اخبار بازی

10 مورد از بدترین بازی‌های ابرقهرمانی؛ شکست قهرمانان

در طول تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی ما شاهد عرضه‌ی تعداد بی‌شماری از عناوین اقتباسی از ابرقهرمانان مختلف بودیم. در حالی که برخی از این بازی‌های ابرقهرمانی برای همیشه خودشان را در ذهن و قلب ما جا کردند اما تعداد بسیار زیادی از آن‌ها تبدیل به شکست‌هایی بزرگ شدند و امروز در این مقاله قصد داریم به 10 مورد از آن‌ها بپردازیم.

10. Catwoman

تنها چیزی که این عنوان توانست به خوبی آن را انجام دهد اقتباس درست از شخصیت‌پردازی این نسخه از Catwoman بود که Halle Berry آن را ایفا کرد.

اگر به یاد داشته باشید در سال 2004 فیلمی بر اساس شخصیت Catwoman با ایفای نقش Halle Berry در نقش این کرکتر اکران شد که به هیچ عنوان مورد رضایت بینندگان واقع نشد و امتیازات بسیار پایینی نیز از طرف منتقدان دریافت کرد. این بازی نیز عنوانی اقتباسی از همین فیلم محسوب می‌شود.

این عنوان توسط استودیوی Argonaut Games ساخته شد و توسط EA در تاریخ 20 جولای سال 2004 برای کنسول‌های نسل ششم منتشر گردید. این بازی همانند فیلم آن با استقبال چندانی روبه‌رو نشده و این موضوع دلایل مختلفی داشت.

طراحی محیط و مراحل این عنوان بسیار ضعیف بود، طراحی و تنوع دشمنان نیز چنگی به دل نمی‌زد و همچنین از نظر داستان‌سرایی نیز با مشکلات فراوانی مواجه بود. در نهایت از این بازی به عنوان یکی از ضعیف‌ترین اقتباس‌های ابرقهرمانی در تاریخ گیمینگ یاد می‌شود.

9. Iron Man 2

نسخه‌ی دوم این عنوان با وجود اینکه در ابتدا ندای یک تحول بزرگ و تنوع بیشتر را نسبت به نسخه‌ی پیشین خود می‌داد اما متاسفانه در آخر موفق به ارائه‌ی یک تجربه‌ی عمیق و خاص نشد و حتی از نسخه‌ی پیشین خود نیز ضعیف‌تر عمل کرد.

عنوان Iron man 2 نیز جزو آن دسته از عناوین اقتباسی از فیلم‌ها است که نتوانست مورد قبول واقع شود. این عنوان توسط Sega ساخته و در تاریخ 29 آپریل 2010 برای کنسول‌های نسل هفتم منتشر شد.

این عنوان به شما اجازه می‌داد که علاوه بر Iron Man کنترل War Machine را هم بر عهده بگیرید و این موضوع در ابتدا باعث شد بسیاری از طرفداران این ابرقهرمان برای این عنوان هیجان‌زده شوند اما متاسفانه این عنوان نیز تبدیل به یک بازی ابرقهرمانی ضعیف دیگر شد.

از گرافیک نسبتا ضعیف آن تا مکانیزم‌های مبارزه‌ای سطحی و نبود تنوع و خصوصیات خاص بین دو کرکتر قابل بازی این عنوان همه و همه باعث شدند که تجربه‌ی این عنوان به یک تجربه‌ی فراموش شدنی و ضعیف دیگر در بین عناوین ابرقهرمانی تبدیل شود.

نسخه‌ی اول این عنوان در سال 2008 برای کنسول‌های نسل ششم و PC منتشر شد و عملکردی مطلوب‌تر نسبت به دنباله‌ی خود داشت.

8. Aquaman: Battle For Atlantis

شخصا احساس می‌کنم شخصیت Aquaman آنچنان شخصیت مناسبی برای یک اقتباس اختصاصی در صنعت بازی‌های ویدئویی نیست. این عنوان نیز با وجود برخی مکانیزم‌های جالب در بخش گیم‌پلی نتوانست تجربه‌ی یک بازی ابرقهرمانی خوش‌ساخت را ارائه دهد و با شکست مواجه شد.

به طور کلی Aquaman جزو ابرقهرمانانی است که به دلیل خاص بودن قدرت‌های او ساخت یک بازی ویدئویی اقتباسی جذاب و سرگرم کننده از آن کار بسیار سختی است و عنوان Aquaman: Battle For Atlantis گواهی بر این مسئله است.

این عنوان در تاریخ 23 جولای 2003 برای کنسول‌های GameCube و Xbox منتشر شد و از مشکلات زیادی همچون گرافیک آزاردهنده، طراحی محیط و فضاسازی بسیارضعیف و مبارزات خشک رنج می‌برد که باعث شد این بازی به تجربه‌ای فوق‌العاده ضعیف بدل شود.

البته لازم به ذکر است که برخی از مکانیزم‌های گیم‌پلی بازی از ایده‌های جالبی پیروی می‌کردند اما زیر سایه‌ی مشکلات بی‌شمار بازی ناپدید شدند. با وجود ابرقهرمانان پرطرفدارتر دنیای DC بعید است که شاهد سرمایه‌گذاری سازنده‌ای بر روی این شخصیت باشیم اما چه کسی می‌داند؟ شاید روزی شاهد عرضه‌ی عنوانی سرگرم‌کننده و قدرتمند از این ابرقهرمان باشیم.

7. Silver Surfer

این بازی یک تجربه‌ی آزاردهنده بود و دلیل آن نیز درجه سختی غیرمنطقی و آزاردهنده‌ی آن بود و این موضوع علاوه‌بر اینکه آن را بین پلیرها منفور کرد، لقب یکی از سخت‌ترین عناوین کنسول Nintendo NES را نیز به این عنوان اختصاص داد.

این عنوان توسط Acclaim Studios ساخته و توسط Arcadia Systems در نوامبر سال 1990 برای کنسول Nintendo NES منتشر شد و اما دلیل شکست این عنوان چه بود؟ درجه‌ی سختی عجیب و غریب آن! به طور کلی از عناوین این کنسول همیشه به عنوان عناوین نسبتا سخت یاد می‌شود اما این عنوان یک تجربه‌ی آزاردهنده بود.

شاید الان با خود بگویید: عناوین Souls Like هم درجه‌ی سختی بسیار بالایی دارند اما این دلیل بر بد بودن یک عنوان نیست.

در جواب باید بگویم عناوینی همچون Dark Souls، Demon Souls و دیگر عناوین Souls Like از گیم‌پلی، فضاسازی و داستان‌های بسیارخوبی برخوردارند و با تمرین و تلاش در یادگیری شما می‌توانید مهارت بالایی در این عناوین پیدا کنید. اما این موضوع برای عنوان Silver Surfer صدق نمی‌کند.

سازندگان این عنوان گویی خصومت شخصی با پلیرهای این عنوان داشته‌اند و درجه‌ی سختی بسیار غیر منطقی‌ای را برای این بازی در نظر گرفته‌اند که با بخش‌های مختلف این عنوان هم‌خوانی ندارد و همچنین مهم نیست چقدر تمرین کنید، این عنوان آنقدر در بالانسینگ و طراحی مراحل و کرکترها ضعیف عمل کرده است که در نهایت شما را به سوی تجربه‌ای آزاردهنده هدایت می‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که در این عنوان یک ضربه برای مرگ شما کافیست و پس از آن شما باید تمام آن مرحله را از ابتدا شروع کنید!

6. Fantastic Four

طراحی سه بعدی این عنوان نه تنها به بدترین شکل انجام شده بود بلکه یکی از مهم‌ترین بخش‌های عناوین Beat’em Up یعنی گیم‌پلی آن‌ها نیز بسیار کم تنوع، ضعیف و خسته‌کننده بود و در نهایت باعث شد در ظاهر و باطن شاهد یک عنوان بد باشیم.

و اما یک عنوان دیگر از استودیوی Acclaim! این عنوان در تاریخ 30 سپتامبر سال 1997 برای کنسول Playstation 1 منتشر شد.

این عنوان در اصل یک بازی در ژانر Beat’em Up بود که سعی داشت گرافیک سه بعدی عناوین کنسول‌های نسل پنجم را با این ژانر ترکیب کند که محصول نهایی تبدیل به یک بازی بسیار ضعیف در بسیاری از بخش‌ها شد که حتی نمی‌توان از آن به عنوان تجربه‌ای نسبتا سرگرم‌کننده یاد کرد.

طراحی ضعیف کرکترها و دشمنان، گیم‌پلی خشک و خسته کننده، موسیقی و ساندترک‌های بسیار بد در کنار ضعف شدید در گرافیک بازی باعث شد که نه ‌تنها این عنوان تجربه‌ای سرگرم‌کننده نباشد بلکه به یک شکست بزرگ دیگر برای عناوین ابرقهرمانی تبدیل شود.

5. Batman: Dark Tomorrow

ایده‌ای که سازندگان برای این بازی در نظر داشتند، ایده‌ای بسیار جذاب بود که پتانسیل تبدیل کردن این عنوان را به اولین عنوان جاه‌طلبانه و بزرگ Batman را دارا بود اما متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در طول پروسه‌ی ساخت و توسعه‌ی بازی وجود داشت این عنوان نیز به یکی دیگر از عناوین ناامید کننده‌ی ابرقهرمانی بدل شد.

وقتی که از عناوین فوق‌العاده جذاب ابرقهرمانی صحبت می‌کنیم، نام سه‌گانه‌ی Batman Arkham ساخته‌ی استودیوی Rocksteady همیشه در بالای لیست دیده می‌شود. اما این شخصیت نیز سهم خود را از اقتباس‌های ضعیف و خسته‌کننده داشته است.

بازی Batman: Dark Tomorrow توسط استودیوی Kemco ساخته و در تاریخ 18 مارچ سال 2003 برای کنسول‌های GameCube و Xbox منتشر شد. این عنوان در ابتدا قرار بود یک عنوان جهان‌باز وسیع و پایبند به کامیک‌بوک‌های این خفاش شنل‌پوش جذاب باشد اما در نهایت به یک بازی خطی تبدیل شد.

تغییر زوایای دوربین در این عنوان گاهی باعث سردرد پلیر می‌شود و گاهی نیز باعث می‌شود خود را در حال دویدن در دیوار دریابد، همچنین مبارزات و مکانیزم‌های مربوط به آن در این عنوان نیز به شدت خسته‌کننده و کم تنوع است و به طور کلی تجربه‌ای بد را در اذهان طرفداران و گیمرها به جا گذاشت.

در نهایت این عنوان در زمان انتشار با واکنش منفی شدید طرفداران و منتقدان مواجه شد و نام خودش را به عنوان یکی از بدترین عناوین ساخته شده بر اساس این ابرقهرمان پرطرفدار به ثبت رساند.

4. The Incredible Hulk: The Pantheon Saga

عنوان The Incredible Hulk: The Pantheon Saga دائما در طول تجربه‌ی آن با مشکلات مختلفش به پلیر یادآوری می‌کند که این تجربه قرار نیست یک تجربه‌ی سرگرم کننده و جذاب باشد و می‌توان گفت تقریبا در هیچ بخشی حتی متوسط هم عمل نمی‌کند.

در جایگاه چهارم به یکی از بدترین عناوین ابرقهرمانی تاریخ می‌رسیم! عنوان The Incredible Hulk: The Pantheon Saga توسط استودیوی Silicon Dreams ساخته و توسط Eidos Interactive در سال 1996 برای PlayStation 1، Sega Saturn و PC منتشر شد. جالب است بدانید که بسیاری این عنوان را یکی از بدترین عناوین کنسول Sega Saturn می‌دانند.

این عنوان به قدری مشکلات زیادی دارد که حتی نمی‌دانم با کدام یکی از آن‌ها شروع کنم. طراحی مراحل این بازی به شدت یک‌نواخت، تکراری و خسته کننده است، داستان و روایت آن کاملا بی‌ارزش است، گیم‌پلی بازی مضحک است و از طراحی فوق ضعیفی پیروی می‌کند و در نهایت صداگذاری و ساندترک‌های بازی نیز از کیفیت فوق‌العاده پایینی برخوردار هستند.

هر چقدر هم که تلاش بکنم نمی‌توانم خصوصیت مطلوب یا خوبی از این بازی پیدا کنم. در نهایت این عنوان نام خودش را به عنوان یکی از بدترین تجربه‌های ابرقهرمانی در تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی ثبت می‌کند و همیشه به عنوان یک بازی فاجعه‌بار از آن یاد خواهد شد.

3. Batman & Robin

در سال 1998 تصور اینکه عنوانی از Batman وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد در نقش 3 کرکتر مختلف بازی کنید، برای طرفداران این ابرقهرمان بسیار هیجان انگیز بوده است اما این موضوع فقط بر روی کاغذ جذاب به نظر می‌رسید. در نهایت این عنوان نیز با پیاده‌سازی ضعیف بسیاری از المان‌ها و درس نگرفتن استودیوی Acclaim از اشتباهات پیشین خود، بسیاری از گیمرها و طرفداران این شخصیت را ناامید کرد.

به طور کلی دهه‌ی 90 میلادی، دهه‌ی عناوین ابرقهرمانی ضعیف بود و استودیوی Acclaim هم هربار سعی می‌کرد با عناوین خودش بیشتر این موضوع را برای گیمرها روشن کند.

عنوان Batman & Robin یک بازی اقتباسی از فیلمی بسیار ضعیف با همین نام با بازی George Clooney و دنباله‌ای برای بازی Batman Forever بود که توسط استودیوی Acclaim ساخته شد و توسط کمپانی Warner Bros Interactive Entertainment در آگوست سال 1998 برای کنسول PlayStation 1 منتشر شد.

در حالی که عنوان Batman Forever هم به عنوان یک بازی ضعیف شناخته می‌شود اما دنباله‌ی آن یعنی Batman & Robin جایگاه بدترین عنوان اقتباسی این ابرقهرمان را به خود اختصاص داده است.

شما در این عنوان توانایی کنترل کردن سه کرکتر Batman، Robin و Batgirl را دارید و همین موضوع در ابتدا باعث هیجان‌زده شدن بسیاری از طرفداران این ابرقهرمان بود اما در نهایت هیچ‌کدام از این کرکترها تجربه‌ای لذت‌بخش را ارائه نمی‌دهند. در بخش گیم‌پلی نیز شاهد بسیاری از مکانیزم‌های سطحی و خسته‌کننده بودیم که کمکی به جذاب‌تر شدن تجربه‌ی این عنوان نمی‌کردند.

در آخر این عنوان هم همچون بسیاری دیگر از عناوین ساخته شده بر اساس Batman به لیست سیاه عناوین ابرقهرمانی اضافه می‌شود.

2. Spawn: The Eternal

در حالی که امروزه آنچنان شاهد حضور شخصیت Spawn در صنعت گیمینگ و سینما نیستیم، در گذشته بازار این شخصیت بسیار داغ بوده است و در حالی که کامیک بوک‌های او بسیار طرفدار جذب کردند اما حضور او در سینما و بازی‌های ویدئویی آنچنان درخشان نبوده است. عنوان Spawn: The Eternal نه تنها یک عنوان اقتباسی بد از این کرکتر است بلکه به عنوان یکی از ضعیف‌ترین عناوین کنسول PS1 در زمینه‌ی طراحی محیط و گرافیک محسوب می‌شود.

در شماره‌ی 3 به این موضوع که دهه‌ی 90 دهه‌ی بسیار بدی برای بازی‌های ابرقهرمانی بود اشاره کردم. حال عنوانی که الان می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم یکی دیگر از مثال‌های بسیارخوبی است که می‌توانم برای این مسئله بیاورم.

عنوان Spawn: The Eternal توسط استودیوی 989 ساخته و توسط Sony Interactive در تاریخ 1 دسامبر 1997 به طور انحصاری برای کنسول PlayStation 1 منتشر شد و مورد انتقادات و نقدهای شدید منفی از سوی منتقدان قرار گرفت.

این عنوان یک تجربه‌ی بسیار بد را در بسیاری از بخش‌های خودش به پلیر ارائه می‌دهد به طوری که انگار سازندگان این عنوان عمدا می‌خواستند مخاطب‌های خود را آزار دهند. کنترل‌های بسیار بد، گیم‌پلی خشک و گلیچی، مبارزات به شدت تکراری و خسته‌کننده در کنار طراحی مراحل و محیط فاجعه‌بار همه و همه باعث می‌شود هیچ‌گاه نخواهید حتی به این بازی نگاه کنید.

همچنین گرافیک این عنوان را نیز می‌توان جزو بدترین گرافیک‌های بصری در بین عناوین PS1 در نظر گرفت و به طور کلی اگر علاقه به آزار خود دارید این عنوان می‌تواند به خوبی محیط و امکان آن را برای شما فراهم سازد.

لازم به ذکر است که عنوانی با نام Spawn: Armageddon برای کنسول‌های نسل ششم منتشر شد که شخصا از آن لذت بردم و با وجود اینکه هنوز با تبدیل شدن به یک عنوان ابرقهرمان/ضد ابرقهرمان بسیارخوب فاصله‌ی زیادی داشت اما بازی بسیار خوش‌ساخت‌تری بود و بیشتر مورد توجه گیمرها قرار گرفت.

بنابراین اگر به دنبال یک تجربه‌ی متوسط و قابل تحمل از این کرکتر می‌گردید پیشنهاد می‌کنم به این عنوان مراجعه کنید.

1. Superman 64

این بازی یک عنوان بسیار بد در همه‌ی زمینه‌ها به شمار می‌آید و حتی Nintendo هم نمی‌خواهد به یاد بیاورد که روزی چنین عنوانی را با اینگونه استانداردهای کیفی روانه‌ی بازار انحصاری کنسول خود کرده است.

و در نهایت در جایگاه اول نه تنها بدترین عنوان ابرقهرمانی بلکه یکی از بدترین بازی‌های ویدئویی ساخته شده‌ی تاریخ این صنعت حضور دارد، Superman 64!

زمانی که کنسول Nintendo 64 به بازار آمد کمپانی Nintendo شروع به خرید حقوق مربوط به فرنچایزهای مختلف برای ساخت بازی براساس آن‌ها کرد و انیمیشن سریالی Superman: The Animated Series یکی از آن‌ها بود. بازی Superman 64 توسط استودیوی Titus Interactive ساخته و در تاریخ 29 مه سال 1999 به طور انحصاری برای کنسول Nintendo 64 عرضه گردید.

وقتی صحبت از عناوین بد می‌شود این عنوان جزو اولین عناوینی است که در ذهن من ظاهر می‌شود و اگر این عنوان را تجربه نکرده‌اید، خوش‌حال باشید! شما جزو گیمرهای خوش‌شانس هستید.

این عنوان هیچ استاندارد کیفی‌ای را رعایت نکرده است و به معنای واقعی کلمه یک عنوان افتضاح است!

از مشکلات بی‌شمار این عنوان می‌توان به کنترل‌های فوق‌العاده بد و Input Lagهای وحشتناک آن اشاره کرد که تجربه‌ی گیم‌پلی این عنوان را ده‌ها برابر بدتر می‌کند، در کنار آن گرافیک و فضاسازی فوق‌العاده ضعیف بازی در کنار باگ‌های بی‌شمار و موسیقی متن و ساندترک‌های یک‌نواخت و آزاردهنده همه در کنار هم بدترین تجربه‌ی ابرقهرمانی و به طور کلی یکی از بدترین عناوین ساخته شده در تاریخ گیمینگ را به نمایش می‌گذارد.

این بازی همیشه به عنوان لکه‌ی ننگی در تاریخ عناوین ابرقهرمانی و همچنین عناوین منتشر شده برای کنسول‌های Nintendo باقی می‌ماند و همچین الگوی یک عنوان ضعیف، بد شکل و نا امید کننده است.

سخن پایانی

در حالی که در حال حاضر عناوین ابرقهرمانی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برند و در دهه‌ی اخیر شاهد عرضه‌ی عناوین ابرقهرمانی برجسته و بسیارخوش‌ساختی بوده‌ایم اما در طول سال‌ها مخصوصا دهه‌ی 90 میلادی تعداد بسیار زیادی از عناوین ابرقهرمانی ضعیف وجود داشته‌اند که بسیاری حتی از وجود آن‌ها خبر ندارند و بنده سعی کردم 10 مورد از بدترین‌های آن‌ها را در این لیست جای دهم.

شما کاربران عزیز هم اگر عنوان خاصی در ذهن دارید که فکر می‌کنید باید در این لیست قرار بگیرد در بخش نظرات با من به اشتراک بگذارید، همچنین اگر هر کدام از عناوین این لیست را تجربه کرده‌اید، نظر خود را درباره‌ی آن با من و کاربران دیگر به اشتراک بگذارید.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *