای Acclaim Cheltenham و Acclaim Studios Manchester در انگلستان و تشکیل پرونده برای حمایت از ورشکستگی فصل 11 شد. در نتیجه‌ی این اتفاق، بسیاری از کارمندان حقوق نگرفتند. از جمله عناوین در دست توسعه در استودیوهای تعطیل‌ شده بریتانیایی می‌توان به Emergency Mayhem ،ATV Quad Power Racing 3 ،The Last Job و Kung Faux اشاره کرد.

هنگامی که قرارداد اکلیم با GMAC Commercial Finance، وام دهنده اصلی آن‌ها، منقضی شد، این شرکت تمام شعبه‌های خود را در 27 آگوست تعطیل کرد و استودیوهای آستین و نیویورک شاهد جدا شدن همه کارکنان خود بودند. قبل از تعطیلی نهایی، اکلیم در تاریخ 31 مارس 2004، 585 کارمند را در سراسر جهان استخدام کرد. اکلیم در 30 آگوست اعلام کرد که آن‌ها در شرف ورشکستگی هستند و در دادگاه ورشکستگی ایالات متحده در نیویورک ثبت نام کردند.

شکایتی در سپتامبر 2005 در همان دادگاه ثبت شد که بنیان‌گذاران را مسئول مشکلات مالی می‌دانست. ضررهای اکلیم کمی قبل از اعلام ورشکستگی، چیزی حدود 150 میلیون دلار قلمداد شد که رقم ترسناکی به نظر می‌رسد. در آگوست 2005، هاوارد مارکس (Howard Marks)، مدیر سابق اکتیویژن (Activision)، نام تجاری “Acclaim” را به قیمت 100000 دلار خریداری کرد.

در آغاز سال 2006، مارکس شرکت جدیدی به نام اکلیم گیمز (Acclaim Games) را تاسیس کرد. طبق فهرست مشاغل، این شرکت به دنبال نوجوانان بازی‌ساز در ایالات متحده و بریتانیا بود. با این حال، احیای اکلیم به دلیل مشکلات پرداختی برای بازی‌های آنلاین به خوبی پیش نرفت و خیلی زود، دوباره به فراموشی سپرده شد.

Japan Studio

شرکت ژاپن استودیو (Japan Studio) یک سازنده بازی‌های ویدیویی در ژاپن بود که در توکیو استقرار داشت. این استودیو یک شرکت فرست‌پارتی برای سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment) به حساب می‌آمد که بیشتر برای عناوین Ape Escape ،LocoRoco ،Patapon ،Gravity Rush و Astro’s Playroom شناخته می‌شد. در آوریل 2021، ژاپن استودیو به شکل دیگری سازماندهی و با دیگر استودیوهای SIE ادغام شد. شاید یکی از غم‌انگیزترین و تلخ‌ترین تعطیلی‌های این لیست، مربوط به همین شرکت ژاپنی و ریشه‌دار باشد.

شرکت مربوطه، علاوه بر اینکه بازی‌های مستقل زیادی را تحت برند خود توسعه می‌داد، در ساخت بازی‌های بزرگ زیادی چون Bloodborne و Shadow of the Colossus نیز سهیم بود. جدای از این‌ها، بازی‌سازان بزرگ و مطرحی در این شرکت فعالیت داشتند که اکثر آن‌ها قبل از تعطیلی رسمی این استودیو، از آن جدا شدند. در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021، چندین کارمند برجسته ژاپن استودیو اعلام کردند که شرکت را ترک می‌کنند. طبق منابع متعددی که با VGC صحبت کردند، سونی بیشتر قراردادهای اعضای تیم اسوبی (Team Asobi) را تمدید نمی‌کرد، زیرا ژاپن استودیو به اندازه کافی برای ادامه توسعه بازی‌های بزرگ و مستقل، سودآور نبود.

در بیانیه‌ای، سونی اعلام کرد که از اول آوریل 2021، ژاپن استودیو دوباره در بخش تیم اسوبی متمرکز خواهد شد تا روی گسترش عناوین Astro تمرکز کند. اندکی پس از 1 آوریل 2021، چند نفر دیگر از کارکنان استودیو ژاپن، خروج خود را اعلام کردند. تیم اسوبی در ژوئن 2021 به استودیو‌ی اختصاصی پلی‌استیشن تبدیل شد و نام ژاپن استودیو برای همیشه به تاریخ پیوست.

Radical Entertainment

استودیوی کانادایی رادیکال اینترتینمنت (Radical Entertainment) که در ونکوور مستقر بود، بیشتر به خاطر توسعه بازی‌های The Simpsons: Hit & Run ،Prototype 2 ،Prototype و همچنین آثاری در فرنچایز Crash Bandicoot به محبوبیت رسید. این استودیو در سال 2005 توسط ویوندی گیمز (Vivendi Games) خریداری و در سال 2008 به اکتیویژن منتقل شد.

رادیکال اینترتینمنت در سال‌های 2010 و 2012 مجبور به اخراج‌ برخی از کارمندان خود شد که در نهایت این استودیو را به سمت تبدیل شدن به یک تیم پشتیبانی سوق داد. در فوریه 2010، اکتیویژن حدود 200 توسعه‌ دهنده را از استودیوهای خود اخراج کرد، از جمله تقریبا 90 نفر در رادیکال اینترتینمنت که معادل نیمی از نیروی کار استودیو در آن زمان بود. بازی Prototype 2 در آوریل 2012 منتشر شد که تاثیر مهمی در آینده‌ی شرکت رادیکال داشت. در ایالات متحده، این بازی پرفروش‌ترین اثر ماه انتشار خود بود. با این حال، اکتیویژن این بازی را یک شکست تجاری در نظر گرفت.

در 28 ژوئن 2012، اعلام شد که کاهش قابل توجه در کارکنان رادیکال اینترتینمنت، باعث می‌شود که این تیم توسعه بازی‌های خود را متوقف و فقط از دیگر استودیوهای اکتیویژن پشتیبانی کند. در حالی که برخی گزارش‌ها از مدیر ارشد سابق رادیکال انترتینمنت، نشان می‌دهد که استودیو در همان زمان بسته شده بود، اکتیویژن اظهار داشت که با وجود کاهش تعداد کارکنان، استودیو به کار خود ادامه خواهد داد. اکتیویژن و رادیکال اینترتینمنت، این بیانیه را در سپتامبر همان سال تکرار کردند. پورت رایانه‌های شخصی برای بازی Prototype 2 نیز در جولای 2012 منتشر شد.

در 15 دسامبر 2013، شرکت رادیکال اینترتینمنت به دلیل عدم انطباق با بخش 212 قانون شرکت‌های تجاری کانادا، توسط دولت کانادا منحل شد. آخرین نقش این تیم به عنوان یک استودیوی پشتیبانی، برای بازی Destiny بود که در سال 2014 منتشر شد. هنگامی که مایکروسافت شرکت اکتیویژن را خریداری کرد، نام رادیکال اینترتینمنت در میان استودیوهای تحت مالکیت مایکروسافت دیده می‌شد. همین اتفاق باعث شد که خیلی‌ها به بازگشت این استودیو امید داشته باشند.

Visceral Games

ویسرال گیمز (Visceral Games) یک استودیوی آمریکایی فعال در صنعت بازی‌سازی بود که تحت مالکیت شرکت الکترونیک آرتس قرار داشت. این استودیو بیش از هر چیز، به دلیل تولید مجموعه بازی‌های ترس و بقا Dead Space شناخته می‌شود. در اوایل سال 2013، دیزنی شرکت لوکاس فیلم را خریداری کرد و استودیوی بازی‌سازی لوکاس آرتس (LucasArts) تعطیل شد. EA به سرعت قراردادی را برای کمک به توسعه بازی‌ جنگ ستارگان از طریق سه استودیو خود از جمله ویسرال گیمز، طرح‌ریزی کرد.

ایمی هنیگ (Amy Hennig)، نویسنده سه بازی اول Uncharted از ناتی داگ، برای کمک به نوشتن داستان بازی به ویسرال گیمز آورده شد. نام این پروژه بعدها تغییر کرد و الکترونیک آرتس نام آن را به Ragtag تغییر داد.

الکترونیک آرتس تصمیم گرفت که ویسرال را در 17 اکتبر 2017 تعطیل کند. بسته شدن ویسرال گیمز به عنوان نشانه‌‌ای از کاهش علاقه ناشران به ساخت بازی‌های تک نفره قلمداد شد. با توجه به این نگرانی‌ها، اندرو ویلسون (Andrew Wilson)، مدیرعامل الکترونیک آرتس، اظهار داشت که دلیل بسته شدن ویسرال این نبود، بلکه دلیل آن بازخورد بازیکنان و دنبال کردن روندهای بازار بود.

این شرکت احساس کرد که طراحی فعلی Ragtag با سیاست‌های ناشر مطابقت ندارد و بسته شدن ویسرال و واگذاری مجدد آن به یک استودیو دیگر، امری لازم بود. Project Ragtag به همراه ویسرال گیمز دفن شد، اما مدتی پیش ایمی هنیگ اعلام کرد که قصد دارد از طریق استودیوی Skydance، این پروژه را بازگرداند.


نظر شما در مورد استودیوهای تعطیل شده چیست؟ آیا شرکت تعطیل شده دیگری در ذهنتان است؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *