مارک سرنی رازهای سختافزاری پلی استیشن 5 را توضیح داد
آقای مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار اصلی پلی استیشن 5، بهتازگی اطلاعاتی را در خصوص روند ساخت این کنسول ارائه داده است.
مارک سرنی که از آثارش میتوان به بازیهای Marble Madness, Crash Bandicoot و Marvel’s Spider-Man اشاره کرد، در مصاحبهای ویدیویی با Wired، در خصوص نقش خود در ساخت پلیاستیشن 5 و جان بخشیدن به این کنسول صحبت کرده است.
مارک سرنی در این باره گفت:
ما در زمان کنسول پلیاستیشن 4، درخواستهای زیادی را در مورد قرار دادن SSD دریافت کردیم. به طور خاص، تیم سویینی (Tim Sweeney)، مدیرعامل اپیک گیمز (Epic Games)، اعتقاد داشت که هارد دیسکها مانع پیشرفت در صنعت خواهند شد.
آقای سرنی در ادامه توضیح میدهد که چگونه یکی از اولویتهای پلیاستیشن 5 بهبود و ارتقای چیزی است که سرنی از آن به عنوان “به اصطلاح سفر سریع” یاد میکند.
در پلی استیشن 4 سفر سریع میتواند هر چیزی را بسته به آن بازی، از 15 ثانیه تا یک دقیقه دریافت کند. در پلیاستیشن 5، بسیار سریعتر و در کسری از ثانیه صورت میگیرد. این بدان معناست که دیگر در بازی Marvel’s Spider-Man نمیتوان از راههای زیرزمینی استفاده کرد که واقعا شرم آور است؛ چون من از آن ترنهای زیرزمینی خوشم میآمد.
مارک سرنی همچنین در مورد ملاحظاتی که باید در هنگام گنجاندن کتابخانهی پلیاستیشن 4 در پلیاستیشن 5 رعایت میشد، صحبت کرد.
پیادهسازی قابلیت سازگاری با نسلهای قبل (Backward compatibility) دشوار است زیرا صدها ویژگی ضروری GPU در پلیاستیشن 4 وجود دارد که توسعهدهندگان به آنها تکیه میکنند و برای اینکه بازیهای آنها بدون مشکل روی پلیاستیشن 5 اجرا شوند، هر یک از این ویژگیها باید به درستی قرار داده شوند.
ما همچنین نیاز داریم تا بازیها را از قابلیتهای جدید پلیاستیشن 5 جدا کنیم. در اوایل موردی وجود داشت که ما یک بازی پرفروش چند میلیونی پلیاستیشن 4 را روی پلی استیشن 5 اجرا کردیم و متوجه شدیم که شخصیت بازیکن به طور ناگهانی خیلی سریع عمل میکند.
چیزی که در حال رخ دادن بود، این بود که قدرت پلی استیشن 5 به نرخ فریم بالاتر تبدیل شد و گیمپلی را شکست. بنابراین برای رفع این اشکال، باید ابزارهایی را قرار میدادیم که به ما اجازه میداد تا ببینیم عملکرد آن بازی چقدر است.
آقای مارک سرنی در انتهای مصاحبه، از ویژگیهای لمسی جدیدی که برای توسعهی کنترلر DualSense استفاده شد و اینکه چگونه بازی ها را تحت تاثیر قرار می دهد، تمجید کرد.
لحظهی مورد علاقه من در بازی Ghost of Tsushima آن حسی است که شما بر اسب خود سوار میشوید و واقعاً میتوانید تفاوت بین دویدن روی خاک یا گل یا سنگ را احساس کنید.
طبق آخرین گزارش سونی، تاکنون در مجموع 13.4 میلیون دستگاه از کنسول پلی استیشن 5 به فروش رفته است.