بهترین سوپرایزهای دنیای گیمینگ در سال 2021
سال 2021، سال عجیبی بود؛ از افزایش دمای جهانی گرفته تا همه گیری ویروس کووید 19، سال 2021 پر از اتفاقات تلخ بود، اما در این میان شیرینیهای خاص خود را نیز داشت.
اوضاع دنیای گیمینگ نیز در سال 2021 چندان خوب نبود. با وجود اینکه هر دو کنسول پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس بیش از یک سال است که عرضه شدهاند، تهیهی هر یک از آنها تا حد زیادی غیرممکن است. عرضهی بسیاری از بازیهای بزرگ به دلیل همه گیری کووید به تعویق افتاد و تعداد زیادی از استودیوهای کوچکتر مانند هارمونیکس (Harmonix)، هاوسمارک (Housemarque)، نایت اسکول (Night School) و موارد دیگر توسط غولهای این صنعت خریداری شدند که یک روند نگرانکننده برای پایداری بلندمدت عناوین مستقل است. در میان همهی اینها، گزارشهای زیادی مبنی بر جو منفی محیط کاری در استودیوهای بزرگی مانند اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) و بانجی (Bungie)، منتشر شدند.
اما سال 2021 چیزی فراتر از تکرار مجموعه اتفاقات بدی بود که سال 2020 را تعریف میکردند. میان عذاب و تاریکی، امسال اتفاقات واقعاً خوبی رخ داد. در این مطلب قرار است به طور خلاصه به برخی از سوپرایزهای دنیای بازیها در سالی که گذشت، بپردازیم.
اتحاد کارمندان شرکتهای بازیسازی
بر کسی پوشیده نیست که کار در صنعت بازیهای ویدیویی با وجود ساعات کار طولانی، دستمزد کم، اخراجهای منظم، فقدان دائمی امنیت شغلی و موارد دیگر بسیار سختتر از تصورات است. ناگفته نماند، بسیاری از شرکتهای بزرگ در این صنعت نیز مملو از نمونههای مستند آزار و اذیت گستردهی فرهنگی هستند. اولین قدم به سمت شرایط کاری بهتر در سراسر صنعت، متحد شدن کارمندان شرکتها است. در سالهای گذشته این ایده مانند یک رویا به نظر میرسید، اما اکنون بیشتر و بیشتر شبیه به یک واقعیت است.
این جریان به طور کامل در تابستان و زمانی آغاز شد که چندین تن از کارمندان اکتیویژن بلیزارد (Activision) در اعتراض به اتهامات نگران کننده در مورد آزار و اذیت در شرکت، کناره گیری کردند. همچنین یک گزارش از وال استریت ژورنال که ادعا میکرد بابی کوتیک (Bobby Kotick)، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد، همه چیز را در مورد سوء استفادههای شرکت میدانست و حتی آنها را پنهان میکرد، منجر به ایجاد حواشی بیشتر شد.
در ماه دسامبر، اکتیویژن بلیزارد چندین توسعه دهنده را در ریون سافتور (Raven Software)، یکی از استودیوهای پشتیبانی خود، اخراج کرد، که این امر باعث شد تا یک جنبش دیگر آغاز شود و منجر به شکل گرفتن یک حرکت اعتراضی گسترده توسط کارمندان شد و راه را برای متحد شدن کارمندان آزار دیدهی شرکتهای بازیسازی در سرتاسر جهان هموار کرد.
این اتحاد مانند جرقهای برای شروع آتش بود و باعث شد که توسعه دهندگان بازیها مانند گذشته دور هم جمع شوند. در اوایل دسامبر، برخی از بازیسازان استرالیایی استودیوی Game Workers Unite Australia را تأسیس کردند. چند هفته بعد، وودیو گیمز Vodeo) Games)، استودیوی مستقل سازندهی Beast Breaker، اتحادیهای را با به رسمیت شناختن قانون مدیریت داوطلبانه، تشکیل داد.
عرضهی ناگهانی بخش چندنفرهی Halo Infinite
حالت چندنفرهی Halo Infinite در تاریخ 24 آبان (15 نوامبر)، بیستمین سالگرد فرنچایز Halo، به نمایش درآمد، که به یک غافلگیری بسیار خوشایند و محبوب تبدیل شد. بخش چندنفرهی این بازی یکی از بزرگترین عرضهها را در میان عناوین چندنفره روی استیم داشت و در مدتی کوتاه توانست رکوردهای متعددی را بشکند، چنان که این عنوان پس از گذشت یک روز به موفقترین بازی تاریخ استودیوهای ایکسباکس در فروشگاه استیم تبدیل شد.
Oculus Quest 2 واقعیت مجازی را برای عموم قابل دسترس کرد
نمیتوان انکار کرد که هدست Meta Quest 2 قطعهای با طراحی هوشمند، قدرتمند و در عین حال ارزان قیمت است که به افراد زیادی اجازه میدهد تا اولین قدمهای خود را به سمت دنیای واقعیت مجازی بردارند. این سخت افزار به دلیل قیمت عالی و فروش بالای خود، منجر به پشتیبانی بیسابقه توسط توسعه دهندگان عناوین واقعیت مجازی شد. موفقیت Quest 2 در مجموع امری مثبت به نظر میرسد که ما را برای گام بعدی در دنیای بازیها آماده میکند.
حذف لزوم خرید اشتراک Xbox Live برای عناوین F2P توسط مایکروسافت
اگر زیرساختهای آنلاین مایکروسافت مانند سال 2020 کار میکرد، احتمالاً Halo Infinite نمیتوانست به همین شکلی که هست، عمل کند. در ماه ژانویه، مایکروسافت افزایش قیمتی را اعلام کرد که اساساً قیمت این سرویس را دو برابر کرد. بازیکنان با صدای بلند انتقاد کردند و مایکروسافت به سرعت تصمیم خود را تغییر داد. این شرکت یک گام فراتر رفت و اعلام کرد که به طور کامل نیاز به خرید اشتراک Xbox Live را برای عناوین آنلاین رایگان برطرف میکند، به این معنی که بازیهایی که قیمت آنها صفر دلار است دیگر مانند قبل نیازی به پرداخت هزینهای برای تجربه ندارند.
پیشرفت شگفت انگیز سرویس گیم پس در سال 2021
هر دو هفته یکبار، مایکروسافت مجموعهای از بازیها را به سرویس ایکسباکس گیم پس (Xbox Game Pass) اضافه میکند. البته در اواخر سال، مایکروسافت یک تغییر عجیب در این فرآیند ایجاد کرده و شروع به اضافه کردن بازیها به صورت ناگهانی و خارج از معرفیهای رسمی خود کرد.
طی این روند ابتدا عنوان Townscaper و بازی بقای Generation Zero در اوایل دسامبر به این سرویس اضافه شدند و سپس Serious Sam 4 به سرعت به این عناوین ملحق شد. علاوه بر عرضههای ناگهانی، این سرویس به طورکلی با قیمت پایین و بازیهای ارزشمند منجر به پیشرفت بسیار ایکسباکس و مایکروسافت شد.
عرضهی بازیها به صورت رایگان در قرنطینه توسط سونی
در آوریل 2020، زمان همه گیری کووید 19 و قرنطینهی همگانی، سونی با عرضهی رایگان بازیهای Uncharted و Journey برای کاربران خود، کار بسیار خوبی انجام داد. یک سال بعد در زمان ناامیدی افراد از پایان ناپذیری قرنطینه، سونی بازگشت و 9 بازی رایگان دیگر ارائه کرد. در طول این مسیر، سونی بازیهای Horizon Zero Dawn (با بستهی الحاقی) و Ratchet & Clank را نیز به دارندگان کنسول خود هدیه داد. در زمانی که حس خوشبینی مردم در حال از بین رفتن بود، این یک حرکت متفکرانه و انسانی از سوی سونی بود که حداقل ما را در شرایط سخت قرنطینه، سرگرم نگه داشت.
کسب جایزهی بهترین بازی سال 2021 توسط It Takes Two
با توجه به این که اغلب افتخارات برتر در Game Awards به بازیهای اکشن جدی و اکشن میرسند، این موضوع که عنوان It Takes Two با فضای رنگارنگ و گیمپلی نه چندان خشن خود موفق به کسب جایزهی بهترین بازی سال شد، یک سوپرایز خوشایند بود. در واقع، میان تعداد زیادی از نامزدها که دارای عناصر اکشن مانند Deathloop، Resident Evil Village، و Metroid Dread بودند، دیدن چنین اثری بسیار لذت بخش بود.
موفقیت غیرمنتظرهی Guardians of the Galaxy
در سال 2020، اسکوئر انیکس (Square Enix)، عنوان Marvel’s Avengers را منتشر کرد، یک بازی اکشن سوم شخص بر اساس گروهی از شخصیتها که سینمای محبوب دههی گذشته را تعریف کردهاند. مبارزات و روایت این بازی به اندازهی کافی خوب بودند، اما پلیرها به ماموریتهای تکراری، عناصر سرویس محور و عدم وجود شباهت میان شخصیتهای بازی با قهرمانان موجود در سری فیلمهای Avengers، معترض بودند.
بنابراین وقتی اسکوئر انیکس در اوایل سال جاری بازی Marvel’s Guardians of the Galaxy را معرفی کرد که به نظر میرسید بسیار به Marvel’s Avengers شباهت دارد، بسیاری از گیمرها و منتقدین آن را از پیش شکست خورده دانستند. این فرض با توجه به عملکرد Avengers نمیتوانست غیرقابل قبول باشد، اما Guardians of the Galaxy برخلاف تصورات بسیاری از افراد، یکی از بازیهای برتر سال بود.
احیای League of Legends با عرضهی سریال Arcane
روزی روزگاری، چشم انداز اقتباس از یک بازی ویدیویی برای ساخت سریال، دستور العملی برای فاجعه بود. سپس نتفلیکس با اقتباسهای انیمهای درخشان بر اساس عناوین Dota 2 ،Castlevania و The Witcher وارد صحنه شد. در سال 2021، این غول استریم فیلم و سریال، چنین کاری را با Arcane انجام داد، مجموعهای با تمرکز بر چندین شخصیت محبوب از League of Legends.
Arcane، بر خلاف انتظارات به لطف داستانسرایی جذاب و موسیقیهای لذت بخش، رکوردها را شکست و تبدیل به یک مجموعهی تحسین برانگیز شد. با به اوج رسیدن محبوبیت سریال Arcane و فرنچایز League of Legends، رایت (Riot) دو بازی اسپین آف منتشر کرد: عنوان ریتم رانر Hextech Mayhem و اثر نقشآفرینی Ruined King. همچنین دو اسپین آف دیگر برای این سری در دست توسعه هستند، یک بازی مبارزهای با پیروی از خط داستانی اصلی League of Legends و Project L که تاریخ انتشار آنها برای «فراتر از 2022» در نظر گرفته شده است.
محبوبیت باورنکردنی Squid Game در سال 2021
Squid Game نه تنها یکی از محبوبترین سریالهای نتفلیکس در تمام دوران بود، بلکه یک پدیدهی فرهنگی بود که به سایر رسانههای محبوب، از جمله بازیهای ویدیویی تقلید آمیز و مسابقات در زندگی واقعی نفوذ کرد. اگر از این درام بقا سیر نشدهاید، یک خبر خوب وجود دارد: فصل دوم Squid Game در حال حاضر در دست توسعه است.
رونمایی از استیم دک
در 24 تیر 1400 (15 جولای 2021)، ولو (Valve) استیم دک را به دنیا معرفی کرد. یک رایانهی قابل حمل، تقریباً به اندازهی یک نینتندو سوئیچ، که میتواند همه چیز را بدون نیاز به استریم، از استیم اجرا کند. در زمان معرفی گفته شد که این کنسول 4 ماه بعد در دسترس قرار میگیرد.
پیش فروش استیم دک کم نظیر بود، به طوری که در عرض چند ثانیه به طور کامل فروش رفت. البته، ترکیبی از کمبود جهانی تراشه و نفرین Valve Time به این معنی است که همه چیز دربارهی این رایانهی شخصی قابل حمل بی نقص پیش نمیرود.
بازگشت تدریجی رویدادهای حضوری گیمینگ
برخلاف رویدادهای تماما دیجیتالی سال گذشته، The Game Awards امسال یک نمایش کاملاً حضوری بود. البته، کلیپهای این رویداد نشان میدهد که صندلیهای خالی در تئاتر مایکروسافت در لسآنجلس کم نیست، که احتمالاً نشان میدهد برخی از افراد کاملاً آماده نیستند تا در بین تماشاگران زیادی جمع شوند. اما این رویداد نشانهای است که با اولویت دادن به یک چارچوب ایمنی (نیاز به واکسن و آزمایشهای منفی، بهعلاوه تشویق شرکتکنندگان به دریافت واکسنهای تقویتکننده و پوشیدن ماسک) رویدادهای حضوری میتوانند ادامه پیدا کنند. اگرچه به شیوع امیکرون به نظر میرسد دوباره به سمت رویدادهای غیرحضوری خواهیم رفت.
نظر شما در این باره چیست؟ شما در سال 2021 چه سوپرایزهای خوشایندی را تجربه کردید؟