اسپنسر به شایعهی افزایش قیمت سرویس گیم پس واکنش نشان داد
فیل اسپنسر به عنوان مدیر عامل ایکس باکس در مصاحبهی اخیر خود نسبت به شایعهی احتمال افزایش قیمت سرویس گیم پس واکنش نشان داد.
به زودی با انتشار بازیهای حدود 30 استودیوی بزرگ کوچک از جمله عناوین Call of Duty روی سرویس گیم پس و افزوده شدن عناوین جدید ناشرین بسیار بزرگی از جمله اکتیویژن و بتسدا در زمان عرضه به این سرویس شاهد افزایش تصاعدی ارزش خرید این سرویس خواهیم بود. در این صورت، شبههها و احتمالات اجتناب ناپذیری از جمله افزایش قیمت سرویسهای گیم پس مطرح خواهند شد، چرا که هر فرد آشنا با صنعت بازی نیز میتواند درک کند که پرداخت ماهانه 10 تا 15 دلار برای دسترسی به این تعداد از بازیهای بزرگ و کوچک بسیار عجیب به نظر میرسد.
در حقیقت این میزان از مبلغ پرداختی تنها معادل افزایش قیمتی است که بسیاری از ناشران روی بازیهای نسل جدید خود اعمال کردهاند. در واقع، به جای پرداخت مابه تفاوت هزینهی خرید تنها یک بازی نسل جدید و نسل قبلی میتوان به تعداد زیادی از بازیهای فرست پارتی ایکس باکس در زمان عرضه، عناوین سرویس EA Play و حتی برخی از عناوین ترد پارتی نیز دسترسی پیدا کرد. حتی یک از وبسایتهای مطرح فعال در زمینهی پوشش اخبار پیرامون صنعت بازیهای ویدیویی خرید گیم پس را با جملهی “it’s practically theft” به معنای “سرقت” توصیف میکند که همین موضوع میتواند دلیل دیگری برای اثبات قیمت بسیار پایین آن باشد.
به ادعای بسیاری از کارشناسان، سرویسهای گیم پس و به خصوص گیم پس التیمیت به قدری مقرون به صرفه تلقی میشوند که گیمرها هر لحظه منتظر خبر افزایش قیمت آن هستند و تقریباً این موضوع اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. البته، طبق برداشتهایی که از صحبت فیل اسپنسر (Phil Spencer) میتوان داشت، شرکت مایکروسافت حداقل تا زمانی که تعداد مشترکین این سرویس به عدد ایدهآلی نرسد قصد افزایش قیمت آن را ندارد و وی این موضوع را کم اهمیت جلوه میدهد.
البته باید یادآوری کنیم که بسیاری از گمانه زنیها در مورد افزایش قیمت این سرویس، پولهایی است که مایکروسافت برای توسعهی ایکس باکس خرج میکند. حتی با در نظر گرفتن این که شرکت مایکروسافت احتمالاً به سادگی میتواند از درآمدهای بخشهای به نسبت فرعی و ناچیز خود از جمله سود سرمایهاش در بخش بهداشت و درمان تمامی هزینههای ایکس باکس را پرداخت کند، اما قطعاً به دنبال سودآوری در آینده است و هیچ تجارتی بدون برنامهریزی برای کسب سود کلید نمیخورد.
نه فیل اسپنسر و نه هیچ تاجر و بازرگان عاقلی بدون چشم داشت و برنامهریزی چکهای سفید امضا را به امثال بابی کوتیک (Bobby Kotick) نمیدهند، اما در زمینهی مایکروسافت احتمالاً تا اطلاع ثانوی میتوان از این قیمت پایین در قبال سرویس گیم پس استفاده نمود و قرار نیست که این شرکت به این زودیها چشم به سودآوری این سرویس دوخته باشد.
فیل اسپنسر در صحبت با سردبیر سابق کوتاکو و یکی از بنیانگذاران نشریهی Axios یعنی استفن توتیلو (Stephen Totillo) در این زمینه گفت:
مردم میپرسند: “احساس میکنیم که این موضوع اجتناب ناپذیر است، بنابراین قیمت گیم پس چه زمانی افزایش خواهد یافت؟ آنها این همه استودیو خریدهاند و نمیتوان این موضوع (افزایش قیمت) را انکار کرد.” اما حتی با این وجود ما چهار سال است که هیچ گاه بحث افزایش قیمت را مطرح نکردهایم. مثل این است که بگوییم “ایکس باکس تاریخچهای دارد و بالاخره آن روز فرا میرسد، زمانی که آنها شمارهی یک باشند و تمامی قراردادهای انحصاری را به نام خودشان ثبت کنند” و من در این زمینه تنها میتوانم تصمیماتی بگیرم که پیش روی ما است و سعی میکنیم اهدافمان را با صراحت بیان کنیم.
اسپنسر در مورد این که چگونه این استراتژی که در گذشته از نظر بسیاری از افراد بیحاصل خطاب شده بود در حال ثمر دادن است صحبت کرد. وی به موفقیت Forza Horizon 5 و Halo Infinite اشاره کرد که هر دو از نظر تعداد پلیرها رکوردهای خوبی را به خود اختصاص دادند.
شما میتوانید به آخرین نسخههای مجموعههای Forza و Halo نگاهی بیندازید. این عناوین بیشترین استقبال را در تاریخچهی مجموعهی خود به ثبت رساندند، چرا که ما آنها را بیش از پیش و از طریق یک مدل تجاری جدید در دسترس گیمرها قرار دادیم.
ناگفته نماند که چندی پیش ایکس باکس سعی کرد تا قیمت سرویس Xbox Live Gold را دو برابر کند و پس از واکنش شدید گیمرها از این تصمیم صرف نظر کرد. البته، برخی از کارشناسان این حرکت ایکس باکس را یک استراتژی برای اثبات این موضوع که به اعتراض کاربرانشان اهمیت میدهند تلقی کردند، چرا که در آن برههی حساس و عدم هماهنگی این عمل با برنامههای مایکروسافت، این اقدام بسیار عجیب به نظر میرسید.
به هر ترتیب حتی با در نظر گرفتن گفتههای اسپنسر افزایش قیمت سرویس گیم پس منطقی و اجتناب ناپذیر به نظر میرسد، اما در مورد زمان احتمالی آن نمیتوان به صورت قطعی نظر داد.