آرامش قبل از طوفان؛ پنهانکاری سونی در قبال عناوین انحصاری
هم اکنون بیش از یک سال از عرضهی کنسول پلیاستیشن 5 میگذرد و در کنار انتشار و معرفی چندین بازی انحصاری برای این کنسول، بازیهای معرفی نشدهای نیز وجود دارند.
بدون هیچ تردیدی سال 2021 اتفاقات بسیار خوبی برای اکوسیستم پلی استیشن رخ داد و در کنار عملکرد عالی پلی استیشن 5، پلی استیشن 4 نیز به روند خوب خود ادامه میدهد. برخلاف ادعاهای پیشین جیم رایان (Jim Ryan) مبنی بر اینکه سونی به “نسلها” اعتقاد دارد، همچنان این شرکت به صورت آهسته و پیوسته در حال قدم برداشتن در مسیر منتهی به نسل نهم است و این موضوع با توجه به کمبود موجودی کنسول پلی استیشن 5 و بازار گستردهی پلی استیشن 4 کاملاً طبیعی و منطقی به نظر میرسد.
البته، اگر در آن زمان ادعای فوق از زبان جیم رایان مطرح نمیشد، دیدگاه عام نسبت به این عملکرد سونی همچنان مثبت باقی مانده بود. به هر ترتیب، اکنون و با در نظر گرفتن وخامت شدید اوضاع کمبود قطعات هادی و نیمه هادی، انتقادی بر عملکرد سونی وارد نیست و به طور کلی بهتر است که صحبتها و ادعاهای عمدتاً بیپایه و اساس و گاهاً جنجالی جیم رایان را به حساب عدم توانایی وی در مقولهی “فنِ بیان” بگذاریم و به واقعیتها استناد کنیم.
اما واقعیت امر این است که روند پیشرفت و حرکت سونی برای ورود به نسل جدید کاملاً ایدهآل بوده و بدون هیچ تردیدی در آیندهای نزدیک تمرکز تمام و کمال سونی روی پلی استیشن 5 معطوف خواهد شد. البته، ناگفته نماند که از زمان عرضهی این کنسول تاکنون شاهد انتشار بازیهای فرست و ترد پارتی با کیفیت متعددی بودهایم و این موضوع با گذر زمان هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارتقا خواهد یافت.
دورهی عناوین انحصاری پلی استیشن 5 با انتشار بازی Demon’s Souls شروع شد که یک نسخهی ریمیک شدهی عالی از بازی نسخهی سال 2009 بود. در واقع، اگر این بازی مشکل خاص پسند بودن را نداشت، بدون هیچ تردیدی میتوانستیم آن را یکی از بازیهای سیستم سلر پلی استیشن 5 قلمداد کنیم. این بازی توسط استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) توسعه یافت که بعدتر به عضوی از استودیوهای پلی استیشن تبدیل شد. سپس نوبت به بازی Returnal رسید و دست بر قضا استودیوی توسعهدهندهی آن نیز پس از گذشت مدتی کوتاه به جمع استودیوهای پلی استیشن پیوست.
در ماه ژوئن، استودیوی شاخص پلی استیشن یعنی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) بازی Ratchet and Clank: Rift Apart را منتشر نمود و پس از آن بازی ترد-پارتی و انحصاری زمانی Deathloop برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه شد. از ماه سپتامبر به بعد و نمایش بازیهای Marvel’s Spider-man 2 و صد البته Marvel’s Wolverine، شاهد سکوت مطلق سونی در مورد عناوین فرست-پارتی پلی استیشن 5 بودهایم. البته، این موضوع به هیچ وجه نگران کننده نیست، چرا که قطعاً طوفانی پس از این آرامش مطلق در حال شکل گیری است.
چه چیزهایی در مورد بازیهای پلی استیشن 5 میدانیم؟
حتی با حداقل اطلاعات منتشر شده از سوی سونی میتوان چنین استنباط کرد که آیندهای درخشان در انتظار کنسول پلی استیشن 5 است. ما به زودی شاهد انتشار بازی مورد انتظاری به نام Horizon: Forbidden West خواهیم بود که با در نظر گرفتن پیش نمایش آن میتوان ادعا کرد که حتی میان نسلی بودن آن نیز نتوانست تا جلوی پیشرفت بازی (حداقل) از نظر بصری را بگیرد. البته، فراموش نکنیم که نسخهی اول این بازی یعنی Horizon: Zero Dawn نیز همچنان به عنوان یکی از زیباترین بازیهای تاریخ قلمداد میشود و به زودی میتوان شاهد هنرنمایی مجدد استودیوی گوریلا گیمز (Guerilla Games) بود.
به جز این بازی، God of War: Ragnarok نیز در راه است و به سادگی میتوان آن را به عنوان یکی دیگر از بازیهای مورد انتظار برشمرد. این نسخه دنبالهای برای بازی تحسین شدهی God of War 2018 محسوب میشود و هیچکس نمیتواند منکر تاثیر آن بر ثبت شدن آمار فروش چشمگیر کنسولهای پلی استیشن شود. سپس نوبت به استودیوی اینسامنیاک گیمز میرسد تا با جادوی خود دو بازی مورد انتظار به نامهای Marvel’s Wolverine و Marvel’s Spider-Man 2 را به صورت همزمان توسعه دهد.
نگاهی اجمالی به رویدادهای گذشتهی پلی استیشن
شایان ذکر است که عمر پلی استیشن 5 در حال حاضر به یک سال میرسد و فاصلهی زیادی تا دستیابی به حداکثر خروجی ممکن از سخت افزار آن باقی مانده است. اگرچه عناوین معرفی شده برای این کنسول هیجانانگیز هستند، اما میتوان حدس زد که این تمام ماجرا نیست و شگفتیهای بسیار بیشتری در انتظار دارندگان پلی استیشن 5 خواهد بود. در واقع، توسعهی عناوینی مانند The Last of Us 2 و Ghost of Tsushima یک شبه اتفاق نمیافتد و برای رسیدن به چنین سطحی از کیفیت در بازیها نیازمند سالها تلاش، بررسی و توسعه خواهید بود. در واقع، اگر قصد دارید تا هنر سونی در ساخت عناوین انحصاری برای کنسول پلی استیشن 5 را مشاهده کنید، باید چند سالی منتظر بمانید.
در نقطهی مقابل، سیاست مخفیکاری سونی که بازیهای مورد انتظار خود را بدون هیچ سر و صدایی توسعه میدهد کمی اوضاع را پیچیده میکند و کار ما برای حدس زدن این که چه چیزهایی در آینده منتظرمان هستند، سخت خواهد بود. اما این عمل نه تنها تبعات منفیای در پی نخواهد داشت، بلکه از جهاتی جلوی بازاریابی غلط و کاهش اشتیاق مخاطبان را میگیرد.
کافی است به رویداد E3 2016 مراجعه کنیم و آن مراسم فراموش نشدنی را به خاطر بیاوریم. در طی رویداد مذکور شرکت سونی به صورت کاملاً غافلگیر کنندهای نمایشهایی از بازیهای God of War ،Death Stranding ،Days Gone و Marvel’s Spider-Man را منتشر کرد و به نوعی هرچه در آستین خود مخفی نگه داشته بود را رو کرد. به دنبال این موضوع، رویداد سونی در E3 2017 و E3 2018 به تکرار مکررات و نمایشهایی از بازیهای معرفی شده خلاصه شد.
در نهایت، با انصراف سونی از شرکت در رویداد E3 2019 چنین به نظر رسید که این شرکت از اشتباه خود درس گرفته است و قصد دارد تا طبق برنامهی اختصاصی خود راهش را پیش بگیرد. پس از این واقعه، هیچ کس نمیدانست تا چه اتفاقاتی قرار است برای پلی استیشن رخ دهد. در واقع، تنها اطلاعاتی که در آن زمان نسبت به پلی استیشن داشتیم، جزئیاتی از بازیهای انحصاری پلی استیشن 4 بود و هیچ سرنخی از پلی استیشن 5 و عناوین در دست توسعه برای آن وجود نداشت. در مجموع، این امر به نفع سونی شد و هیاهو و هیجان پیرامون اتفاقات آیندهی این برند در اوج خود باقی ماند.
صبر، خصلتی که طرفداران پلی استیشن باید داشته باشند
پس از مدتها انتظار، بالاخره شرکت سونی دست از مخفیکاریهای آزاردهندهی خود برداشت و از کنسول پلی استیشن 5 رونمایی کرد. این رویداد نه تنها چهرهی جذاب و البته اندازهی عجیبش را به تصویر میکشید، بلکه تعداد زیادی از نمایشهای مختلف از بازیهای آیندهی پلی استیشن را نیز در خود جای داده بود.
پس از عرضهی کنسول پلی استیشن، رویداد دیگری توسط سونی برگزار شد که به انتشار اخبار بیشتر از بازیها و از همه مهمتر، رونمایی از بازی God of War: Ragnarok پرداخت. تمامی این جزئیات استراتژیهای سونی برای آینده را فاش کرد؛ البته تنها یک تا دو سال آینده و نه بیشتر. این راه جدیدی است که سونی در قبال معرفی بازیهای آتی خود پیش گرفته است و به نظر میرسد که با توجه به کیفیت تضمین شدهی آنها این روش کاملاً منطقی و ایدهآل خواهد بود.
با در نظر گرفتن تمامی این موارد، هرمن هالست (Herman Hulst) به عنوان رئیس استودیوهای پلی استیشن تایید کرد که هم اکنون بیش از 25 بازی انحصاری پلی استیشن 5 در حال توسعه هستند. این اتفاق در حالی رخ میدهد که تعداد عناوین انحصاری معرفی شدهی این کنسول عددی بسیار کمتر از 25 را نشان میدهد و این بدان معناست که در سالهای آینده شگفتیهای بزرگی برای دارندگان پلی استیشن 5 وجود خواهد داشت. همانطور که اشاره شد، صبر کردن خصلتی است که طرفداران پلی استیشن باید داشته باشند و شک نکنند که در ازای آن پاداشی عالی در انتظارشان خواهد بود.