فناوری DLSS برای Red Dead Redemption 2 چه معنایی دارد؟
بازی Red Dead Redemption و پیشدنبالهی آن دو تا از مهمترین آثار دو دههی اخیر دنیای بازیهای ویدیویی هستند. حال یک بهروزرسانی جدید ارتقاهای بیشتری را به این دو بازی اضافه کرده است.
وقتی Red Dead Redemption 2 در سال 2018 منتشر شد، شاهد دریافت نقدها و نمرات بسیار مثبتی از سراسر جامعهی بازی توسط آن بودیم. شاهکار گسترده و اتمسفریک راکستار گیمز (Rockstar Games)، جهانی درگیرکننده داشت که با ساعتها گیمپلی خود، شما را سرگرم میکرد. این اثر بدون شک دستاوردی عظیم برای صنعت بازیهای ویدیویی بود که تا به امروز میتوان آثار آن را مشاهده کرد. Red Dead Redemption 2 همچنین مکانیکهای گیمپلی خلاقانهی بسیاری را هم به نسل جدیدی از بازیها اضافه کرد.
حال یکی از تحسینشدهترین بازیهای تاریخ با بهروزرسانی جدید از پیش هم بهتر شده است. این بهروزرسان در واقع از نظر بصری به بهبود بازی پرداخته است. فناوری Deep Learning Super Sampling انویدیا که به اختصار DLSS نامیده میشود، یک فناوری هوش مصنوعی پیشرفته است که به بهبود وضوح تصویر، جزئیات اشیا به هنگام حرکت و ثبات فنی بیشتر کمک میکند. این فناوری همین حالا هم در برخی از بازیهای دیگر مثل Cyberpunk 2077 و Rise of the Tomb Raider وجود دارد و در آینده به بازیهای بسیار بیشتری هم اضافه خواهد شد. با اضافه شدن DLSS به Red Dead Redemption 2، گیمرها میتوانند دلایل زیادی برای بازگشت به این بازی داشته باشند.
ورود به غرب وحشی
اکشن ماجرایی وسترن راکستار گیمز روی Arthur Morgan و گروه Van der Linde تمرکز دارد. این بازی داستان این گروه و تقابل آنها با نیروهای دولتی، ماموران پینکرتون و گروههای رقیب را دنبال میکند. بررسی روابط Arthur و سایر اعضای گروه Van der Linde بخش زیادی از بار احساسی بازی را به دوش میکشد. این روابط انسانی هستهی اصلی این داستان تلخ و شیرین وسترن هستند.
با توسعه دادن این روابط و تعامل با شخصیتهای دیگر است که گیمر میتواند نسخهی خود از Arthur Morgan را شکل دهد و با جهان بازی ارتباط برقرار کند. Red Dead Redemption 2 پیشدنبالهی جذابی برای Red Dead Redemption است که بیشتر روی John Marston به عنوان یک شخصیت واحد تمرکز داشت. در آن بازی به عنوان شکارچی اعضای گروه سابق خود زمان بیشتری را به تنهایی صرف میکردید.
محیطهای Red Dead Redemption 2 همانند روایتی که دارد گسترده است. حتی در سال 2018 هم گرافیک و صحنهسازی این بازی نفسگیر بود. گیمرها قادر بودند تا با اسب خود سرزمینهای وسیع را بگردند. این لحظات در واقع بخشهای آرامتر بازی در میان ماموریتهای سرقت و تیراندازیهای هیجانانگیز بودند. روایت حماسی بازی شما را به بخشهایی خیالی از غرب و جنوب ایالات متحدهی آمریکا و همچنین جزیرهای در نزدیکی کوبا میبرد. بازی پر از فعالیتهای مختلف است که گیمرها میتوانند به کمک آنها خود را سرگرم کنند. راکستار تمام تلاش خود را کرده تا بازی تا حد امکان واقعگرایانه باشد. شما قادر هستید تا به صورت کامل رابط کاربری را از صفحهی خود حذف کنید. همچنین وقتی به فروشگاهها میروید به جای یک منو، باید کاتالوگ خود فروشگاه را ورق بزنید.
اضافه شدن DLSS
با توجه به دقت زیادی که در طراحی جزئیات بازی دیده میشود، اضافه شدن DLSS برای عنوانی که همین حالا هم از نظر بصری بسیار غنی است اصلا دور از انتظار نبود. جلوههای بصری Red Dead Redemption 2 همیشه یکی از مهمترین المانهای آن به هنگام تعریف از بازی بوده است. شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که اصلا چطور میتوان جلوههای بصری این بازی را با استفاده از سختافزار نسل کنونی بهبود بخشید.
Red Dead Redemption 2 در کنار امثال God of War و The Last of Us Part 2 جزو بازیهایی است که نهایت بهره را از سختافزار موجود بردهاند. این بازیها توانستهاند جلوهای از بازیها را به نمایش بگذارند که پیش از این دیده نشده است. پس ارتقای این عناوین از نظر بصری حتی با استفاده از سختافزار جدید هم کار دشواری به نظر میرسد. این جا است که DLSS وارد معادله میشود. آخرین نسخه از DLSS انویدیا به چندین بازی اضافه شده و بازیهای بیشتری هم در راه هستند. این فناوری به گیمرها اجازه میدهد تا بدون کاستن از نرخ فریم و جزئیات گرافیکی به وضوح تصویر بازی بیفزایند. به این ترتیب گیمرها قادر خواهند بود تا از جزئیات محیطی بیشتری لذت ببرند.
قابلیت تضمین نرخ فریمهای بالاتر و بدون افت را نباید دست کم گرفت. کافی است نگاهی به مقایسهی پهلو به پهلوی گیمپلی بازیها با DLSS بیندازید تا متوجه اهمیت این فناوری شوید. یکی از مهمترین تفاوتها، بهبود ظاهر المانهای درون بازی در فواصل دور است. این ویژگی خصوصا برای عنوانی مثل Red Dead Redemption 2 که شامل مناظر گسترده میشود مهم است.
DLSS و آیندهی بازیهای ویدیویی
طبق گزارشات DLSS 2.3 عملکرد بازی Red Dead Redemption 2 در وضوح تصویر 4K را 45 درصد بهبود میبخشد. این افزایش قابل توجهای برای یک بازی است. هنوز هم گیمرهای زیادی مشغول تجربهی این نامهی عاشقانه به غرب وحشی هستند و از ویژگیهای Red Dead Online بهره میبرند. پس اضافه شدن DLSS بدون شک خبر خوبی حتی پس از گذشت چندین سال است. نسخههای مختلفی از DLSS از زمان عرضه در سال 2018 در بازیهای مختلف به کار گرفته شدهاند. این طور که به نظر میرسد فناوریهای این چنینی به زودی به یک استاندارد در بازیهای ویدیویی تبدیل خواهند شد. این عواقب گوناگونی برای مدیوم بازی خواهد داشت.
DLSS میتواند به کارتهای گرافیکی که پایین رده محسوب میشوند کمک کند. همچنین کارتهای قدرتمند هم از این فناوری بهره خواهند برد و به وضوح تصویرهایی خواهند رسید که پیش از این ممکن نبود. تمام اینها بدون ضربه زدن به نرخ فریم بازی است. این پروسه باعث فراگیرتر شدن بازیهای ویدیویی خواهد شد تا در آینده گیمرها برای تجربهی بازیها با کیفیت بالا نیازمند یک PC خیلی قدرتمند نباشند.
اوایل امسال بود که تایید شد موتور بازیسازی Unity در آینده به صورت پیشفرض از فناوری DLSS استفاده خواهد کرد. این دومین موتور مشهور و شناختهشدهی بازیسازی است که از چنین فناوری مهمی برخوردار خواهد شد. افزایش نرخ فریم به خصوص برای بازیهای وابسته به سرعت واکنش و آگاهی محیطی مهم است. بازی آنلاین زمینهای دیگری است که DLSS در آن دارای اهمیت ویژهای خواهد بود. بدون شک در عناوین PvP گیمرهای زیادی از نرخ فریمهای نابرابر آسیب میبینند و رسیدن به شرایط برابر برای چنین عناوینی دستاورد بزرگی است.
بازی Red Dead Redemption 2 در حال حاضر روی پلیاستیشن 4، ایکسباکس وان و پلتفرم PC در دسترس است.