اخبار بازی

تغییرات و بهبود‌هایی که The Witcher 4 شدیدا به آن ها نیاز دارد

بازی The Witcher 4 به چه تغییرات و بهبود‌هایی نیاز دارد؟ چه مواردی می‌بایست به کلی دگرگون شوند و عوض شوند؟ در این مقاله به جواب این سوال خواهیم پرداخت.

هفت سال پیش بود که شاهد عرضه‌ی یکی از برترین آثار نسل هشت و یکی از موفق‌ترین بازی‌های تاریخ ویدیویی بودیم. شرکت نه چندان مطرح CD Project Red، در سومین اقتباس خود از رمان‌های The Witcher، یک عنوان خارق‌العاده در سبک نقش‌آفرینی خلق نمود و میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را شیفته‌ی این عنوان کرد.

آیا دوباره ممکن است شاهد حضور گرگ سپید ولو به عنوان شخصیت فرعی در داستان باشیم یا گرالت در حال لذت بردن از بازنشستگی است؟

دیگر احتیاجی نیست از دستاوردهای و موفقیت‌های The Witcher 3: Wild Hunt صحبت کنم چرا که تقریبا همه‌ی ما از آن‌ها اطلاع داریم. دومین بازی پرافتخار تاریخ از لحاظ کسب عنوان GOTY، فروش بیش از ۳۰ میلیون نسخه تا اواسط سال 2021، بالا بردن ارزش سهام شرکت CD Project Red به مبلغ بیش از چند میلیارد دلار. The Witcher 3 با تمام کم و کاستی‌هایش یک موفقیت همه جانبه بود.

اما خب CD Project Red با اشتباه مرگبار خود در خلال توسعه‌ی بازی Cyberpunk 2077، آبرو و اعتباری که پیش مخاطبان  داشت را تا حد زیادی از دست داد و نشان داد هنوز تا رسیدن به بزرگی فاصله‌ی زیادی دارد. در این شرایط نیمه بحرانی، فقط یک چیز می‌توانست شرایط CD Project Red را بهبود بخشد، معرفی نسخه جدید سری The Witcher، ولو بدون انتشار چیز خاصی و فقط توسط بیانیه. اتفاقی که چند هفته پیش شاهد آن بودیم و رسما تأیید شده است که The Witcher 4 (یا هر اسم دیگری که دارد) در حال توسعه بوده و با موتور قدرتمند Unreal Engine 5 در دست ساخت است.

معمولا وقتی صحبت از The Witcher 3 می‌شود، ذهن همه به سمت نقاط قوت فوق‌العاده بازی مثل مراحل فرعی دیونه‌کننده، داستان جذاب و موارد مشابه معطوف می‌شود. اما حقیقت این است که The Witcher 3 در بطن خود مشکلات کوچک و بزرگ زیادی داشت. حال با توجه به معرفی The Witcher 4، به مواردی خواهیم پرداخت که بهبود یا اضافه شدن آن‌ها می‌تواند تجربه‌ی این عنوان را کامل‌تر از قبل سازد

تغییر کامل سیستم Loot Pool

سیستم Inventory و صد البته Drop Loot بازی نیاز به یک‌سری تغییرات و بهبود‌ها دارد.

یکی از مهم‌ترین موارد برای یک عنوان نقش‌آفرینی جهان آزاد، المان‌های RPG و مواردی مانند Loot Drop است. در عنوان The Witcher 3، به غیر از یک‌سری آیتم‌های مخصوص، تقریبا همه‌ی Loot‌های موجود در Chest‌ها و آیتم‌هایی که از دشمنان Drop می‌شود ساختار تصادفی داشته و نوع و ویژگی آن مشخص نیست. مشکلی که این قضیه ایجاد می‌کند این است که احتمال پیدا کردن یک آیتم خوب از هر نوعی را به شدت کاهش می‌دهد و ممکن است شما صدها Chest را لوت کنید اما حتی یک شمشیر یا زره مناسب پیدا نکنید. این مسئله برای یک عنوان نقش‌آفرینی در ابعاد The Witcher 3 کمی مشکل ساز بود. درست است که بازی یک‌سری Build محدود به مخاطب عرضه می‌کرد اما حقیقت این است که Loot Pool سری ویچر در نسخه‌ی چهارم باید دگرگون شود (منظور از Loot Pool، به تمام آیتم‌هایی گفته می‌شود که امکان پیدا کردن آن وجود دارد و سیستم Loot Pool مانند دستگاه انتخاب رندوم عمل می‌کند و از بین موارد موجود یک یا چند مورد را بر می‌گزیند)

یک مشکل بزرگ دیگر عنوان The Witcher 3، محدودیت‌های عجیب در سیستم Drop loot بود. به عنوان مثال اگر شما لول ۱۵ بودید و در نبردی سخت دشمنی با لول ۲۰ را از پای درآورید، هر شمشیر، زره یا آیتم که از آن دشمن Drop شود، سطح و لولش محدود به لول فعلی خودتان یعنی ۱۵ است و در واقع بازی The Witcher 3 هیچگاه برای شکست دادن دشمنی قوی‌تر و چالش‌برانگیز‌تر به مخاطبان پاداشی نمی‌دهد و در کل این مسئله باعث می‌شود از حیث پاداش و جایزه، شکست دادن دشمنان به مراتب قوی‌تر کوچک‌ترین کمکی به شما نکند چرا که سیستم Drop loot به لول فعلی شما وابسته است.

همین دو مورد بالا باعث شد خود من به شخصه آن‌چنان علاقه خاصی به لوت کردن نداشته باشم چرا که برخلاف اکثر آثار مشابه مانند Skyrim، آیتم‌های به دست آمده اکثرا به درد نخور و ضعیف بودند و تصادفی بودن Drop Loot و محدود شدن آن به لول فعلی کرکتر دو عامل مهم در این بحث به شمار می‌آیند.

در نسخه بعدی امیدوارم به طور کامل این سیستم دچار تغییرات شود. اول از همه آن محدودیت بی‌دلیل لول Drop Loot باید برداشته شود. اگر شما دشمنی سخت را شکست می‌دهید باید پاداشی درخور دریافت کنید. لین یک مورد بدیهی در آثار نقش‌آفرینی است. کافی است به Skyrim یا Elden Ring نگاه کنید.
مورد بعدی که باید تغییر کند Drop loot بازی است. باید مقدار قابل توجهی از آیتم‌های قابل لوت در Chest‌ها مشخص باشند تا گشت و گذار و لوت کردن مفید واقع شود و وابسته به شانس و تصادف نباشند.

بازنگری در برخی Points of interests

کمیت یا کیفیت؟ مسأله این است…

البته باید اشاره کرد در کل The Witcher 3 از لحاظ تنوع و جذابیت این علامت‌ سوال‌ها یا همان Points of interest بسیار عالی عمل کرده است و بر خلاف اپن ورلد‌های یوبی‌سافت، کل نقشه را با کمپ راهزن‌ها پر نکرده و از خانه‌ی هیولاها گرفته تا کمپ راهزنان،مناطق تسخیر شده و غارهای مختلف، شاهد تنوع خوبی در این زمینه بودیم. اما با این وجود برای من کاملا مشخص بود خصوصا در skelige، بسیاری از Points of interest‌ها فقط به منظور پر کردن محتوا در بازی گنجانده شده بودند چرا که نه آیتم خاصی در آن‌ها یافت می‌شد و نه نبرد خاصی وجود داشت. اکثرا می‌بایست به عمق آب رفته و Chest‌های آن را لوت کنید.

فکر می‌کنم اگر در Witcher 4 کمی تعداد Points of interest‌ها کاهش یابد اما در عوض عمق، جزییات و لوت آن‌ها بیشتر شود، هم کامل کردن این Points of interest‌ها لذت‌بخش‌تر خواهد بود و هم گیمر‌ها وقت خود را با فعالیت‌های بی‌دلیل هدر نمی‌دهند.

ثبات عملکرد (Performance)
اگر هنگام عرضه The Witcher 3 را تجربه کرده باشید احتمالا از مشکلات گسترده فنی این بازی هنگام لانچ باخبر هستید. افت فریم، باگ‌های گرافیکی مختلف و موارد مشابه در اوایل عرضه بسیار چشمگیر بودند. هر چند با گذشت زمان و عرضه‌ی آپدیت‌های متعدد بازی به مراتب باثبات‌تر شد اما با این وجود ثبات فنی این بازی تا حد ایده‌آل فرسنگ‌ها فاصله داشت‌.

مشکلات فنی در ادامه گریبان‌گیر Cyberpunk 2077 نیز شدند تا به نوعی نشان دهند Red Engine دیگر جوابگوی بازی‌های جدید نیست و از طرف دیگر سی دی پراجکت رد توانایی کافی در بهینه سازی را ندارد.
بهینه سازی یکی از مواردی است که ضعف در آن، می‌تواند به کلی تجربه‌ی یک بازی را نابود سازد. بازی‌ای عظیم با بهینه سازی ضعیف مانند ماشین پرقدرتی است که با لاستیک‌های فرسوده میخواد حرکت کند.

با توجه به فاجعه‌ی Cyberpunk 2077، به نظر می‌رسد سی‌دی پراجکت نمی‌خواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند و مهاجرت به موتور UE 5 نشان دهنده‌ی این موضوع است که می‌توان امیدوار بود با عنوانی به مراتب باثبات‌تر از آثار قبلی این استودیو مواجه شویم.

کاملا هم منطقی!

ارزشمند کردن پاداش‌های Quest‌ها و Exploration

این مورد، بزرگ‌ترین انتقاد من نسبت به The Witcher 3 محسوب می‌شود. مهم نبود مشغول انجام چه Quest یا Point of interest‌ی بودید، پس از اتمام کار، پاداشی که دریافت می‌کردید اصلا و ابدا ارزشمند و مفید نبود. درست به خاطر دارم در قالب یکی از Quest‌های فرعی، می‌بایست به یکی از آهنگران Novigrad کمک کنیم و پس انجام کار‌های مختلف و متعدد، پاداش اتمام این Quest یک شمشیر معمولی بود که من بلافاصله پس از دریافت شمشیر، همان شمشیر را به خود آهنگر فروختم!

این مسئله در تک تک فعالیت‌ها و مراحل بازی دیده می‌شود. یعنی پاداشی که در پایان یک مأموریت دریافت می‌کردیم به هیچ‌وجه راضی کننده نبود و اغلب به مراتب‌ ضعیف‌تر از زره یا شمشیر فعلی خودمان بود. حتی Witcher Gear‌‌ها نیز اگر به جزئیات آن‌ها دقت کنیم آن قدر فوق‌العاده نیستند و Bonus‌های آن‌ها می‌توانست به مراتب مفید‌تر و قدرتمند‌تر باشد. اصل کاوش و پاداش مهم‌ترین بخش یک بازی نقش‌آفرینی بزرگ است.

کافی است نگاهی به Skyrim, Dragon Age inquisition یا Elden Ring بیاندازیم. شکست یک دشمن قوی یا به پایان رساندن یک Questهمیشه با جوایز و پاداش‌عای متعدد و قدرتمندی همراه است که کاملا می‌تواند شخصیت ما را قدرتمند‌تر سازد. حتی بازی God of War که ذاتا نقش‌آفرینی نیست این مسئله را از The Witcher 3 به مراتب بهتر و کامل‌تر انجام داد و شکست هر دشمن قوی یا فعالیت جانبی پاداش بسیار خوبی به همراه داشت. چیزی که هیچ‌گاه در The Witcher 3 آن را تجربه نکردم.

امیدوارم این مسئله به طور کامل در The Witcher 4 رفع شده باشد و جوایز و پاداش‌ها هم از لحاظ تعداد و کمیت و هم از لحاظ کارایی و مفید بودن تقویت شوند. فراموش نکنید یک عنوان نقش‌آفرینی، با المان‌های کلاسیک RPG تعریف می‌شود و ضعف در این المان‌ها یعنی ضعف و کمبود در تجربه‌ی کلی‌ بازی.

گستره و تنوع تصمیمات در The Witcher 3 زیاد راضی کننده نبود و به مرگ یا زندگی چند تن از شخصیت‌های فرعی محدود می‌شد.

تأثیرگذاری ببشتر انتخاب‌ها

یکی از موارد عجیب در The Witcher 3، تاثیرگذاری فوق‌العاده پایین تصمیمات گیمر‌ها بود. در کل بازی تنها چهار یا پنج مورد خاص بود که ما می‌توانستیم سرنوشت شخصیت‌ها یا اتفاقات را عوض کنیم و به غیر از آن شاهد روایت شاخه‌ای گسترده یا تصمیمات حیاتی نبودیم. بدتر از همه پایان بندی بازی وابسته به تصمیمات کوچک و کم اهمیتی بود که هنگام صحبت و تعامل با Ciri داشتیم و شاهد تصمیم بزرگ یا خاصی نبودیم. ذات یک عنوان نقش‌آفرینی کلاسیک، با تصمیمات حساس و حیاتی گره خورده است. چیزی که عنوانی مثل Dragon age inquisition به مراتب در آن قدرتمند‌تر عمل می‌کند.
هنوز هیچ چیز در مورد The Witcher 4 نمی‌دانیم، اما به شخصه از تاثیرگذاری انتخاب‌ها و روایت شاخه‌ای به شدت استقبال می‌کنم.

نظر شما در این مورد چیست؟ چه موارد جدیدی می‌بایست در The Witcher 4 حاضر باشند. چه پیشرفت‌هایی می‌توانند به بازی کمک کنند؟

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *